Waarom zijn de F-proeven in a en b format?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jacquel

Waarom zijn de F-proeven in a en b format?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 15:53

Ik dacht een simpele vraag te hebben waarop ik het antwoord makkelijk kon googlen, maar dat valt vies tegen. Ook op de FNRS-website kan ik niks vinden.

De vraag is dus: waarom zijn de F-proefjes er in a en in b (bv. F3 a en b zijn precies hetzelfde, alleen zijn ze gespiegeld qua rijrichting). Ik denk dat het is zodat de paarden niet gewend raken aan de proeven en bv. zelf een volte inzetten na een gebroken lijn, omdat ze dat al zo vaak zo gedaan hebben. Een vriendin denkt dat de ruiter zowel de a- als de b-variant moet rijden, maar ik weet toch zeker van niet. Ik heb zelf twee keer F3a gedaan en mag nu door naar F4.

Wie weet het?

prugelpiet

Re: Waarom zijn de F-proeven in a en b format?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:06

De ene begint op de linkerhand en de ander op de rechter. Waarom ze het zo gedaan hebben snap ik niet, maar ik dacht dat dit het enige verschil is :+

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:06

WD-V ---> MA

Jacquel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 17:47

Ja, dat is inderdaad het enige verschil. Vandaar dat ik me afvraag, waarom?

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 17:58

Voor de afwisseling, zo zijn de proeven niet telkens hetzelfde maar zit er ook geen kwaliteitsverschil in, je hoeft dan dus niet in proef A bijvoorbeeld moeilijkere oefeningen te doen dan in B. Zo had een jury het van de week uitgelegd in het '' Vraag het de fnrs jury'' topic :)

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 18:01

En in principe moet je wel de A en B versie rijden wil je door promoveren naar je volgende proef maar er zijn zat maneges die gewoon alleen de A rijden en dan bij B de stempel zetten. Zoals gezegd maakt het qua proef niet uit of je A of B rijd, de ene is links en de andere rechtsom.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 18:09

mala26 schreef:
En in principe moet je wel de A en B versie rijden wil je door promoveren naar je volgende proef maar er zijn zat maneges die gewoon alleen de A rijden en dan bij B de stempel zetten. Zoals gezegd maakt het qua proef niet uit of je A of B rijd, de ene is links en de andere rechtsom.

Nee hoor, daar staat niets over in de reglementen.

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 18:42

Brainless schreef:
mala26 schreef:

Dat zijn inderdaad regels die door een manege zelf gemaakt worden. Zo ken ik ook een manege waarbij je én de A én de B versie twee keer moet rijden.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 18:48

Brainless schreef:
mala26 schreef:

oo dan heb ik mij vergist :x

Jacquel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 19:00

Wow, dus vier keer dezelfde proef rijden? Dat kan nooit de bedoeling zijn, je paspoort heeft er niet eens ruimte voor.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 21:13

Jacquel schreef:
Wow, dus vier keer dezelfde proef rijden? Dat kan nooit de bedoeling zijn, je paspoort heeft er niet eens ruimte voor.

Ja hoor, max. is vijf keer, dan moet je promoveren.