Ruitercentrum het fjordenpaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cebelma

Ruitercentrum het fjordenpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 15:40

Hoi, allemaal! ik ga op ruiterkamp gaan naar het fjordenpaard *\o/* . Ik ga in week 4. Maar ik zou eerst nog wat meer informatie te weten willen komen. En wat jullie ervaringen zijn met het fjordenpaard.

Ik dacht trouwens dat het ook leuk zou zijn als dit topic een soort van plek is om je ervaringen te delen. En om ook mensen te leren kennen die ook naar het fjordenpaard gaan ( of zijn geweest!) :o.
Dus heb je wat informatie over het fjordenpaard of een leuke ervaring? Dan zou ik dat graag willen weten ;)

Ga jij ook in week 4 je mag me altijd pb'en :9
Laatst bijgewerkt door Cebelma op 10-02-16 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

AfricanLady

Re: Ruitercentrum het fjordenpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 15:41

quirinelae

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 20:26

Dus dit word je eerste jaar bij het Fjordenpaard?
Leuk! Ik ga dit jaar voor m'n vierde keer, en ga 2 weken achter elkaar. Ik loop je net mis haha ik ga in week 5 & 6

Ik moet wel zeggen dat je verschillende typen paardenmensen hebt, als je leuke en gezellige buitenritten zoekt in een mooie omgeving waar je lekker kan crossen en niet elke drie seconde denkt dat ze hun benen zullen breken (ze zijn meer dan gewend aan al het crossen en springen en paarden raken niet snel kreupel), dan zit je prima. Als je te gehecht ben aan een gelpadded zadel en je rondje rijden in de bak (waar niks mis mee is), dan zit je verkeerd.

Zoals je waarschijnlijk weet zijn de hoofdstellen heel anders. Paarden staan met halster in de wei, worden voor het rijden uit de wei gehaald, worden gepoetst aan de balk. Na het borstelen haal je een zadel en teugels uit de zadelkamer (meeste paarden hebben hun eigen zadel, sommige worden gedeeld. Naam staat meestal op de achterkant, maar die vallen er soms af. Teugels liggen op het zadel van het paard.) Dan word er met de eerste dag netjes uitgelegd hoe je de teugels aan het halster bevestigd, en als je het niet snapt is er altijd vriendelijke leiding die je daar mee wil helpen.

Dan word je verdeeld in een groep, gebaseerd op leeftijd en je paard. Bij sommige mensen word ook naar rijervaring gevraagd maar dat word ook af en toe gevraagd tijdens het verdelen van de paarden (hoe dat verloopt kan je op de onofficiële site van het Fjordenpaard lezen, rchetfjordenpaard.nl). Als je bij makkelijk naar voren ging, word je vrijwel altijd in groep 3 ingedeeld (de jongere, minder ervaren ruiters). Groep 2 verschilt heel erg. De ene keer is groep 2 hetzelfde als groep 1, de andere keer is er wel verschil tussen groep 1 en 2. Groep 2 doet meestal hetzelfde als groep 1, maar er zitten wat minder gekke paarden in. In groep 1 zitten de paarden die onvoorspelbaar zijn, kunnen bokken/steigeren, de jongere paarden etc. Hierin zitten dan ook de meest ervaren ruiters.

De eerste rit doe je altijd nog rustig aan, zodat je kan kennismaken en wennen aan je paard en kan kijken of je je paard leuk vind of niet. Je stapt en draaft wel normaal, maar galop gaat bijvoorbeeld wat rustiger en volgens mij ga je de eerste rit ook nog niet door het springbos. Stel je vind je paard niet leuk, kan je er voor kiezen om de volgende ochtend tijdens het ontbijt waar José of een andere leiding vraagt wie van paard wil ruilen, van paard te ruilen. Dan vragen ze wat je niet leuk vond aan je paard en wat je graag zou willen voor een ander paardje.

Je gaat ook een keer een dagtocht doen, die vooral uit stappen bestaat natuurlijk, aangezien je paard heel lang moet lopen. Je gaat wel een aantal keer draven en een keer galopperen met de hele groep. Maar ergens halverwege de heenweg komt er een stuk waar de ruiters die met Henk mee willen (Henk is de eigenaar) naar voren moeten gaan en dan zegt Henk bij sommigen van jij kan niet mee en jij kan niet mee (dit zegt hij HEEL eerlijk en voor sommige mensen komt dat erg grof over dus daar moet je wel op letten) en met de andere mensen gaat hij dan crossen. Je gaat hiermee heuvels op en af in rengalop, galoppeert door smalle paadjes, krijgt heel wat takken in je gezicht :') Tijdens de cross is er ook een kleine zandvlakte waar de paarden op adem kunnen komen. Als je zulke dingen leuk vind, zijn die paar krassen op je gezicht het helemaal waard :j Veel mensen denken ook dat is toch veel te zwaar voor die paarden etc. maarja, zij doen dit elke week in de zomer en twee weken in de meivakantie en een week in de herfstvakantie. Voor de mensen die niet mee willen met de Henkcross, kunnen mee met de rustige rit die vooral bestaat uit stappen, draven en normale galop.

Je gaat ook minimaal 1 keer naar het Ronostrand, dit is een recreatie meer waar je kan zwemmen of gewoon op het strandje liggen. Hier loop je gewoon heen via de wei. Ook ga je 1 keer naar een zwembad met de huifkar en naar een klein stadje met de huifkar. Met rijden ga je ook 1 keer in de week door het grote meer en over de zandvlakte. Hierover kun je ook meer op de site lezen.

Nogal een lang berichtje haha maar ik hoop dat ik je iets nieuws heb kunnen vertellen :roll: