Dochter wel of niet les laten geven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bello1

Dochter wel of niet les laten geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 13:23

Ik geef les aan kinderen vanaf 5 jaar, nu heb ik een dochter van bijna 15 die al vanaf haar 5de ponyrijd en daar ook zeer netjes in begeleid is. Ze heeft vanaf haar 6de 2x in de week ponyclub les gehad en elke week prive les. Daarnaast rijd ze ook bijna wekelijks wedstrijd. Ze wil heel graag de kleinste kinderen mee les gaan geven ( dit natuurlijk onder mijn supervisie). We hebben het dan over longeer lessen om de kleintjes te leren zitten, sturen en lichtrijden. Ik ben erg benieuwd wat jullie ervan vinden en of dit voor jullie bv een reden zou zijn om jullie kinderen niet bij ons te laten lessen.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:28

Ik denk dat juist de beginners/kleine kindjes lessen niet door ongediplomeerde instructie gegeven zouden moeten worden. Is echt een vak apart.

En dan heb ik het nog niet over aansprakelijkheid in geval er een ongeluk gebeurt.
Ben je zelf wel gediplomeerd / verzekerd/ wit aan het lesgeven?

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:32

Juist beginnende ruitertjes moeten echt van ervaren mensen les krijgen die weten wat ze doen en hoe ze dat over moeten brengen. Als er aan de basis fouten worden aangeleerd, zit kost het later ontzettend veel moeite om die weer te moeten 'ontleren'. Naast alles wat Remy heel terecht opmerkt heeft een kind van 15 mijns inziens nooit de ervaring om les te gaan geven. Dat ze zelf al leuk kan rijden is prima, maar bij lesgeven komen ook echt de nodige didactische vaardigheden kijken. :)

Anoniem

Re: Dochter wel of niet les laten geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:05

Denk ook om het stukje EHBO, stel dat een van de kinderen valt, weet jouw dochter dan wat ze moet doen?

shuttle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:08

mijn vriendin (12) met nog een vriendin van ook 12 geeft les aan 6 kinderen (niet allemaal tegelijk) van 6-7 en 8 jaar oud
en het gaat eigenlijk best goed :P

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:09

Remy schreef:
Ik denk dat juist de beginners/kleine kindjes lessen niet door ongediplomeerde instructie gegeven zouden moeten worden. Is echt een vak apart.

Met kinderen omgaan leer je niet op de Orun cursus, dus diploma heeft hier niks mee te maken IMO

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:11

Ik zou het niet doen. Hooguit ter ondersteuning van jou helpen met bv goed vasthouden van de teugels of meelopen. Maar ze is te jong, niet gediplomeerd en dus zit je met de verzekering. Ik zou eerst je dochter op jeugd EHBO zetten, dat is wel belangrijk.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:13

-> MA

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:15

Ik zou het zelf ook niet doen. Kleine kinderen lesgeven en zeker het leren van de eerste beginselen is een vak apart. Hiervoor is juist veel ervaring vereist. Wat wel kan is dat ze jou helpt. Kleine Kinderen vinden het toch vaak fijn als er iemand naast loopt of even helpt bij het goed doen van de teugels. Bovendien ben je niet verzekerd als je niet de juiste diploma's hebt. Mocht er iets mis gaan, kan dat dus heel vervelende gevolgen hebben.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:21

Ik zie het probleem niet zo, mits het onder direkte toezicht is!
Er zijn best meiden van 15 jaar met voldoende ervaring en gezond verstand..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:35

shuttle schreef:
mijn vriendin (12) met nog een vriendin van ook 12 geeft les aan 6 kinderen (niet allemaal tegelijk) van 6-7 en 8 jaar oud
en het gaat eigenlijk best goed :P

+:)+ Super verantwoord! Echt, wees er trots op! Mijn kind zou geen les krijgen van een kind van 12. Vriendinnetjes onder elkaar die elkaar adviezen geven vind ik iets anders.

Weten kinderen van 12 waar ze mee bezig zijn? Zijn ze verzekerd als er iets gebeurd met kleintjes? Of iets met de pony's? Vast niet...
Laatst bijgewerkt door Karma op 22-02-12 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:36

Waarom niet, zelf zo ook ooit les gehad, spelenderwijs, en zo ook gegeven. Hartstikke leuk. Zeker onder toezicht.

Alleen, tegenwoordig is er veel meer een aanklaagmentaliteit, ik bedoel, vroeger viel je en dan was dat heel vervelend maar helaas. Tegenwoordig kan je je dan nog wel eens officieel gaan verantwoorden en als je les geeft moet je dan papieren hebben enz.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:37

Mijn ouders hebben een eigen stal en ben dus opgegroeid tussen de paarden. Desalniettemin heb ik netjes gewacht met lesgeven tot ik 18 was en mijn Orun diploma had. :)

15jaar en lesgeven, nee, vind ik helemaal niks... :n

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:39

Brilletje schreef:
Alleen, tegenwoordig is er veel meer een aanklaagmentaliteit, ik bedoel, vroeger viel je en dan was dat heel vervelend maar helaas. Tegenwoordig kan je je dan nog wel eens officieel gaan verantwoorden en als je les geeft moet je dan papieren hebben enz.

Aanklaagmentaliteit? :')
Of zijn mensen nu eenmaal tot het besef gekomen dat les niet alleen leuk moet zijn, maar ook verantwoord?
Verstand van EHBO is voor mij al een must. Verstand van correct lesgeven ook.
Spelenderwijs is mooi, maar het moet wel op een goede manier gebeuren en veilig.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:40

Als ik het bekijk vanuit jullie oogpunt, dan snap ik best dat je je dochter les zou willen laten geven. Het is echter echt niet verkoopbaar om een kind zonder diploma's les te laten geven aan andere kinderen. Ook al ben je er altijd bij, ik zou het zelf niet willen. Op sommige stallen zie ik ook de dochters van de eigenaar lesgeven en dat zijn vaak hele kundige meisjes, maar wel jong. Ik vind het vaak erg onproffesioneel overkomen als er zo'n jong meisje in de bak staat, ook al komen ze nog zo slim en didactisch verantwoord over.

Kortom: Ik zou het niet doen. Ik zou ook niemand aanraden om te gaan lessen bij iemand van 15.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:42

Ik weet niet, ik zou het niet doen. Hoeveel ouders heb je wel niet die kind op paardrijles doen, en er zelf geen verstand van hebben.
Zo heb ik ook jaren lang in angst gereden op een manege, ik had er toen geen verstand van, en mijn ouders ook niet.
Die ouders geven het volste vertrouwen in jou, en hebben dus geen weet of een kind van 12,15 of een volwassene het lesgeven wel kan.
Ik zou dat vertrouwen niet beschamen, en alleen les geven indien ik in bezit was van een diploma en ervaring..
Daarnaast zou ik zelf niet mijn 15-jarige ervaring/experimenteren op kleine kinderen die geen weet hebben hoe en wat

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:44

vroeger was het eigenlijk best normaal dat je van 15/16/17 jarige les kreeg..... (althans, hier wel)

Bello1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 14:48

Ik beschik zelf over de benodigde papieren om les te mogen geven, alles wat ik doe is volkomen legaal.
Mocht ik mijn dochter les laten geven dan ben ik daar natuurlijk altijd bij.

@stef: bij ons was dat ook heel normaal

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:50

Maar heb je al met ouders erover gesproken?
Zou voor mij ook een fikse tariefdaling zijn :)

Ik zou haar eerst gewoon betrekken bij je lessen, dat jij les geeft maar zij erbij blijft staan, meeloopt bv.

Bello1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 14:52

vuurneon schreef:
Maar heb je al met ouders erover gesproken?
Zou voor mij ook een fikse tariefdaling zijn :)

Ik zou haar eerst gewoon betrekken bij je lessen, dat jij les geeft maar zij erbij blijft staan, meeloopt bv.

Nee ik heb er nog niet met ouders over gehad en dat het tarief dan lager zou zijn is voor mij geen probleem.
Ze is al volop bij mijn lessen betrokken en juist omdat dat zo goed gaat denk ik erover.

De bedoeling is dat de kinderen zodra ze los kunnen rijden bij mij in de groep komen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:55

Maar juist het begin is zo belangrijk, juist dan zou ik zelf les gaan geven ipv je kind.

Maar goed, ik blij erbij dat jeugd EHBO voor haar een goede start is. Dan weet ze ook hoe ze moet handelen in geval van erge val :)

wietskewin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:18

het les geven is echt een vak apart idd.
maar je zal toch zelf uit moeten zoeken of je een beetje kan uitleggen.
de simpele dingen zijn daar meestal het moeilijkst in maar ik ben zelf 14 en geef ook les aan een klein kindje op een schat van een shetlander...
ik zie het probleem dus niet zo mits je kan uitleggen!
maar als je al zo veel ervaring hebt, zal dit wel geen probleem zijn... ;)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:23

Controleer het verzekering technisch even, voordat je straks met een onverhoopte schade zit.
En verder .. aldoende leert men toch :D

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:29

Ik vraag mij af wat die kinderen er zelf van denken, leren rijden bij iemand van 15 of iemand van pakweg 30 bijvoorbeeld. Wie vertrouwen zij het meeste? Want vertrouwen is voor zo'n kinderen die pas beginnen toch erg belangrijk. Heb je daar al eens achter gepolst? Dus niet alleen wat de ouders denken maar ook hoe het kind zich daarbij voelt? Hebben ze genoeg vertrouwen in jouw dochter?

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:29

Ik ben op mijn 17e les gaan geven aan een meisje van 7 dit is erg goed gegaan en tot op hedendaags waren die mensen erg tevreden. Dus ik zou zeggen dat het wel kan