Manegepony vlechtprobleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Manegepony vlechtprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 21:16

Zoals de titel al zegt: een vlechtprobleempje bij een manegepony. Het betreft hier een kruising Fjord x (waarschijnlijk) KWPN, ponymerrie.

Vandaag proefje op haar gereden en liep toen tegen een vlechtprobleempje aan. Mevrouw heeft lange dikke manen, kleur zoals een fjord, lengte tot onderaan de hals bijna en aan 2 kanten van de manenkam. En flink dikke bos ook.

Manen vandaag ingevlochten bovenop de manenkam, maar na 1 schudden van ponylief met haar nek lag de hele vlecht er weer uit. Heb in 4 uurtjes tijd ca. 5x de vlecht er opnieuw in gedaan. Elke keer schoot hij weer los bij het schudden of anderszins bewegen van de nek/ hals. Laatste keer zat ik er al op (losrijden) en heeft iemand anders een hengstenvlecht gemaakt. Maar omdat ze zulke zware en dikke manen heeft, zakte deze tijdens proefje er ook weer uit.

Heeft iemand een tip hoe ik de volgende wedstrijd kan voorkomen dat dit weer gebeurt? Ik vlecht met elastiekjes en mag natuurlijk (is en blijft een manegepony) niet van alles in de manen smeren. Wie weet iets?

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 21:19

Twee hengsten vlechten maken.
Een aan de linkerzijde van de hals en de andere aan de rechterzijde van de hals.
Vooral geen ontklit spray gebruiken, daar wordt het haar erg glad van waardoor de vlecht er extra makkelijk uit raakt.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 21:21

Vriendin van mij maakt wel eens 4 vlechten onder elkaar bij haar tinker. Het is geen echt hengstenvlecht geloof ik. Beetje combi van hengstenvlrcht en vlecht op/naast dr manen in een. En hier staat die dan ook wel een paar dagen mee. Denk doordat het losse vluchten zijn je het strakker kan vlechten en daardoor mss wel beter blijft zitten.

Hoop dat je t snapt. Kan het niet zo goed uitleggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 21:23

Dikke manen kun je het beste in twee of meer vlechten verdelen. Hoe vlecht je trouwens? Pak je er alleen een plukje bij als je boven bij de manenkam ben of ook onderlangs? Als je het op de eerste manier doet blijft het niet goed zitten namelijk. Pak ook niet teveel erbij. Daardoor wordt de vlecht los en slordig. Gebruik lievr steeds kleine plukjes. Je bent dan langer bezig maar hebt wel beter resultaat.

Benthex

Re: Manegepony vlechtprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 21:28

Wat ook nog wel eens helpt is om dunnen plukjes bij de pakken (als je het invlecht), dan zit de vlecht vaak wat strakker. En natuurlijk de andere tips om het te delen in meer vlechten dan 1. Succes!! :D

Ilsevdhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 10:04

Gewoon lekker loslaten, bij fjorden, friezen haflingers is vlechten niet verplicht. En waarom zo'n super mooie bos manen niet gewoon lekker loslaten.

Mocht je het toch graag willen vlechten maak dan aan beide kanten een dubbele hengstenvlecht en vlecht er pektouw (wat je gebruikt voor knotten met naald en draad) doorheen, maakt het iets steviger.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 12:43

Kun je een matje maken? Wel veel werk, maar ziet er leuk uit.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 12:44

2 hengstenvlechten maken, en dan onderlangs vlechten

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 12:49

is er niet een oplossing om ipv een hengste vlecht gewoon knotjes maken aan bijde kanten van de manen en dan niet veel kleine knotjes maar een stuk of 10 dikke knotten?

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-16 12:53

Dank voor deze tips mensen. Volgende keer idd maar eens dubbele vlecht proberen! Knotten vind ik met van die dikke manen niet mooi, veel te grote lompe dingen...