Wedstrijden: verplicht..?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

j_u_l_i_a

Wedstrijden: verplicht..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 20:21

Ik ga waarschijnlijk lessen van m'n eigen geld!, super veel zin in maaaar.
Je kan dus kiezen uit dressuur of springen. Ik wil dan wel dressuur maar eigenlijk wil ik meer 'recreatief' dan echt wedstrijden rijden. Het gaat mij er om dat ik kan paardrijden en de basics beheer voor de toekomst, aangezien ik al lang met paarden omga, en kunnen paardrijden is ook erg handig! Als ik later nog een paard zou willen of een lease paard oa.

(natuurlijk vind ik het ook super om wat dressuur te kunnen hoor. Maar ik weet dus niet wat ik nu moet doen.)

Sorry als ik als een noob over kom maar ik heb dus geen idee.. :') :o

fleurtjeuh

Re: Wedstrijden: verplicht..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:24

Als ik jou was zou ik beginnen met dressuur :)
Als je denkt dat goed onder de knie te hebben kan je af en toe een springles nemen :)
En pas wedstrijden gaan starten als je het zelf zeker weet dat je het wilt.

j_u_l_i_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 20:26

fleurtjeuh schreef:
Als ik jou was zou ik beginnen met dressuur :)
Als je denkt dat goed onder de knie te hebben kan je af en toe een springles nemen :)
En pas wedstrijden gaan starten als je het zelf zeker weet dat je het wilt.

Maar wedstrijden is dus niet verplicht ofzo?

Blijgeestig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:26

Als eerste, leuk dat je gaat paardrijden!
Zelf hou ik ook meer van het recreatief rijden. Maar als basis zou ik toch eerst dressuur kiezen, gwn op goed te leren zitten en hoe het allemaal werkt. En dan een keertje prive les nemen met springen om te kijken of je het leuk vind en ervaren genoeg bent. Daarna kan je altijd nog kiezen om te stoppen met dressuur en te gaan springen.
succes!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:27

Nee wedstrijden zijn niet verplicht! :)

j_u_l_i_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 20:32

vermeerkaren schreef:
Als eerste, leuk dat je gaat paardrijden!
Zelf hou ik ook meer van het recreatief rijden. Maar als basis zou ik toch eerst dressuur kiezen, gwn op goed te leren zitten en hoe het allemaal werkt. En dan een keertje prive les nemen met springen om te kijken of je het leuk vind en ervaren genoeg bent. Daarna kan je altijd nog kiezen om te stoppen met dressuur en te gaan springen.
succes!

Mijn moeder zei dat ze recreatief reed vroeger. Maar daar is dus niet iets aparts voor ofzo?

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:32

Dressuur is de basis, en wil je goed rond kunnen komen in het parcour zal je toch eerst de basis moeten kunnen.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:34

Ik rijd recreatief dressuur. :) Dressuur is immers altijd de basis. En als ik wil, kan ik er voor kiezen om mee te doen met de onderlinge wedstrijden. Lijkt me dat dat op elke manege geldt.

Op mijn huidige manege hebben we ook aparte springlessen, daar kun je je dan zelf voor opgeven en een paard/pony bij kiezen. Er wordt dan meteen gekeken of je instructeur ook vindt dat je mee kunt springen. Het apart opgeven vind ik erg fijn, omdat ik springen gauw eng vind en zo niet voor het blok gezet word als er 'ineens' wordt besloten te gaan springen. Dat heeft me in het verleden behoorlijk angstige momenten opgeleverd. Op een leuk, maar wat vlot paard zitten die ik voor dressuur prima aankon, maar met springen 3 maten te groot voor me werd en dan een schreeuwende instructeur in het midden die me over de hindernis joeg. Heeft lang geduurd voor ik daarna weer eens over een cavaletti durfde (10 jaar)..

esmee_stip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:37

Nee hoor, wedstrijden zijn niet verplicht. Recreatief paardrijden is paardrijden voor je plezier, springen of dressuur zijn richtingen die je kunt kiezen. Maar als je kiest voor een van de twee betekent dit nog steeds niet dat je verplicht bent om wedstrijden te rijden.

(Probeert ondertussen een vergelijking te zoeken..)

Er wordt altijd gezegd dat dressuur de basis is van paardrijden, ook van het springen. Hierbij leer je netjes te zitten, de juiste hulpen te geven en te sturen (eenvoudig gezegd). Voor springen heb je deze basisvaardigheden ook nodig, dus daarom is het verstandig om met dressuurlessen te beginnen.

Zie het dressuren niet gelijk als proefjes oefenen, maar als 'basis' voor alles wat je in het paardrijden nodig hebt :)

LisaNonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 20:16

Je kan het best beginnen met dressuur, want dressuur is de basis voor alles. Als je dat echt goed onder de knie hebt dan kan je kijken of je willen springen. Wil je dat niet? Ga je lekker door met dressuur :)