Zadel manegepony ligt niet goed

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

NailB

Zadel manegepony ligt niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-14 20:19

Hoi allemaal, ik heb iets waar ik nogal mee in mijn maag zit. Mijn lievelingspaard waar ik al zo'n 2 jaar trouw op rijd, heeft een slechtliggend zadel. Nu ben ik me daar laatst pas een beetje in gaan verdiepen, en weet ik dus vrij zeker dat het slecht ligt.
Ze heeft vaak van die diepe 'kuilen' achter haar schouder(?)bot, atrofie heet dat geloof ik. Toen ze een paar weken vakantie had is dit veel minder geworden. Ook komen er, nu ze haar wintervacht krijgt, allemaal witte haren tevoorschijn. Ik maak me er best wel zorgen om en voel me nu telkens schuldig als ik op haar stap. Maar dan zie ik dat ze gewoon nog vaak met haar oortjes naar voren loopt, en denk ik, dat valt wel mee. Maar toch maak ik me er wel zorgen om. Ik heb het al eens (subtiel) aan mijn instructrice gevraagd, en die zei dat ze ernaar zou kijken, maar daar heb ik vervolgens niks meer van gehoord. Moet ik nou doorzeuren over dat zadel, of stel ik me gewoon aan? Graag hoor ik jullie meningen.

LiannePuthzy

Re: Zadel manegepony ligt niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 20:23

als de oren naar voor zijn wil nog niet zeggen dat ze nergens last van heeft, mijn paard had eerst een veels te smal zadel en liet helemaal niets merken. vraag t anders aan de manege eigenaar zelf waarom t paard een slecht passend zadel heeft.

Marjolein158

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 20:23

:( Tja, bij mij hetzelfde probleem. Inderdaad last van schuldgevoel maar degene die over de paarden gaat wuift het steeds weg en zegt dat er niks is, terwijl ik er vrij zeker van ben dat de pony er last van heeft.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 20:26

eb t is heel vaak zo dat manege ponys slecht passende zadels hebben

savieralover

oortjes naar voren zegt inderdaad helemaal niets. de mijne heeft toen hij van de manege was jaren lang met een vreselijk slecht zadel gelopen en ook terwijl die stokkreupel was door onderandere dat zadel liep hij vrolijk verder met die oortjes naar voren. Ben alleen bang dat je er weinig aan kan doen. Het is en blijft een manege en die hebben meestal geen geld om voor elk paard een goed passend zadel te kopen. ze doen het met de zadels die het beste liggen.

enige wat jij voor je eigen geweten kan doen is stoppen met rijden maar ja of je die keus wil maken...

piezze

Gewoon zeggen dat je het op bokt gaat vragen en op andere social media en weigeren ermee te rijden, moet je eens kijken hoe snel ze je serieus nemen. Slechte reclame wil niemand. Jij gaat toch ook niet met te kleine kleren en schoenen lopen?

NailB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-14 20:30

piezze schreef:
Gewoon zeggen dat je het op bokt gaat vragen en op andere social media en weigeren ermee te rijden, moet je eens kijken hoe snel ze je serieus nemen. Slechte reclame wil niemand. Jij gaat toch ook niet met te kleine kleren en schoenen lopen?

Vind ik wel een goede, ga er morgen heen en maar eens een sirieus gesprek erover voeren met de manegeigenaar, en als ze het wegwuift maar over bokt beginnen dan...Vind ik wel heel jammer want het zijn hartstikke aardige mensen verder :(

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 20:39

FLOVE schreef:
Vind ik wel een goede, ga er morgen heen en maar eens een sirieus gesprek erover voeren met de manegeigenaar, en als ze het wegwuift maar over bokt beginnen dan...Vind ik wel heel jammer want het zijn hartstikke aardige mensen verder :(

Ik denk niet dat de eigenaar bang wordt als jij bokt noemt....
Denk eerder dat die je stiekem uit zal lachen en uitmaken voor pennymeisje.
Misschien maak je meer kans als je vraagt of er een zadelmaker komt, en of je dan misschien eens mee mag kijken.
Die persoon heeft er echt verstand van, en elke goede manege heeft een zadelmaker.
Is dit allemaal niet mogelijk, dan zou ik als ik jou was verder kijken naar wat je mogelijkheden zijn, maar dreigen met bokt... zou ik niet doen, dan gaan ze je echt niet serieus nemen :(:)

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 20:41

Witte haren op en rond de schoft/ rug is vaak al een veeg teken.
Drukplekken/ door rijplekken.
Oortjes naar voren zegt niet altijd alles inderdaad.
Dieren zijn vaak goed in het verbergen van hun pijn/ pijntjes.
Je zwak tonen maakt je in de natuur kwetsbaar.
Misschien kan je in overleg met de manege eigenaren iets afspreken om met meerdere mensen geld in te zamelen.
Zo hebben ze op onze manege een warme deken bij elkaar verzameld voor een paard dat met pensioen ging.
Of vraag (als je de middelen hebt) of je zélf iets mag kopen waardoor het zadel beter past.
Al gebruik je het alleen voor als je zélf rijd, maar mogelijk voel je je dan al minder schuldig??
Succes!!

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 20:46

Ik zou in ieder geval zelf al niet meer rijden en duidelijk maken waarom aan de eigenaar.. Omdat het zadel niet past. Ik zou niet op een pony willen rijden, als ik weet dat die er last van heeft. Heb je vriendinnetjes op de manege? Misschien kunnen zij ook stoppen met rijden op die pony of ook klagen/zeuren.

NailB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-14 20:47

HTM schreef:
FLOVE schreef:

Ik denk niet dat de eigenaar bang wordt als jij bokt noemt....
Denk eerder dat die je stiekem uit zal lachen en uitmaken voor pennymeisje.
Misschien maak je meer kans als je vraagt of er een zadelmaker komt, en of je dan misschien eens mee mag kijken.
Die persoon heeft er echt verstand van, en elke goede manege heeft een zadelmaker.
Is dit allemaal niet mogelijk, dan zou ik als ik jou was verder kijken naar wat je mogelijkheden zijn, maar dreigen met bokt... zou ik niet doen, dan gaan ze je echt niet serieus nemen :(:)

Meh, nu weet ik helemaal niet meer wat ik moet doen... Sowieso ga ik er wel over beginnen, en het misschien inderdaad vragen of ik dan mee mag kijken, niet omdat ik zo kundig ben, maar ook om te leren.

Vind het geld inzamelen ook een goed idee!

Enne, zelf een zadel kopen, zonder dat ik er verstand van heb, van mijn zakgeld, om er vervolgens 1x in de week op te mogen rijden, nee dat doe ik niet ;)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 20:47

Nou dat vind ik idioot, als een manege geld ontvangt met paardenverhuur dan mag daar goed spul tegenover staan. Niks kopen hoor ts, zijn ze helemaal. Gewoon andere manege zoeken als ze er niets aan doen, als iedereen weggaat zullen ze wel moeten.

NailB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-14 20:52

piezze schreef:
Nou dat vind ik idioot, als een manege geld ontvangt met paardenverhuur dan mag daar goed spul tegenover staan. Niks kopen hoor ts, zijn ze helemaal. Gewoon andere manege zoeken als ze er niets aan doen, als iedereen weggaat zullen ze wel moeten.

Ja, maar niet iedereen gaat weg. En ja, ik weet dat dat niet helemaal de goede instelling is, maar het is wel waar.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 20:52

Ik vind het ten eerste super van je dat je begaan bent met het dier en zo oplettend bent dat je dit is opgevallen!

Maar ik denk wel dat je niet te hard van stapel moet lopen. Eerlijk is eerlijk, er zijn héél veel manegepaarden met witte plekken. De meeste paarden die eenmaal ooit een drukking hebben gehad, blijven op die plek altijd witte haren houden. Dit kan dus bij wijze van spreken van tien jaar geleden zijn.
Daarnaast vind ik het ook niet vreemd dat het paard wat ingevallen is bij de schoft en dat dit na een rustperiode minder is. Ervan uitgaande dat het paard niet op fantastisch niveau gereden wordt en waarschijnlijk tijdens de rustperiode gewoon goed gevoerd is (misschien wel op de weide heeft gestaan?) is het niet vreemd dat hij toen wat breder is geworden.

Ik zeg niet dat dit de verklaring is hoor, maar het is wel ook een mogelijkheid. Ik zou dan ook niet gaan drammen en dreigen, maar gewoon vragen of degene die over de tuigage gaat een keer samen met jou naar de ligging van het zadel wil kijken. Laat je uitleggen waar ze op letten en waarom zij vinden dat het wel of niet goed ligt. Als je dan nog het gevoel hebt dat ze je niet serieus nemen is het, imo, vroeg genoeg om andere stappen te overwegen.

NailB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-14 20:54

0000 schreef:
Ik vind het ten eerste super van je dat je begaan bent met het dier en zo oplettend bent dat je dit is opgevallen!

Maar ik denk wel dat je niet te hard van stapel moet lopen. Eerlijk is eerlijk, er zijn héél veel manegepaarden met witte plekken. De meeste paarden die eenmaal ooit een drukking hebben gehad, blijven op die plek altijd witte haren houden. Dit kan dus bij wijze van spreken van tien jaar geleden zijn.
Daarnaast vind ik het ook niet vreemd dat het paard wat ingevallen is bij de schoft en dat dit na een rustperiode minder is. Ervan uitgaande dat het paard niet op fantastisch niveau gereden wordt en waarschijnlijk tijdens de rustperiode gewoon goed gevoerd is (misschien wel op de weide heeft gestaan?) is het niet vreemd dat hij toen wat breder is geworden.

Ik zeg niet dat dit de verklaring is hoor, maar het is wel ook een mogelijkheid. Ik zou dan ook niet gaan drammen en dreigen, maar gewoon vragen of degene die over de tuigage gaat een keer samen met jou naar de ligging van het zadel wil kijken. Laat je uitleggen waar ze op letten en waarom zij vinden dat het wel of niet goed ligt. Als je dan nog het gevoel hebt dat ze je niet serieus nemen is het, imo, vroeg genoeg om andere stappen te overwegen.

Bedankt voor je uitgebreide bericht. Ze heeft inderdaad 4 weken op de wei mogen staan.
De witte haren komen trouwens nu pas naar boven, nu ze haar zomervacht/wintervacht wisselt.
Ik kan anders morgen wel een foto maken van haar rug? Dan kunnen jullie ook beoordelen of ik het verkeerd zie. :)
Laatst bijgewerkt door NailB op 12-12-14 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 20:55

Misschien mag je in overleg met de instructrice een zadel van een ander manegepaard (wat niet tijdens jouw les gebruikt wordt) gebruiken.
De meeste manege's hebben altijd wel wat reservezadels liggen voor als er een paard bij komt of weg is gegaan. Vraag er eens naar, misschien zit daar een beter passend zadel bij.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 20:55

Dat kan :j Gebeurt wel vaker dat die in de zomervacht niet zichtbaar zijn maar in de wintervacht wel.

Edit: Dat je de witte haren nu pas ziet, bedoel ik. Ik heb ooit, long long time ago, eens een pony gereden die ook ooit een drukplek had gehad. Kon je in de winter zien, in de zomer niet.
Laatst bijgewerkt door 0000 op 12-12-14 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

NailB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-14 20:55

Marsu, ga ik naar vragen, dankjewel!

NailB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-14 20:57

0000 schreef:
Dat kan :j Gebeurt wel vaker dat die in de zomervacht niet zichtbaar zijn maar in de wintervacht wel.

Edit: Dat je de witte haren nu pas ziet, bedoel ik. Ik heb ooit, long long time ago, eens een pony gereden die ook ooit een drukplek had gehad. Kon je in de winter zien, in de zomer niet.

Ow, oke. Maar ik dacht dat de witte haren er vorige winter nog niet zaten, moet er wel bij vermelden dat ik er toen nog niet op lette.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 20:57

0000 schreef:

Dit is ook een beetje wat ik bedoel.

Weggaan bij de manege is geen oplossing, zelf iets kopen ook niet.
En die drukplekken kunnen idd al oud zijn.
Dus de beste optie is een gesprek aangaan, niet dreigen, maar dingen vragen en openstaan voor uitleg.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 20:59

Agh... Ik kan me geen manege bedenken waar de zadels goed liggen op de manege pony's... :=

Dat je je schuldig voelt, snap ik best, maar veel kan je er niet aan doen, helaas

NailB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-14 20:59

Openstaan voor uitleg doe ik zeker, daarvoor opende ik dit topic al grotendeels. Ik ga inderdaad vragen naar reservezadels, en of ze me eens het een en ander uit willen leggen over of haar zadel goed ligt, en waarom.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 21:00

Kan ook prima dat het wel recent is hoor, voor alle duidelijkheid. Maar iedereen springt er hier zo vol bovenop, ik ben altijd meer van het iets verder kijken dan je neus lang is.

Edit: Typo's...ik kan niet typen vandaag blijkbaar.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 21:03

LOLLYYwood schreef:
Agh... Ik kan me geen manege bedenken waar de zadels goed liggen op de manege pony's... :=

Dat je je schuldig voelt, snap ik best, maar veel kan je er niet aan doen, helaas

Hoezo niet? Waarom zou je in hemelsnaam blijven rijden op een manege/pony waar het zadel niet goed op ligt. Je beseft je toch hopelijk dat je daar een pony mee pijn doet.

Daarom dat het mooi door blijft gaan op manege's.. Want mensen blijven toch rijden, ondanks dat ze vaak wel weten dat het niet ligt. Maar och, eigen pleziertje op zaterdag is vaak belangrijker en "Je kunt er toch niets aan doen."

Kijk, natuurlijk kan 1 persoon niet de hele manege veranderen. Als TS zou stoppen dan is het voor haar vervelend, voor de manege een stuk minder..

Maar als er eens meer mensen hun verantwoordelijkheid zouden nemen en niet zouden rijden op manege's waar de tuigage gewoon verkeerd is (en dat is gewoon op veel manege's), dan zouden manege's wat beter nadenken over hun zadels.. Anders verliezen ze inkomsten.

Maar helaas gebeurd dat niet en gaat dat ook niet gebeuren.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 21:11

ElineS: uiteraard zou ik er niet op blijven rijden. Dat is ook de reden dat ik snel voor eigen paarden ben gegaan. Ik vind het zeer jammer voor die paarden en ponys.. Maar wat gaat 1 iemand daar aan kunnen doen?

Niet iedereen verdiept zich in het feit dat zadels goed liggen en niet, net zoals jij zegt dus.

Ik heb nog stage gelopen op een manege, alles van 'achter de schermen' gevolgd, toen ik die opmerking maakte, dat ik vond dat de zadels niet super lagen antwoorden ze mij letterlijk dat de manegepaarden en ponys, hun 'money makers' waren, en dat het niet uitmaakt of het zadel goed ligt of niet, zolang zij maar hun inkomsten hebben.