waarop letten ouders die met kind naar een staples willen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

waarop letten ouders die met kind naar een staples willen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 15:14

Beste ouders van bokt waarop letten jullie als je met je kind naar een staples willen?
Wat is een normale gemiddelde prijs daar voor?.
Hoe doen jullie dat en wat is jullie advies: 1) op een managepony of 2)gewoon onze eigen pony, en wat is normaal van begeleiders leeftijd ?


Nu zag ik laatst van een plaatselijke manage een advertentie en dacht dat is wat, ik stuurde een mailtje met de vragen of je je kind moest begeleiden en wat de minimum leeftijd was ik kreeg onderstaande reactie:

De minimale leeftijd voor onze kennismakingslessen is 3 jaar,
ouders/verzorgers e.a. kunnen de kinderen helpen bij het opstijgen verder is
het de bedoeling dat ze de kinderen weer mee naar huis nemen ;-) Tijdens
deze lesjes worden onze pony's vastgehouden door ervarenere ruiters die de
kinderen begeleiden tijdens hun rit. Het motto in deze lesjes is niks moet,
veel mag :-)

Toch gaf het me een vreemd gevoel in de onderbuik.... bij doorvragen blijken de begeleiders gewoon kinderen.En de leerstof is dus achter elkaar aan hobbelen 10 ponys en de onze dus nr:11
Dan maar verder kijken, maar waar let je dan op?

zomaar staprondjes maken we al meer dan een jaar met name buiten!, Dochter (is 4) wil graag zelf leren sturen ik hoop dat ze dat en haar houding leuk en goed kunnen aanleren. Verder verwacht ik niet zo veel maar toch wel dat ze iets leren je betaalt immers voor les. Verder is het ook het sociale aspect dat een kind voor en na de les wel even mogen kletsen of spelen.

graag advies van ouders , maar ook de ervaringen van kinderen!

fro

Berichten: 738
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Drenthe

Re: waarop letten ouders die met kind naar een staples willen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 15:24

Ik ben geen ouder maar 10/11 ponys in 1 keer lijkt me geen succes(ben intructrice) ik zou toch kijken naar iets waar er max 4/5 rondstappen. Dan is er toch meer overzicht en kan er ook iets aangeleerd worden.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: waarop letten ouders die met kind naar een staples willen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 15:34

Les aan een 3 jarige is sowieso zelden nuttig, die zitten nog in hun eigen dromenland.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70541
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 19:31

Ik verplaats dit topic naar Manegepraat.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 19:40

Vaak zijn de begeleiders oudere kinderen omdat veel ouders het niet durven of willen.
Meer dan rondjes stappen zit er vaak niet in omdat veel kinderen van die leeftijd moeite hebben met links/rechts en een half uur concentratie houden te veel gevraagd is.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 19:43

Is 4 jaar niet nog erg jong voor les ???

tiwi1969

Berichten: 7637
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 19:44

Ik heb mijn zoon op 4/5 jarige leeftijd op shettie les gehad. Speciaal voor de kleintjes, maar anders dan dat het gezamenlijk poetsen en zadelen/naverzorgen in het uur lestijd was kregen ze gewoon les zoals bij de grotere kinderen. Stap draf galop en geen ruimte voor een kind dat rustiger aan wilde doen. Teveel prestatie gericht.

Daar zou ik dus opletten: is het kindvriendelijk en is er ruimte om op het eigen tempo te leren.

Duhelo

Berichten: 28551
Geregistreerd: 29-05-03

Re: waarop letten ouders die met kind naar een staples willen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 19:54

Echt les aan die jonge pagaddertjes is niet zo nuttig, die kindertjes vatten er vrij weinig van. Lijkt me dat je dochter niet veel zal hebben om een halfuurtje rond te stappen, dus ik zou nu gewoon lekker doorgaan waar je mee bezig bent, lekker staprondjes buiten doen, op een halstertje kunnen ze al eens het begin van sturen naar links en naar rechts doen, kan je eens thuis een "kegelparcours" opzetten waar ze tussen moeten slalommen, maar alles gewoon lekker los en met veel plezier. -Gewoon km's maken buiten is ook gewoon prima, lekker spelen en aanklooien, het -"echte" werk komt later wel. (vanaf een jaartje of 7-8).

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 20:01

zomaar staprondjes maken we al meer dan een jaar met name buiten!, Dochter (is 4) wil graag zelf leren sturen ik hoop dat ze dat en haar houding leuk en goed kunnen aanleren. Verder verwacht ik niet zo veel maar toch wel dat ze iets leren je betaalt immers voor les. Verder is het ook het sociale aspect dat een kind voor en na de les wel even mogen kletsen of spelen.

Bovenstaande..........daar is een manege niet het juiste plek voor dat er kinderen er rondrennen en spelen en of een soort als een kindercreche gebruikt wordt. Of hoe zie jij het?

Ik ken een leuke ponyclub waar kinderen spelenderwijzer leert rijden en omgaan met de ponys maar helaas werden de kinderen ook snel en te makkelijk toegestaan door de ouders om er te laten spelen, rennen en te gillen en dat kan echt niet bij dieren als paarden en pony's en dat kan gevaarlijk worden/

Ze kunnen immers schrikken en of zelfs gaan trappen en bijten, dus deze ponyclub heeft ook heel duidelijk gezegd, het is geen kinderspeelplaats en of dumpplaats zodat moeders even boodschappen kan gaan doen zonder de kids. Het kwam regelmatig voor dat er kinderen 2 uren lang na de les pas werden opgehaald, de eigenaar van de ponyclub was terecht not amused en heeft ze erop aangesproken: Je blijft erbij, vóór tijdens en na de les en hou toezicht op je kind en direct meenemen als jullie klaar zijn en weer weggaan.

Echt, ik stond ervan te kijken zeg en dan ging het om kinderen van rond de 6 a 7 jaar oud, dat de ouders daarin zo laks zijn.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 04-03-17 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Berichten: 28551
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 20:04

Ragdollcat: is je tweede alinea aan mij gericht?

edit: never mind, ik had niet door dat je quote niet helemaal gelukt was :D

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 20:08

Nee Duhelo, is aan TS gericht! :D

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 20:12

Bij een stapuurtje waar je vastgehouden wordt en achterelkaar aan hobbelt leer je niet sturen. En als ze iets leren dan is het datgene wat je niet wilt: aan de teugel opzij trekken.
Dat kun je dan beter 1 op 1 wat met zigzaggen doen wat je zelf al doet.
Afgelopen week ook weer skiklasjes gezien met veel te jonge kinderen waar de informatie gewoon niet binnenkomt en gewoon in dromeland rechtdoor gaan of even gewoon met sneeuw willen prutten maar dan pese met de groep mee moeten.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 20:25

Kijk ik begrijp best dat het op een manage geen bso is, maar ik laat mijn kind van 4 niet zomaar achter op een vreemde plek.Maar als onze pony mee zou gaan moet ik daar toch constant bij zijn.het slalom parcours is dochter lief beu thuis en ik ben niet zo goed in instructie geven maar als je het aanbied en ik betaal( best veel )verwacht ik wel iets. Namelijk kind en diervriendelijke instructies op hun nivo dus geen echte lessen zoals gezegd. Ze heeft er zelf al vaak om gevraagd en ik houd juist de boot af ,omdat ze slechts 4 is.Ik wilde juist verkennen wat er is op de markt...het is een kind die best een uitdaging nodig heeft.

Rizette
Berichten: 4373
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 20:28

Als je een 4 jarig kindje les wilt geven dan zal dat 1 op 1 moeten. Instructice met kind aan de hand, dan aan een touwtje op den duur aan de longe. Alles op het moment dat het kindje er aan toe is en als het tussen door af wil stijgen en wil spelen dan mag dat ook. Daar zijn het kinderen voor. Reken op een prijzig lesje, maar alles waar je kindje aan toe is en wat ze graag wil leren en kan leren kan dan aan de orde komen.Zo lang het kindje het wil Dan geef je kindgericht les.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 20:31

Alles is mogelijk, alleen moet men dat ook graag willen en er zin in hebben om met een kind van 4 jaar oud te gaan spelen en of les te geven wanneer die op een pony zit. En dat zijn er niet veel, meestal zijn het de moeders die dat zolang doen tot ze de leeftijd hebben dat ze gewoon in een les kan mee gaan rijden met leeftijdsgenoten.

Dat wordt zoeken voor jou, succes!
Het is leuk en leerzaam voor een kind die dat heel graag wilt en dat is bij jouw dochter het geval.

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 20:40

Jullie zijn in het bezit van een eigen pony maak ik op uit je berichten?
Ik weet niet waar je in de buurt woont, maar kijk eens rond naar een instructeur in de buurt die aan huis komt.
Ik heb ook altijd les gegeven aan jongere kinderen, wel maar een half uurtje, dat is meer dan genoeg voor die kleintjes.
En dan idd tussen pionnetjes door sturen, over balkjes stappen, tussen balkjes door sturen.
Als je thuis een pony ter beschikking hebt zou ik zeker eens in de buurt rondkijken of er iemand is die dat doet.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: waarop letten ouders die met kind naar een staples willen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 20:52

Zinnige kleuterlesjes zijn gynmastiek op de pony, achterstevoren, bal overgooien, paar pasjes draven etc. ofwel lol met de pony.
Alles andere kwa houding en zit is gewoon te vroeg. Ze snappen daar echt de noodzaak nog niet van, uitzonderingen kwa leervermogen daargelaten maar die zijn in een groepsles ook niet op hun plek.

kesha1
Berichten: 744
Geregistreerd: 04-11-13
Woonplaats: Epe

Re: waarop letten ouders die met kind naar een staples willen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 21:05

Ik ben zelf begonnen met paardrijden toen ik 5 was! Op een fjord nog wel hihi, ik denk niet dat ik te jong was. Maar ik denk dat 4/5 paarden echt de mak is, ik herinner me alleen niet meer of wij iemand er naast hadden lopen. Uit mijn hoofd niet, alleen bij 1 paard. We deden ook voltige les! Dat is denk ik leuk voor de jongere kinderen

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 21:17

Bij 5 is een kind al weer een stuk verder, nog maar een paar maanden en dan gaat het leren lezen.
Volgens mij is de gemiddelde concetratie op 1 taak van een 6 jarige gemiddeld 10 minuten.
Hoe dat bij 4 zit weet ik niet. Stel dat het 5 minuten is, dan is 30 minuten achterelkaar aan stappen niet zinvol (1 taak).
Daarentegen korte kleine opdrachtjes wel zoals met je armen zwaaien of over balkjes sturen 1 voor 1.

Ik snap dat een ruim 4 jarige graag naar les wil, dat zou ik ook wel toestaan maar zoek naar een instructie die kleuters echt begrijpt en niet gewoon een instructrice die een poging doet om een normale beginnersles nog saaier te maken in de hoop dat het werkt. Dan zal je zien dat ze daar voor niets staat te babbelen en de kinderen ondertussen in hun eigen wereldje wat met de teugel zitten te frutten, de manen zitten te aaien, een liedje zingen etc.

Santos_05

Berichten: 3073
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 21:40

Wij hebben bewust niet voor de mini-ruiters gekozen (4-6 jaar), ipv daarvan reed ze op eigen pony. De staplessen zie ik als een eerste kennismaking en nog niet gericht op leren rijden. Wil je dat wel, zou ik kijken bij korte prive lessen.

scrabbel

Berichten: 947
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 22:09

Ik weet niet waar je woont. In Drenthe zit sharon lisser. Zij is enorm goed in het begeleiden van jonge kinderen.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 22:35

Ik denk dat het inderdaad goed is om te bedenken wat je precies wilt en verwacht. Als het doel is dat je dochter vrij snel concreet dingen leert die ze bij haar pony kan gebruiken, zou ik kiezen voor wat privelesjes, door iemand die ervaring heeft met jonge kinderen en dat leuk vindt. En spiek vooral mee want dan kun je ook weer inspiratie opdoen.

Een andere motivatie kan zijn dat je dochter iets anders wil, ergens anders rijden en ook de sociale aspecten. Ik denk dat je met oudere kinderen als begeleider en jongere kinderen die rijden echt wel iets leuks kunt doen als de les gegeven wordt door iemand die daar leuke ideeen voor heeft. Ik zou dat niet zomaar afwijzen, het hangt heel erg van de opzet af. Op jonge leeftijd kunnen kinderen vaak toch nog niet zoveel met aanwijzingen, dat gaat veel meer om het ervaren van allerlei dingen. Leerkrachten voor de kleuterklas geven bv ook minder les en zorgen meer voor een goede omgeving waarin de kinderen zelf allerlei dingen ontdekken en ervaren.

En daarin kunnen ze zeker wel leren sturen, met pionnetjes en balkjes, en leren om onafhankelijk te zitten, als er spelletjes gedaan worden en oefeningen en met ballen en ringen gespeeld etc.
Daar kan ook wel degelijk een plan achter zitten.

Maar ook het achter elkaar aanhobbelen is helemaal niet goed of fout, en zeker niet bij jonge kinderen. Het doel van paardrijden is plezier, niet om zo snel mogelijk mijlpalen te bereiken die van buitenaf zijn opgelegd. Niets moet, veel mag lijkt mij eigenlijk een prima insteek voor dat soort dingen. En als de manege dat biedt, dan doen ze dat heel goed :j (Ik denk dus niet dat ze verdienen dat het zo kritisch beschreven wordt.)

Als dat niet is wat je zoekt is dat dus prima, overweeg zeker andere opties. Maar het is niet raar of fout dat maneges het zo aanbieden. (En qua waar voor je geld: je betaalt niet alleen voor les maar ook voor bruikleen van de pony en de rijbaan en het materiaal enzo.)

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: waarop letten ouders die met kind naar een staples willen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 22:39

En vooral erbij blijven.
Deze week weer veel te veel huilende kleuters gezien die geen andere keuze hebben dan met de groep mee blijven gaan terwijl de ouders iets anders aan het doen zijn. Leren moet in de eerste plaats leuk zijn.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: waarop letten ouders die met kind naar een staples willen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-17 10:04

Iedereen bedankt voor de tips, er zijn zeker dingen waar ik wat aan heb.

Programmeur ik denk zeker dat het plezier bovenaan staat, mijlpalen hoeft niet zo nodig van mij .Maar toen ik ging kijken bij die les vond ik het er niet zo goed uitzien dan jij denkt.het is mooi omschreven maar dat is letterlijk mooi verwoord!.
Ons kind weet al hoe een paard voelt met stap en draf en hoe je stuurt (basis )en hoe je stopt en doorzit, dat is zonde van de lessen.Het zelf rijden en spelend leren wil ik wel uit besteden.
Maar ik denk wel dat je onze pony niet pleziert door haar in dat trijntje mee te laten lopen zo staart neus...dat was de reden dat ze verkocht werd bij haar vorige eigenaar....dan wordt het bal.
mij gaat het er om dat ze balans leert helaas zijn de eerste voltige lessen meer dan 80 km weg dus dat is geen optie. we gaan voorlopig maar op dezelfde voet verder als we deden. En zoeken naar een leuke kinder instructrice. en dan op een gemakkelijkere pony dan de onze dat is zeker leerzaam!