Nieuwe weg inslaan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Toothless

Nieuwe weg inslaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-17 16:31

Ik weet niet of het hier goed staat, zo niet, excuus!

Mijn vraag:
Ik rij nu al sinds mijn 8e dressuur, begonnen op een manege en daarna paarden bij gaan rijden. Helaas door mijn stage moeten stoppen met het rijden van mijn bijrijdpaardje.

Omdat ik nu geen uitlaatklep heb ( en ik die als ADHD'er wel een beetje nodig heb :') ) hebben mijn ouders gezegd: na je stage-periode mag je weer lekker gaan rijden op onze kosten!

Nu is er bij mij in de buurt een stal, de Double R Ranch, die leren mensen western rijden. En eigenlijk, klinkt dat wel heel leuk om te gaan doen! Ik weet nog niet welke tak van de western-sport, maar het uitproberen lijkt mij ontzettend leuk!

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik ben namelijk wel nieuwsgierig hoe mensen de omschakeling van dressuur naar western ervaren hebben!

Groetjes!

filly

Re: Nieuwe weg inslaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 16:39

Heey wat leuk dat je western wilt gaan rijden! Ik zelf ben enkele jaren terug helemaal omgegaan naar western. Ik had vooral moeite met het loslaten en het sturen op zit. Bij western en dressuur is de basis bijna het zelfde. Ik zelf doe de langzame onderdelen horsemanship trail en pleasure plus de in hand onderdelen. Voor mij is het omschakelen de beste beslissing geweest. Ik heb weer lol in het rijden en mijn paard een quarter is ook heel erg vooruit gegaan.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 16:50

heb zoveel extra geleerd doordat ik western ben gaan rijden! Bovendien vind ik het ook echt erg leuk, leuker dan dressuur! Dus zou er zeker voor gaan.

susan20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 16:50

Zeker doen!
Heb zelf ook de stap genomen en wissel nu af.

Maar misschien kan je eerst een proefles rijden?

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 16:51

Als ik de kans kreeg, zou ik ook overstappen :D Maar bij mij in de buurt zit er helaas geen mogelijkheid.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 18:02

Ik ben een jaar of 6 geleden overgestapt. Ik had geen moeite met loslaten, wel met wat kleine dingetjes die ik met dressuur automatisch deed en met western nog over na moest denken. Wat het ook juist leuk maakte. Ik zou niet meer terug willen, ik vind het rijden leuker, de mensen relaxter en de paarden trouwens ook.

Bianca_v_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 19:20

Ik ben anderhalf jaar geleden begonnen met western rijden. De eerste paar lessen voelde het heel erg vreemd en moest ik wennen aan de andere hulpen en andere manier van rijden. Ik doe nu nog steeds zowel dressuur als western (reining), beide op manegepaarden en gewoon voor de lol, maar vind western stiekem leuker ;)
Dus: zeker proberen! Gewoon een paar proeflessen volgen en dan besluiten of je verder wilt.

RavenCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 14:22

Ik ben na 20 jaar Engels rijden (recreatief) en een pauze van een paar jaar vorig jaar begonnen met Western. Eerst moet je alles afleren wat je ooit hebt aangeleerd. Handen hoog, voeten naar voor, echt wennen. Waar ik echt een paar maanden voor nodig was was om het opvangen van de beweging van mijn bovenbenen naar mijn zit en voeten te verplaatsen. Een Westernzadel heeft geen kniewrongen dus je bovenbenen hebben weinig steun en moeten ontspannen. Het heeft heel wat kramp gekost voordat mijn lijf snapte dat je gewoon vol op je achterste moet zitten.

Ik vind het heerlijk: ik heb een nogal hyperactief stuiterhoofd ook en de relaxedheid van western doet mij veel goed.