ideen voor ponykamp activiteiten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marie1992

ideen voor ponykamp activiteiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-16 11:32

Beste Bokkers,

Ik loop een beetje vast, ik organiseer al jaren ponykampen maar ik ben dit jaar een beetje inspiratie loos wat betreft de organisatie. Ik zou graag eens wat anders gaan doen qua spelletjes.

Hebben jullie nog leuke ideeën voor spelletjes met en zonder pony's? Leuke activiteiten, iets wat ik in de lessen mee kan nemen of iets dergelijks?

Wij doen andere jaren, levend cluedo, levend stratego, buskruit, vossenjacht, bosrit, springen, carrousel, zonder zadel rijden, zwemen (zonder pony) een knutsel activiteit en meestal een uitstapje naar bijvoorbeeld een paarden melkerij of leren mennen of iets dergelijks.

Hebben jullie nog tips?

Ik hoor het graag!

Fish_n_Chips

Re: ideen voor ponykamp activiteiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 12:26

Iets van frontriemen versieren o.i.d.? Alhoewel.. dat is wellicht leuker voor mensen met een eigen pony, die dan vervolgens de frontriem ook daadwerkelijk aan hun hoofdstel kunnen bevestigen. (Dat gaat een beetje moeilijk als je alleen manegepony's berijdt met het tuig van die manege)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 19:11

Eerste punt: wat voor jou misschien saai voelt, hoeft voor de kinderen niet saai te zijn. Dus het is misschien niet erg om steeds hetzelfde te zijn, want kinderen ervaren dat misschien heel anders.

Ten tweede: je blijft denk ik toch al snel in dezelfde hoek zitten qua spellen omdat dat nou eenmaal spellen zijn die redelijk goed werken voor groepen, en leuke actie hebben, maar je kunt bijvoorbeeld varieren door het geheel in een thema of verhaal te gieten.
Je kunt levend stratego blijven spelen met maarschalken, maar je kunt ook Harry Potter-personages gebruiken of fabeldieren. Cluedo zou misschien ook wel zo aan te passen zijn dat je elke dag een stapje verder komt in een groter mysterie dat aan het eind van de week pas wordt opgelost?
Verder vond ik smokkelspelen leuk.

Je kunt ook een avond-/nachtrit doen. Want het is echt heel gaaf om in het bijna-donker te paard te zitten, en al helemaal als je in de maneschijn kunt rijden.

Als je je knutselactiviteiten inzet voor iets wat je later gaat gebruiken (dat kan iets kleins zijn, zoals versiering, maar doe eens gek, bouw samen een mooie hindernis :P ) dan wordt de les of uitvoering waarin je het later gebruikt al heel anders.

De scoutingwiki heeft meerdere spelen, en ook meerdere verhalen: https://nl.scoutwiki.org/Portaal:Programma-idee%C3%ABn
Ze zijn misschien niet allemaal toepasbaar, maar het geeft denk ik wel iets hoe je zou kunnen beginnen.

Edit: nog een heel andere richting die ook leuk kan zijn: https://nl.scoutwiki.org/Improvisatietheater
Maar het is wel handig als je iemand hebt die het al eerder heeft gedaan. (Misschien een theatersportvereniging in de buurt?)

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 21:37

Misschien is weerwolven leuk om te doen? Misschien kan je er ook levend weerwolven van maken op een of andere manier?

froutjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 21:41

gewoon allemaal leuke spelletjes!

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 21:43

een paardenfilm kijken in het donker op een groot scherm. En dan op strobaaltjes zitten.
Voltige
Valtraining
Fotoshoot

EvaaxGucci

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 12:07

Voltigeren deden wij ook altijd op ponykamp, vond iedereen altijd reuze leuk! :)
Ook kun je een 'ponyversierwedstrijd' houden, kinderen zijn dan heerlijk aan het tuttelen met hun pony.
Ringsteken zonderzadel kan ook heel leuk zijn, wij deden dit altijd op een belgische knol.
Ponyspelletjes, bijvoorbeeld stoelendans met pony's of een estafetten race.
Een ander ding is schriktraining met je pony, je kunt dan een parasol in de bak of in de wei zetten, zeilen op de grond enzovoort.
Misschien heb je een mogelijkheid om met een huifkar een rit te maken.
Fotoshoot met je pony, de mooiste foto krijgen ze dan aant einde van de week afgedrukt mee naar huis.
Ook zijn er genoeg spelletjes zonder paard te doen natuurlijk!
Met mooiweer misschien water spelletjes? Of het dierengeluidenspel? :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 12:14

Ik was altijd erg fan van het Grote Chaosspel als leiding. Hoefde je zelf namelijk niet zoveel voor te doen. Ideaal voor aan het einde van de week :+
Ook handig omdat bij opdrachten als "Doe raar met je haar" en "Trek zoveel mogelijk kleren over elkaar aan" de kamers daarna een puinzooi zijn :=
http://kampspellen.jimdo.com/spellen/chaosspel/
Hier staan ook nog meer spellen tussen.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 20:26

- eigooien
- wedstrijd wie het meeste spekjes in zijn/haar mond kan proppen
- elkaar met blinddoek voor vla voeren
- bonte avond

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 14:59

S'avonds / s'nachts een dropping en/of speurtocht door de bossen (als de omgeving dat toelaat).
voetballen met ponys is ook leuk of tikkertje !

amiraanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 15:02

Jij bent waaarschijnlijk heel erg bezig om de dagen op te vullen met spellen, maar al die kinderen kunnen ook een dag lang om de nek van die paarden hangen. Dus misschien wil je wel te veel?
Verder is net misschien leuk om touwhalsters te maken? Met kralen en hangers.
Vrijheidsdressuurlesje? Zadeldek verzieren?

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 15:05

Hoefijzers verven? Dat was hier een goed scorende klassieker. Meestal zijn ze op de manege ook wel blij als je al het leder een keertje gaat invetten.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 15:10

dropping
spooktocht
buitenrit met picknick
's nachts of 's avonds gaan rijden in het bos (als dat mogelijk is)
watergevecht
weerwolven van wakkerdam
pimp je pony
touwhalsters maken die je de rest van de week mag gebruiken
bonte avond
huifkarrit
paarden quiz met prijzen
survival tocht
gewoon vrije tijd om zelf wat leuks te gaan doen
paarden ijsjes maken of iets bakken voor de paarden
zonder zadel rijden
carrousel rijden
dansjes oefenen om te laten zien bij de ouders?
zelf iets lekkers maken voor jezelf? cupcakes oid of gaan bbq'n?
een 'cursus' vlechten bijvoorbeeld? kunnen ze misschien een 'diploma' halen
springen
barrel race
bingo met prijzen( een borstel ofzo)
fotoshoot

en er is nog veel meer mogelijk :P

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 12:28

Wat wij altijd doen tijdens onze ruiterkampen in de Ardennen!

-Buitentochten, en een dagrit waarbij we hele dag op pad gaan en vaak ergens stoppen bij een meertje waar we dan kunnen gaan zwemmen met de paarden!! Is altijd een groot succes.
- Tijdens een tocht zelf verse bosbessen en vruchten plukken en daar jam van maken.
- Bivak en bbq in het bos met de paarden
- Avond zwemmen
- Stadje bezoeken
- Activiteit zoals wildpark, kasteel oid bezoeken

Misschien heb je hier iets aan :)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 12:37

ehbo of interessante lezing

Chantaliiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 15:49

Naar het zwembad, naar het dorp, spelletjes met en zonder paard, zoals verstoppertje,en met de paarden bijvoorbeeld aardappelrace, stoelendance, weet niet hoe oud de kinderen zijn maar je kan bijvoorbeeld poetsochtend houden en de gene met de mooiste en leukste pony krijgt een klein leuk cadeautje, zadel/hoofstel invetten, een bonte avond en je kan bijvoorbeeld op de laatste avond kampvuur doen! Heel veel succes :)

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 15:55

Wij doen met een feestles (kinderfeestje) vaak ook dezelfde dingen. De begeleiders weten alles uit hun hoofd, maar de kinderen blijven het leuk vinden!
Wat leuk is voor een ponykamp, is bijvoorbeeld knutselen. Halsters versieren, touwhalsters knopen, dekjes versieren, frontriemen versieren enz. Ook is het leuk om estafette's te doen, vallen met de kinderfeestjes erg in de smaak. Bijvoorbeeld met een ei en lepel over balkjes lopen (op je paard), dan van je paard springen, zaklopen, weer op je paard en dan zo snel mogelijk naar de finish (kan je eventueel combineren met een kruisje springen ofzo). Leuke spelletjes die je op de grond kan doen, en dan op het paard (annemariakoekoek, tikkertje enz.)

AmyxDomino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 16:12

Dit is niet perse een spel wat je in moet plannen, maar wel iets heel leuks voor de kids om tussendoor te spelen! Dit heb ik vroeger één keer op kamp gedaan en nu, 10 jaar later, word ik nog steeds blij als ik eraan terug denk.

Elk kind krijgt een papiertje met een naam van een ander kind erop. Het kind dat op jouw papiertje staat, moet je 'vermoorden' (of uitschakelen, wat je er ook van maakt). Je kunt een kind afmaken door 'Je bent dood' (of 'Je bent af') in zijn of haar oor te fluisteren. Als jij iemand hebt uitgeschakeld, krijg je het papiertje van degene die nu af is, en zo moet je dus weer de volgende uitschakelen. Aan het eind van het spel blijven er twee winnaars over, de laatste twee die elkaar zouden moeten vermoorden. Het spel kan de hele week duren, al ligt dit natuurlijk wel aan de grootte van de groep.

Er zitten uiteraard nog wel wat extra regels verbonden aan dit spel. Zo mag niemand het horen als je 'je bent dood' tegen iemand anders zegt. Gebeurd dit wel, dan telt de moord niet en wordt het dus veel moeilijker om jouw doelwit uit te schakelen, deze weet nu namelijk dat hij/zij op moet passen voor jou!
Ook is het handig om regels als 'je mag niemand vermoorden tijdens een rit' en 'je mag een persoon die in bed ligt niet vermoorden' in te stellen.

Het enige waar je als begeleider op moet letten is dat je als je de briefjes met namen uitdeelt, je niet mensen elkaar moet laten vermoorden, anders loopt het spel namelijk vast ;) .

Geloof me, dit spel haalt iets in de kids naar boven! Het is onwijs spannend, er gaat een gezond wantrouwen heersen maar tegelijkertijd ben je zelf ook op jacht!

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 19:42

Zou ts nog een reactie geven...?

marie1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 07:56

super bedankt voor de leuke ideeen, ik ga er iets mee doen!

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 08:22

Vorig jaar met schoolkamp hebben wij ook een leuk spel gedaan. Aan het begin van de week krijgt ieder kind een kaartje met de naam van een ander kind erop en een voorwerp. Dit kan alles zijn: een slipper, een lepel, een boek, wat dan ook. Iedereen moet het kind dat op hun kaartje staat 'vermoorden' door ze het voorwerp te geven dat op het kaartje staat. Diegene moet het dus echt aanpakken. Als je iemand vermoord, krijg je het kaartje van degene die je vermoord hebt en dan moet je de persoon op dat kaartje vermoorden. Zo is er dus iemand aan het eind van de week met alle kaartjes! Vond ik echt iets heel leuks :))
Verder is het ABC spel leuk, ik denk dat de uitleg daarvan wel ergens op google te vinden is.

dmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 08:37

Ik heb de reacties niet gelezen, maar wat wij vaak doen is levend ganzenbord, dierengeluidenspel, wie is de mol spel, een spooktocht, fotospel (5 fotopdrachten welke groep maakt de mooiste), een beautyavond, ponyversieren, vlechtcursusje etc.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 08:59

wel wil ik de kant tekening maken dat het vermoord spel een andere naam te geven, niet alle ouders zijn van moord spelletjes gediend ivm te veel onnodig geweld! het idee is wel leuk!

Wij hadden ooit het secret frend spel.
iedereen kreeg een kaartje met de naam van een andre deelnemer met ook 5 blanco kaartjes.
daarop moest er elke dag een kaartje geschreven worden met een aanwijzing/hint en dat werd dan stiekem op je secret frend zijn bed of andere pers spullen gelegd.
Na 5 dagen moet je raden wie je secret frend was ...het was erg leuk!

en alle aanwijzingen mogen : bv mijn lievelingspaard is vosje, ik lust graag een hamburger, ik wil later laborante worden etc.
Hints is ook leuk!

isabel23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 09:06

Ik vond op ponykamp het grote chaos spel altijd erg leuk! We moesten in groepjes opdrachten vinden (over de manege verspreid) en uitvoeren voor de leiding. Wie de meeste punten had, had gewonnen.