Manege in omgeving Leiden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Promessa

Manege in omgeving Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 21:51

Wegens omstandigheden ben ik op zoek naar een andere manege in Leiden of daar in de buurt.
Daarom zou ik graag wat ervaringen horen van mensen die bij een manege in of in de buurt van Leiden rijden.
Graag zou ik van ruiters willen weten hoe ze het vinden om er te lessen, er rond te lopen, de sfeer, de mogelijkheden en natuurlijk ook hoe de paarden/pony's zijn en ook welke rassen er voornamelijk staan.

Van de volgende maneges in Leiden e.o. weet ik van het bestaan af. (Als er nog meer zijn in de buurt van Leiden dan hoor ik het graag.):
Moedig Voorwaarts
Liethorp
De Ripse Ruiters
Hoogenboom

Danseresje

Re: Manege in omgeving Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 11:15

Ik rij zelf bij manege xenophon in hazerswoude-rijndijk. Is met de fiets en met Het ov goed te doen vanuit leiden. Ook met de auto, maar dat kan ik pas vanaf nu uitproberen, aangezien ik eerder nog geen auto had. De andere maneges ben ik nooit geweest en Hoogenboom ken ik niet eens. Waar zit die?
Weet niet waar in leiden je woont en welke vervoersmiddelen je tot je beschikking hebt, maar in voorschoten heb je er dan nog twee, vreehorst en de manege. Die laatste was ik niet zo weg van met de proefles. Schijnt wel dat deze jaar terug ofzo is overgenomen, maar nieuwe ruiter in mijn lesgroep vertelde verhaal wat toch wel flink op mijn proefles leek.
Vreehorst vond ik op zich wel ok, maar stallen klein en donker (wat me zo bijstaat hoor, ben er maar een keer geweest).
Succes met je zoektocht!

_Promessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 12:19

Danseresje schreef:
Ik rij zelf bij manege xenophon in hazerswoude-rijndijk. Is met de fiets en met Het ov goed te doen vanuit leiden. Ook met de auto, maar dat kan ik pas vanaf nu uitproberen, aangezien ik eerder nog geen auto had. De andere maneges ben ik nooit geweest en Hoogenboom ken ik niet eens. Waar zit die?
Weet niet waar in leiden je woont en welke vervoersmiddelen je tot je beschikking hebt, maar in voorschoten heb je er dan nog twee, vreehorst en de manege. Die laatste was ik niet zo weg van met de proefles. Schijnt wel dat deze jaar terug ofzo is overgenomen, maar nieuwe ruiter in mijn lesgroep vertelde verhaal wat toch wel flink op mijn proefles leek.
Vreehorst vond ik op zich wel ok, maar stallen klein en donker (wat me zo bijstaat hoor, ben er maar een keer geweest).
Succes met je zoektocht!

Dat is dan nog een toevoeging op het lijstje! Xenophon behoort dan ook tot de mogelijkheden. Hoe is het daar verder? Qua lessen, paardjes en gebouw/ terrein enz?
Hoogenboom zit in de Nieuwe Wetering.
En ik zal ook even kijken naar die twee in voorschoten. Bedankt!

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 12:30

Qua lessen, ik vind het fijn dat er de lessen erg dressuurmatig gericht zijn. Daarnaast, in mijn les, ook veel aandacht voor de ruiter op het paard. Hoe zit je, wat doe je en wat is daarvan de invloed op het paard? Er zijn meerdere instructrices, maar weet niet precies hoe die dan zijn.
Het gebouw is m.i. nie hypermodern, maar de stallen voldoen. Paarden gaan in zomerseizoen in ieder geval het land op, winter weet ik niet precies. Er staan verschillende soorten paarden. Er zijn verschillende paarden, voor ieder wel wat wils. Er is de mogelijkheid tot het leasen van paarden voor een of meerdere dagen per week en je evt aan te sluiten bij de groenendijkruiters en clublessen volgen.
Ik krijg het idee dat je niet afhankelijk bent van openbaar vervoer. Je zou dan ook nog in Katwijk of Noordwijkerhout kunnen kijken. In Katwijk zit Jonker, ken ik verder niet. In Noordwijkerhout zit o.a. Smit, waar ik altijd heen ga voor buitenrijden (doen ze niet bij xenophon). Vind het bij Smit ook erg prettig en kom er graag voor de ritjes door duin en over strand.

Nassy1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 20:02

Heee diandra,
Ik ken jou in het echt ook, van de manege :)
Er zijn nog wat maneges, je hebt de ripse ruiters, westkustruiters, manege Jonker, manege bakker. Google maar op manege leiden dan krijg je er heeeel veel!

gelukjes1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:58

de Manege is een onzettend leuke Manege om echt eens een proefrit te maken! ze hebben ook een site www.demanege.com

xCarien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 15:24

Ik ga volgend jaar studeren in leiden (hoogstwaarschijnlijk) en ik wil graag denk ik ook blijven rijden..
maar de bovengenoemde maneges, zijn die ook op fietsbare afstand?

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 15:26

Nassy1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 21:00

xCarien schreef:
Ik ga volgend jaar studeren in leiden (hoogstwaarschijnlijk) en ik wil graag denk ik ook blijven rijden..
maar de bovengenoemde maneges, zijn die ook op fietsbare afstand?

Ja, ligt er een beetje aan waar je dan woont, maar moedig voorwaarts is richting oegstgeest en de manege is voorschoten en liethorp in leiderdorp. Alleen is de ripse ruiters wel best ver, in rijpwetering namelijk..

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 21:23

Xenophon is vanaf de breestraat 25 tot 30 minuutjes fietsen als ik zo ong. Moet gokken. Echter ook een goede busverbinding. Alleen 's avonds terug minder frequent, maar dacht nog wel 2 per uur..........zo uit mijn hoofd.

Yael_Tdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 12:31

manege de westkustruiters in wassenaar,
rijd ik nu zelf 3jaar en t is der altijd gezellug
zijn goed voor de paarden, leuke afwisselende lessen

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 16:42

Xenophon heb je inderdaad de 169, 186 en 187. 186 en 187 rijden "om" dus daar ben je langer mee onderweg maar komen wel over de Breestraat. 186 rijdt alleen overdag. De 169 rijdt een directere verbinding, en dan ben je met een klein kwartiertje ongeveer er wel. De 169 en 187 rijden beide 's avonds gewoon inderdaad dus heb je 2x per uur :)

Je hebt ook nog de Hoogewaard in Koudekerk (al vind ik dat geen aanrader ;) ) en Lone Star Western Stable in Alphen, is wel een leuke manege :D

Horses14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 17:22

Weet iemand nog een leuke manege in de buurt van sassenheim/ lisse ik rij op dit moment namelijk bij manege bakker in noordwijkerhout maar wil graag naar een andere manege omdat de lessen erg vol zijn en veel jongen paarden dus het gaat vaak fout :( ben nu ook weer twee buitenlessen achterelkaar van mijn paard gevallen omdat de jonge paarden weer eens op hol sloegen en zo gaat het vaker ik rijd nog niet zo lang en zou graag naar een manege gaan die wat meer individuele aandacht en wat rustigere paarden heeft

Groetjes :)

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 17:29

Horses14 schreef:
Weet iemand nog een leuke manege in de buurt van sassenheim/ lisse ik rij op dit moment namelijk bij manege bakker in noordwijkerhout maar wil graag naar een andere manege omdat de lessen erg vol zijn en veel jongen paarden dus het gaat vaak fout :( ben nu ook weer twee buitenlessen achterelkaar van mijn paard gevallen omdat de jonge paarden weer eens op hol sloegen en zo gaat het vaker ik rijd nog niet zo lang en zou graag naar een manege gaan die wat meer individuele aandacht en wat rustigere paarden heeft

Groetjes :)

Al een les geprobeerd bij Smit? Zelfde weg als bakker. Ik ga daar altijd heen voor buitenritten, weinig gekke capriolen meegemaakt.

Horses14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 17:33

Ik ben al een keer bij smit geweest heb een les meegekeken zag er inderdaad goed uit hoe zijn de paarden met een buitenrit?

racebiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 17:48

Ik heb zelf lange tijd bij de westkustruiters gereden in Wassenaar. Ik vond het fijne lessen en ik vond het vooral fijn dat daar het welzijn van de paarden in een hoog vaandel staat. Zo zullen ze daar nooit iemand een paard toewijzen die wat massa van de ruiter niet echt fijn past. Later ben ik helemaal naar een andere regio van het land verhuisd, maar de westkustruiters kan ik zeker aanraden.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 17:51

Ik ken een paar mensen die lesgeven op de Rip. Supergoede instructrices en leuke manege!

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 18:20

Heb de site van de westkustruiters eens bekeken, maar vind ze erg duur. Ik dacht dat xenophon al duur was, maar bij de westkustruiters is het nog duurder!

Horses14 schreef:
Ik ben al een keer bij smit geweest heb een les meegekeken zag er inderdaad goed uit hoe zijn de paarden met een buitenrit?

Horses14, misschien toch handig om even een eigen topic te starten. Maar nog als antwoord op je vraag. Er zijn brave paarden en iets uitdagendere paarden voor buiten. Voor de rit krijg je wel te horen wat evt aandachtspuntjes zijn bij het betreffende paard. De paarden zijn daar ook gewend aan het buitenrijden en dat vind ik persoonlijk wel erg fijn.

Horses14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 21:53

Oke bedankt ik zal inderdaad een eigen topic starten.

eempje41

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 18:30

Je hebt ook nog pcl(ponycentrum Leeuwenhoek)

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 18:39

Heeft dat ponycentrum niet een leeftijdslimiet? Tot 16 of 18 ofzo?

eempje41

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 19:48

Nee er rijden ook volwassen enz

xCaitlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 19:58

Hoi, ik rij op de Ripse Ruiters. Het is super gezellig en er word goed les gegeven vind ik. Als je nog iets wilt weten, vraag gerust :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 16:10

...ik ben een tijdje terug meegeweest met een vriendin om eens te lessen bij "de manege" in Voorschoten.

Lekker de paarden gepoetst en hulp gehad bij het opzadelen (je weet van een wildvreemd paard niet, welk dekje hij nodig heeft enzo).

Maar de les was een grote sof.
Onze beide paarden hadde springteugels plus martingaal en bij herhaling werd ons gezegd "dat we de teugel bij het 2e dwarsleertje beet moesten pakken". Ultrakort, wat een opgerold paard met een brede hals halverwege opleverde, plus fiks wat gewicht.
Verder zouden we onze ellebogen voor ons lichaam moeten houden.

De gevolgen van deze instructie: beide paarden bogen braaf af, dat moet gezegd.
Maar "afbuigen" is alleen nog maar houding.
Qua spieren: de hals van een goed lopend paard is vooral vlak voor het zadel breed en gespierd (en warm of nat na afloop) - in die spieren gebeurde niets bij mijn paard. Hij liep achter de loodlijn - en met 10 kilo in mijn handen.

Om mijzelf rugpijn te besparen verlengde ik de teugels. (Met bijna gestrekte armen 10 kilo dragen: ik kan dat niet. Dus werden het of compleet gestrekte armen, of deed ik mijn handen voor mijn buik.)
Deed ik de handen voor mijn buik (correct gebogen ellebogen met iets langere teugel) dan deugde dat niet. "Bij het 2e dwarsstukje! Hij is weer te lang!"
Zucht.

Er kwam een soort van verhaal van "ieder paard geeft na op een bijzetteugel".
Dat zei Ernst van Loon ook, en wie ben ik, om het daar mee oneens te zijn.
Maarre: als dit paard een bijzetteugel nodig heeft, waarom dan niet in de ruitersportshop een bijzetteugel gekocht...? Ik vind het niet vriendelijk voor je lesklanten, dat ze met (bijna) gestrekte armen dat gewicht moeten dragen.
En met alle respect voor Ernst van Loon: wat ik voelde (die 10 kilo) is niet wat ik versta onder "nagefelijkheid".
Mijn pogingen om dit gewicht "weg te gooien" werden verbaal bestraft met "dat ik niet moest zagen, maar mijn handen stil moest houden".

Zei ik, dat ik het gewicht niet kon dragen, dan kwam er een enorm verhaal over "dat je nu eenmaal aanleuning nodig hebt".
Dat zinnetje onderschrijf ik, maar aanleuing is net niet hetzelfde als een paard dat opgerold en wel op je hand hangt.
(Helaas: ik rijd al jaren spaans en teugelcontact van 3 gram is daar ruim voldoende, dat geloofde ze niet. Dat niet ieder paard er acuut op reageert, accoord.)

Sterker nog: deze instructrice gelooft, dat je een paard op deze manier moet rijden (teugels fiks kort, fiks gewicht in je handen) "om zijn rug te sparen".
(Dat sterrekijken het niet is, erken ik. Maar ook daar zijn bijzetteugels voor uitgevonden, of een gogue.)

Toen ik aan het einde van de les opmerkte, dat ik dat niet snapte: "Kijk maar, ik pak nu beet waar dat van jou moet - en kijk maar naar deze spieren, hier pal voor het zadel, daar gebeurt niets" - toen hadden we het gedaan.
Of we maar acuut wilden afstappen, want "zij had hier geen zin in".
(Ik zou nog kunnen zeggen, O:) "dat ik alleen maar zei, wat ik zag".... :D )

Het stalmeisje verscheen, die de paarden afvoerde naar stal, want dit soort ketters laat je uiteraard niet meer hun paarden droogwrijven of afzadelen.

Ik kan iedereen deze manege afraden....

Yael_Tdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 20:28

Wat hierboven gezegd word heb ik helaas ook meegemaakt!