Ponykamp de Barlo of het Fjordenpaard??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bananas

Ponykamp de Barlo of het Fjordenpaard??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 15:41

Hoi ik ben aan het sparen voor een ponykamp voor dit jaar OF volgend jaar maar ik ben aan het twijfelen tussen het ponykamp van de Barlo en het ponykamp van het fjordenpaard...
Ik heb er al over gelezen op de site maar weet nog niet welke me het leukst lijkt. Weet iemand wat meer informatie over dezen ponykampen en wat de min en pluspunten zijn?

doezel2

Re: Ponykamp de Barlo of het Fjordenpaard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 15:44

Fjordenpaard ken ik niet.

Bij manege de barlo vind ik een gezellige sfeer. Leuke/mooie omgeving.

Je gaat met kamp. Op buitenrit, springles dressuur, spelletjes te paard(stoelen dans en snoephappen)
Tis een soort kleine wedstrijdje. Je kunt punten krijgen voor de verzorging van het paard, Stal. En zovoort

Bananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 17:18

Bedoel je dat het hele kamp punten krijgt voor alles? En krijg je het hele kamp je eigen paard/pony?

xTiffani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 17:21

Ik ken het fjordenpaard niet maar ben 1 x bij manege de barlo geweest. Dat beviel me wel, je gaat ook voltige doen en een stukje mennen. Heel veelzijdig dus.

Je krijgt de hele week je eigen paard toegewezen, je mag hierin zelf kiezen.

doornrooss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 17:22

ik ben naar het fjordenpaard geweest,

gezellige sfeer en leuke paarden.Voor mij was het niet ideaal omdat ik eigenlijk meer een sportruiter ben en op fjordenpaard ga je alleen naar buiten, wel onwijs gezellig en ik moet zeggen je gaat ook echt flink hard, mooi springbosje. En de cross met Henk is ook onwijs gaaf.

al met al niet een echt rijtechisch kamp maar wel onwijs leuk en gaaf, ik heb er wel wat meer ballen door gekregen! op sommige momenten wel spannend maar de paarden wisten preeciess wat ze te verwachten stond!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 17:22

Ik vind het fjordenpaard geen aanrader. Ik weet niet hoe het nu inmiddels is maar in 2008 ben ik er geweest en ik vind de manier waarop ze met de paarden omgaan niet prettig.

Mijn ervaring was dat de paarden 's ochtends uit het land gehaald worden, vervolgens de hele dag aan een paal gebonden staan voor de ritjes met de kampgangers en degene die en paard huren voor een rit. Pas als al die ritten afgelopen zijn kan het paard terug naar de wei.
Verder hadden ze toen geen hoofdstellen, het bit werd met een leertje aan het halster vastgemaakt. Bij mij was het halster kapot gegaan en dat werd gefikst met een strotouwtje, voelt niet erg veilig...
Iedereen die daar aanklopte kon een paard meekrijgen, zonder begeleiding. Onverantwoordelijk als je het mij vraagt.
Of de zadels paste heb ik ook zo mijn twijfels aan. Natte vingerwerk, werd niet serieus naar gekeken.
Dagtocht gemaakt, erg lang en vermoeiend voor de paarden waarbij sommige paarden ook nog door een crossbos gingen. Zelf niet aan meegedaan omdat de rit zelf al vermoeiend genoeg was voor de paarden...

En zo kan ik nog wel even doorgaan... Mij zul je er nooit meer zien :)

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 17:27

H0rse_Roos schreef:
Bedoel je dat het hele kamp punten krijgt voor alles? En krijg je het hele kamp je eigen paard/pony?

Ja. En ja:).

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 17:28

allebei niet,
ik ben vorig jaar naar ponykamp ameland geweest, geen aanrader, viel heel erg tegen, maar ging nog wel, ik zou naar van de barlo gaan als je echt tussen die twee wilt kiezen

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 17:36

trouwens, als je boven de 12 bent zeker voor t fjordenkamp gaan

Bananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 17:43

De reacties van doornrooss en marjoow zijn best verschillend..
Wat er op de site stond is dat de paarden heel natuurlijk en in kuddes worden gehouden. Misschien zijn er twee maneges die het fjordenpaard heten? De barlo lijk me nog steeds erg leuk.( en is wat goedkoper).ik denk dat ik daar heenga, waarschijnlijk volgend jaar.

Bananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 17:46

Ik ben 12 bijna 13... weet iemand vanaf welke leeftijd je naar het ponykamp van de Barlo mag en tot welke leeftijd ongeveer? (Ik wil liever niet tussen kinderen van 8 jaar zitten enzo...)

maaaikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 17:48

Ik zou voor het fjordenpaard gaan. Ben daar zelf 5 jaar achter elkaar op kamp geweest en echt een super tijd gehad. Het laatste jaar heb ik mijn eigen paard mee gehad en de andere jaren paarden van daar.

Je rijd heel de week op het zelfde paard maakt lange buitenritten en 1 dagtocht. Je doet ook leuke activiteiten gedurende de dag maar hebt ook tijd voor jezelf.

Hierboven zei iemand dat de paarden s ochtends uit het land gaan en vervolgens de gehele dag vast staat. Dit klopt echter niet. Paarden staan daar 24/7 in een grote kudde op een groot stuk land worden er pas uitgehaald voor het rijden en na het rijden weer terug het land in.

Soms komt het wel eens voor dat de paarden voor de verhuur tijdelijk even vast staan voordat ze weg gaan voor een rit maar dit is zeker geen lange tijd.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 18:08

H0rse_Roos schreef:
Ik ben 12 bijna 13... weet iemand vanaf welke leeftijd je naar het ponykamp van de Barlo mag en tot welke leeftijd ongeveer? (Ik wil liever niet tussen kinderen van 8 jaar zitten enzo...)

Vanaf 7/8 t/m 16

doornrooss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 18:09

ik sluit me aan bij maaaikkee paarden staan zeker niet de hele dag vast maar worden heel natuurlijk gehouden in een grote kudde.

wel vind ik het tuig een beetje apart ik vraag me af of het voor de paarden fijn is om een halster om te hebben met daaraan het bit vastgemaakt, of dit dan helemaal goed versteld kan worden. zadels zijn ook niet de nieuwste dingen meer. Maar niet het gevoel gehad dat ze eronder leiden.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 18:41

H0rse_Roos schreef:

ze zijn allebei van 8 t/m 17 jaar, alleen fjordenpaard word wat volwassener behandeld en begeleid, en je word op niveau opgedeeld, als je 12 bent zou ik voor t fjordenpaard gaan

nonosb

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 21:34

Hooi,

Als ik jou was zou ik naar beide niet gaan.. kies manege stal de Eik :))
Tis zo gezellig daar! En ik verveelde me er nooit. Erg veel activiteiten met de paarden/pony's.
Een groot voordeel is ook dat het aan de Holterberg ligt. Binnen 5 minuten ben je heeerlijk in het bos! *\o/*
Als je vragen hebt mag je gerust een pb sturen

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 22:09

anemoonlena schreef:
H0rse_Roos schreef:

ze zijn allebei van 8 t/m 17 jaar, alleen fjordenpaard word wat volwassener behandeld en begeleid, en je word op niveau opgedeeld, als je 12 bent zou ik voor t fjordenpaard gaan

Is tot en met 16:)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 22:13

Dat is toch echt anders dan wat ik heb meegemaakt. De tijd die ze niet aan de paar doorbrengen was in de weide maar verder stonden ze gewoon stil en vastgebonden. Ik verzin dit niet zomaar.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 22:17

Welk kamp bedoelje dan marjoow?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 22:21

Het fjordenpaard in Drenthe

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 22:38

Zelf al 2 jaar achter elkaar naar het fjordenpaard, en dit jaar voor de 3x (ik ben 13).

Ik vind het fantastisch, buitenritten op een manege is er niks bij met achter elkaar aan slapen en dan een snelle draf wat de galop voorstelt.
Nee geef mij het fjordenpaard maar. Fantastisch buitenrit iedere dag, activiteiten er om heen en tijd voor je zelf maar je verveelt je zeker niet! Dat van 'bijzondere' hoofdstellen klopt. De bitten worden aan het halster vast gemaakt. Dit wordt altijd goed gecontroleerd. De paarden staan al de jaren dat ik er kom buiten in kuddes en daardoor kan je fantastisch buiten rijden (zie gopro filmpjes op youtube)
De paarden zijn onzettend gaaf en sociaal (meestal) en de eigenaar kent ze goed dus een goed kamppaardje is verzekerd, je mag altijd wisselen als je het paardje geen klik heeft met je of je het niet leuk vind.
Er zijn 50 mensen ongeveer op het kamp over 2 slaapkamers, heel gezellig en altijd veel fun.
Niet het luxeste (goed nederlands..) wat je kan bedenken maar zeker het leukste.
Als je wat wilt leren zou ik naar de manege gaan die ik niet ken, als je veel plezier wilt hebben is het fjordenpaard nummer 1.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 23:52

Ik zou ook voor het fjordenpaard kiezen.
Zelf kom ik er ondertussen al een aantal jaar en ga ik op kamp bij el rancho de verano 17+ dit hoort bij het fjordenpaard alleen is het voor de volwassene om.zo maar te zeggen.

De paarden worden in kuddes gehouden en ik heb nog nooit meegemaakt dat de paarden de hele dag aan de balk gebonden staan.
Henk en José zijn dol op hun paarden en kennen elk paard persoonlijk kwa karakter en kennen ze al sinds vele
Hierdoor weten ze heel goed wat voor paard bij je past.

Ze hebben inderdaad geen hoofdstel.
Maar een bit die ze dmv een riempje aan het halster vastmaken.
Deze paarden zijn er prima op te rijden en het werkt perfect.
Het functioneert net als een hoofdstel.

Ik zou zeggen ga erheen en ervaar hoe het is.
Ik weet zeker dat je het geweldig gaat vinden.

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 00:04

Ik rij zelf bij de barlo, het is er altijd erg gezellig. Je hebt veel verschillende paarden, de makkelijke en de iets uitdagender. Zelf ben ik niet op kamp geweest maar wat ik van de meiden van het kamp 2015 hoorde was het ook alleen maar lol hebben met elkaar.

Diannev

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 23:52

Ik zou ook voor ruitercentrum het fjordenpaard gaan, en ja er zijn behoorlijk wat slechte recencies over het fjordenpaard. Meestal zijn die oud en van een lange tijd terug. Zo gaat het gelukkig niet meer op het fjordenpaard. De paarden worden goed verzorgd en staan echt niet de hele dag aan de balk. Bij het fjordenpaard rij je elke dag buiten. Minimaal 2 uur en op de woensdag ga je op dagtocht die 5 uur duurt. Het kamp is super gezellig en de sfeer is ook altijd goed. Ook ga je naar roden en het zwembad met de huifkar, spelletjes met en zonder een ponyen voltige. Ook de henkrit kan niet ontbreken, ook wel cross rit genoemd of ruige rit. Poetsochtend, Je gaat ook naar het zwembad en er is een groot kampvuur om de week mee af te sluiten.

Qua ritten wordt je opgedeeld in 3 groepen. Groep 1, 2 en 3
3 zijn meestal de mensen die de basis dingen onder de knie hebben maar er nog niet bevordert in zijn, deze groep doet de dingen op een wat rustiger tempo en er wordt altijd gevraagd of Z heet wel willen doen.
2 zijn meestal de mensen die alle gangen goed onder de knie hebben en er wordt altijd gemeld wat er wordt gedaan. Van stap tot rengalop en van bokjes tot springen gebeurt altijd in deze groep. En af en toe wat heuveltjes
In groep 1 heb je meestal de kinderen die vaker zijn geweest, meer ervaring hebben en op een lastigere en snelle pony zitten. Hier worden de dingen gedaan en je moet het er maar mee eens zijn. Meestal wordt het wel gemeld wat je gaat doen maar dat komt niet altijd bij iedereen terecht en dan kan je zo aar in de rengalop zitten voor je het weet. Vaak doen je ook veel heuveltjes met deze groep en ga je wat verder het bos in. Meestal gaan de mensen van groep 1 altijd mee met de Henkrit. Een ruige crossrit met Henk, de eigenaar van het fjordenpaard die altijd op Only zit.

En ja ook worden de paarden met halster waar een bit aan zit gereden. Als ik een paard zou zijn zou mij dat persoonlijk veel fijner lijken. Het zit totaal niet strak maar werkt net zo goed als een hoofdstel. Ik zou geen verschil merken als ik met hoofdstel of zonder zou rijden.

De paarden staan ook altijd 24/7 buiten in een grote groep in groot weiland. Ze houden de paarden daar op een zo natuurlijk mogelijke manier en ze denken goed om de paarden. Ij de herfst was er een paard dat best wel wat hoestte en er werdt gelijk een nieuw paard gehaald. Ze denken goed om de paarden en hun gezondheid.

Rc het fjordenpaard is dus zeker een dikke aanrader

En als je zou willen weten hoe het daar is, je kan er altijd langs komen en in de weekenden en vakanties verhuren ze hun paarden ook en kan je in het uitgestrekte bos een heerlijke buitenrit maken.

Bananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 17:58

Bedankt voor de reacties allemaal! Ik ga sparen voor het fjordenpaard voor volgend jaar... heb helaas geen ouders die dat even makkelijk betalen..