Ponykamp of trainingsweek voor uitsluitend eigen pony's

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Morniclum

Ponykamp of trainingsweek voor uitsluitend eigen pony's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 09:23

Tja dat is dus waar ik naar op zoek ben voor mijn dochter van 12.

Geen specifieke voorkeur voor een bepaalde provincie, Maar harde eis is dat het in een bosrijke omgeving gelegen moet zijn.
Budget staat ook niet vast, prijs kwaliteit verhouding moet in orde zijn.
Groepen van "maar" 45 kinderen hieven niet aangeboden te worden, ik ben van het kleinschalige.

Geen specifiek dressuurkamp, maar een mix of meer spring en cross gericht.

Ik ben dus niet op zoek naar een kamp waar je een eigen pony mee mág nemen, maar waar je er éen mee moét nemen.

Niet omdat ik wat tegen manegeponny's heb, maar omdat ik van mening ben dat een handjevol eigen pony's in een groep manegeponny's niet goed functioneert. Misschien wel als pony en ruiter daar ervaring mee hebben, maar kort door de bocht gezegd heeft de groep manegeponny's een bepaalde buitenrit al tig keer gelopen en weten dus precies hoe of wat, terwijl het voor de meegenomen eigen pony's allemaal nieuw en onbekend is.
Hoeft geen probleem te zijn, maar ik zou niet willen dat mijn dochter en haar pony door de andere kinderen (en leiding!) als lastig ervaren wordt (kijk die lastige eigen pony wil niet door het water, moeten we daar weer op gaan wachten...., Tss ze heeft een eigen pony maar krijgt 'm niet eens over een boomstammetje .,Natuurlijk zijn dit maar voorbeelden, maar geloof me, ik spreek uit ervaring. Was namelijk vroeger zelf manege ruiter en in die tijd helemaal niet bezig met hoe een pony of paard nou echt functioneert, en hoe het komt alsmede het niet doet....).

Volgens mij worden dit soort weken regelmatig door ponyclubs of rijverenigingen georganiseerd en soms zijn die dan ook opengesteld voor mensen van buitenaf.

Knhs instructieweken houden we al in de gaten, maar er moet vast meer zijn!

Bedankt voor de tips alvast.

SeaSide

Re: Ponykamp of trainingsweek voor uitsluitend eigen pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 09:33

Ik ben vanavond thuis en kan dan eventjes wat beter reageren.

Wij organiseren elk jaar 1 a 2 kleine ponykampjes aan het strand in Groote Keeten. Onze groepen zijn niet groter dan 10 kinderen, en iedereen neemt zelf een paard/pony mee. Niet iedereen heeft een eigen paard/pony, sommige kinderen komen met een verzorg pony. Wij houden er altijd rekening mee dat iedereen gerespecteerd en gewaardeerd word door iedereen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 09:39

Ik begrijp hieruit dat je vooral opzoek bent naar les op nivo, vooral de weken van de rijverenigingen zijn hiervoor wel wat je zoekt maar ook daar wordt er gekletst.
Zelf kun je ook bij centrums en eigenaren van trainingsterreinen rondvragen, dan zit je dicht op de kwaltijd die je zoekt.
Of aanmelden bij een volwassen trainingskamp daar heb je vaker wat je zoekt en zijn ook wel meer enkele kinderen te vinden.

(Ik wil je wel meegeven of het nu eigen ponys zijn of die van een manage je dochter zal toch haar items samen met haar pony moeten over winnen, en een stevig in haar rijlaarzen moet staan mensen oordelen toch wel. Later in de grote mensen wereld heb je er niets aan als je te beschermd bent opgevoed.)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 10:02

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 14:07

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 16:54

teiger150 schreef:

Wij organiseren elk jaar 1 a 2 kleine ponykampjes aan het strand in Groote Keeten. Onze groepen zijn niet groter dan 10 kinderen, en iedereen neemt zelf een paard/pony mee. Niet iedereen heeft een eigen paard/pony, sommige kinderen komen met een verzorg pony. Wij houden er altijd rekening mee dat iedereen gerespecteerd en gewaardeerd word door iedereen.

Wij organiseren dus elk jaar een ponykamp in Groote Keeten aan de kust van Noord-Holland. Wij hebben elk jaar 1 Dressuur les tijdens kamp, en een Cros/springles voor de rest hebben we heel veel verschillende activiteiten die variëren van Voltige tot schriktraining. Er worden minimaal 2 buitenritten gedaan zoals een strandrit en een "heide rit".

Ons ponykamp is begonnen op rijvereniging Callinge, maar het staat los van de rijvereniging wij huren gewoon hun terrein.

Voor meer informatie: https://www.facebook.com/Ponykamp-Groot ... 268421275/

ingaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 17:05

Kijk eens naar Samantha's trainingskampen. Zij zit in Staphorst in het bos geeft erg leuke kampen voor zowel kinderen als volwassenen. Veel afwisseling en goede begeleiding waarbij alle disciplines aan bod komen :)

Morniclum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 02:10

ingaa schreef:
Kijk eens naar Samantha's trainingskampen. Zij zit in Staphorst in het bos geeft erg leuke kampen voor zowel kinderen als volwassenen. Veel afwisseling en goede begeleiding waarbij alle disciplines aan bod komen :)

Dank je wel voor deze tip!
Ik had dit kamp zelf ook al op het oog omdat het volgens mij aan al mijn eisen voldoet. Ik heb Samantha ook gesproken en een goed gevoel aan ons gesprek overgehouden.
Via dit topic was ik opzoek naar vergelijkingsmateriaal, maar ook naar bevestiging en dat heb je me zojuist gegeven.

Morniclum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 02:17

teiger150 schreef:
teiger150 schreef:

Dank je wel! Ik was dit inderdaad al tegengekomen, en stond op mijn lijstje om in de gaten te houden.
Wat me remde, was dat ik het gevoel kreeg dat er geen professionele begeleiding was, maar dat de begeleiding bestond uit een aantal enthousiaste maar ongediplomeerde tieners of jong volwassenen.
Maar daar kan ik me in vergissen, in dat geval graag extra toelichting hierover.

Groote Keeten is vlak bij mij in de buurt dus ik kan altijd eens langskomen om kennis te maken.

Morniclum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 02:18

Marie111 schreef:
Wellicht is dit ook nog een optie?

http://www.paardenruiterinstructieweken.nl/

Ik ga me er even opnieuw in verdiepen, maar er was volgens mij iets wat me niet zo aansprak. Heb wel al met iemand vsn deze organisatie gesproken, maar moet je bekennen dat ik het niet precies meer weet. Ik ga nog eens alles teruglezen.

Morniclum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 02:24

janouk schreef:
http://knhscentrum.nl/over-knhs-centrum ... ctieweken/
De knhs organiseert jaarlijks goede kampen voor eigen paarden of ponys met goede instructie op het federatiecentrum midden op de Heide.

Ja, ik hou de website ook nauwlettend in de gaten, maar volgens mij heeft mijn dochter niet het gewenste niveau hiervoor. Volgens mij werd voor de kidsweek tot en met twaalf jaar vorig jaar geëist dat je minimaal vijf winstpunten in het B springen of dressuur had. En dat heeft ze dus niet want ze is nog nooit officieel gestart en dat gaat ze, als het asn mij ligt de komende maanden ook nog niet doen. Eerst maar lekker oefenen op onderlinge wedstrijdjes of in de bixie of impuls, dan een oefenweekmof ponykamp en wie weet, als ze de smaak te pakken hebben,meen startkaart.

Morniclum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 02:47

kwita schreef:
Ik begrijp hieruit dat je vooral opzoek bent naar les op nivo, vooral de weken van de rijverenigingen zijn hiervoor wel wat je zoekt maar ook daar wordt er gekletst.
Zelf kun je ook bij centrums en eigenaren van trainingsterreinen rondvragen, dan zit je dicht op de kwaltijd die je zoekt.
Of aanmelden bij een volwassen trainingskamp daar heb je vaker wat je zoekt en zijn ook wel meer enkele kinderen te vinden.

(Ik wil je wel meegeven of het nu eigen ponys zijn of die van een manage je dochter zal toch haar items samen met haar pony moeten over winnen, en een stevig in haar rijlaarzen moet staan mensen oordelen toch wel. Later in de grote mensen wereld heb je er niets aan als je te beschermd bent opgevoed.)

Dank voor dit antwoord, maar volgens mij begrijp je niet wat ik bedoel. Ik ben ten eerste niet persé op zoek naar les op niveau, daar hoeft ze niet voor op ponykamp. Op stal kan ik iedere gewenste instructeur laten komen, die ik wil en dat gebeurt ook regelmatig. Dan krijgt ze les "op niveau" wat betekent dat ze goed les krijgt op beginners niveau. Tja en dan dat beschermd opvoeden, dat heeft hier in mijn ogen ook niets mee te maken als is de tip wellicht goed bedoeld. Zoals ik al schreef, ben ik ooit de manegeruiter geweest die het als lastig ervaarde om te gaan met de meiden die hun eigen pony meebrachten. Gewoon omdat die pony's heel anders reageren dan de vaste groep manege pony's. En dat is ook logisch, alleen wist ik dat toen als tienjarige niet. En dat weten de meeste manegeruiters van nu ook niet. Simpelweg omdat ze er niet bij stil staan, het ze niet verteld wordt en ze er ook nooit eerder mee te maken hebben gehad.

Morniclum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 12:46

Iemand bekend met stal Maarse? Ik heb gehoord of gelezen dat ze daar ooi iets dergelijks organiseren maar kan geen actuele informatie vinden op de website of Fb. Anders straks maar even bellen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 12:52

Ik denk wel dat het behoorlijk manege cq ponykamp afhankelijk is hoe daar mee om wordt gegaan (met pension ponys mee met ponykamp). 'vroeger' als kind ook wel vaak op ponykamp geweest, als manege ruiter, en er waren ook wel ponykampen waarbij het redelijk normaal was dat er pension dieren mee reden (met eigenaar en/of verzorgster; van dezelfde manege maar ook van 'ver af') en daar was het dus heel normaal dat die dieren a) niet in de groep manege paarden was opgenomen en dus ook niet zomaar er tussen konden rijden en b) dat ze was schrikkeriger of voorwaartser konden zijn of juist qua nivo hoger. Iedereen wist het en niemand vond het erg en er werd echt niemand voor buiten gesloten....

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 16:24

"Vroeger" aantal maal op ponykamp geweest waar het inderdaad heel normaal was om een eigen pony mee te nemen, werd ook veelvuldig gedaan. Ik zou de laatste keer "ponykamp"(als was ik toen geloof jaar of 14/15) ook met mijn eigen gaan maar die was helaas iets daarvoor licht kreupel geworden(uiteindelijk tijdens vakantie weer helemaal rad maar ouders zagen het niet zitten om dan met zo'n dier op kamp te gaan)
Nooit heb ik het als toen nog manegeruiter raar gevonden dat iemand met zn eigen pony reed, niemand niet eigenlijk.

Laatste keer heb ik zelfs juist een paard van een ander gereden omdat die niet te houden was door eigenaar zelf... Uiteindelijk vond leiding het te gevaarlijk en is hij opgehaald en is meisje in kwestie verder gegaan de week op een manege paard.

Maar mocht je dat niet willen zou ik toch echt kijken naar het KNHS kamp, voor het allround kamp is er geen minimale klassering als het goed is, je moet wel lid zijn van de KNHS(maar ben je al met een ruiterbewijs, lidmaatschap ponyclub, frns paspoort etc)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 08:35

Ik deel de zelfde ervaring als de dames hierboven, er werd vroeger in mijn ponykamp tijd nooit gepraat over een pony of paard zijn rijgedrag of de ruiters.
Toen een eigen pony op kamp koliek kreeg was juist iedereen enorm begaan met paard en zijn ruiter.En omdat er geen pony extra was deelden we de beschikbare ponys zodat dat meisje toch kon rijden!
Maar het zit hem ook in de begeleiding van het kamp daar staat of valt alles mee.

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 14:13

Waregem!

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 14:21

Oeh zal even zoeken.. Is een instructieweek met een klein clubje, als ik het goed heb voor maar max 1 volle les (7 geloof ik?)
In Marum, vriendinnen zijn er heen geweest en waren erg enthousiast

edit; http://www.stalharingsma.nl/uitslagen.htm
Hier even kijken. Ze zijn toen buiten het rijden om ook naar een paardenmelkerij geweest en hadden ze een clinic paardenmassage.. Weet natuurlijk niet of ze beide nu nog doen. Zou zeker even contact opnemen! Volgens mij is de totaalgroep 10 mensen per kamp. Weet alleen niet zeker of deze ook de focus buiten dressuur heeft..

Morniclum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-15 21:13

Dank je Laraxxemma. Zo'n soort week is idd wat ik bedoel. Dat het dan meer dressuur is, geeft op zich niets. Het gaat mij erom dat het geen manege pony kamp is. In mijn ot noemde ik al een reden, maar er zijn er nog wel meer. Bijvoorbeeld dat de gemiddelde manegeruiter het helemaal geweldig vind om te helpen uitmesten, vlechtjes te maken of uren te poetsen. Dat vond ik vroeger ook. Maar de meiden die gezegend zijn met een eigen pony en daar ook hun verantwoordelijkheid voor nemen en dus dagelijks poetsen en poepscheppen, ook bij temperaturen onder nul, staan daar niet bepaald om te trappelen. Ja de dagelijkse verzorging die erbij hoort, maar niet voor de leuk nog een X aantal kruiwagentjes extra mest scheppen. Zal voor de bokkers die op een pension stal staan en nooit een mestvork in handen hebben wel heel verwaand over komen (die grietjes van 12 voelen zich te goed om te mesten) maar geloof me, als bewust gekozen moeder van een ruiterlijk met een 24/7 buiten pony, weet ik waar ik over spreek. Ik heb zelf regelmatig de ijspegels aan mijn neus hangen (al mogen we deze winter niet klagen).

Nanoukkie, jij ook bedankt. Ik kan via Facebook niet veel concrete info vinden maar dat lijkt altijd wel zo te zijn als het om Bloso gaat. Komt misschien omdat ik geen Belg ben. Ik ga ze na de feestdagen eens bellen.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 22:50

Les Chevaux in Buinen organiseert instructieweken in de zomer die bedoeld zijn voor ruiters met een eigen paard of pony.
http://www.leschevaux.nl/ponykampen/instructieweken

Zoals op de website staat is er een enkele gevallen een manege paard beschikbaar, maar het is eigenlijk echt de bedoeling dat de deelnemers een eigen meeneemt.
De (dressuur)lessen worden gegeven door iemand die zelf in de sport uitkomt op ZZL niveau, en ruime ervaring heeft met (kinder)rijlessen.

Niesette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 20:35

Wij hebben idd elk jaar meerdere instructieweken. Met groepen van 6 deelnemers. Je hebt elke dag privé les op je eigen niveau. En 2 avonden nog een keer les in een groepje van 2.

Naast de lessen hebben we 's middags diverse activiteiten. Omdat meerdere deelnemers al meerdere keren op instructieweek komen wisselen we de activiteiten per jaar af. Zo hebben we idd een paardenmelkerij bezocht en is er een paardenmasseur geweest. Ook flexchair, EHBO voor paarden en schriktraining hebben we al georganiseerd. Vorig jaar zijn we met de paardengroep oa op wedstrijd geweest en zijn we naar het EK dressuur in Aken geweest.

Voor meer info kun je hier op bokt kijken onder markt - instructie
of op onze website www.stalharingsma.nl

Dit jaar hebben in week 29 de ponyjeugd. Deze week is al vol.
In week 30 en week 33 hebben we de instructieweken paarden.

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 10:27

Morniclum schreef:
teiger150 schreef:

Dank je wel! Ik was dit inderdaad al tegengekomen, en stond op mijn lijstje om in de gaten te houden.
Wat me remde, was dat ik het gevoel kreeg dat er geen professionele begeleiding was, maar dat de begeleiding bestond uit een aantal enthousiaste maar ongediplomeerde tieners of jong volwassenen.
Maar daar kan ik me in vergissen, in dat geval graag extra toelichting hierover.

Groote Keeten is vlak bij mij in de buurt dus ik kan altijd eens langskomen om kennis te maken.[/quote]

Ik zag het topic opeens weer in mijn lijstje staan met topic's die ik volgde, en lees nu pas uw antwoord. Alle begleider's zijn dit jaar minimaal 18 (meeste ouder), waarvan 4 paardenhouderij studenten niveau 3 en 4 (zowel van de management klas als trainer).
Het klopt dat de begeleiding vrij jong is, en we weten ook dat dit bij veel ouders een probleem is. Maar na 4 jaar ervaring en nadat we vorig jaar vrij snel vol zaten en een wachtlijst hebben, zien we dat er toch genoeg animo is voor ons kamp. 2 meiden hebben een EHBO diploma en mijn vader is werkzaam bij de KNRM en heeft daardoor bijna elke BHV cursus gedaan die er is.
Doordat wij ons kamp echt afstemmen op de wensen van de kinderen die er komen/ geweest zijn is er voor ieder kind vaak een activiteit waar hij/zij echt naar uit kijkt.

Mocht u vragen hebben kunt u altijd mij een berichtje sturen, de inschrijving start als het goed is volgende week.

Morniclum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-17 22:45

Voor 2017 heb ik mijn kamp gevonden dus bij deze voor de liefhebber:

Afbeelding