Manege Berestein Den Haag, ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Foaly

Manege Berestein Den Haag, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 11:52

Hoihoi,

Ik ben na een 'stop' van 8 jaar onlangs weer begonnen met rijden. Dit doe ik nu bij een niet nader te noemen manege in Den Haag (ik houd niet zo van namen strooien), maar dit bevalt me eigenlijk niet zo super. Het is al een hele verbetering met de manege waar ik vroeger reed, waar gewoon aangalopperen al een uitdaging was voor de meeste paarden, maar er zijn toch dingen waar ik me steeds meer aan begin te storen. Ik ben bijvoorbeeld nog geen één paard tegengekomen wat ik kon poetsen en opzadelen zonder zuur te doen/te happen/proberen je de box uit te intimideren, alles wordt met hulpteugels en sporen gereden, paarden luisteren beter naar de instructeur dan naar de ruiter en alles hobbelt in een rijtje achter elkaar aan.

Nu ben ik eens rond gaan googlen naar alternatieven, en manege Berestein sprak me op zich wel aan. Nu vroeg ik me alleen af hoe het daar zit met bovenstaande punten (anders heeft switchen natuurlijk weinig zin), en het buitenrijbeleid. Wat me namelijk het meest aansprak in de manege waar ik nu rijd, is de belofte dat ze van april-september elke les naar buiten zouden gaan. Is dit bij Berestein ook zo? Of wordt er iig regelmatig buitengereden als het een beetje goed weer is?

Verdere vragen:

Hoe groot zijn de lessen? Ik kreeg de indruk dat het een grote manege is (100+ paarden), dat vind ik op zich geen probleem zolang je maar niet met z'n tienen in een les rijdt

Hoe zijn de paarden (over het algemeen) in de omgang? Zijn het verzuurde manegebokken die je nog net niet de stal uit slaan of kun je zonder gedoe een halster omdoen en gaan poetsen?

Hoe is de kwaliteit van de lessen (over het algemeen)? Ik las iets over lessen van B- tot Z-niveau, maar in hoeverre komt dat uit de verf? En kun je een beetje voor jezelf rijden of is het tjoek-tjoek-treintje all the way?

Verdere ervaringen, verhalen en tips zijn natuurlijk ook welkom!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 12:13

Ik heb er jaren gestaan. En er leren rijden voor ik eigen paardjes kreeg.
Inmiddels ben ik er al een tijd weg maar komnig steeds regelmatig even 'buurten' voor de gezelligheid.
Lessen heb je voor elk niveau... de achter elkaar aan lesjes, maar ook de vrij rij lessen voor de meer gevorderde ruiters. Wanneer het lekker weer is gaan ze vaak naar buiten. Of een sprongetje, of wat anders voor de afwisseling. Er staan leuke paarden en pony's. Bijna allen zijn vriendelijk en goed poetsbaar :+ maar ook wel in voor wat tutten, voetjes wassen of een wandelingetje. Je hebt er wel een staan die er niet zo van is, maar daar staat het ook netjes op de box. :)

Senna1988

Re: Manege Berestein Den Haag, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 12:19

Met Berestein alleen ervaring op wedstrijd (groom).
Misschien zou je ook eens kunnen kijken bij El Sham in Monster, ik weet dat zij regelmatig op buitenrit gaan als het mooi weer is. Hoe de paarden er verder zijn weet ik niet, voor ik tijd had daar te kijken kwam er opeens een eigen paard op mijn pad :)

hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 12:23

Ik vond de groepsgrootte wel groot daar je zit zo met 10 of meer in een les.

Volgens mij gingen ze ook niet wekelijks met de les naar buiten. Af en toe wel. Op zondagen maken ze geregeld buitenritten van 2 uur.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 12:58

Monster is me echt te ver, ik heb alleen een fietsie en ik zal 's avonds doordeweeks moeten lessen... ik zie het dan niet zo zitten om nog eens 10 km heen en terug fietsen. Nu kan het natuurlijk wel weer, maar zodra het weer kouder wordt... nee :n

Nog andere mensen?

Lo91

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 14:45

Ik heb op manege Berestein leren rijden toen ik 8 was, heb daar zo'n 7 á 8 jaar gereden. Daarna heb ik een verzorgpaard gereden. Toen ik die niet meer kon doen i.v.m. tijd ben ik gewoon weer terug gegaan naar Berestein voor de wekelijkse les :), inmiddels ben ik er al 4 jaar niet meer geweest denk ik.

Ik heb het daar altijd naar mijn zin gehad, nooit op een andere manege gereden (of willen rijden). Groepsgrootte was toen prima te doen. Pony's en paarden daar waren allemaal vriendelijk, makkelijk te poetsen/zadelen etc. Voor elk niveau was er wel een les en een paard. Verschillende soorte paarden qua niveau. Je kan kiezen voor het paard wat makkelijk zijn/haar rondje loopt, of voor iets meer uitdaging.

Buiten rijden deden we regelmatig. Als het goed weer begon te worden gingen we altijd alleen eerst met de gevorderde groepen 2 weken naar buiten ofzo, om de frisheid er even uit te rijden haha ;) Daarna ging ook altijd de rest van de groep. Vrijwel de hele zomer lang, tenzij de groep er geen zin in had. Mijn ervaringen met Berestein zijn altijd goed geweest, maar ik ben er al zo'n 4 jaar niet geweest dus kan niet 100% zeker zeggen hoe het er nu is natuurlijk ;)

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 09:19

Ik ga morgen proefrijden :D

Ben benieuwd, want ben zaterdag al wezen kijken en ik kreeg een beetje een halfbakken indruk van de lessen... ik zag een klein kindje op een veel te grote haflinger, die op een gegeven moment eerst een halve ronde naast het zadel hing en er uiteindelijk afstuiterde omdat ze hem gewoon niet uit kon zitten. De instructrice had pas iets door toen het kind al op de grond lag, terwijl je al van mijlenver aan kon zien komen dat het fout zou gaan :=

Het is natuurlijk maar een momentopname, maar toch. Ook zag ik veel paarden met zadel in hun box staan, natuurlijk is dat logistiek gezien handig op een (drukke) zaterdag, maar heel fijn lijkt me dat toch niet :=

Maar goed, ik ga morgen lekker rijden en dan een beslissing nemen :j

Lo91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 22:20

En hoe was het? Ben benieuwd!

Volgens mij zijn alle instructeuren/instructrices die er in 'mijn tijd' waren niet meer. Volgens mij is alleen Jeroen nog hetzelfde, de rest heeft plaats gemaakt voor de 'jongere generatie' :P

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 11:33

Eerste les, vorige week ging prima, hardstikke leuk, dus nog een les afgesproken. Dat was gister, en toen lag ik er 2x naast :+ 1e keer 'schrok' paard van een paard achter hem dat een bok gaf (prachtig excuus om te gaan rennen, natuurlijk). Het rennen was niet het probleem, de haakse bocht die daar achteraan kwam echter wel :=. 2e x had paard volgens mij ontdekt dat dit wel een leuk spelletje was, toen ben ik niet echt gevallen maar meer zeer onelegant afgestapt _O-

Heb volgende week weer les, maar hoorde wel van andere mensen dat er regelmatig mensen naast liggen tijdens de lessen... ga dus nog even stevig nadenken :o

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 17:42

Oh dat is een minder leuke tweede keer. Maar de paarden zijn inderdaad soms wel iets pittiger. Maar dat komt ook omdat het wel redelijk goede en niet afgematte paarden zijn. Er zitten echt wel braverds tussen maar andere zijn inderdaad een stuk heter.

DeWit1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 14:44

Je zou ook kunnen overwegen om bij de Eendenkooi te gaan kijken aan de rand van het Zuiderpark. Rijden af en toe buiten. In de lessen rijd je voor jezelf. De paarden stonden er toen ik daar 10 jaar geleden reed echt netjes en vrolijk bij.

Ik weet precies waar je nu rijdt, daar ben ik na mijn vorige stop en verhuizing ook weer begonnen met rijden en precies om de door jouw genoemde redenen vertrokken. Inmiddels durf ik niet meer te rijden, o.a. door een val van een paard, dat heeft me vorig jaar een nieuwe heup opgeleverd.

Merel1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 18:23

Ik rijd zelf op manege de wildhoef! Dat is wel een goede manege. Leuke paarden. Leuke sfeer. Tuurlijk je heb ook paarden die niet zo leuk zijn, maar ja dat heb je overal wel denk ik. Met naar buiten gaan, dat doen ze echt alleen met echt lekker weer, anders gewoon in de buitenbak.

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 18:40

Heb je Hippisch Centrum Nootdorp overwogen? Je rijdt wel in grote groepen, max 12, gemiddeld 10 mensen per les.
Oké, eerlijk is eerlijk, sommige paarden zijn niet blij als je in hun stal komt maar er zitten ook hele lieverds tussen. Paarden zijn over het algemeen braaf, maar er zijn ook paarden met meer uitdaging. Buiten rijden doen we als het lekker weer is, ook zijn er buitenbakken waar we met lekker weer rijden.
Ik rijd er nu al zo'n 6 jaar, en heb er nu ook mijn verzorgpaard staan. Ik heb hier erg veel plezier! Fijne, goed begeleide lessen, en je springt ook af en toe.
Hier is 1 paard wat je er momenteel vrij snel vanaf kan gooien, maar dat komt omdat ie net uit een blessure komt. De rest is ovee het algemeen hartstikke braaf. Ik zou eens kijken! Weet niet of er een lange wachtrij is.
Lessen zijn per niveau ingedeeld.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 18:48

Ik kreeg een goede indruk van Manege Wittebrug toen ik daar een paar jaar geleden ging kijken (ivm persoonlijke omstandigheden toen verder niet doorgezet).

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-16 09:17

DeWit1980 schreef:
Je zou ook kunnen overwegen om bij de Eendenkooi te gaan kijken aan de rand van het Zuiderpark. Rijden af en toe buiten. In de lessen rijd je voor jezelf. De paarden stonden er toen ik daar 10 jaar geleden reed echt netjes en vrolijk bij.

Ik weet precies waar je nu rijdt, daar ben ik na mijn vorige stop en verhuizing ook weer begonnen met rijden en precies om de door jouw genoemde redenen vertrokken. Inmiddels durf ik niet meer te rijden, o.a. door een val van een paard, dat heeft me vorig jaar een nieuwe heup opgeleverd.

Ik rijd nu bij RR (zet de naam van de manege liever niet openbaar op Bokt, maar je weet nu denk ik wel waar ik het over heb). Vorige les reden we daar met 10 man in de bak ter grootte van een postzegel… ik ben er eigenlijk wel klaar mee := Ben gisteren wezen kijken bij de Eendenkooi, en dat zag er echt top uit!

Had ze gemaild (heb inmiddels wel met een stuk of zes maneges gemaild), en de Eendenkooi was serieus de enige die een nette mail in vlot Nederlands wist terug te sturen :'). Werd ook zeer netjes ontvangen, rondleiding gehad (alhoewel er op een stal met 10 paarden niet veel rond te leiden valt, maar bij RR werd ik alleen meegenomen naar de kantine en bij Berenstein hadden ze volgens mij niet eens door dat er iemand rondliep die niet bekend was := dus dit vond ik al heel wat :j). Paarden zagen er top uit, en het hele idee van 'je komt hier niet alleen een uurtje rijden en tabee, maar er wordt ook daadwerkelijk wat van je verwacht' spreekt me heel erg aan. Les afgesproken voor volgende week, en ik heb er nu al zin in *\o/*

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 11:26

Berestein is erg groot, behalve lesklanten ook 100+ eigen paarden met bijkomende eigenaren en verzorgsters. Ook mensen die een wandeling maken door de uithof en even daar binnen lopen om de paardjes te kijken. Dus kan me wel voorstellen dat een nieuwe klant niet direct op valt als er geen afspraak gemaakt is. Maar weet natuurlijk niet of je dat niet had gedaan ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 11:38

Ik ben eens benieuwd hoe het afgelopen is TS. Vroeger heb ik jaren bij RR gereden en zo te lezen zijn er in de stad inmiddels volop alternatieven.

Silverheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 19:26

Wachtrij is verschrikkelijk lang, vond het een leuke manege maar ik heb geen zin om 9 maanden (!!!) te wachten om 1x per week een les te nemen...

Silverheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 19:28

Silverheart schreef:
Wachtrij is verschrikkelijk lang, vond het een leuke manege maar ik heb geen zin om 9 maanden (!!!) te wachten om 1x per week een les te nemen...

En de ponys zijn nogal, hoe zeg je het, wild... Wat soms leuk is, maar niet als je er niet elke week af wilt liggen..

DeWit1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:34

Je had RR niet hoeven noemen, ik wist het al door je omschrijving. Ik vond de Eendenkooi echt leuk. Ik ben heel benieuwd hoe je proefles verlopen is.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-16 12:36

Oeps, zie dat ik niet meer in dit topic gereageerd heb -O- Anyway, ik rijd nu alweer een paar maanden op manege de Eendekooi en dit bevalt me super! Heel kleinschalig maar wel heel professioneel, absoluut een aanrader *\o/*

DeWit1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 08:11

Leuk te lezen Foaly. Ik vond het ook echt prettig daar. Leuke en vrolijke paarden die echt voor alles gaan daar. Voor een manege in de stad hebben de paarden het hier echt goed vind ik.

Heel veel plezier nog daar. En zo te lezen gaat dat je vast lukken :)