Paardrijden is net fietsen, je verleert het nooit!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shylah

Paardrijden is net fietsen, je verleert het nooit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 10:41

Dit heb ik gisteren zelf ondervonden.

Ik heb altijd paardgereden op verschillende maneges, maar ivm studie en werk heb ik de laatste 2 jaar geen paard aangeraakt of zelfs maar geroken. Maar ja, het paardenvirus is ongeneeslijk dus het bleef altijd kriebelen.
Dus nu ik wat meer gesettled ben, heb ik weer contact gezocht met de manege waar ik jaren geleden met veel plezier heb gereden. De eigenaresse kende me nog en heeft me in een leuke groep geplaatst waar ook nog een paar dames reden die 'vroeger' ook in dezelfde les als ik reden!

Zelfs het paard waar ik op ben ingedeeld ken ik nog van vroeger en daardoor wist ik dat het een fijn en vriendelijk paard is. Poetsen en opzadelen ben ik ook nog niet verleerd haha!

Maar het rijden zelf... bizar! Alsof ik vorige week nog les heb gehad... zo'n ontzettend vertrouwd gevoel, het kwam zo ineens terug en het ging heel soepel. Ik kon makkelijk meekomen met de groep en de oefeningen en gangen kon ik zo weer oppakken. Fantastisch!

Dus het is echt waar, paardrijden verleer je niet. Het blijft altijd ergens diep van binnen actief denk ik... Ik vond het een hele gave ervaring! En ik ben zo ontzettend blij dat ik weer ben begonnen met rijden. :D

Zijn hier op Bokt ook mensen die hetzelfde hebben ervaren? Kregen jullie het gevoel ook zo terug zodra je op het paard stapte?

JustAshley

Re: Paardrijden is net fietsen, je verleert het nooit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:53

Wat gaaf om te horen!
Ik heb nu al ongeveer 2/3 jaar niet gereden. Eerst te druk met werk maar nu door overgewicht. (Doe ik het paard niet aan)
Maar eens deze maanden word ik geopereerd en krijg ik een maagverkleining. Zodra ik op gewicht ben waarvan ik denk nu ga ik er weer voor stap ik heel graag op mijn verzorgpaardje. Soms is het zo verleidenlijk om er even op te gaan haha! Maar ik bewaar het voor een speciaal moment.
Ik ben super benieuwd hoe dat weer gaat voelen de eerste x! Maar ik denk wel dat ik wat traantjes ga laten haha, Ik mis het zo !

Shylah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 11:16

JustAshley schreef:
Wat gaaf om te horen!
Ik heb nu al ongeveer 2/3 jaar niet gereden. Eerst te druk met werk maar nu door overgewicht. (Doe ik het paard niet aan)
Maar eens deze maanden word ik geopereerd en krijg ik een maagverkleining. Zodra ik op gewicht ben waarvan ik denk nu ga ik er weer voor stap ik heel graag op mijn verzorgpaardje. Soms is het zo verleidelijk om er even op te gaan haha! Maar ik bewaar het voor een speciaal moment.
Ik ben super benieuwd hoe dat weer gaat voelen de eerste x! Maar ik denk wel dat ik wat traantjes ga laten haha, Ik mis het zo !

Ja maak er een speciaal moment van! Het is zo'n geweldig gevoel! Zeker in jouw situatie, je hebt er dan zo hard voor gewerkt, wel verdiend!

Na het rijden zat ik het paard een beetje te knuffelen (stiekem toch een beetje Penny?!) en toen voelde ik mijn ogen ook wel een beetje prikken ja, zo blij! Maar tijdens de les met een 'Big Smile' op het paard gezeten, heerlijk!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 11:38

JustAshley; Lijkt me dan sowieso zo'n speciaal en vooral gaaf moment als je er dan weer opstapt, kan me voorstellen dat je het dan niet droog houdt.
Shylah; Wat leuk om te lezen dat die tweede eerste keer dan gelijk weer zo goed ging.

Ik heb zelf als kind van mijn 6de tot 12e regelmatig bij maneges gereden en daarna zo'n 10 jaar amper een paard gezien. Mijn ouders helemaal blij want mijn moeder vond het doodeng en mijn vader vond het maar een decadente hobby. Toen we verhuisden naar een klein plaatsje in het noorden en de buren pony's bleken te hebben, tja... Jammer voor paps en mams maar dat paardenvirus was dus toch niet uit mijn bloed verdwenen. Toen ik weer voor het eerst op een pony stapte ging het ook gelijk super. Lag ook aan de pony, braaf, goed doorgereden diertje, maar toch. Heel netjes wat rondjes gereden tot het afstapmoment.
Dát was ik blijkbaar dus wel vergeten :') . Dat je zo'n been achter over de kont van het paard moest zwaaien leek me anatomisch volkomen onmogelijk en ik had al bedacht dat ik me gewoon maar moest laten vallen. Uiteindelijk met twee man en heel wat coaching wel gelukt om een beetje normaal van dat beestje af te komen, maar 't leek nergens op. _O-

Maar inderdaad hoor, alleen al zo'n eerste keer weer bij de paardjes voelde echt als thuiskomen en ben sindsdien ook niet meer gestopt met paarden verzorgen.

Shylah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 11:58

Pluizebolpum schreef:
JustAshley; Lijkt me dan sowieso zo'n speciaal en vooral gaaf moment als je er dan weer opstapt, kan me voorstellen dat je het dan niet droog houdt.
Shylah; Wat leuk om te lezen dat die tweede eerste keer dan gelijk weer zo goed ging.

Ik heb zelf als kind van mijn 6de tot 12e regelmatig bij maneges gereden en daarna zo'n 10 jaar amper een paard gezien. Mijn ouders helemaal blij want mijn moeder vond het doodeng en mijn vader vond het maar een decadente hobby. Toen we verhuisden naar een klein plaatsje in het noorden en de buren pony's bleken te hebben, tja... Jammer voor paps en mams maar dat paardenvirus was dus toch niet uit mijn bloed verdwenen. Toen ik weer voor het eerst op een pony stapte ging het ook gelijk super. Lag ook aan de pony, braaf, goed doorgereden diertje, maar toch. Heel netjes wat rondjes gereden tot het afstapmoment.
Dát was ik blijkbaar dus wel vergeten :') . Dat je zo'n been achter over de kont van het paard moest zwaaien leek me anatomisch volkomen onmogelijk en ik had al bedacht dat ik me gewoon maar moest laten vallen. Uiteindelijk met twee man en heel wat coaching wel gelukt om een beetje normaal van dat beestje af te komen, maar 't leek nergens op. _O-

Maar inderdaad hoor, alleen al zo'n eerste keer weer bij de paardjes voelde echt als thuiskomen en ben sindsdien ook niet meer gestopt met paarden verzorgen.

Thuiskomen is het juiste woord ja! Geinig hoe het dan toch blijft kriebelen als je eenmaal bent begonnen met rijden. Rij je nu nog steeds?

Bij mij ging opstappen niet zo soepel, maar daar ben ik nooit een ster in geweest, ik ben niet zo lenig haha! Gelukkig was het paard waar ik gisteren op reed niet zo groot :P

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 12:07

Ik ben een paar maanden geleden na 8 jaar weer op het paard geklommen. Op vakantie in Noorwegen, een buitenrit van een paar uur op een Fjord. Mijn Penny-droom van vroeger :+ Helemaal geweldig en nee, je verleert het inderdaad niet.

Inmiddels rij ik weer regelmatig en het is bijna alsof ik nooit gestopt ben *\o/*

JustAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 12:12

thuiskomen is inderdaad de beste omschrijving! Ik ga er kei hard voor knokken om thuis te komen.
Voor een maag verkleining moet je door een heel traject. Artsen, psygologen en bewegingsdeskundige gaan je dan vragen waar je het meest naar uit kijkt als je afgevallen bent. Dan komt er een mega bigsmile op m'n gezicht ! PAARDRIJDEN !!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 15:58

JustAshley, jij gaat het vast redden, je hebt in ieder geval een superdoel. Echt meis, ik ken je voor geen meter, maar ik gun het je van harte.

Tegenwoordig rij ik niet meer zoveel, eigenlijk gewoon niet. VZpaard is met pensioen en ietwat krakkemikkig en hetzelfde geld voor mij. Maar we hebben wel heel wat kilometers lol gehad, in het bos, langs het water, tijdens les, lekker racen op lange rechte stukken en zelfs zonder zadel én zonder stuur door de bak.
Mocht ik het echt niet meer houden en tegen doktersadvies in op een knol willen klimmen, dan staan er nog twee paarden op stal waar ik zo op mag stappen. Al zal dat wel weer super wennen zijn; dat zijn dressuurpaardjes en ik ben net helemaal western gewend geraakt. Die zadels zitten zo ontzettend anders...de laatste keer dat ik op een dressuurpaard stapte hebben ze ook met natte broekjes langs de bak gelegen. Blijkbaar was het erg grappig. :')
Gelukkig heb ik net zoveel plezier in het rommelen met mijn vzomapaard en met die kleine ponydeugnieten die er rondhobbelen dus vermaken doe ik me evengoed nog wel.

allecher

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 13:48

Herkenbaar, ik heb het rijden naar 10 jaar weer opgepakt. Na een priveles, waar in het even zoeken en proberen was rij ik nu drie lessen later in een hartstikke leuke fanatieke les. Om weer te gaan rijden was voor mij de beste beslissing van het jaar!

JustAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 14:34

@Pluizebolpum Haha dankjewel!