Eerste groepspaardrijlessen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rens_horses

Eerste groepspaardrijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 15:02

Ik weet dat het bij elke manege verschilt, maar wat moet ik me ongeveer voorstellen bij de eerste paardrijlessen ? (in groepen) Wat leer je allemaal, hoelang is het etc. :o

Liezja

Re: Eerste groepspaardrijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 15:08

Mijn eerste paardrijles duurde een uur, ik werd op een pony gezet en gaan met die banaan. Was een beetje stap, draf en sturen. :Y)

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 15:09

Mijn eerste les duurde een half uur, inderdaad beetje stappen, draven en sturen.
Op een andere manege werden bij de beginnerslessen de pony's vastgehouden en reed er iemand met veel ervaring voorop. Maar dat was verder ook gewoon wat stappen en draven. :P

rens_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 15:12

Oke, dankjulliewel :) Maar je eerste paardrijles in groepen, kom je dan bij allemaal beginners en dan leer je het samen of..?

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 15:15

Dat was bij de manege's waar ik het over had wel het geval. De één rijdt er al iets langer dan de ander, maar over het algemeen is iedereen nog een beginner :j

rens_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 15:18

Ohw oke! Ik kan al wel een beetje paardrijden haha, 3x gedaan met mijn nichtje :).

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 15:20

ligt helemaal aan:
1. je leeftijd
2. je 'aanleg'
3. je instelling.
4. de manage/instructeur

rens_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 15:22

Elena , dat dacht ik al wel haha. Maar ik ben 13 jaar oud, heb 3x paardgereden (beetje draven en stappen) met mijn nichtje. En voor de rest tja, gewoon. Maar ik denk wel dat ik weet hoe het gaat zegmaar.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 16:00

Bij ons kreeg je eerst privé les van de eigenaar van de manege. Dan in een groepje van 2 of 3 ook van de eigenaar en daarna pas in de beginnersgroep van de rijinstructrice. Het verschilt dus heel erg per manege, en bij onze manege maakt leeftijd niks uit. Het gaat om het niveau van rijden. Ik reed als 16 jarige gewoon tussen de 6/7 jarigen.

rens_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 16:05

Oh oke! Ik heb idd ook een manege gezien waar je eerst priveles krijgt, maar dat is best wel duur en dat lijkt me niet echt wat, want ik kan al stappen en draven, helemaal alleen. Dus priveles is ook overbodig denk ik.. *D

AnoukB25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 16:06

Bij mijn eerste groepsles moest ik ook gwn stap, draf en zelf sturen. Ik weet niet meer of je ook al galopperen mocht. Hiervoor wel eerst priveles gehad om te leren

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 16:34

Bij ons is de privéles dan net zo duur als een gewone les, want het is om te leren rijden voordat je in een groep gaat zeg maar, en iedereen moet dat eerst doen zelfs al heb je al eerder gereden, want dan weten ze beter in welke groep ze je moeten plaatsen en hoe je rijdt. Sturen is belangrijker dan een pony vooruit kunnen krijgen, wij gingen pas in de groep zodra we onafhankelijk van elkaar konden sturen en de pony dus ook bij de groep weg konden rijden.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 16:39

rens_horses schreef:
Oh oke! Ik heb idd ook een manege gezien waar je eerst priveles krijgt, maar dat is best wel duur en dat lijkt me niet echt wat, want ik kan al stappen en draven, helemaal alleen. Dus priveles is ook overbodig denk ik.. *D

Tijdens zo'n prive les bepalen ze gelijk je nivo en in welke les je het beste past.
overigens leer je veel meer tijdens prive lessen dan in groepslessen.

Mijn eerste les mocht ik in de al half gevorderden les mee rijden met mijm nichtje. Bij mij liep er iemand naast. Daarna mijn eerste officiële les was in de beginners groep.
Zodra je gevorderd genoeg bent zal je door stromen naar een hogere les :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 16:42

Fennadev schreef:
Bij ons kreeg je eerst privé les van de eigenaar van de manege. Dan in een groepje van 2 of 3 ook van de eigenaar en daarna pas in de beginnersgroep van de rijinstructrice. Het verschilt dus heel erg per manege, en bij onze manege maakt leeftijd niks uit. Het gaat om het niveau van rijden. Ik reed als 16 jarige gewoon tussen de 6/7 jarigen.

bij jeugd zie je dat wel vaker..
al vind ik 16 tussen de 6/7 jarigen weer niet erg handig..

immers de manier waarop je informatie tot je neemt verschilt enorm van leeftijd tot leeftijd..

met 6-7 jaar is het vooral lol met je knol wat belangrijk is en spelenderwijs leer je hoe het moet.

met 16 kun je informatie beter verwerken en kan men iets uitleggen waarop verwacht mag worden dat je dat opvolgt zonder het concentratie vermogen van een garnaal te hebben.

een volwassene wil juist vaak gericht les krijgen, immers je betaalt voor een dienst en dan wil je ook een zo goed mogelijke dienst daarvoor ontvangen.. als je dan lol met je knol voorgeschoteld krijgt, dan maak je dat je wegkomt.. De meeste volwassenen kunnen met een half jaartje rustig mee op een rustige buitenrit.. van een 6-7 jarige kun je niet verwachten dat ze dan en goed genoeg kunnen rijden en buiten de situatie goed kunnen inschatten en enigzins kunnen handelen als het even tegenzit.

leeftijd is in mijn ogen heeft wel degelijk invloed op de lesindeling.. tenzij je op een zeer kleinschalige manege komt te rijden waar slechts 1 beginnersgroep is.. dan is er geen andere keuze.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 16:49

TAO → MA

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 16:56

Bij ons beginnen ze een nieuwe les met beginners. Een aantal van de wachtlijst worden dan gebeld tot de les vol zit. Daarmee starten ze een nieuwe groep op. Als je al langer rijd(en van bv een andere stal komt) dan word je in een groep geplaatst. Adh van niveau.