Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
LoveBodin schreef:Goed borstelen is inderdaad het allerbelangrijkste!
Je bent al heel goed bezig.
Wat ook handig is, is de hoeven uitkrabben. Dan nemen ze ook niet al het stro mee de bak in, en het is beteer voor de voeten.
Als je kans hebt dat er stenen oid in de hoeven zijn gaan zitten (dus als je over een grindpad moet), kan je na de les ook nog de hoeven uitkrabben. Anders doe ik het zelf over het algemeen niet
Susanjansenn schreef:Hoi hoi. Toen ik vroeger nog. Op een manege ree dee ik eerst borstelen/Hoeven. Uit krabben. Als de les klaar was dee ik hem eerst. Af zadelen bit schoonmaken. En daarna paard weerborstelen/hoeven uit krabben. En de stal aanvegen en kijken of ze nog water nodig. Hadden. Als ze geen automatische drink bak hadden. En soms als ik nog wat klusjes kon doen bv de stal.
Kairos schreef:Vooraf poetsen en hoevenkrabben, kijken of er geen poep in de waterbak ligt. Na het rijden netjes het bit spoelen en de spullen opbergen. Hoeven krab ik alleen uit als er steentjes in kunnen zitten. Daarna knuffel ik de pony vaak nog even en in het zomerseizoen moeten wij ze ook nog op de wei zetten, maar dat wordt vaak wel gezegd (:
Kimbsx schreef:Hee! Ik ben pas begonnen op een manege in de buurt maar daar word je erg vrij gelaten, je moet dus veel vragen. Maar ik kom er bijna niet aan toe omdat ik als beginner natuurlijk enorm veel wil vragen... Dus ik vroeg me onder andere af: wat is normaal in de verzorging van je paard voor en na de les? Wat ik nu doe is vooraf borstelen en opzadelen en als ze na de les niet nog een les hoeft te doen afzadelen, met stro afvegen en weer borstelen..
Citaat:Ik denk dat je het al goed doet.Het ligt eraan wat er nodig is. als het paard geen automatische drinkbak heeft,kijk dan of hij wel water heeft.Ik heb wel manegeruiters gezien die na een inspannende rit hun paard zonder water wegzetten en dan zelf aan de bar gingen hangen!!!!