Hoe paardvriendelijk is jouw manege?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

antje_vip

Hoe paardvriendelijk is jouw manege?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-14 20:32

Aan de hand van het topic over Levend Paardenmuseum in Amsterdam, waar de paardenaccomodatie niet je van het lijkt te zijn, open ik dit topic.
Want hoe is het gesteld met de rest van de maneges in Nederland?

Bijvoorbeeld manege de Woudruiters in Vlagtwedde: Paarden staan overdag lekker buiten in de wei en worden eind van de middag naar binnen gehaald voor de lessen. Boxen vind ik lekker ruim en schoon.

Manege de Driesporen in Onstwedde: paarden komen enkel in de zomervakantie een paar weken buiten, omdat de manege geen weiland heeft. Stallen zijn verder wel oké en alle paarden hebben een luik naar buiten zodat ze in elk geval nog met hun hoofd naar buiten kunnen. Dat luik kan ook open en dicht.

Ik ben benieuwd naar andere maneges, graag met manegenaam en plaats vermelden.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Hoe paardvriendelijk is jouw manege?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 22:26

VSW -> MA

Mariska_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 22:31

Manege Holzikstables in Enschede. Pony's en paarden staan overdag op het land. (Elke dag, ook met weekenden en feestdagen) Daarna worden ze binnen gehaald voor de les. Ze hebben ruime box met voldoende daglicht. De stallen worden elke dag ontdaan van drollen en plasplekken en er komt elke dag een nieuw pak stro in. Geen klagen dus die manege pony's en paarden :).

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 22:41

Manege het Roessingh in Enschede;

Paarden hebben elke dag weidegang (paar uurtjes, had van mij veel meer gemogen), sommige stallen zijn ietwat aan de kleine kant, elke dag worden de stallen uitgemest en word en vlas toegevoegd, 3 maal daags brokken en onbeperkt hooi. Gaan in de zomer 4/5 weken lang naar een grote weide waar ze 24/7 blijven. De paarden aan de linkerzijde hebben een luik die in de zomer open staat.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 22:51

Ik vind dat als het over paardvriendelijk gaat, je ook moet kijken naar de zadels en hoofdstellen; passen die wel goed?
Hoe paardvriendelijk zijn de lessen; wordt de kinderen geleerd te schoppen, te trekken en te slaan of worden er andere hulpen aangeleerd? Hoeveel uur per moeten de pony's lopen?
Hebben ze mogelijkheid tot sociaal contact buiten de wei om? Komt er ook wel eens een ostheopaat oid?

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 22:56

Manege Heijligers Asten
Stallen worden iedere maandag helemaal leeggehaald en nieuw stro word er in gelegd. Terwijl ze hier mee bezig zijn staan ze met zn alle in de binnenbak. Paarden en ponys komen nooit buiten in de wei, alleen in de zomervakantie als ze gehuurd zijn en dan moeten ze maar geluk hebben dat de huurder ze ook buiten zet.

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 23:05

Ik vind zelf dat de paarden het bij de manege waar ik sta erg goed hebben! 's Zomers staan de paarden dag en nacht op het land, 's winters staan ze elke dag 4 a 5 uur in de groep in de paddock. Als een pony of paard het nodig heeft, krijgt hij ook wel eens een week vakantie op het land. De paarden hebben allemaal een Wintec zadel (nieuwe model van de 500) en de zadelmaker komt regelmatig langs. Ook de tandarts controleert de paarden elk jaar, mochten er klachten zijn, dan kan een paard vaker gaan. De stallen worden vijf dagen per week uitgemest. Een minpunt is dat de stallen aan de kleine kant zijn voor sommige paarden. Al met al denk ik dat de manegepaarden een redelijk goed bestaan hebben :)
Laatst bijgewerkt door _Sofie op 21-09-14 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 23:06

Naam ga ik niet vernoemen, mag je voor pb'en.

Een deel 24/7 in donkere stands aan de ketting. Worden iedere dag gemest behalve zondag maar er wordt te weinig stro in gegooid dus aan het eind Vd dag zie je er niet zo veel meer van. Niet vaak buiten, af en toe op zondag als het een beetje goed weer is en ze daar zin in hebben. Andere deel staat in stallen die 1x pw gemest worden en waar dagelijks een beetje opgestrooid wordt. Zadels en ander tuig past vaak niet en is slecht onderhouden. Riempjes zijn zo stug dat de bakstukken bijna niet meer open en dicht kunnen.

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 23:13

Over dat zadelmaker en dierenarts gedoe;

Bij ons komt de tandarts elk jaar, alle paarden hebben ijzers, de paarden en pony's krijgen hoestdrank als t nodig is, tuig past goed.

Alleen sommige paarden zijn iets te dik...

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 23:24

In Veldhoven eentje,
Manege paarden lopen elke dag 3 uur mee in de les met 1 vrije dag, of ze dan op het land mogen weet ik niet.
Tuig is opzich wel allemaal soepel en ieder paard heeft zijn eigen gelpad enzo.
Alleen 1 paard heeft nu al enkele weken een wond onder zijn singel en hier doen ze niks aan die moet gewoon meelopen in de lessen.
Verder leren ze de kinderen echt de schoppen.... Eerlijk zo hard om eng van te worden.. Als ik mijn paard zo zou rijden dan lig ik er nog voordat ze losgereden is eraf.
Verder mag iedereen doorgaans doen wat ze zelf willen en heb je in 1 les 10 minuten ofzo echt begeleiding, valt echt onder de categorie makkelijk geld verdienen op een stoeltje in de hoek af en toe iets roepen..

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 23:35

Ik ben aan de ene kant wel te spreken over dr manege waar ik reed en aan de andere kant absoluut niet.
De stalling is echt goed. Komen elke dag buiten in de wei, staan dik in t stro en stallen zijn schoon, genoeg voer/ hooi. Je moest eerst een 'poetsdiploma' hebben gehaald voordat je zelfsfandig mocht opzadelen (en dan nog lopen er mensen rond). Paarden zien er ook echt super uit, je zou nuer snel zeggen dat t manegepaarden zijn.
Maar dan..
Ze stonden (weet niet of dar al veranderd is) imo erg lang met zadel op, ook in de stal. Op zaterdag had ik bijv om 9 uur les, en moesten we al paarden opzadelen voor de les van 10 uur omdat 1 van due lessen (2 binnenbakken, dus 2 lessen tegelijk) een beginnersles was.. Offucieel moesten ze dan vast staan in de stal, maar dit werd vaak niet gedaan. Zo heb ik wel paar x pony zien liggen en zelfs poging tot rollen met zadel op.. Vind dit erg onverantwoordelijk. Dit was overigrns alleen bij de ponys t geval, niet bij de paarden.
Over onverantwoordelijk gesproken, er werden vaak kinderen (vooral die iets beter konden rijden) op moeilijke ponys gestopt. Ook als je t niet wou of eng vond. Want ja, de pony moet t ook alkemaak maar leren. Ik was t toen op een gegeven moment zo zat (pony was erg stout met springen) dat ik moest huilen en toen mocht ik opeens wel op een pony mocht dje wel normaal sprong..
En dr lessen zijn BAGGERslecht. Gezaag, getrek, geschop, gesla. Heel ruig. Wat ik alkemaal heb gezien vind ik absuut niet normaal en zelfs onder dierenmishandeling vallen.

lycil8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 23:58

Ik ben eigenlijk heel erg tevreden over de manege waar ik als vrijwilliger werk. Bij Zandewierde in Nieuw-Wehl staan de paarden in ruime en lichte stallen met luik naar buiten. Eerder waren er grote en kleine stallen (afhankelijk van de grootte van het paard/pony), maar van bijna alle kleine stallen zijn de wanden van verzet of weggehaald zodat deze als nog groot zijn. Kleine stallen zijn nu in gebruik van een aantal hooibalen haha. Ze zouden van mij alleen wel dikker opgestrooit mogen worden, wel worden de stallen iedere dag uitgemest en 1x in de week (zo ver ik weet) compleet ververst. Wanneer een paard een wondje heeft of bijvoorbeeld ander voer nodig heeft wordt hier altijd netjes rekening mee gehouden. Ook kijken ze altijd zo goed mogelijk naar passende zadels en bitten. Verder gaan ze overdag (buiten de lessen) lekker de ruime weides op, zondag hebben ze lekker vrij en staan de hele dag buiten te grazen. Er wordt rekening gehouden met de hoeveelheid lessen die de paarden lopen en er wordt op een paardvriendelijke manier les gegeven. Ruiters boven een bepaald gewicht mogen niet paardrijden maar kunnen bijvoorbeeld men lessen nemen. De manege is verder ook niet zo groot, er staan ongeveer 12 paarden/pony's gok ik. Ik vind dat de paardjes een goed bestaan hebben op manage Zandewierde en vind ook zeker dat het bestuur het zo goed mogelijk probeert te doen.

janneke_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 00:20

De manege waar ik reed, tja, daar heb ik eigenlijk niks goeds over te vertellen.
(vandaar dat ik de naam niet ga noemen)
Ik heb er ongeveer 12 jaar lang gereden en als kind zag ik heel veel dingen niet, maar door opbouwende kennis en een stage die ik daar heb gelopen, kwam ik veel dingen te weten die me niet aanstaan.

paarden en pony's komen, als het mooi weer is, een paar uur per dag buiten. In de winter een kwartier los in de bak.
Veel stallen zijn te klein, er is slechte ventilatie en niet voldoende licht.
Tuig pas totaal niet. Er kwam een keer een nieuwe, super leuke pony, die vrolijk was en lief, na een paar weken trapte die de kinderen de stal uit, omdat het zadel absoluut niet paste. Echt, ik kan met zekerheid zeggen dat geen enkel zadel daar past.
Een pony liep al een tijdje kreupel dus uiteindelijk toch mee naar het kliniek geweest. Die moesten we iedere dag, bij de kogels insmeren met een koelgel, en ze kreeg boxrust, maar naar dat boxrust werd niet gekeken en mocht meteen weer de volgende les mee lopen.
Er word iedere dag stro in de stal gegooid, maar deze wordt maar eens in de 2 weken uitgemest, veel paarden hadden rotstraal.
Liep het paard langere tijd kreupel, of wilde niemand er op rijden kreeg het dier een enkeltje slacht.
Ik heb ook gehoord dat er asbest in het dak zit, maar of dit waar is weet ik niet.
En de lessen, leuke instructeurs, maar naar een tijdje kwam ik niet meer verder.
Oh ja, een paard tikte zichzelf voor aan, maar die mocht geen peeskappen om, want de eigenaar vond dat niet mooi.
Tandarts hebben ze daar nog nooit van gehoord.
Sowieso stonden daar alleen maar paarden die eigenlijk al aan hun pensioen waren, of iets mankeerde. Pony's vielen wel mee.

Ik heb daar veel te lang met oogkleppen opgelopen, maar ben blij dat ik nu weg ben. Vind het nog steeds sneu voor die dieren die daar staan.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 00:35

Doet er weleens iemand aangifte of maakt melding van de maneges die hierboven slecht beoordeeld worden?

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 07:11

Gillbo schreef:
Doet er weleens iemand aangifte of maakt melding van de maneges die hierboven slecht beoordeeld worden?

Hoe moet je hier aangifte voor doen? En wanneer valt het nou echt onder het kopje dat ze er iets mee doen?

manon_goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 07:16

Manege de ruif: over dag staan ze in groepjes buiten of in de bak los. In de middag worden ze naar binnengehaald de kleinere pony's staan in licht boxen van 3x3 in een 2 hallen met aan aantal stallen. De grote pony's en paarden staan in boxen van 3,5x4 op dezelfde manier als de pony's

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 07:34

Stal Dirkzwager: Ze gaan elke dag naar buiten, als ze moeten lopen worden ze uit de wei gehaald, anders mogen ze er in blijven staan. De pony's en paarden hebben allebei grote boxen waar ze in kunnen liggen, rollen enz. Verder leer je dat je zeker niet mag slaan of schoppen. Ik ben heel blij met mijn manege.

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 07:37

Kimmie25501 schreef:
Stal Dirkzwager: Ze gaan elke dag naar buiten, als ze moeten lopen worden ze uit de wei gehaald, anders mogen ze er in blijven staan. De pony's en paarden hebben allebei grote boxen waar ze in kunnen liggen, rollen enz. Verder leer je dat je zeker niet mag slaan of schoppen. Ik ben heel blij met mijn manege.

Als het met de tandarts, tuig enz. ook goed zit hebben die pony's het heel erg fijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 07:42

Stal [naam]:

Een super gezellige manege/stal waar goed om de paarden gedacht wordt. De shetters en de welshes staan 24/7 op het land en de andere pony's komen zeker zo'n 6u p/d buiten. Verder hebven ze ruime boxen waar ze goed in kunnen bewegen. Tuig etc. past allemaal heel goed, mocht er een probleem zijn wordt het meteen nagekeken - zo ook bij m'n leasepony, had problemen met de mond en wordt nu bitloos gereden, of als er singelwondjes zijn wordt er zonder zadel gereden om het niet te verergeren. Ook krijgen de kinderen regelmatig poets- en opzadelles, om te laten zien hoe belangrijk het is dat dit goed gedaan wordt. Ik ben super blij met deze stal!

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 10:41

spotterick schreef:
Gillbo schreef:

Hoe moet je hier aangifte voor doen? En wanneer valt het nou echt onder het kopje dat ze er iets mee doen?

dierenbescherming..... niks doen is nog veel erger

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 10:42

Dierenbescherming doet er niets aan. Er is voedsel en water aanwezig.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 10:44

dan houden we met z'n alle lekker de ogen dicht en openen we topics als deze om te klagen zonder wederhoor en kan een manege een slechte naam krijgen op basis van een mening

Simmerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 10:53

Ik rijd op een manege die eerst erg slecht was :(
Ze stonden aan kettingen en het was er vies en donker, en de paarden waren mager.

Maar nu, alles is verbouwd de paarden hebben allemaal een binnen of buitenbox, in de ochtend gaan alle paarden naar buiten tot 3 uur.

daarna beginnen de lessen
Maximaal 3uur per dag.
om 6 uur gaat het groepje wat niet meer mee hoeft te draaien in de lessen naar buiten.
En om 9 uur stoppen alle lessen en staan de paarden tot half 11 in de grote weide of paddock

Het tuig past er goed en de spullen worden zeker 1keer in de maand ingevet

wij hebben een bord waar we alle paarden of pony's die naar de hoefsmid of tandarts moeten opschrijven.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 12:06

Gillbo schreef:

Ik denk dat je wel een punt hebt. Niet geschoten is sowieso altijd mis.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 13:35

Lotlot, tandarts weet ik niet, maar het tuig is heel goed en wordt goed verzorgd.