manegepaard kopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

0kayleigh0

manegepaard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 18:11

graag verplaatsen als het fout staat want ik heb geen flauw idee
hallo, ik zou graag jullie mening hebben over manegepaarden kopen die al heel lang op een manege staan. neem nu een pony bij mij op de manege (hij staat er het langst) die er vanaf zijn 4e staat en nu 13 is, zouden jullie hem kopen? persoonlijk denk ik dat een paard weghalen van een plek waar hij al zolang staat niet echt goed is. aan de andere kant vinden sommige paarden het manegeleven ook echt niet leuk en zouden ze het veel leuker vinden bij een eigen baasje. dus, wat denken jullie? brand los!!
(dit is trouwens niet voor eigen gebruik ;) )

elieneke_1

Re: manegepaard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 18:13

ik zou het niet doen
dat ie an plaats veranderd mag normaal een probleem zijn
maar ze rijden ijna altij in groep
en zijn vaak plakkers en lui

0kayleigh0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 18:14

laten we ervan uitgaan dat het om een actief paardje gaat dat ook de gevorderde lessen meerijdt en dus geen plakker is :)
wat zou je dan doen?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 18:15

Waarom niet? Als het paard fysiek in orde is zou hij juist goed af zijn bij 1 baasje. Neem aan dat hij dan een schone stal krijgt met weidegang en andere vriendjes.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 18:16

Ik zou opzich niet weten waarom je het niet zou doen. Behalve dan dat ik me sterk af zou vragen waarom de manege een paard van deze leeftijd na zo veel jaren gebruik opeens weg zou doen.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 18:17

Doen, ik heb zelf een ex-manegepaard (3 jaar lessen toen was hij het zat :o ) En ken vele die een ex-manegepaard in bezit hebben en er stuk voor stuk plezier van hebben! Waarom een paard niet verplaatsen? Er worden wel meerdere paarden na heel wat jaren verplaatst.
@elieneke_1 ze zijn niet lui maar hebben geleerd om met zo'n min mogelijk inspanning de lessen te lopen.

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 18:18

Kan je hem/haar een leven met weidegang en soortgenoten geven? Ik neem aan dat ie nu niet zoveel weide ziet... Op de maneges waar ik vroeger kwam, gingen de paarden haast nooit naar buiten en stond het merendeel in stands. Tja, dan zou ik het paardje daar toch graag weghalen hoor. Hij zal even moeten wennen aan de nieuwe situatie, maar dat zal ie wel overleven. Dus "Ja, doen!"

0kayleigh0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 18:18

er zijn veel maneges die hun paarden altijd te koop hebben staan hoor :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 18:21

Niets mis mee, je moet het niet zien als het redden van een paard, maar gewoon het dier kopen dat jij leuk vind. Net als bij het kopen van een prive paard even medisch laten keuren.

0kayleigh0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 18:22

en hoe zou het zitten met een paard dat op de mange geboren is en er veel vriendjes heeft? zouden jullie hem gewoon scheiden van zijn vriendjes?

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 18:25

Als je het een leuk dier vindt absoluut doen. Maar op de manege heeft hij uiteraard niet een baasje maar dat is niet direct zielig vind ik..
Bedenk wel dat de pony kan veranderen want op de manege loopt hij misschien 3 uur per dag en bij jou één. En verhuizen vind ik ook niet raar, er zijn paarden zat die verhuizen..

En inderdaad medisch keuren

_DP_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 18:26

Ik heb ook een manegepaard gekocht. En nog altijd even blij met hem! Beste keuze ooit. Hij staat wel nog steeds op dezelfde stal.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 18:28

Geen probleem hoor, een paard maakt weer nieuwe vriendjes (want je zet hem natuurlijk niet alleen). Een manegepaard kan helemaal opbloeien met een eigen baasje. Wel goed laten keuren en gewoon doen!

0kayleigh0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 18:32

Tilmar schreef:
Geen probleem hoor, een paard maakt weer nieuwe vriendjes (want je zet hem natuurlijk niet alleen). Een manegepaard kan helemaal opbloeien met een eigen baasje. Wel goed laten keuren en gewoon doen!

denk je dat een paard zijn vriendjes zomaar kan vergeten (dit klinkt gemeen, maar is gewoon een vraag hoor!)

_DP_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 18:34

Tilmar schreef:

Inderdaad de mijne zit nu echt een stuk beter in zijn vel. Niet meer al die uren lopen met een slecht zadel enz...En inderdaad laten keuren, niet goed was voor mij toen een nee.

0kayleigh0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 18:35

slecht zadel is vaak wel een probleem ja :j
bij ons hebben ze gelukkig 2e-hands wintecs gekocht!

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 18:35

Ik heb ook een manegepaard gekocht en ik heb eerst nog een tijd op dezelfde manege gestaan en ben daarna verhuisd en heb haar aan huis gekregen. Ik kreeg toen een totaal ander paard dan op de manege. Ze werd veel levendiger, veel gehoorzamer, veel meer voorwaarts, etc. Was voorheen niet van de manege weg te krijgen voor een buitenrit en nu wil ze alleen nog maar vooroplopen.

0kayleigh0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 18:56

denk je dat een paard zijn vriendjes zomaar kan vergeten (dit klinkt gemeen, maar is gewoon een vraag hoor!)[/quote]

Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 19:00

ze hebben er in ieder geval geen last van als je ze verplaatst dus als je het paardje leuk vind en goed gekeurd word lekker van gaan genieten

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 19:04

Als je het paard leuk vind zou ik zeggen waarom niet?

Maar.. Wat ik heb begrepen van iemand die een manegepaard heeft gekocht is dat het paard totaal kan veranderen.. Het braafste paard van de manege kan bij een prive eigenaar ineens een lekker pittig en ondeugend dier worden..
(Heb dit niet van eigen ervaring)

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 19:09

0kayleigh0 schreef:
Tilmar schreef:

denk je dat een paard zijn vriendjes zomaar kan vergeten (dit klinkt gemeen, maar is gewoon een vraag hoor!)

Een paard is geen mens, zolang hij weer met andere paarden wordt gezet zal hij zijn oude vrienden echt niet missen, zo kunnen
paarden niet denken. Die zijn gewoon tevreden met nieuwe vrienden. ;)

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 19:23

bij ons op de manege staat een leuke fjord die heeft nog niet zo veel geleden als de meeste paarden.
met 4 jaar ingereden tot haar achtste op de wei gestaan toen daar gekomen is nu bijna 12 loopt echt geweldig ondanks slecht zadel. met dit paard zal toch niemand problemen mee hebben denk ik zo. (ps ik heb haar op het oog)

_DP_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 19:25

Nickyyyy schreef:
Als je het paard leuk vind zou ik zeggen waarom niet?

Maar.. Wat ik heb begrepen van iemand die een manegepaard heeft gekocht is dat het paard totaal kan veranderen.. Het braafste paard van de manege kan bij een prive eigenaar ineens een lekker pittig en ondeugend dier worden..
(Heb dit niet van eigen ervaring)

En hier moet je je heel goed van bewust zijn! Mijn slome, luie manegepony die 5 uur per dag liep werd een hele hete werklustige pony. Prima voor mij, maar ik vraag me af hoe dit was gegaan als een klein kind deze pony had gekocht. Die zou zich doodgeschrokken zijn hoe hij veranderde in korte tijd en helemaal niet met zo'n werklust overweg kunnen.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 19:34

RT-P >> MA

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 22:18

Hier iemand met een oud manegepaard. Die van mij heeft 7 jaar in de lessen gelopen en kon na een blessure de lessen niet helemaal meer aan. Reed er al een lange tijd op en in September mocht ik hem overnemen. Hij staat nog wel gestald op de manege omdat het gewoon de beste plek in de buurt is en ik vind het toch wel fijn dat ze hem goed kennen en dat ik de mensen goed ken.
Harry is écht veranderd sinds ie van mij is. Hij is wat meer zichzelf en begint helemaal aan zn 2e jeugd. Er staan nog 3 oud manegepaarden en ook die zijn veel leuker geworden. Merk bij Harry echt dat ie blij is.

Als je een manegepaard kunt kopen en een fijn leven kunt geven, moet je het echt doen! Je krijgt er zoveel voor terug en het paard is je echt dankbaar.