ik rij vaak op een paard die nogal hobbelt in draf. dan stuiter je bijna uit het zadel. wat kan ik daar tegen doen?
gr paardXXX
WhiteLogness
Geplaatst: 20-10-15 10:10
Probeer je te ontspannen, hoe meer je klemt (met je benen) hoe meer je stuitert. Je kunt je het beste "mee laten voeren" in de bewegingen van het paard Ook is het bijvoorbeeld een goede oefening om zonder zadel te rijden.
Vidunder
Geplaatst: 20-10-15 10:15
op internet staan heel veel tips, zoals deze:
Rij zonder beugels, en laat je knie elke pas naar beneden zakken. Vooral ook als je moeite hebt met druk houden op je beugels. Je benen laat je om je paard heen bungelen. Haal je balans uit je rompstabiliteit en evenwicht. Klemmen met je benen zorgt ervoor dat je jezelf uit het zadel duwt. Daarbij blokkeer je je paard, en sta je zelf ook niet meer open voor de signalen die je paard aan jou geeft.
zo heb ik het geleerd, op bokt staan ook nog veel meer tips
Hier heb ik ook last van, ontspanning en mee gaan met de bewegingen moet je eigelijk doen. Ik heb er nu af en toe mog last van en dan sluit ik even mijn ogen, concentreer op de bewegingen, dan zit ik weer goed en doe mijn ogen weer open, het is maar voor een paar seconde maar het werkt.
Oh en je kan alleen op een paard doorzitten die aan elkaar loopt met dus correct ruggebruik, 1 dit zit een stuk prettiger 2. zo druk je de rug van het paard niet weg
Ik heb in het boek van ruitergevoel (staat op de site) heel wat handige tips gevonden om mijn houding te verbeteren en het doorzitten ging daarna ook gelijk beter
Word het paard wel nagevelijk en door het lijf gereden?
Want op een paard die met spanning op hele bovenlijn loopt en hoofd hoog in de lucht, valt doorzitten wel heel erg tegen, dan stuiter je, en spant ie nog meer spieren aan, en blijf je stuiteren.
Wat ik heb geleerd (ook om overgangen netjes te rijden) is om met je bekken mee te bewegen. Eerst ging ik heel recht zitten (gespannen) en was de overgang niet mooi. Bij het doorzitten helpt dit ook
alwinlove123
Geplaatst: 05-12-15 09:22
Wat ik dan doe ik laat het paard op een wat langzamer tempo draven maar zorg dat die actief blijft . Dit is mijn maniercvan licht rijden
@ts: waarom ga je doorzitten op zo'n paard? Lijkt me onaangenaam voor jezelf en voor het paard...
LisaFalco
Geplaatst: 09-12-15 21:02
Er worden wel allemaal leuke tips genoemd die enigszins kunnen helpen, maar wil je echt goed kunnen doorzitten dan moet je paard nageeflijk zijn en dus goed ruggebruik hebben. Maar volgens mij rij je op manegepaarden? Dan heb je misschien meer aan die kleinere tips aangezien het moeilijk is om deze paarden nageeflijk te krijgen
hoi Ik probeer altijd wat (meer dan normaal) naar achter te 'leunen' ook vind ik het een stuk gemakkelijker als die nageefelijk rijdt. Ik maak me dan ook helemaal zwaar (maar ik probeer natuurliijk een goede houding te houden). veel succes
Ik heb dit jaar een zitles gekregen en daar hebben ze me geleerd dat je eerst het juiste balanspunt moet vinden. Dat kan heel makkelijk door in draf een hand op de kont van je paard te leggen. Als je dit doet voel je meteen ook dat je veel stabieler zit en beter kan doorzitten. Dit is dan de positie die je bekken moeten houden. Eens je het juiste gevoel hebt richt je je rug weer rechtop, maar laat je je bekken zo staan. Bij mij heeft dit heel erg gehopen, mijn pony is ook niet de zachtste om op door te zitten
Wat ook goed kan helpen is in stap de achterbenen te "voelen" via je zit. Probeer maar eens "Links, Rechts, Links, Rechts" mee te zeggen (en als je het niet zeker weet aan iemand vragen of het klopt), en dit volhouden als je aanspringt in draf, dan heb je heel bewust het "opgooiritme" en kan je beter meebewegen, succes!
LisaNonne
Geplaatst: 05-01-16 20:20
Je goed ontspannen. Het kan ook zijn dat je paardje net iets te snel of te sloom gaat, probeer als hij te snel is wat in te houden en te sloom wat aan te sporen.
Als het paard zijn rug vast zet zal doorzitten leiden tot stuiteren en een paard wat uit zelfbescherming enkel meer zichzelf vast zet. Je kan pas gaan doorzitten op een paard als die zodanig over de rug en door het gehele lijf loopt dat lichtrijden onmogelijk wordt. Dan gaat doorzitten ook vanzelf, voor die tijd moet je het eigenlijk niet willen.