manege elzenhof

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

annekrx

manege elzenhof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 21:10

Hoi, in de meivakantie ga ik naar Texel op camping de krim. Als ik daar ben wil ik graag een strandrit maken op manege elzenhof alleen mijn vraag is: ga je daar in rengalop? en mag je ook zeggen wanneer je wilt stoppen met galopperen? mag je ook zelf kiezen op welk paard je gaat? En kan ik dan het beste de rit van 2 uur doen of de rit van 3,5 uur? Ps. ik ben zelf 12 jaar en reed 2,5 jaar paard maar toen had ik ff een jaar pauze en nu ben ik net 1 maandje weer begonnen. /3

AmberRomeex

Re: manege elzenhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 21:20

Hee! Ik heb daar 2 jaar geleden ongeveer een strandrit gemaakt!? En je delen je gewoon in op de paarden maar het zijn hele leuke beestjes! Wij gingen toen niet in rengalop:( wel deden we een stevig stuk galop op het strand! Het was wel heel slecht weer toen.
Ik weet niet wat het verschil is tussen de 2 en 3,5 uurs rit? Maar ik deed een 2 uurs rit en het was erg leuk:)

Hopelijk heb je er wat aan ahha:)

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 21:23

WWW -> BRT

Emoreoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 21:28

Hee, ik kan je hier vast wel wat meer over vertellen ik ben hier namelijk zelf ook geweest!
Als je daar aan komt laten ze je zien op welke pony je mag, je moet zelf opzadelen (dat doen ze express, zegt namelijk wat over je vorderingen). Je gaat met een groep, met twee begeleiders door het bos, naar het strand. In het bos heb je ook een galop, dat is geen rengalop. Als je op het strand bent geven ze je instructies over wat je moet doen als je paard in paniek raakt, enz. Daarna ga je via de duinen het strand op. Op het strand ga je een aantal keer lekker lang in galop! Het ligt aan je paard of je in rengalop gaat of niet. Ook ligt het aan de begeleiders, ik had een paar aardige meiden die het niet erg vonden als je in harde galop langs ze heen ging (ik kan me voorstellen dat sommige begeleiders zeggen dat je niet langs hun heen mag). Je mag niet zelf bepalen wanneer je stopt met galopperen. Je gaat namelijk gewoon met de groep mee en kunt natuurlijk niet achter blijven _/-\o_ .. Als't lekker weer is ga je ook nog een paar keer door het water;) Daarna ga je weer terug naar de manege door het bos. Ik zou gaan voor de 2-uurs rit. Je hebt het namelijk als even niet gedaan, en je moet het weer even opbouwen.. Ik hoop dat je iets aan mijn reactie hebt gehad, ik zelf vond het heeel leuk! Wat misschien nog wel even handig is om te weten is dat ze daar bijna alleen maar haflingers hebben. Je hebt dus 90% kans dat je op een haflinger rijdt:D Ik mocht op de haflinger Sandy :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 21:29

Ik heb er een hoop jaar terug gereden, je gaat niet in rengalop (bij geen enkele manege hoor, lijkt me erg onverantwoord). Je kan een voorkeur geven (ze hebben veel haflingers maar ook welshes geloof ik, als je daar liever op zit kan je dat gewoon zeggen natuurlijk). De paarden weten precies wanneer ze in draf of galop mogen en ik had niet echt het idee dat ik zelf dat paard terug in draf kreeg zolang de rest bleef galopperen. Ik had toen iets meer ervaring dan jij.

Ik moest toendertijd niet zelf opzadelen en er kwam een meisje dat mijn paard losmaakte toen ik er al op zat om me zo het rijtje in te sturen, en we mochten ook zeker niet langs de begeleider omdat dat levensgevaarlijk is.

Emoreoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 21:37

Danique schreef:
Ik heb er een hoop jaar terug gereden, je gaat niet in rengalop (bij geen enkele manege hoor, lijkt me erg onverantwoord). Je kan een voorkeur geven (ze hebben veel haflingers maar ook welshes geloof ik, als je daar liever op zit kan je dat gewoon zeggen natuurlijk). De paarden weten precies wanneer ze in draf of galop mogen en ik had niet echt het idee dat ik zelf dat paard terug in draf kreeg zolang de rest bleef galopperen. Ik had toen iets meer ervaring dan jij.

Ik moest toendertijd niet zelf opzadelen en er kwam een meisje dat mijn paard losmaakte toen ik er al op zat om me zo het rijtje in te sturen, en we mochten ook zeker niet langs de begeleider omdat dat levensgevaarlijk is.

Hoezo onverantwoord? Als je gevorderd bent en een beetje weet wat je moet doen is er toch niks aan de hand? Ook dat erop zitten terwijl je paard nog vast zat? Beetje raar..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 21:39

Een paard is een groepsdier dus zodra een (onervaren, en dan bedoel ik dus onervaren in het leiden van zo'n groep op een vreemd paard) klant de leiding neemt door voorop te rijden kan er chaos ontstaan. Het paard voorop bepaalt het tempo, dus de begeleider van de groep.

Er zit een verschil tussen hard galopperen en rengalop, he. Rengalop heb je niet zomaar terug onder controle in een grote groep mensen op vreemde paarden en ik vind dat zo'n groep ten alle tijden onder controle moet zijn.

Emoreoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 21:43

Danique schreef:
Een paard is een groepsdier dus zodra een (onervaren, en dan bedoel ik dus onervaren in het leiden van zo'n groep op een vreemd paard) klant de leiding neemt door voorop te rijden kan er chaos ontstaan. Het paard voorop bepaalt het tempo, dus de begeleider van de groep.

Er zit een verschil tussen hard galopperen en rengalop, he. Rengalop heb je niet zomaar terug onder controle in een grote groep mensen op vreemde paarden en ik vind dat zo'n groep ten alle tijden onder controle moet zijn.

Ja idd! Hier heb je helemaal gelijk, waarschijnlijk heb ik jouw reactie verkeerd gelezen, hihi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 21:51

Geeft niks, dat kan gebeuren! :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 21:51

Ik verplaats dit topic van BRT naar MA waar het hoort.

annekrx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 15:16

CraziiEmma schreef:
Hee, ik kan je hier vast wel wat meer over vertellen ik ben hier namelijk zelf ook geweest!
Als je daar aan komt laten ze je zien op welke pony je mag, je moet zelf opzadelen (dat doen ze express, zegt namelijk wat over je vorderingen). Je gaat met een groep, met twee begeleiders door het bos, naar het strand. In het bos heb je ook een galop, dat is geen rengalop. Als je op het strand bent geven ze je instructies over wat je moet doen als je paard in paniek raakt, enz. Daarna ga je via de duinen het strand op. Op het strand ga je een aantal keer lekker lang in galop! Het ligt aan je paard of je in rengalop gaat of niet. Ook ligt het aan de begeleiders, ik had een paar aardige meiden die het niet erg vonden als je in harde galop langs ze heen ging (ik kan me voorstellen dat sommige begeleiders zeggen dat je niet langs hun heen mag). Je mag niet zelf bepalen wanneer je stopt met galopperen. Je gaat namelijk gewoon met de groep mee en kunt natuurlijk niet achter blijven _/-\o_ .. Als't lekker weer is ga je ook nog een paar keer door het water;) Daarna ga je weer terug naar de manege door het bos. Ik zou gaan voor de 2-uurs rit. Je hebt het namelijk als even niet gedaan, en je moet het weer even opbouwen.. Ik hoop dat je iets aan mijn reactie hebt gehad, ik zelf vond het heeel leuk! Wat misschien nog wel even handig is om te weten is dat ze daar bijna alleen maar haflingers hebben. Je hebt dus 90% kans dat je op een haflinger rijdt:D Ik mocht op de haflidsnafunger Sandy :D

Hii, ik ben best wel onzeker op eeen vreemd paard :D dus, ik wil wel graag op een sloom (wel eentke die niet stil staat) paard en geen paard die angstig os.. heb jij (jullie) er een?

AmberRomeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 15:20

hee!
ik heb denk ik wel een leuk paard voor je? ik reed op Andinamo (zoiets was het hah) en dat was een hele lieve en niet al te snelle pony.
veel plezier:D

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 15:21

Ik heb daar wel eens gereden erg leuk!
Maar nee je kan niet zelf stoppen.. Dat is ook erg moeilijk want tijdens het draven op strand springen gelijk daarna aan in galop en dan gaat de hele groep al! Ik mocht aan geven wat ik wilde, rustige wat voorwaatste of toch pittige pony. Ik had rustig maar dit vond ik niks! Die wilde amper in galop maar voor rest was het super!

sunnybellami

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 15:24

ik heb daar vroeger op les gezeten en ook een aantal strandritten gedaan, je wordt zelf ingedeeld op de paardjes maar ze zijn allemaal erg leuk! Je moet zelf opzadelen en gaat daarna in de bak instappen en een stukje draven, ze kijken dan hoe je zit en of je echt genoeg ervaring heb voor de strandrit.

dan ga je naar het bos toe, stap draf en een galopje en op in de duinen/begin strand wordt aangegeven wat je moet doen als je wilt stopppen enz. Je gaat niet in rengalop maar wel erg hard!
Ik zou zeggen doen en veel plezier!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 15:27

sunnybellami schreef:
ik heb daar vroeger op les gezeten en ook een aantal strandritten gedaan, je wordt zelf ingedeeld op de paardjes maar ze zijn allemaal erg leuk! Je moet zelf opzadelen en gaat daarna in de bak instappen en een stukje draven, ze kijken dan hoe je zit en of je echt genoeg ervaring heb voor de strandrit.

dan ga je naar het bos toe, stap draf en een galopje en op in de duinen/begin strand wordt aangegeven wat je moet doen als je wilt stopppen enz. Je gaat niet in rengalop maar wel erg hard!
Ik zou zeggen doen en veel plezier!

Ja zo ging het idd. Had jij ook dat voordat je strand op ging, een stop maakte kwamen de meiden met leiding aan om beugels en singels te controleren?

Maar ts ik zou echt doen! Super leuke ervaring.

sunnybellami

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 15:31

ja klopt beugels en singels controleren ze ook!

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 15:33

Waarom zou je willen aangeven wanneer je stopt met galopperen? Als je het een beetje spannend vind op een vreemd paard kun je er ook voor kiezen om eerst een bosrit te maken van een uurtje en dan pas de strandrit te doen. Kun je wellicht alvast kennis maken met je pony.

sannexbandit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 13:07

Hey! Je gaat in rengalop, alle paarden gaan achterelkaar en je stopt regelmatig, je kan zelf eigenlijk het tempo niet bepalen omdat ze gewoon rennen zegmaar het is zelf aan te raden want het is echt een geweldige ervaring

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 18:45

Volgens mij gaan ze niet in rengalop?

Obelix95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 18:53

Manege Elzenhof gaat inderdaad NIET in rengalop. Hier hebben zij denk ik te grote groepen voor.

De buren, manege Kikkert, gaat echter wel in rengalop. 2 a 3x op het strand, ze vragen (meestal) van te voren wel mee te gaan met een buitenrit om je verlichte zit en balans te laten zien. Dit is namelijk erg belangrijk. De paarden gaan van stap naar rengalop tijdens de rit. Deze strandrit vind iedere ochtend van 9-11 buiten het seizoen of 8-10 in het hoogseizoen plaats. De ponystrandritten alleen in het hoogseizoen van 8 tot 10 in de ochtend op de dinsdag en donderdag. De ponystrandrit gaat ook altijd eerst een stukje draven en dan een stuk in volle rengalop. Deze paarden zijn dit allemaal gewend en vinden het prachtig, ze houden zich zeker ook niet in. De paarden rijden tevens ook een andere (langere) route dan de pony's, wat op zich logisch is.

Toegevoegd: Paarden worden door de medewerkers opgezadeld om er zeker van te zijn dat alles goed ligt.

(Ik heb er een aantal jaar in de zomer gewerkt en kom er al sinds ik klein ben, een top manege die alles voor zijn paarden overheeft!)

Obelix95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 18:59

CraziiEmma schreef:
Danique schreef:

Hoezo onverantwoord? Als je gevorderd bent en een beetje weet wat je moet doen is er toch niks aan de hand? Ook dat erop zitten terwijl je paard nog vast zat? Beetje raar..

Deze paarden staan overdag in stands en vaak stappen klanten ook op als het paard in de stand staat. Makkelijker en gelijk een mooi opstapje wat weer beter is voor de rug. De paarden zijn gewend dat het halster dan nog om hun nek heen hangt en zolang er geen teugels aangetrokken worden het ook nog niet weg hoeft. Ik vind het vast staan niet zo raar daarin, anders word het chaos als iedereen buiten de stand opstapt.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 19:35

Ik ben het helemaal met krimpenaar eens :D