Gee schreef:Mijn dochter rijdt op deze manege en er is de laatste tijd veel veranderd wat instructeurs en management betreft.
De paarden staan helaas ook niet meer zo veel buiten en als dat wel het geval is, dan worden deze gewoon voor je gehaald. (dan staan ze bv in een paddock, niet op de wei.) Wij hebben in al de jaren dat we er komen nog nooit een paard binnen moeten halen.
Je kunt natuurlijk ook altijd even gaan kijken hoe het er nu is. Misschien spreekt het je wel aan, maar misschien ook niet. Succes in je keuze.
Saskia9 schreef:Waarom zal die angst nooit weggaan denk je?
Wist je dat hier ook les in te krijgen is? Zou zonde zijn als je hierdoor je laat beperken natuurlijk!
pateeke schreef:Ik kan begrijpen dat je niet op je gemak bent als er zoveel paarden staan te dringen aan het hek. Met hulp vragen is niets mis.
Ik denk wel dat het voor jouzelf gewoon ook prettiger zou zijn als je van je angst af komt. En ik denk dat dat ook wel mogelijk is mits je hierin goed begeleid wordt. Misschien is het wel mogelijk om wat lessen grondwerk of zo te krijgen waarbij je kan leren hoe je met zo'n situaties moet omgaan.
Wat denk je dat het ergste is dat kan gebeuren? Ofwel: wat is je angst precies / waar ben je bang voor?
Ik herken het probleem overigens wel hoor. Mijn pony stond deze zomer samen buiten met nog een aantal anderen, warvan één pony o.a. zijn kont naar je durfde te draaien en ging dreigen of de mijne wegjoeg van de poort als ik daardoor wou gaan. Een andere wou dan weer persé mee van de weide als de mijne naar binnen ging. Als je de paarden wat beter leert kennen, hun gedrag observeert, weet je ook beter hoe je ze kan aanpakken. Bij de eerste was het gewoon kwestie van streng zij,, je plaats opeisen. Bij de tweede hing het af van dag tot dag. De ene keer was de enige optie hem ook mee naar binnen nemen. andere dagen was het een optie om hem even 'te laten ontsnappen' en dan weer terug te zetten. En nog andere dagen was het gewoon streng zijn en je plaats opeisen. Als je de paarden beter leert kennen, weet je ook gemakkelijker wat wanneer helpt bij welk paard.
Shadow0 schreef:Heel goed dat je dit hebt aangegeven, en ook goed dat je dus altijd om hulp mag vragen!
Maar er zijn ook zeker dingen die je kunt leren waardoor je misschien over een tijd wel het vertrouwen hebt om het zelf te doen. Grondwerken helpt hier zeker bij want daarmee kun je bijvoorbeeld ruimte maken bij het hek, en makkelijker met je paard manouvreren en je kunt wat beter voorkomen dat er 1 aan de hand gaat stuiteren of druk doet.
Dus neem die tijd vooral. En wat ook helpt: je kunt dus ook als je bezig bent gewoon het paard weer terug zetten, en alsnog hulp vragen. (Dit heeft mij zo geholpen! Ergens had zich in mijn hoofd vastgezet dat je nooit mag opgeven met paarden omdat ze dan 'winnen'. Maar dat mag dus gewoon wel. Als je halverwege denkt 'dit werkt niet goed op deze manier' maak je de situatie weer veilig en zoek je alsnog iemand die mee kan lopen of een manier waarop het wel kan werken. Dat geeft zoveel rust!)
Maar hoe dan ook goed dat je het hebt aangegeven! Dat is altijd een goed begin.
anjali schreef:Ik vind niet dat men lesklanten dit kan laten doen.Want ook met eigen paarden kan het moeilijk zijn om een paard uit een wei te halen waar er meer instaan.Dat ligt niet aan jou ts maar aan het beleid op die manege.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers