Bij F3 aan de teugel rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Paardje_x

Bij F3 aan de teugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 19:27

Hoi!

Ik rijd mijn paard aan de teugel, maar ik wou weer eens een F proefje rijden en als dat goed gaat naar de B, maar ik rijd mijn paard aan de teugel zoals in de L/M. Maar als ik dat bij mijn F3 doe, letten ze daarop? Het mag toch wel? Want ik zie ze pas bij hoger van F10 een beetje omlaag zien lopen maar ik rijd mn paard al echt rond. zou ik dan goed kunnen scoren bij F3

Paardje_x

Re: Bij F3 aan de teugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 19:46

?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 19:47

Waarom wil je dan in de F3 starten en start je niet F10?

Geen idee wat er precies gevraagd wordt maar staat F10 niet een beetje gelijk aan de B dressuur?

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 19:48

heb je er misschien een foto van? Wil het wel eens zien.
het mag bij een F proefje volgens mij wel, ik weet het niet zeker, want mij lukt het niet om een paard aan de teugel te laten lopen

Levidepevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 19:48

Bij de FNRS kunnen ze het geen reet schelen als je paard nu als een giraffe loopt of helemaal in de krul maakt niet uit volgens mijn instructeur.

Paardje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 19:49

Kaitlyn schreef:
Waarom wil je dan in de F3 starten en start je niet F10?

Geen idee wat er precies gevraagd wordt maar staat F10 niet een beetje gelijk aan de B dressuur?

Ja ik denk het wel. Maar ik ben bij F3 omdat ik nooit verder ging in de F proefjes (F1 en F2 wel gedaan) maar ik wil gewoon verdergaan waar ik ben gebleven.

Paardje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 19:49

Levidepevi schreef:
Bij de FNRS kunnen ze het geen reet schelen als je paard nu als een giraffe loopt of helemaal in de krul maakt niet uit volgens mijn instructeur.

Dat is wel raar zeg!

xxLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 19:50

Bij de FNRS wordt er inderdaad niet op 'aan de teugel' gelet. Ze letten op de constante verbinding van de teugels. Dat je ze niet te kort of te lang hebt enzo! Het nageeflijk lopen speelt meer een rol bij de KNHS! Het ziet er natuurlijk wel netter uit als je paard aan de teugel loopt, maar de jury let er niet echt op!

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 19:51

Daar je wordt je niet op beoordeeld en zal je ook geen extra punten voor krijgen :) Vanaf F12 wordt je daar pas op beoordeeld.

Als je eenmaal begonnen bent met FNRS mag je niet proeven overslaan om hoger in te stromen. Sowieso mag dat maar tot F6.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 19:51

WD-V -> MA

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 19:52

Als je in de B 1 winstpunt hebt, dan mag je F8 starten.

Verder maakt het niet uit als je paard meer kan als gevraagd. Zou echter wel met je instructie overleggen of je niet wat hoger als de F3 mag starten. Het is leuk om vanaf het begin te beginnen, maar als je je paard L waardig voor elkaar hebt, dan zal iedere instructeur het ook prima vinden als je een aantal stappen over slaat.

Rubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 19:52

F8 staat gelijk aan B-dressuur en F12 staat gelijk aan de L1. Ik was zelf bij de F10 maar ik ben met mijn pony gewoon een keer F12 gestart om te kijken hoe dat ging. Ik deed wel buiten mededingen mee, dus niet voor een stempel, want dat mag volgens mij ook niet.

Paardje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 19:53

Angela schreef:

Verder maakt het niet uit als je paard meer kan als gevraagd. Zou echter wel met je instructie overleggen of je niet wat hoger als de F3 mag starten. Het is leuk om vanaf het begin te beginnen, maar als je je paard L waardig voor elkaar hebt, dan zal iedere instructeur het ook prima vinden als je een aantal stappen over slaat.

ik rij niet bij een manege

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 19:54

In de F3 hoeft je paard niet aan de teugel te lopen. Doet hij dat wel, dan krijg je daar in de F3 geen extra punten voor. Echter, er wordt wel gekeken of je correcte teugelhulpen geeft, dus zomaar 'in de krul' trekken kost punten.
Vanaf de F9 wordt de constante verbinding meegenomen in de beoordeling. Tussen de F9 en de F12 hoeft je paard dus nog niet nageeflijk, maar krijg je extra punten wanneer je dat wel kunt tonen.
Vanaf de F12 wordt de nageeflijkheid beoordeelt.

Noemienoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 19:55

Bij mij is het zo dat de jury's het leuk vinden als je pony nageeflijk loopt en dat daardoor je zit ook beter kan zijn en dat je daardoor hogere punten kan krijgen. Verder krijg je geen hogere punten ervoor omdat er geen cijfer gegeven wordt over hoe het paard loopt, alleen over jouw houding en de figuren. Wel wordt er een cijfer gegeven over het regelmaat van tempo en vaak gaan pony's wat slomer lopen als ze nageeflijk lopen dus je moet hem dan goed voorwaarts houden en als dat geen probleem is zou je dat wel kunnen doen als het in jouw voordeel is. Verder letten de jury's bij de f3 er niet zo op je pony nageeflijk loopt.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 19:55

Angela schreef:

Dit klopt niet. Andersom wel: met het F8 diploma kun je een manegestartkaart aanvragen bij de KNHS om B te mogen starten.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 19:57

Noemienoraly schreef:
Bij mij is het zo dat de jury's het leuk vinden als je pony nageeflijk loopt en dat daardoor je zit ook beter kan zijn en dat je daardoor hogere punten kan krijgen. Verder krijg je geen hogere punten ervoor omdat er geen cijfer gegeven wordt over hoe het paard loopt, alleen over jouw houding en de figuren. Wel wordt er een cijfer gegeven over het regelmaat van tempo en vaak gaan pony's wat slomer lopen als ze nageeflijk lopen dus je moet hem dan goed voorwaarts houden en als dat geen probleem is zou je dat wel kunnen doen als het in jouw voordeel is. Verder letten de jury's bij de f3 er niet zo op je pony nageeflijk loopt.

Pony's die slomer lopen als ze nageeflijk zijn, zijn niet echt nageeflijk en kunnen dus nooit hogere punten scoren.
Jury's vinden het niet 'leuk' als je paard nageeflijk loopt. Het is een onderdeel van de opleiding van ruiter en paard en hoort vanaf een bepaald moment in de opleiding van ruiter en paard beheerst te worden en dus ook beoordeelt.

Noemienoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 20:02

Ilja000 schreef:
Noemienoraly schreef:

Pony's die slomer lopen als ze nageeflijk zijn, zijn niet echt nageeflijk en kunnen dus nooit hogere punten scoren.
Jury's vinden het niet 'leuk' als je paard nageeflijk loopt. Het is een onderdeel van de opleiding van ruiter en paard en hoort vanaf een bepaald moment in de opleiding van ruiter en paard beheerst te worden en dus ook beoordeelt.

Ja dat is waar en dat weet ik, maar ik rijd op manegepony's en die worden niet elke dag nageeflijk gereden dus sommige vinden het nog best lastig om dan nog op het zelfde tempo te blijven lopen. Dus als dat het geval was van het paard van TS dan zou ik niet nageeflijk laten lopen tijdens een F3 wedstrijd.
Ik vertel hier dus gewoon mijn ervaring met de pony's waar ik op rijd en hoe zij dat doen.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 20:06

Prima, maar als jury en instructrice kan ik je vertellen dat een pony die terugkomt in tempo in een houding loopt en niet correct nageeflijk is.
TS hoeft haar paard helemaal niet nageeflijk te laten lopen in de F3, dat schreef ik ook al eerder.

belisabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 15:40

Wat ik weet letten ze daar niet op in de F3, Misschien dat je een puntje extra krijgt voor het totaal plaatje..
Ik denk dat de Jury je houding, je zit en je figuren veel belangrijker vind dan of je paardje wel aan de teugel loopt.

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 15:44

Waarom start je op zo'n laag niveau en stap je niet in bij bv. F6 of hoger?
Lijkt me ook veel eerlijker voor de andere ruiters. :)

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 16:04

TS heeft al eens eerder FNRS proeven gereden en moet dus verder gaan waar zij is gebleven (dit is ons verteld door FNRS in ieder geval). Je zou wel hoger kunnen starten, maar dan zal het niet mee tellen/oefenronde zegmaar.

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 16:11

__denise schreef:
TS heeft al eens eerder FNRS proeven gereden en moet dus verder gaan waar zij is gebleven (dit is ons verteld door FNRS in ieder geval). Je zou wel hoger kunnen starten, maar dan zal het niet mee tellen/oefenronde zegmaar.

Geldt ze niet als 'nieuwe ruiter'? Want dan zegt het reglement;

Artikel 3:
b. Nieuwe ruiters mogen uitsluitend instromen in de proeven F1 tot en met F6.

(blz. 82 FNRS proevenboekje)

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 16:12

Ik zou zeggen niet doen, tenminste niet extra gaan proberen. Je krijgt geen extra punten, maar wel min punten als je hem omlaag trekt of niet op de goede manier naar beneden rijdt. Het maakt mij niet uit als je paard stukjes wel en stukjes niet naar beneden loopt. Als je maar niet als doel hebt om m naar beneden te rijden. Het gaat om jou houding, hulpen en figuren en inderdaad niet echt om hoe je paard loopt. Wij weten vaak niet was wel of geen eigen paarden zijn en wat paarden wel of niet kunnen.

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 16:18

Paris_ schreef:
__denise schreef:

Geldt ze niet als 'nieuwe ruiter'? Want dan zegt het reglement;

Artikel 3:
b. Nieuwe ruiters mogen uitsluitend instromen in de proeven F1 tot en met F6.

(blz. 82 FNRS proevenboekje)

Als het goed is, is zij geen 'nieuwe' ruiter omdat ze al een paspoort heeft en al 'geregistreerd' is bij FNRS, met die 2 proeven achter haar naam.

Ga gewoon rustig aan die proef doen, neus in de lucht of omlaag, focus je er niet zo op.