wedstrijd problemen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LHlovertje

wedstrijd problemen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 00:42

Hallo,
Ik ben niet echt een super getalenteerde ruiter en maak heel veel fouten.
Maar wil wel veel meer leren,
Nu heb ik zondag een F6 wedstrijd en ik ken mezelf ik loop helemaal vast op een wedstrijd van de zenuwen.
Ik mag op een heel fijn en lief paard rijden, maar omdat ik altijd zo zenuwachtig ben is het niet fijn voor het paard.
Dus iemand tips om te ontspannen op het paard, de figuren netter te rijden en niet te gehaast willen rijden en me beter te concentreren?
Ik heb ook problemen met het vooruit kijken, ik had er vroeger nooit last van maar ben nogal onzeker geworden ook in de lessen en kijk vaak naar beneden om zeker te zijn van mijn houding?
als iemand tips heeft zou ik het graag willen weten zodat het ook een stuk fijner is voor het paard om mij op zijn rug te hebben en ik ook weer vooruit kan in de sport?
alvast bedankt
gr LHL

P_Tries

Re: wedstrijd problemen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 08:46

Ten eerste is het belangrijk dat je tijdens de les al voldoende geoefend hebt met je figuren en je onderdelen. Dan is er geen reden om daar over de zenuwen te hebben.
Laat je proef ook eens filmen, dan kun je terugzien wat je precies "fout" doet. Zie het als een leer-moment en niet als een afkraak-moment. Alle commentaar op je protecol staat daar om je te leren wat je kunt verbeteren.

Blijven ademen! En geniet van je mooie hobby.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 09:02

LHlovertje schreef:
Hallo,
Ik ben niet echt een super getalenteerde ruiter en maak heel veel fouten.

De meeste ruiters zijn niet speciaal getalenteerd en moeten het hebben van hard oefenen. Fouten zijn geen mislukkingen maar kansen om te leren!

Maar wil wel veel meer leren,

That is the spirit!

Nu heb ik zondag een F6 wedstrijd en ik ken mezelf ik loop helemaal vast op een wedstrijd van de zenuwen.
Ik mag op een heel fijn en lief paard rijden, maar omdat ik altijd zo zenuwachtig ben is het niet fijn voor het paard.
Dus iemand tips om te ontspannen op het paard, de figuren netter te rijden en niet te gehaast willen rijden en me beter te concentreren?

Stel jezelf een doel waar je zelf invloed op hebt. Dus niet: ik wil 220 punten rijden of ik wil bij de eerste drie zitten, maar ik ga deze proef mijn hoeken diep inrijden. Dat geeft je iets om je op te concentreren, het verbetert je proef en als je klaar bent kun je tevreden zijn want je hebt je doel bereikt. Geef jezelf achteraf een cijfer voor het inrijden van de hoeken en probeer dat volgende keer te verbeteren of neem er nog een doel bij.

Ik heb ook problemen met het vooruit kijken, ik had er vroeger nooit last van maar ben nogal onzeker geworden ook in de lessen en kijk vaak naar beneden om zeker te zijn van mijn houding?

Neem vaste punten waar je je kin omhoog doet, bijvoorbeeld bij c en bij a. In de les pak je er steeds meer letters bij.
Hulpmiddel voor in de proef is een stevige grote knot in je haar maken en die steeds in je nek willen voelen.

als iemand tips heeft zou ik het graag willen weten zodat het ook een stuk fijner is voor het paard om mij op zijn rug te hebben en ik ook weer vooruit kan in de sport?
alvast bedankt
gr LHL

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 09:08

Waar ben je bang voor? Toch niets om je nu al zenuwachtig over te maken.
probeer de wedstrijd als een leuke manier te zien om lekker te rijden. De jury zit daar voor jou om jou te helpen verder te komen. Je krijgt tips waar je de volgende tijd aan kan werken.

jury bijt niet hoor :D

en voor je uit kijken is wel handig om te zien over er geen kabouters oversteken :j :D
Maak je niet te druk.

Als je dingen niet goed doet tijdens de training, zal dat ook niet lukken op een wedstrijd.

LHlovertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 21:36

heel erg bedankt voor de tips :D

Sachavdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 22:10

[WN-AM] Eerste wedstrijd faalangst
Hier zit er nog 1 met dat probleem. Ik heb morgen wedstrijd en ik verga van de zenuwen. Misschien dat je iets hebt aan de tips in dit topic?
alvast veel succes!

LHlovertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 23:37

jij ook succes sachavdm.
ik heb altijd last van zenuwen en stress omdat ik vaak blijf hangen in een proefje en dan als ik het niet haal zeggen ze altijd dat het niet aan iets anders ligt maar aan mij, en ze vragen vaak of ik ook echt wel een goeie ruiter wil worden en das best stom.
1 keertje had ik op een ponykamp op een andere manege mijn proefje gereden op een pony waar ik niet eerder op had gereden en toen haalde ik het gewoon zelfs nadat de pony niet wou galopperen.
wat ik altijd al raar had gevonden want is die jury dan helemaal niet zo streng of hadden ze medelijden omdat het er zo zielig uit zag.
dat was F5 en dan denk ik dat als ze me gewoon niet door hadden gelaten ik wel klaar zou zijn voor F6 en dan ook minder zou blijven hangen bij F6. want F6 is een laag niveau waarbij je ook echt niet bij hoort te blijven zitten toch?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 07:57

Het is niet erg om een tijdje in een klasse te blijven hoor. Mijn dochter heeft de F1 steeds met mooie punten gereden en nu mag ze van mij even heel weinig op wedstrijd in de F2. Niet omdat ze die klasse niet aan kan maar omdat ik wil dat ze netjes en gecontroleerd kan galopperen als ze aan de F3 begint. Ook al moet ze vijf punten hebben om over te gaan, het gaat veel te hard!

Zie het als een gelegenheid om je beter te bekwamen voor je overgaat. Ook bij de KNHS nemen mensen wedstrijdpauzes om bij te leren. Het is geen schande.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 19:57

WD-V -> MA

xKim97

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:00

Je zou iemand tijdens het rijden kunnen vragen om op jou te letten. Diegene kan dan tips geven, waar je voor de wedstrijd aan kunt werken.

LHlovertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 17:16

ik heb het gehaald met voor het rijden 214 punten het is niet echt veel maar omdat mijn been ligging niet goed was.
maar daar over heb ik al met mijn instructeur gesproken en hij zei dat dat komt omdat ik een tijdje terug de overgang van pony naar paard heb gemaakt eerst had ik daar nooit last van.
en ik had de draf iets beter moeten verruimen dus dat zijn wel stomme foutjes die me 3 punten extra hadden kunnen geven en omdat ik 1 fout in theorie had gemaakt nog 1 min puntje dus ik had 219 punten kunnen halen als ik daar op had gelet |o

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 17:36

Gefeliciteerd met je promotiepunt!

LHlovertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 17:55

dank je Urielle :D