Wat verwacht jij nou van een ponykamp?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
UMayDream

Berichten: 8959
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:07

Wat ik bij een goed kamp vind horen:
- goede lessen, waar je echt dingen kunt leren en ingedeeld op niveau
- niet alleen 'dressuur'les, maar ook een keer springen/mennen/buitenrijden
- pony's die er goed, vrolijk en gezond uit zien + passend tuig
- goede hygiëne in de stallen én de slaap- en badkamers
- spelletjes buiten het rijden om, maar ook weer niet téveel. 24/7 entertainen is imo echt niet nodig

Of er wordt verwacht dat je:
- helpt met uitmesten
- helpt met voeren
- corvee hebt
- andere werkzaamheden doet
Vind ik afhankelijk van de prijs. Voor 450,- bijv. vind ik dat je een ponykamp moet krijgen waarbij je niet in de stallen hoeft te helpen of corvee hoeft te doen. Als je maar 250,- betaalt ligt dat al weer heel anders.
Parcour opbouwen vond ik altijd wel leuk, denk dat dat soort dingen persoonlijk is. Want de spelletjes zoals spooktochten deed je mij echt geen plezier mee, terwijl de andere kinderen dat wél heel leuk vonden.

Chroosje

Berichten: 937
Geregistreerd: 13-11-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:07

BobbieLover schreef:
Ik vind op een pony kamp dat je vooral lol moet kunnen hebben met je leeftijd genootjes & de pony's

Ook dat je wat kunt leren , maar vooral leuke dingen gaat doen.. omdat je daar immers betaalt voor hebt.

Wel:
Leren omgaan met pony's
onderhoudt (bijv : hoe doe je de stal)
Spelletjes
rijden
wandelen
wandeltochten met de groep zelf beetje spoken door de omgeving :+


niet;
Stallen uitgebreid mesten
tafel dekken & afruimen
Pacours klaar leggen
corvéé


Dat stallen mesten is begrijpelijk, maar ik vind tafels dekken/afruimen en parcours op-/afbouwen e.d er gewoon bijhoren hoor? Beetje inzet mag ook wel, denk ik dan.

Petrichor

Berichten: 10538
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:08

BobbieLover schreef:
Kir_Ples schreef:
@ Bobbielover, wat is jouw redenen waarom je corvee niet vind kunnen op een kamp?



Ik vind gewoon dat je betaalt voor
Een kamp waar je plezier hebt, en er dus voor jou gezorgd word.
Daarom vind ik het iets wat niet hoeft,
en ik bedoel beetje helpen vegen prima hoort erbij..
Maar tafel dekken, en dat soort dingetjes vind ik weer niet

Oke, die mening deel ik dan met je. :)

BobbieLover

Berichten: 1950
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: naast me buren ergens in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:10

Chroosje schreef:
BobbieLover schreef:
Ik vind op een pony kamp dat je vooral lol moet kunnen hebben met je leeftijd genootjes & de pony's

Ook dat je wat kunt leren , maar vooral leuke dingen gaat doen.. omdat je daar immers betaalt voor hebt.

Wel:
Leren omgaan met pony's
onderhoudt (bijv : hoe doe je de stal)
Spelletjes
rijden
wandelen
wandeltochten met de groep zelf beetje spoken door de omgeving :+


niet;
Stallen uitgebreid mesten
tafel dekken & afruimen
Pacours klaar leggen
corvéé


Dat stallen mesten is begrijpelijk, maar ik vind tafels dekken/afruimen en parcours op-/afbouwen e.d er gewoon bijhoren hoor? Beetje inzet mag ook wel, denk ik dan.


Vind jij maar iedereen heeft een anderen mening :D

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6672
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 20:10

Ik blijf het vreemd vinden! :)
Maar dat maakt niet uit, natuurlijk verschillen we daar allemaal in en daarom vind ik het leuk om andere perspectieven uitgelicht te krijgen!

Ik vind ook dat je veel geld betaalt, maar paarden kosten nou eenmaal veel geld. Natuurlijk kom je als 'vakantie' op ponykamp, maar ik vind ook dat je moet weten dat paarden als hobby ook heel hard werken is. (Corvee valt hier nu niet onder) Als jij graag wilt springen en de leiding wil daar best les in geven, maar jij vertikt het om mee te helpen om een parcourtje op te zetten, dan vraag ik me echt af in hoeverre jij verlangt dat mensen iets voor jou doen als je maar geld betaalt. Voor alles betaal je geld, maar dan ga je er toch niet vanuit dat alles ook maar voor je wordt gedaan, ook al betreft het een vakantie?

BobbieLover

Berichten: 1950
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: naast me buren ergens in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:13

nadja15 schreef:
Ik blijf het vreemd vinden! :)
Maar dat maakt niet uit, natuurlijk verschillen we daar allemaal in en daarom vind ik het leuk om andere perspectieven uitgelicht te krijgen!

Ik vind ook dat je veel geld betaalt, maar paarden kosten nou eenmaal veel geld. Natuurlijk kom je als 'vakantie' op ponykamp, maar ik vind ook dat je moet weten dat paarden als hobby ook heel hard werken is. (Corvee valt hier nu niet onder) Als jij graag wilt springen en de leiding wil daar best les in geven, maar jij vertikt het om mee te helpen om een parcourtje op te zetten, dan vraag ik me echt af in hoeverre jij verlangt dat mensen iets voor jou doen als je maar geld betaalt. Voor alles betaal je geld, maar dan ga je er toch niet vanuit dat alles ook maar voor je wordt gedaan, ook al betreft het een vakantie?



In hoeverre kun je gerust mee helpen, (ligt ook weer aan leeftijd etc)
Maar je kan niet verwachtte van een jongen kindjes, dat zou even helpen met een parcour.
Is boven al nog slecht voor hun rug ook.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6672
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 20:15

BobbieLover schreef:
nadja15 schreef:
Ik blijf het vreemd vinden! :)
Maar dat maakt niet uit, natuurlijk verschillen we daar allemaal in en daarom vind ik het leuk om andere perspectieven uitgelicht te krijgen!

Ik vind ook dat je veel geld betaalt, maar paarden kosten nou eenmaal veel geld. Natuurlijk kom je als 'vakantie' op ponykamp, maar ik vind ook dat je moet weten dat paarden als hobby ook heel hard werken is. (Corvee valt hier nu niet onder) Als jij graag wilt springen en de leiding wil daar best les in geven, maar jij vertikt het om mee te helpen om een parcourtje op te zetten, dan vraag ik me echt af in hoeverre jij verlangt dat mensen iets voor jou doen als je maar geld betaalt. Voor alles betaal je geld, maar dan ga je er toch niet vanuit dat alles ook maar voor je wordt gedaan, ook al betreft het een vakantie?



In hoeverre kun je gerust mee helpen, (ligt ook weer aan leeftijd etc)
Maar je kan niet verwachtte van een jongen kindjes, dat zou even helpen met een parcour.
Is boven al nog slecht voor hun rug ook.


Dat is waar, het was ook slechts een voorbeeld en ik vind ook niet dat je kinderen van 8 jaar een hindernisbalk in de handen kan duwen hoor! :p

Petrichor

Berichten: 10538
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:17

Tuurlijk als jij een springparcour wilt oefenen terwijl dit niet in de planning ligt vind ik ook dat je wel een handje kunt helpen.

BobbieLover

Berichten: 1950
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: naast me buren ergens in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:19

Kir_Ples schreef:
Tuurlijk als jij een springparcour wilt oefenen terwijl dit niet in de planning ligt vind ik ook dat je wel een handje kunt helpen.


ben ik het mee eens

BobbieLover

Berichten: 1950
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: naast me buren ergens in nederland

Re: Wat verwacht jij nou van een ponykamp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:19

@nadja15 :)

Goldwynn

Berichten: 1428
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Helaas weer in Nederland

Re: Wat verwacht jij nou van een ponykamp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:23

Maar van parcours opbouwen etc kun je toch ook leren? Kun je een leuk theoretisch lesje van maken. Ik wou dat het mij eerder geleerd was.. Ik was de enige in mijn paardenhouderij klas die werkelijk waar geen idee had van afstanden tussen stap/draf/galop balken, hoeveel tussen hindernissen etc..

Sterre98

Berichten: 6325
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:27

Ik vind het doodnormaal om corvee te doen hoor. Ik vind het vaak ook gezellig :) Parcour opbouwen, hartstikke leuk! Stiekem spring ik er dan zelf ook over heen haha. Stal corvee ook niet erg tot een bepaalde hoogte. Op een van mijn eerste kampen leerde ik stallen uitmesten. Geweldig leuk vond ik dat! (Ik was 10) Vegen vind ik geen probleem.

Verder moet het kamp gezellig zijn, leuke leiding waar je mee kan lachen, leuke paarden en lessen hebben en goede slaapplek hebben. Verder interesseerd het me niet heel erg. Mijn budget is tot max. 300 euro.

KirstenHorse

Berichten: 1291
Geregistreerd: 16-02-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:41

Ik heb afgelopen zomervakantie mijn eerst echte ponykamp gehad. Heb zelf de helft mee moeten betalen van een erg hoog bedrag maar dat was het echt waard!

De beste tijd van mijn leven heb ik in die ene week gehad. Wat je er allemaal kon doen:

- Groepen werden ingedeeld op niveau.
Ik was te laag in gedeeld en de 1e dag was het ook niet fijn, maar tijdens de 1e keer rijden werd al gezegd dat ik vanaf de volgende dag naar een hogere groep zou gaan. Heel fijn opgelost!
- Elke dag 2x paardrijden (ochtend + middag of ochtend + avond of middag + avond)
Elke dag nieuwe indeling.
- Meer dan genoeg vermaak
Elke dag nieuwe dingen verzonnen door de leiding, er is een avond spooktocht, een dans avond en een dag speurtocht.
- Heel veel vrijheid
Je mag overal op het terrein komen, er is een zwembad, je mag de paarden en ponies elk moment van de dag poetsen, je mag je terugtrekken in je hutje, er zijn meerdere grasvelden etc.
- Scheiding tussen 11< en 11>
Je zat dus veelal met je leeftijd, al was ik een van de oudste met 15 jaar.
- Helpen
Dit vond ik eigenlijk nog wel echt het leukste van het kamp, ik reed natuurlijk al 2x per dag en dat was super. Maar ik had zo veel vrije uren dus ik was heel vaak te vinden bij de paarden die ik allemaal borstelden. Vooral mijn lievelingen, haha. Ook heb ik super veel kinderen geholpen met borstelen en daarnaast heel veel opgezadeld en afgezadeld. Super! Ik was elke dag echt intensief bezig met paarden en ik vond het heerlijk! Ik heb ook vrijwillig de hele stalgang en een deel van het erg een aantal keer geveegd die week. Wat vond ik dat prachtig om te doen!
- Regels & Klusjes
Er waren geen klusjes. Er waren wel wat strenge regels, maar dat waren geen vreemde regels.
1. Op tijd voor het eten, anders een liedje zingen voor het hele kamp (denk aan rond de 70 a 90 kinderen en leiding)
2. Op tijd verzamelen voor het paardrijden, anders werd er aangenomen dat je een keertje oversloeg.
3. Niet klieren met het eten, anders corvee. (Nou, dankzij mijn super geweldige vriendinnen heb ik tot 2 keer toe corvee gekregen haha ;p)
4. Op bepaalde tijd naar bed, en niet klieren na bepaalde tijd (Anders mocht je gaan muurzitten, kreeften, rondjes rennen of je werd zelfs het zwembad ingegooid. NOTE: in je pyjama rond middernacht voor de ogen van de leiding....)


Ik heb echt de meest geweldige week gehad! Het koste mij als 15jarige een boel geld, maar het was het allemaal waard en ik heb geen moment spijt gehad! <3

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:49

Corvee: No offense, maar even helpen tafel dekken en afruimen vind ik meer dan normaal. Ik zou het alleen raar vinden als je op moet draaien voor het schoonmaken voor de wc's etcetera. Corvee op kamp waar je voor betaalt moet gewoon 'even meehelpen' zijn, niet 'anderen van hun werk ontlasten'
Zo moest ik op ponykamp ineens voer- en waterbakken van de paarden gaan schoonmaken (a 2 uur mee bezig geweest), dat vind ik gewoon niet kunnen, dan ontneem je een ander z'n plezier.

Verder een springparcours opzetten, natuurlijk moet je dat even met z'n allen doen, dat moet echt niet zo' groot probleem vormen.

Wat verwacht ik verder? Een fijne, prettige, open sfeer waar mensen met problemen bij de begeleiding kunnen komen. Verder leuke paarden en pony's die aansluiten op je wensen en kunnen :)

mie123gie
Berichten: 1319
Geregistreerd: 14-02-11

Re: Wat verwacht jij nou van een ponykamp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 21:47

Leuk topic,

WEL:
-Les in dingen waar je op de manege geen les in krijgt (denk aan longeren, parelli, vrijheids dressuur of een zit les)
-dat er veel fotos worden gemaakt
-veel rijden ook springen en buiten
-goede les zodat je ook echt wat leert
-een eind show/avond
-kleine groepjes
-betrokkenheid

NIET:
-slechte lessen
-weinig interesse
-hele grote groepen
-alleen standaard rij les
-extreem vroege bed tijd
-groepen die niet bij je leeftijd of niveau passen

corvee en zo maakt me niet zo veel uit, voor de paarden zorgen ook niet dat vind ik opzich wel leuk en dat hoort er ook bij en zo krijg je inzicht in wat er ook allemaal bij paarden komt kijken en dat het niet alleen maar rijden en tutten is.

AnneKi

Berichten: 199
Geregistreerd: 09-12-08
Woonplaats: Ballum (Ameland) & Zeewolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:57

Leuk topic!

Ideeën over wat wel en niet leuk is, is voor iedereen weer anders. Sommigen vinden een kamp helemaal geweldig, terwijl anderen een minder leuke week hebben. Denk dat je ook een kamp moet zien te vinden dat bij je past.

Ben zelf leiding, en bij ons is het normaal dat de groep de tafel dekt en afruimt. Daarnaast moet op de laatste middag de accommodatie opgeruimd en geveegd worden, evenals de bak en poetsplaats. Soms is er corvee (afwas), maar meestal doen we dit zelf. Dit komt er dus wel op neer dat je als leiding 2 of 3 keer per dag staat af te wassen, naast alle andere activiteiten en bezigheden.
Ik vind dat een beetje meehelpen prima moet kunnen, vaak wordt er niet bij stilgestaan wat je als leiding op een dag allemaal moet doen. Pauze heb je als leiding eigenlijk nooit.

komone
Berichten: 260
Geregistreerd: 01-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 13:20

Ik ben een paar keer als leiding mee geweest op ponykamp. Dit was vrijwilligerswerk, dus niet betaald en je neemt ook nog een week vrij van je werk. Je hebt er van tevoren al best veel werk aan. Denk aan: Een geschikte locatie zoeken, eten en drinken inkopen, aanmeldingen bij houden en betalingen verwerken, regelen dat iedereen op de locatie kan komen.

Tijdens het kamp was het heel normaal dat de kinderen meehielpen met afruimen, afwassen en mest opruimen rond de stallen.
Ieder kind kwam in de hele week maar 1 keer aan de beurt voor een klusje. We hebben er ook helemaal geen gezeur over gehad.
De leukste klus vond iedereen het verslag van de dag maken (dit deed je in een groepje). Alle verslagen kwamen later in ons clubblad.
Een paar oudere kinderen kregen de opdracht om spellen te verzinnen voor de jongste. Dit was vrijwillig en de kinderen konden zich van te voren thuis al voorbereiden.

Nou hadden wij ook een lowbudgetkamp, waarbij geen winst gemaakt hoefde te worden. We gingen gewoon een weekje met onze ponyclub naar een leuke locatie. Dit was met eigen pony's en paarden. Dus misschien toch wat anders als een kamp op een manegebedrijf.

Dus wat dat betreft ben ik het eens met sommige reacties dat de prijs bepaald wat je kunt verwachten. Lage prijs is meer zelf doen, hoge prijs, dan wordt er meer voor je gedaan.

Het belangrijkste vind ik toch wel dat de pony's en paarden het goed hebben. Ik snap dat sommige kinderen wel de hele dag zouden willen rijden, borstelen en tutten, maar iedereen snapt ook dat de dieren soms ook een beetje rust nodig hebben.