Maneges in Den Haag/Leidschendam - Ervaringen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Laurie1991

Maneges in Den Haag/Leidschendam - Ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 13:49

Hi,

Ik rijd al sinds 1998 paard. Tot 2001 deed ik dat op Esbi in Leidschendam, daarna tot eind 2012 op Vreehorst in Voorschoten. Daar ben ik weg gegaan om verschillende redenen, zowel persoonlijk als op het gebied van paardrijden. Ik had het gevoel dat ik daar niet veel verder kwam en dat ik bij dressuur maar in de F4 bleef hangen. Ik zie zeer slecht, ik ben gewoon maatschappelijk blind. Maar dat moet geen reden zijn om niet te kunnen rijden toch? Op vakanties ook gewoon gedaan enzo. Maargoed, ik was dus gestopt en nu kriebelt het weer. Een snelle Google tocht levert best veel resultaten op, maar Google en de website van de manege zelf zeggen natuurlijk niet alles. Ik heb een paar vragen over de volgende maneges:
- Leidschendam, Esbi
- Leidschendam, Meyvliet (De Vliet)
- Den Haag, Wildhoef
- Den Haag, De 's Gravenhaagse stadsrijschool

Door mijn slechte zicht gaat buiten rijden eigenlijk niet meer. Vroeger wel altijd gedaan, maar ik kreeg steeds meer angst, meer last van het licht en verloor steeds meer overzicht (zicht is al mijn hele leven hetzelfde). Dit ervaar ik in de buitenbak, ik ben nog nooit op buitenrit mee geweest, dat gaat absoluut niet. Hebben alle maneges buitenbakken? Binnen kan ik namelijk prima zelfstandig rijden, buiten moet ik echt achter iemand aan rijden.

Zijn De Vliet, Wildhoef en de 's Gravenhaagse Stadsrijschool goed te bereiken met het Openbaar Vervoer vanuit Den Haag Mariahoeve? Esbi weet ik, heb bij de sportschool daarachter gesport ;) En ik ben natuurlijk afhankelijk van het OV of iemand die me even brengt en haalt.

Is Esbi een jeugdmanege? Hestar is dat namelijk wel.

En verder? Goede lessen enzo? En zijn er lessen voor uitsluitend volwassenen op zaterdagochtend?

Verder ben ik benieuwd naar andere ervaringen en dergelijke, alles wat je er over kwijt wilt :)

Ik heb ook de Madurodam Manege gevonden, maar dat zoek ik dus NIET. Daar is het paardrijden meer op therapeutische basis en ik zoek recreatie rijden en eventueel weer terug naar dressuur. De Eendenkooi heb ik gezien op Google, maar is helaas te ver voor mij. Doe ik bijna een uur over om heen te komen.

Alvast bedankt!

BijankaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 17:41

hey ik rij al 4 jaar op hestar en voel me steeds beter gaan mijn vriendin rijd hier door ook al bijna z dus mis kan je dat proberen? *D

purny

Re: Maneges in Den Haag/Leidschendam - Ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 17:51

Waarom wil je niet naar de Madurodam manege? Daar zijn verschillende niveaus ook voor mensen die visueel beperkt zijn. Ik vind paardrijden over het algemeen toch therapeutisch.
Ik weet niet of maneges op jou zitten te wachten met je zicht. Zou het eens overleggen met de instructrie

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 18:19

Esbi is bij mijn weten een gewone manege, je bent er bekend, dus je weet wat je aan ze hebt.

Hestar ligt pal naast ESBI en is dus net zo makkelijk te bereiken. Hestar is wel van oorsprong een jeugmanege, maar ik weet niet of er ook oudere mensen kunnen rijden. Kwestie van vragen.

Meyvliet naast het pretpark Drievliet was altijd een privé stal, maar ik weet niet of dat nog zo is.

De andere manage aan de Vliet (Leidschendam richting Voorschoten) is volgens mij een Western Manege, maar feitelijk onbereikbaar met openbaar vervoer.

Manege Beresteijn is goed bereikbaar met openbaar vervoer, een beetje verder, maar wel een grote manege.

De Voortstede in Rijswijk (richting Wateringen) is volgens mij ook goed bereikbaar met openbaar vervoer.

Een andere optie, maar da's ook wat verder ,is Hyppisch Centrum Nootdorp. Goed bereikbaaar volgens mij. Ze hebben daar ervaring met handicaps, maar het is zeker geen therateuptisch rijden.

In de bosjes van Pex (Den Haag) en in het Zuiderpark (De Eendekooi) zitten ook nog maneges en richting Scheveningen heb je nog de Riouw manege.

Kortom, je moet eens op onderzoek uit ;-)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 18:44

Zoiezo rijd je buiten achter iemand aan.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 21:01

Riouw zou ik absoluut niet doen. De Eendenkooi heeft alleen een (overdekte) buitenbak en volgens mij ook geen ervaring met gehandicapte ruiters. Berenstein hoor ik wisselende verhalen over, die hebben wel een binnenbak maar ik weet niet hoe zij omgaan met slechtziende ruiters...

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 21:03

Manege wittebrug vlakbij Madurodam, goed bereikbaar met ov, leuke paarden niet veel mensen in de les en persoonlijke aandacht

AQHAProud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 22:21

Ik sta met mijn paard bij de country stables in Wassenaar! Daar geven ze ook manege lessen, is wel western :j

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 06:21

Lillypony123 schreef:
Ik sta met mijn paard bij de country stables in Wassenaar! Daar geven ze ook manege lessen, is wel western :j

Mijn tante en nichtje rijden daar ook. Heb er positieve verhalen over gehoord

AQHAProud

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 06:57

purny schreef:
Lillypony123 schreef:

Mijn tante en nichtje rijden daar ook. Heb er positieve verhalen over gehoord

Echt? Leuk! Hebben ze er een eigen paardje staan of lessen ze op de mange paarden? :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 07:02

Ze lessen daar