Als half gevorderde er tussenin zitten.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Miley

Als half gevorderde er tussenin zitten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 12:43

Hoihoi,

De titel is misschien ietwat vaag, maar ik wist echt niet hoe ik het bondig moest noemen en hoop dat na m'n uitleg het wel helder is. Als dit in het verkeerde forum onderdeel staat, laat het me dan a.u.b. even weten.

Here's the deal: zoals ik al in m'n voorstel topic heb laten weten ben ik een dame van 22, woonachtig in Utrecht. Sinds ongeveer m'n 19e volg ik lessen, inmiddels zo'n 1.5 jaar rijervaring wegens een tussenstop omdat ik een snowboardongeluk heb gehad en een aantal maanden moest revalideren. Ik ken de basis, galop wil in de bak de ene keer wel lukken en de andere keer niet (dat betreft zowel het aanspringen als het zitten). Ook moet ik wat assertiever worden; pittige paarden willen nog wel eens denken dat ik hen moet volgen in plaats van andersom. Dit is met name in de stallen en als ik erop zit veel minder. Dit komt voor een groot deel door het ongeluk: ik heb hierdoor functieverlies in een vinger, deze kan erg snel breken en in de stal ben ik dan nog wel eens bang om er een trap, hap o.i.d. tegenaan te kunnen ontvangen en voel ik me niet zo sterk in m'n schoenen staan.

Ik heb helaas geen eigen paard en ook geen vrienden met paarden of liefde voor paarden (m'n vriend is zelfs allergisch voor paarden, als 'ie naar m'n les wil komen zit 'ie met rode ogen te snikkeren en te snotteren). Maar ik wil zo graag eens wat anders dan de bak! Ik heb o.a. in Schotland buitenritten gereden met een begeleidster en vond dat zo ontzettend prachtig en puur genieten. Ik heb er zelfs een rengalop gedaan die keurig ging, ondanks dat ik toen in de bak überhaupt nog nooit een galop had geprobeerd.

Heb de afgelopen weken rond zitten zoeken naar maneges die buitenritten organiseren, maar hier is het probleem: als half gevorderde zit ik er tussen in. Ik wil niet mee met beginners of een groep waarin ze zich aanpassen naar het niveau van de laagste ruiter (wat soms ook ruiters zijn met helemaal geen ervaring), dat heb ik al eens gedaan en dat liep uit op een uur lang alleen maar stappen, 1 minuut draven en geen enkele poging tot een galop. Maar met een gevorderde groep kan ik ook absoluut niet mee, aangezien m'n galop niet continue is en ik hen dan wellicht alleen maar op zou houden. Ook heb ik op Marktplaats gekeken naar mensen waar ik samen buitenritten mee kon maken of een verzorgpaard: maar ze hebben of allemaal een hoog niveau van bv. dressuur of ze zoeken enorm ervaren ruiters (logisch, maar ik kan niet op tegen meiden die al vanaf hun 5e rond de paarden lopen helaas) en hebben niets aan iemand die tussen beginner en gevorderd in zit.

Hierdoor lukt het me maar niet om iemand of iets te vinden en ik weet dan ook niet meer waar ik het moet zoeken! Ik hoop dat Bokkers wat tips voor me hebben, want ik sta voor van alles open zolang ik maar lekker buitenritten kan maken met iemand, veel kan leren over paarden en wellicht ook nog meer tips kan ontvangen over hoe ik m'n niveau op kan krikken (weer eens een andere visie dan alleen die van m'n instructeur bv). Ik ben spontaan, erg enthousiast en leergierig (;

Alvast bedankt!

X
Laatst bijgewerkt door Miley op 10-07-12 12:47, in het totaal 2 keer bewerkt

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 12:45

Welke omgeving zoek je iets?

Miley

Re: Als half gevorderde er tussenin zitten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 12:46

Het liefste rondom Utrecht, ik zoek iets voor lange termijn waar ik ook mee door kan gaan onder m'n studie. Als het heel erg leuk is maar wel verder weg heb ik ook nog interesse, alleen dan zou ik niet zo frequent kunnen komen.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 12:51

tjah, je hebt ervaring en ervaring. Er zijn mensen die al 20 jaar in de paarden zitten en niks kunnen, en mensen die pas 2 jaar rijden en zo op ieder paard stappen en er mee weg rijden. dus de tijd zecht niks.

Ik heb wel een paardje staan (zie onderschrift) maar dat is misschien nog een beetje heftig voor je. Maar aan de andere kant denk ik dat je er heeeeel veel van kan leren :)

Miley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 12:58

Ja, dat is helemaal waar! Maar als ik soms van die meiden van 5 zie die totaal niet terugdeinzen voor een pittig paard denk ik toch wel: wauw, pas 5 en nu al zoveel bekwamer dan ik : D haha.

Ik wil ook heel graag heel veel leren en ben bereid om uitdagingen aan te gaan, zolang iemand bereid is om me enigszins te begeleiden daarin. Ik zal de advertentie in ieder geval even doorlezen en daarna sowieso een PM sturen!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 13:00

hou er rekening mee, als je 5 bent ken je geen angst.

Vroeger als ik van een paard af viel boeide het me eigenlijk niet.

Nu ben ik laatst met de angaloarabier heel lelijk onderuit gegaan, dat was niet zo geslaagd. En toen ik op mijn merrie stapte (Haf) had ik best wel eventjes spanning.

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 13:03

bij manege Knollegruun in Schoonloo hebben ze vaak verschillende groepjes ook halfgevorderd, wel met galop maar dan kortere stukjes en draf. ook hebben ze daar hele brave paarden (lees alleen op te blijven zitten) en paarden die ook braaf zijn, maar die je wel wat meer zelf moet of kan rijden.

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 13:05

Ik vind je eerlijk gezegd nog niet half gevorderd (galop aanspringen is toch echt wel basis net als een paard nagevelijk kunnen rijden) maar dat zal voor iedereen persoonlijk zijn. Ik denk dan ook niet als recreatieve ruiter maar als wedstrijdruiter. Zelf denk ik niet dat je ergens een georganiseerde rit kan vinden waar uitgebreid en hard gegaloppeerd gaat worden, omdat dat gewoon niet verantwoord is met een paard die je niet kent (en zelf relatief onervaren bent).

Hof van Eden (geloof in de buurt van Arnhem) ben ik wel eens geweest (mee met een groep recreanten) en dat waren wel makkelijke paarden en hebben we wel een stukje (hand)galop gedaan. Leuke rit door de mooie omgeving maar ik verkies toch de bak en fijne training :-)

Geloof dat je meer iets vast zoekt (lang verhaal om te lezen, sorry). Genoeg paarden die ook een onervaren bijrijder kunnen gebruiken. Wat dat betreft zijn er genoeg paarden die wel een verzorger kunnen gebruiken.
Laatst bijgewerkt door shabbay op 10-07-12 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 13:05

Heb je manege Groenesteyn al geprobeerd? Een hele leuke manege, wordt regelmatig wat georganiseerd (zoals een bosrit) en bij heel mooi weer gaat de groep naar het park, achter de manege.

edit; ik moet ook zeggen dat ik denk dat het moeilijk wordt een manege te vinden waar je in rengalop gaat op buitenrit.

Miley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 13:20

@shabbay: Die termen hebben per verschillende context een andere betekenis uiteraard. De beginnersgroep is te saai en de gevorderde groep is net iets te pittig, dus wat dat betreft zit ik daar prima als 'half gevorderde'. Ik ben dan ook recreatief bezig en heb absoluut geen intentie om een zeer hoog niveau te bereiken, alleen wel uiteindelijk dat ik gewoon alle gangen goed beheers (:

Groenesteyn is wel dichter in de buurt dan Knollegruun, dus misschien dat het wel een optie is om daar eens een proefles te volgen. Ik had deze al wel eens langs zien komen, weet alleen niet waarom ik er toen niks meer mee gedaan heb, ik dacht dat ik ooit ergens had gelezen dat 'ie niet zo goed beken stond ofzo o.0

Edit @ shabbay: Haha het is inderdaad lang! Dat schrikt misschien wat mensen af maar ik wilde het in ieder geval even goed uitleggen. Maar goed, tot op heden ben ik dus geen mensen tegen gekomen die genoegen nemen met iemand met niet zo veel ervaring (althans, ik heb er op Marktplaats drie gemaild maar na twee weken nog steeds geen reactie terug helaas). Dus vandaar dat ik hoop misschien op Bokt wel iets te vinden, aangezien hier alle paardenliefhebbers zich verzamelen (;

Edit @ spekkie: Er is wat verwarring, maar ik zoek geen keiharde rengalop! Ik heb dat toen wel gedaan omdat ik toen persoonlijke begeleiding had omdat ik die vrouw kende, maar ik snap dat ze dat niet zomaar met vreemde ruiters op vreemde paarden die nog niet gevorderd zijn zullen doen, dat snap ik! Maar in een buitenrit toch minimaal 1x een rustige galop kort inzetten vind ik wel een leuke uitdaging, maar wat dat betreft zit ik er dus nogal tussen in zoals ik probeerde uit te leggen :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 14:08

Je zou eens kunnen kijken bij het Zeisterbos. Daar hebben ze gewoon een uursrit waar je mee kunt. Als je niet al te bang bent, is het in galop vooral een kwestie van verlichte zit en achter je voorganger blijven, dus ik zou daar niet teveel drukte om maken. Ik heb er twee ritten gemaakt die heel normaal waren, met leuke stukjes galop en tegelijkertijd niets extreems.

Miley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 20:51

Thanks!

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 10:37

Jouw probleem klinkt mij bekend hoor. Toen ik 17 was ben ik paardrijlessen gaan volgen op een handelsstal.. Toen kreeg ik daar na 3 maanden een merrie toegewezen die ik zou verzorgen. Dat heb ik zo'n 2 a 2,5 jaar gedaan (totaal nieto p mijn niveau, eerste maanden was alleen maar vliegles). Toen het eindelijk goed ging, zij in haar spieren zat enz. Werd ze verhuurt aan mensen die haar 'misschien' wilden kopen. Ik heb er een punt achter gezet en ben weg gegaan op die stal. Ik heb toen rondgekeken voor een verzorgpaard maar ze vragen inderdaad vaak hele hoge niveau's. En ja, ik kon met veel moeite een galopje, had angst enz. Nu heb ik ontzettend geluk gehad en liep ik 0oMeliso0 op bokt tegen 't lijf, en gaf zij me de ontzettende geweldige kans om haar paard te verzorgen en te rijden. En dat doe ik nu al een dik jaartje. En ik voel me de gelukkigste mens op de wereld hihi.
Anyway, wat ik ermee wil zeggen. Is dat je gewoon lekker moet rondzoeken. Plaats advertenties op bokt enz. Je komt wel iemand tegen. Het heeft alleen wat tijd nodig denk ik.

Succes:)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 21:26

Ik heb eens een buitenritje gemaakt bij Manege De Woelige stal in Ede. Brave paarden, stap, draf en klein galopje als de groep dit wilde, anders alleen stap en draf. Dit spreek je van tevoren af.

Verder zou ik zoeken naar een " verzorgpaard" . Je moet net mazzel hebben daarmee. Ik begon weer met rijden twee jaar geleden en kon toen rijden op een paard dat anders alleen als fokmerrie werd gebruikt, er werd verder niks mee gedaan en de eigenaar vond het allemaal prima. Er werd geen (hoog) niveau verwacht. Lol met je knol was het belangrijkste! Ik was erg blij met deze kans. Ik kon er weer goed inkomen zo. Maar, zoals gezegd, je moet het net treffen... Succes!

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 21:44

Ik maak zo nu en dan ook wel eens buitenritjes door de Drunese Duinen bij manege van Loon.
Er wordt gestapt, gedraaft en ook gegalopeerd. Ik vind persoonlijk dat deze ritten ook voor de minder ervaren ruiters goed te doen zijn. Uiteraard moet je wel wat ervaring hebben, maar ik denk dat je met 1,5 jaar wel goed zit. De paarden zijn braaf en lopen bijna automatisch mee, omdat ze dit bijna dagelijks doen. Natuurlijk hebben ze ook pittigere paarden en ponies, maar als je om een wat makkelijkere vraagt moet het wel goed komen. Heb ooit een vriendin meegenomen die nog geen jaar reed en de rit is goed verlopen! Het zijn geen spectaculaire ritten, er wordt twee aan twee gereden en met galop achter elkaar. Ik vind de ritten persoonlijk heerlijk en relaxed!

JustDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 12:11

Met buitenritten nemen ze vaak de braafste paarden mee, ze zetten je echt niet op een paard waarvan ze weten dat die gek kan gaan doen ofs.
En vergeet niet dat een paard een kuddedier is, meestal is het dat het voorste paard gaat galopperen en jij legt rustig je benen aan, gaat die van jouw ook wel hoor, waardoor jij hun niet op zou kunnen houden, na mijn idee. Maar dit is meestal het geval hoor ;)
Ik zou zeggen; ga gewoon op zoek naar een vzpony, en probeer een buitenrit gewoon een x, desnoods vraag je gewoon of je op een brave mag.

Miley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 20:25

Bedankt voor alle reacties, fijn om te lezen dat meer mensen dit verhaal herkennen en dat het hen wel gelukt is! Ik ga het inderdaad nog niet opgeven, als ik straks wat ritme in m'n studie (ik start in September met een nieuwe studie) heb zitten ga ik zeker nog op zoektocht naar een mogelijkheid om toch een verzorgpaard te kunnen hebben of iets in die richting.

Mocht een Bokker in de omgeving Utrecht die een leuk paard heeft dit lezen en denken 'he, ik kan straks wel wat hulp gebruiken en eis geen hoog niveau' schroom dan vooral niet om me even een PB te sturen :D