Waar letten jullie op bij het uitzoeken van een manege?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Xip

Waar letten jullie op bij het uitzoeken van een manege?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 15:17

Na een paardenstop van een aantal jaar ben ik me weer voorzichtig aan het oriënteren op een leuke manege waar ik het paardrijden weer op kan pakken. Maar dat is lastiger dan vroeger toen mijn ouder me gewoon bij een manege dropten en me veel plezier wensten :+

Waar letten jullie eigenlijk op als je een nieuwe stal of manege zoekt? Ik ben wel benieuwd, want ik zie door de bomen het bos niet meer zeg maar. Ik zit zelf in de regio Den Haag en er zijn verschrikkelijk veel maneges waar ik uit zou kunnen kiezen. Help. Stress! :')

Daniek3223

Re: Waar letten jullie op bij het uitzoeken van een manege?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:19

Misschien is het een idee om even deze site af te sporen en op zoek te gaan naar de reviews van de maneges in jouw regio

amy495

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:20

Ik kijk zelf altijd naar hoe de paarden er bij staan, aardige mensen, hoe zijn de lessen ( ik rij zelf het liefst in een rustige les bijvoorbeeld). Soms kijk ik naar de prijs, maar meestal niet. Ben weleens stallen tegen gekomen waarbij je 20,- per half uur betaald, dat gaat mij dan wel iets te ver.
Ik zou zelf letten op hoe het er uit ziet enz en kijken wat je zelf graag wilt, welke kant je op wil gaan bijvoorbeeld.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:22

Ik let op:
*hoe zien de paarden er uit, gezond en fit, netjes bekapt
*hoe staan de paarden er bij, schone ruime stallen
*krijgen de paarden voldoende 'vrije uitloop' in de vorm van paddock/weide
*netjes opgevoede paarden (niet de ene trapt, die bijt, die mag je niet bij in de stal enz)
*tuig op orde, netjes passend
*veiligheid op orde voor paard en ruiter, dus goede bakomheining, balk ipv touwtje als doorgang van de bak enz
*duidelijke rustige instructie die uitlegt ipv schreeuwt, die individueel aandacht geeft en niet iedereen achter elkaar aan laat rijden.

Ben best kritisch maar er zijn ook goede manege's waar wel elk jaar een zadelpasser komt controleren, waar wel wekelijks een hoefsmid is die aangesproken kan worden, waar wel een fysio komt als de paarden het nodig hebben enz.

Xip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 09:43

Ik heb net bij twee maneges een afspraak gemaakt om een proefles te komen rijden *\o/*

Heel erg bedankt voor jullie tips, ik ga er zeker op letten! :D

Nowemy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 23:04

Ik let op conditie van de paarden.... verzorging van de paarden.....sfeer..... en lesgeven.

en dat valt niet altijd mee ;-)

Xip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 18:01

Ik heb net bij de eerste stal gereden, de eerste indruk was goed. De stallen waren niet overdreven groot, maar ook niet opvallend klein. Ze waren wel wat donker, maar de paarden konden contact hebben met elkaar en hadden echt wel wat te kijken. De instructrice vertelde dat ze niet de weide in kunnen, maar dat ze wel dagelijks in tweetallen de paddock in gaan. Weidegang heeft mijn voorkeur, maar dat wordt in Den Haag misschien wel wat lastig.

Het paard waar ik op reed was prettig, ze zat erg lekker en was aan de hulpen. Ze was op stal een beetje chagrijnig en met opzadelen had ze ook wat kuren. De instructrice vertelde dat ze fokmerrie was geweest en dat ze daarom wat waakzamer en lastiger was in de behandeling. Ik heb er zelf nog nooit van gehoord om eerlijk te zijn, maar de merrie moest misschien ook aan me wennen, want bij het afzadelen was ze heel braaf. Het viel me op dat ze een gevoelige rug had bij het borstelen. Hoeven krabben was geen probleem, ze tilde netjes alle voetjes op. Rechtsachter hing ze wel een beetje. Poetsen doen ze bij deze manege op stal, zonder halster. Ik ben er geen fan van omdat de stallen vrij donker zijn. Qua veiligheid zit het wel goed, in ieder geval dit paard was eraan gewend en het was geen onveilige situatie. Toch zou ik liever op een poetsplaats poetsen. Hoeven krabben was bijvoorbeeld lastig te zien of het goed was en op de tast hoeven krabben... meh. niet niet mijn. ;)

De instructrice was erg vriendelijk en vertelde veel, ook over de achtergrond van het paard. Dat was heel leuk. Een half uurtje is zo voorbij merkte ik al. Ondanks heb ik wel het idee dat ik wat geleerd heb. Ik besefte me tijdens de les dat ik nog nooit op een paard had gedraafd en gegaloppeerd. :') Omdat ik klein ben werd ik op mijn vorige manege vaak altijd op de kleine pony's gezet als ze even wat minder fijn liepen. :Y) De les ging dus vooral over het wennen aan een paard. De instructrice legde veel uit over de verschillen en hoe ik dat op kon lossen, erg leerzaam. Ook de figuren hebben we weer doorgenomen, ze legde ook veel uit over hoe je kan zorgen dat je goed uit komt.

Niet geheel onbelangrijk, deze manege is voor mij erg goed te bereiken met het OV. fiestroutes moet ik nog even naar kijken, maar met de auto is het op zich ook wel te doen. (Die laatste optie is wel beschikbaar maar liever de fiets of het ov)

Ik zie mezelf wel rijden op deze manege, maar ik heb nog een proefles gepland staan op een andere manege die op papier iets beter is. Ik ben heel benieuwd!

Annatje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 19:18

of de leraren aardig zijn en of je er echt iets kan leren van de lessen hoe groot het is en hoe de eigenaren hun pony's behandelen of je ook soms springt of iets anders

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 17:00

Ik ben bij de manege gekomen waar ik nu rijd, omdat 'ie in mijn dorp is en vriendinnen uit mijn klas reden er ook. De sfeer is goed, en er is leuke en goede instructie. Ook zijn de ponykampen erg leuk, en ik vind de prijs ook zeker niet hoog. :)

Punten waar ik wel op zou letten zijn de instructie, met hoeveel er in de les wordt gereden, of de paarden leuk zijn, de sfeer, en de prijs. En ik vind het ook wel belangrijk dat je wel iets leert in de les. :)

Myrthe64

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 17:07

Hoe de paarden erbij staan, de sfeer, kwaliteit van de lessen, recensies van anderen!

Jasper_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 01:46

Xip schreef:
Ik zie mezelf wel rijden op deze manege, maar ik heb nog een proefles gepland staan op een andere manege die op papier iets beter is. Ik ben heel benieuwd!

Welke manege was dit en is deze het ook geworden?

Xip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 12:04

Dat was de Wildhoef in Den Haag, die is het uiteindelijk ook geworden hoewel ik nog met een schuin oogje naar andere maneges aan het kijken ben. Het is een hele leuke manege met uitdagende paarden en pony's. De mensen zijn er ook heel aardig.

Jasper_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 13:12

Vond je de Wildhoef niet erg duur in vergelijking met andere maneges?

Xip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 13:35

Ze zijn wel wat prijzig ja, zeker nu de tarieven per 1 februari weer omhoog gaan. Het is ook een reden om verder te kijken.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 13:45

Die andere was niet bevallen dan? Waarom niet? Je hebt daar niets over gezegd.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 13:47

Hoe de paarden erbij staan (dus paarden zelf + stallen, mogelijkheden tot naar buiten gaan etc.) Wat ik altijd zou doen, is op verschillende dagen, een keer gaan kijken. (Want ik weet nog hoe het bij 1 pensionstal ging, er kwam iemand kijken en elke pony kreeg een nieuw laagje vlas over zijn stal, zodat het er "schoon" uitzag ;))

Verder kijken naar de lessen (liefst ook onverwacht...) Ik zocht een verzorgster en hoorde van mensen dat mensen die op een bepaalde manege reden, je beter niet kon nemen. Want daar zouden ze alleen maar leren schoppen, slaan, trekken en rukken. Dus ik ben zelf eens gaan kijken (helaas nog vakantie) dus gevraagd hoe de lessen eruit zien, wat ze doen etc. De omschrijving was super... Tot ik een keer onverwacht langskwam en de "roddel" dus bleek te kloppen :')

Vandaar dat ik dus voor onverwacht kijken ben :)

Xip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 18:19

Ik heb ook op manege de Witteburg gekeken en daar in een groepsles meegereden. De stal was erg klein, het paard dat ik reed was niet prettig aan de hulpen en was erg onprettig bij het poetsen en opzadelen. (hij dreigde elke keer te bijten en het werd steeds erger, ik werd er erg onzeker van of ik iets verkeerd deed, ik was immers nogal lang uit de paarden geweest.) De les was saai en ik heb er eigenlijk niets geleerd in een uur tijd. Deze stal was gewoon echt een tegenvaller.

Een vriendin van mij gaat deze week kijken bij Hippisch Centrum Westlanden, als zij het daar leuk en prettig vind ga ik daar ook kijken.

Is er toevallig iemand die weet of er een manege in Den Haag (of omgeving) is die de manegepaarden en pony's weidegang geeft? Daar zou ik ook echt wel interesse in hebben. Ik denk dat één van de reden dat de paarden van de manege waar ik nu rijd zo explosief kunnen zijn is omdat ze eigenlijk de hele dag op stal staan. (Helaas hebben ze alleen de beschikking over een kleine paddock en niet over een weide)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 18:29

Geen idee, dat is daar in de omgeving nogal moeilijk.
Ik kan mij herinneren dat er ook een Manege Berestein ( o.i.d. ) moet zitten, misschien is dat nog een optie om te bekijken?

Xip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 21:10

Een vriendin van me zei dat Berestein erg lijkt op de Wildhoef. Ik ga maandag met haar mee kijken bij Riouw Rijschool. Ik ga zelf niet rijden, alleen mee om sfeer te proeven. Ik ben wel benieuwd.