Losrijden FNRS Proefje

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Losrijden FNRS Proefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 22:12

Aankomende zaterdag mag ik bij mijn manege weer meedoen met de FNRS proefjes, ik rijd nu F10. Hartstikke veel zin in natuurlijk! Voor de proeven moeten we zelfstandig losrijden in de buitenbak. Normaal gesproken doe ik dan maar gewoon wat ik de anderen ook zie doen: wat figuren, stap, draf en galop. Maar afgelopen weer borrelde mij dan toch de vraag op, hoe ik dit eigenlijk het beste kan aanpakken. Mijn doel in het losrijden is dat t paard los en warm wordt in de spieren, lekker aan t been en dit alles met een nette constante verbinding. Zodat ik met vertrouwen de proef in kan gaan.

Er zijn bij deze wedstrijd 2 scenario's mogelijk:

1. Ik ben de eerste/ enige die op dit paard rijdt. Oftewel: haal het dier "koud" uit de stal. Meestal heb ik dan zo'n 4 mensen voor mij, 1 die dan de proef rijdt en 3 aan t losrijden. Ca. 20 minuten losrijdtijd dus, inclusief opstappen, beugels op maat en singelcheck.

2. Ik neem t paard over van een andere persoon. Oftewel: Paard is al een beetje opgewarmd. Heb dan normaal gesproken 3 personen tussen die persoon en mij, 1 in de proef en 2 aan t losrijden. Dus compleet met opstappen, beugels verstellen en singelcheck max. 15 minuten.

Welk scenario t wordt, weet ik pas als ik op de dag van de proefjes daar aan kom.

Mijn vraag is nu: hoe pak ik dat losrijden aan? Hoe kan ik dat t beste doen, zodat ik mijn losrijddoel een beetje benader en vol vertrouwen aan de start kom?

miroxmill

Re: Losrijden FNRS Proefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 22:14

Ik volg even, erg interessant :o

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 22:15

Vanaf het eerste moment zorgen dat je reactie krijgt op je beenhulp. Zorgen dat je reactie krijgt op zit en teugelhulp: ofwel zorgen dat gas en rem het doen.
Vervolgens wat tempowisselingen, figuren (gebroken lijn, volte (keertje sluiten en openen), misschien slangevolte). Klaar :-)

Ilona_Mambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 22:18

Zorg dat je paard goed aan de hulpen is. Niet meer veel oefeningen gaan oefenen maar gewoon paard/pony losrijden, veel voltes, slangenvoltes en overgangen rijden.

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 22:18

Wat ik doe is eigenlijk hetzelfde als wat ik in de les doe.
Neem aan dat je dan ook in een manege les rijd als je FNRS rijd, hoe rijden jullie daar los?

Veel tempowisselingen en figuren om lekker aan het been en zit te maken. Meteen duidelijk zijn, je hebt immers "maar" 15 minuten.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 22:23

Ik doe meestal voor de f proefjes als ik 20min heb eerst 5min voorwaarts neerwaarts stappen (deze kun je skippen als je paard overneemt) daarna 5min in stap wat oppakken en aan het been zetten. Daarna een minuut of drie voorwaarts neerwaarts draven en een gallopje, deze pak ik meestal vrij snel mee omdat de buikspieren bij mijn pony dan lekker loslaten. Dan een minuut of vier de laatste puntjes op de i. Lekker oppakken en echt klaar voor de proef. Met mijn eigen pony doe uj voor de proef nog een minuutje of drie stappen, wel echt actief stappen met wat wijken e.d. Is hij lekker op adem als hij de ring in moet

Nou heeft mijn pony sinds blessure niet zo'n top conditie, met een paard dat wel goed op conditie is kan je ietsjes minder stappen

Galop doe ik meestal maar twee rondjes, pony doet galop erg makkelijk namelijk

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 22:29

@ Loes1996, ik heb inderdaad bij diezelfde manege les, maar normaal doe ik maar wat bij t losrijden. Wordt nu toch wel tijd om mij iets dieper in de materie te verdiepen, mede omdat de proefjes nu ook echt moeilijker worden.

@ de rest, bedankt voor jullie tips, kan ik wat mee!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 08:53

Bij twintig minuten inrijden zou ik 10 minuten werken in stap, waarbij je bezig bent met stelling en buiging, een fijn contact en vooral reactie op het been. Daarna 5 minuten draven waarbij je let op voorwaarts, fijne aanleuning. Dan nog een aantal overgangen naar galop, weer letten op voorwaarts. Als het paard juist (te) voorwaarts is, dan juist nadruk op terug rijden, overgangen naar een lager tempo.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 08:58

ligt ook wel een beetje aan het paard, heeft het paard moeite met buigen maar is altijd goed aan je been zou ik de buiging even meepakken, zoek afwisseling en probeer je moeilijke punten even bij het losrijden te doen ;) succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 08:59

Wordt hier in jullie les geen aandacht aan besteed? Vraag het dan eens aan je instructeur, want dat is hartstikke leuk om ook in de les aan te werken, en heel leerzaam; er komt ook wel wat theorie bij kijken. Losrijden is heel wat anders dan 'trainen', en zeker als je in een groep rijdt waarin de paarden vaak overgenomen worden van een vorige groep, dan is dit nog een onderwerp wat misschien wel heel leuk is om eens verder uit te diepen.
Want je ziet het ook al in dit topic; je krijgt dan van die tips als 'je moet 'm meteen goed aan je been zetten'. Leuk, theoretische termen erin gooien, maar HOE dan, als je maar een kwartiertje hebt, inclusief erop klimmen, beugels op maat maken etc. Je wilt tenslotte ook niet op dat paard gaan zitten en meteen die zweep over z'n kont halen, toch? Er zijn betere manieren. Maar welke dan?

Ik zou als instructeur erg blij zijn met leerlingen als jij, die ook over dit (ondergewaardeerde) onderwerp meer willen leren!

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 13:57

Dat is een hele goede Sonja! Ga ik ook zeker doen!

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 14:09

Gelukkig daar op stal altijd leuke nette paarden, welke al niet heel stijf zijn van het manege werk (Meelezer Ini topic)! :) Daar heb je een voordeel mee te pakken! Op welke knollebol ga je het rijden?

Ini kennende zal zij het zeker geen probleem vinden om dit een ter bespreking te brengen.

Ik zelf vind het wel altijd fijn om in het losrijden een galopje te hebben gedaan, vooral omdat een hoop paarden daar wat van gaan ontspannen. Verder is een kwartier genoeg om ze wat aan het been te zetten en wat bochten te gebruiken in jouw voordeel.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:03

WD-V >>> MA

Farrieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 09:04

1 als ik het paard uit de stal meeneem dan ga ik eerst een beetje stappen en dan wat draven en dan een klein stukje galop en als de gene voor mij het proefje aan het rijden is ga ik even stappen.

2 als ik het paard over moet nemen laat ik hem eerst uitstappen en dan zet ik hem naar mijn eigen hand