hulp teugels op manege....waarom??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ydnew

hulp teugels op manege....waarom??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 11:33

Hai hai,

Op mijn facebook stond een foto van een paardje op de manege waar dat meisje op zou gaan rijden.
Wat ik erg vreemd vind is dat dit paardje een touw achter de oren langs heeft, door het bit gaat en vast zit aan de bovenkant van de singel. Mijn vraag aan haar was, waarom dit was? dat wist ze niet, veel paarden reden ze daar zo, sommigen met stiek en sommigen zonder.
Hij stond er erg onnozel bij. Zo leer je naar mijn idee toch niet rijden? Het paardje is in de `goede` houding geperst. (in dit geval leek het mij ook te laag) Vooral als er dan beginners op de rug zitten te bonken kan het arme dier de klappen helemaal niet opvangen....want hij zit vast....ik vind het allemaal erg vreemd.... of is dit normaal?? Ik vraag mij erg af waarom dit wordt gedaan, iemand een verhelderend antwoord?

Rintah

Re: hulp teugels op manege....waarom??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 12:01

Bij ons op de manege worden de hulpteugels gebruikt om de controle over de paarden makkelijker te behouden. Het gaat hier dan wel praktisch alleen om martingalen, die dus niet direct/constant inwerken maar enkel als het paard z'n hoofd de lucht in gooit(ook bij normale ontspannen houding maar niet aan teugel oid werkt deze nog niet in)

De enkele keer dat een paard een elastiek om kreeg is omdat deze anders dusdanig misbruik maakte van de onervarenheid/ onvermogen van ruiter dat dit de les ernstig verstoord of gevaarlijke situaties op kon leveren.
Dit gebeurt dus eigenlijk alleen als het paard toevallig meeloopt in een les waarvoor hij eigenlijk wat te lastig is, anders werd er altijd een ruiter op gezet die hier wel mee om kan gaan. Dit betrof een paard die erg snel was en erg gevoelig op het been, maar deze is vanwege slijtage/leeftijd een tijdje terug ingeslapen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 12:04

Mijn oude manege hadden bijna alle paarden een thiedeman... zodat mensen zich niet hoefde zorgen te maken over het hoofd van het paard maar juist bezig konden met zichzelf...hun eigen houding... het was dus vooral uit bescherming voor de paarden... zo gingen ruiters juist niet aan het hoofd trekken.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 12:05

Misschien om ze wat ronder in te stellen zodat ze wat meer over de rug lopen met minder moeite van/voor de ruiter en zo langer mee gaan om het zo maar te zeggen.

En verder heb ik ook het bovenstaande idee.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 12:10

Bij ons hebben een aantal paarden een martingaal. Dat is omdat ze hun hoofd steeds omhoog doen, maar verder zijn er hier gelukkig geen onnodige hulpteugels!

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 12:14

martingaal en thiedeman gebruiken wij hier ook op de buitenritten (bij 2 paarden)....hoewel de martingaal al een tijdje in de kast ligt. dit vind ik een vriendelijke hulpteugel omdat (mits goed afgesteld) deze niks doet als het niet nodig is...

Maar bij elke hulpteugel geldt toch, dat je dit gebruikt omdat je zelf niet bij machte bent om het met blote handen op te lossen? Hoe leer je dan rijden als er bij voorbaat al zo´n ding aan hangt? altijd?!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 12:14

-> MA

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 12:16

De paarden kunnen dan niet anders dan hun rug opzetten en dan kunnen ze de ruiter makkelijker dragen.
Veel beter dan ze klakkeloos met hun hoofd in de lucht hun rug te laten wegdrukken.

9 op de 10 manege ruiters kan een paard niet van achter naar voren ontspannen rijden, en de paarden kapot laten rijden is helemaal slecht.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 12:17

ydnew schreef:
martingaal en thiedeman gebruiken wij hier ook op de buitenritten (bij 2 paarden)....hoewel de martingaal al een tijdje in de kast ligt. dit vind ik een vriendelijke hulpteugel omdat (mits goed afgesteld) deze niks doet als het niet nodig is...

Maar bij elke hulpteugel geldt toch, dat je dit gebruikt omdat je zelf niet bij machte bent om het met blote handen op te lossen? Hoe leer je dan rijden als er bij voorbaat al zo´n ding aan hangt? altijd?!

Gedeeltelijk mee eens. Sommige ruiters zullen dat sowieso nooit leren en anderen zullen in de les na verloop van tijd de hulpteugel eraf mogen halen.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 12:18

smurffie schreef:
De paarden kunnen dan niet anders dan hun rug opzetten en dan kunnen ze de ruiter makkelijker dragen.
Veel beter dan ze klakkeloos met hun hoofd in de lucht hun rug te laten wegdrukken.

9 op de 10 manege ruiters kan een paard niet van achter naar voren ontspannen rijden, en de paarden kapot laten rijden is helemaal slecht.

Dacht ik inderdaad ook. Misschien dan toch de 'beste' optie...

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 12:20

Maar op het moment je pas net begint met rijden kun je het zeg maar nog niet helemaal gewoon met blote handen oplossen. Dan zul je eerst moeten leren zitten en je balans kunnen houden, als je dan een pony hebt die constant met zijn hoofd schud bijvoorbeeld lijkt het me heel moeilijk om te kunnen leren goed te zitten. Ik vind niet dat alle pony een bijzetteugel om zouden moeten, maar bij ponys met een heel onrustig hoofd wel.

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 12:21

Mm ik vind het vaak wat zeggen over de manier van lesgeven op de manege, (in mijn ogen niet zo goed dus) op onze manege is er wel geteld 1 paard met een martingaal en verder heeft geen enkel paard een hulpteugel.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 12:24

Sandyislief schreef:
Mm ik vind het vaak wat zeggen over de manier van lesgeven op de manege, (in mijn ogen niet zo goed dus) op onze manege is er wel geteld 1 paard met een martingaal en verder heeft geen enkel paard een hulpteugel.

Even heel hard gezegd heb jij dus liever paarden die kapot gereden worden dan hulpteugels?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 12:27

Itt wat er vaak gedacht wordt, worden dergelijke hulpteugels op maneges gebruikt om de paarden héél te houden (voorkomen dat ze met een trekkende ruiter met weggedrukte rug gaan lopen) en er voor te zorgen dat de ruiters doen wat ze doen moeten als ze leren rijden, namelijk op zichzelf en het eigen rijden letten, in plaats van bezig te zijn met hoe het paard loopt.

Kortom: voor zowel ruiter als paard een stuk beter!

PaardjesFan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 12:33

ydnew schreef:
Hai hai,

Op mijn facebook stond een foto van een paardje op de manege waar dat meisje op zou gaan rijden.
Wat ik erg vreemd vind is dat dit paardje een touw achter de oren langs heeft, door het bit gaat en vast zit aan de bovenkant van de singel. Mijn vraag aan haar was, waarom dit was? dat wist ze niet, veel paarden reden ze daar zo, sommigen met stiek en sommigen zonder.
Hij stond er erg onnozel bij. Zo leer je naar mijn idee toch niet rijden? Het paardje is in de `goede` houding geperst. (in dit geval leek het mij ook te laag) Vooral als er dan beginners op de rug zitten te bonken kan het arme dier de klappen helemaal niet opvangen....want hij zit vast....ik vind het allemaal erg vreemd.... of is dit normaal?? Ik vraag mij erg af waarom dit wordt gedaan, iemand een verhelderend antwoord?

op mijn manege hebben 2 pony's het.
het is omdat bijvoorbeeld bij beginners gaan die pony's steeds met hun hoofd zo naar beneden en weer terug en dan worden de teugels uit je handen getrokken...
maar bij de gevorderde les en de half gevorderde les worden ze niet gebruikt

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 12:40

Wat ik begrepen heb is dat een paard zijn rugspier aanspant om zo de klappen van de ruiter in het zadel of wat deze in de mond maakt op te vangen. Het optillen van het hoofd helpt het paard daarbij, Als hij gedwongen wordt om laag te lopen door de hulpteugel dan heeft dat toch ook een slechte uitwerking op het paard?
Letterlijk wordt dan het paard de kans ontnomen zichzelf tegen beschadiging te beschermen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 12:43

En met sterrenkijken en rug wegdrukken beschadigt hij zichzelf dan niet?

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 12:44

ja zeker gebeurt dat dan ook op den duur..... maar dus ook uiteindelijk met hulpteugels.... dus eigenlijk is niks goed of fout?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 12:47

Waarom uiteindelijk met hulpteugels? Liever een vriendelijke hulpteugel als een thiedemann die de pony uitnodigt om zijn hoofd te laten zakken en met gevolg het ruggebruik te bevorderen, dan een sterrenkijker. Liever een ruiter die bonkt op een bolle rug, dan op een weggedrukte rug. Nu heb ik het over licht afgestelde hulpteugels die de ruiter niet in de hand heeft, en die de pony niet letterlijk in een houding trekken, anders heeft het inderdaad een averechts effect.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 12:54

Ja, ik heb het dus over de slof. hals verlengers etc wat ze daar gebruiken. Ik ben helemaal voor de martingaal en thiedeman die voor beide problemen naar mijn idee de beste oplossing zijn..... maar die zijn daar niet....

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 12:55

Kijk.. het liefst hebben we dat iedereen die op een paard gaat zitten... gewoon super mee gaat met de beweging en al onafhankelijk kan zitten... en al super hulpen kan geven.... maar ja de werkelijkheid is dat we dat als mens allemaal eerst moeten leren...

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 12:59

Wij gebruiken wel eens touwtjes bij een beginnerspony, omdat die weet dat als ze haar hoofd naar beneden trekt, de kindjes er voor over afvallen. _O- _O- Die heeft dus losse touwtjes dat ze niet met haar hoofd in een houding zit getrokken, gewoon vrij kan bewegen, maar niet helemaal naar de grond kan, want die kleine kindjes, hebben dat evenwicht helemaal niet, korte pootjes die net onder het zadel uitkomen, als ze dat al doen. :Y)

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 13:00

smurffie schreef:
Sandyislief schreef:

Even heel hard gezegd heb jij dus liever paarden die kapot gereden worden dan hulpteugels?

Nee de manege op een dusdanige manier lesgeeft dat de paarden netjes gereden kunnen worden zonder door hulpteugels in een houding gedwongen worden.

Sunshine80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 13:02

Een paard dat ontspannen over de rug loopt, loopt ook meer bij elkaar en zit dus ook lekkerder. Het zit voor een ruiter veel makkelijker.
Al blijft het een oneindige discussie... We kennen de paarden niet, weten niet hoe er lesgegeven wordt en weten ook niet wat voor ruiters er met een hulpteugel rijden.
Een thiedemann is eigenlijk een hele goede oplossing voor een manegepaard, als hij niet te strak afgesteld staat.
Bovendien wil je als manegeruiter graag eerst goed leren zitten en sturen en komt de rest erna pas.

Elastiek en slof etc... lijkt mij juist voor een beginnende ruiter op een manegepaard niet echt geschikt. :n

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 13:13

Het waarom is mij in ieder geval helemaal duidelijk...... alleen de keuze voor deze hulpteugels dan weer niet :? ik heb wel een foto van desbetreffend paardje maar vind het niet zo netjes om deze hier te plaatsen.... dus mocht iemand nieuwschierig zijn naar wat ik bedoel dan wil ik hem wel pben, daar kom ik geestelijk wel overheen.
Laatst bijgewerkt door ydnew op 18-09-13 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt