Manegepaarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Badeendje

Manegepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 16:55

Hoi
Ik heb een vraag. Ik rijd nu al een tijdje bij een manege en vroeg me laatst af of het paard ook zou reageren als ik echt puur met mijn kuit zo drukken en dus niet 'schoppen' met je voet. Maar daar reageerde het paard absoluut niet op, ze bleef gewoon op hetzelfde tempo doorstappen. Is het dan zo dat manegepaarden eigenlijk 'gewend' zijn aan het geschopt dat ze niet meer reageren op een kuit? Of druk ik dan gewoon te zacht? Ik deed namelijk wel m'n best om echt goed te drukken.

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:49

Dat is gewoon door blijven oefenen en duidelijk blijven. Veel tempo wisselingen rijden. Je kunt ook een zweepje erbij pakken, die kun je gebruiken als de reactie te lang duurt. Op een gegeven moment zouden ze het dan moeten gaan snappen. Maar doordat er veel verschillende ruiters op de paarden rijden met allemaal een andere rijstijl zal het minder snel werken.

lara331

Re: Manegepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:52

manege paarden worden door veel mensen berede, en allemaal doen ze het anders, meer heb ik niet te zeggen. mathilde heeft hier helemaal gelijk in!

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:52

Het is lastig... Je kan het in een les uur wel bereiken dat het paard op dat moment beter naar je gaat luiteren, maar de volgende keer dat je op het paard zit zal je weer overnieuw moeten beginnen. Er rijden zoveel mensen op die paarden, de ene wat lomper met de benen dan de ander.

Begin eens met een zweepje erbij te pakken, 1x met je kuit aandrukken, geen reactie? Doe het dan wat harder, weer geen reactie? Tikje met de zweep geven. Wees hier heel consequent in, dus niet de ene keer wel een tikje geven en de andere keer niet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:55

Ja Lollieloes wellicht als je wat verder bent een bijrijder kunt worden van een paardje want dan zul je zien dat je vaak door alleen je kuit heel zachtjes tegen het paard aan te leggen gelijk een reactie krijgt. Dus ja paardje van de manege kan wat afgestompt zijn en dat mag je hem niet kwalijk nemen door al die verschillende ruiters op zijn rug en het heeft natuurlijk ook te maken of paard sensibel is of niet.
Paard voelt vlieg al, dus paard voelt je echt wel en schoppen maakt hem alleen maar doffer.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:57

Tjaa.. ik herken het wel, maar tegenwoordig niet meer. Dit zijn meestal de ponys die in ''beginnende'' lessen worden gebruikt, en die dus gewoon weg niet ander gewent zijn. Bij paarden die in gevorderde groepen worden gebruikt zit er nog wel iets van gevoeligheid op en reageren ze daar meestal goed op. Bij ons op de manage (HCE) hebben ze de meeste sport paarden, die kun je met gemak van de stap ik de galop rijden :D

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:58

Alsof alle particuliere paarden goed gereden zijn. Daar heb je ook slecht gereden paarden onder, die niet op kuitdruk reageren.
Maar het is moeilijk om een paard consequent te rijden, als je er maar 1x in de week op rijdt, en er zoveel andere mensen ook op rijden die niet consequent rijden. Dat is vechten tegen de bierkaai.

loverosalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:45

Veel manege paarden worden elke dag zo'n twee uur bereden, door beginners en gevorderen. Nu, beginners 'schoppen' behoorlijk! Een manege paard die dit 6 jaar al heeft gedaan, accepteerd dit en raakt er heel helaas aan gewend...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 22:49

Langcara schreef:
Alsof alle particuliere paarden goed gereden zijn. Daar heb je ook slecht gereden paarden onder, die niet op kuitdruk reageren.
Maar het is moeilijk om een paard consequent te rijden, als je er maar 1x in de week op rijdt, en er zoveel andere mensen ook op rijden die niet consequent rijden. Dat is vechten tegen de bierkaai.

Daar heb je helemaal gelijk in Langcara met dat verschil dat particuliere paarden die dof zijn dit te danken hebben aan hun baasje en manege paarden hier niets aankunnen doen. Die verrichten hoge school werk door al die verschillende hulpen van al die "baasjes" op een goede manier te moeten interpreteren. Elk manege paard verdient daarom alleen al een standbeeld, want uiteindelijk hebben we het allemaal op hen geleerd.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 22:51

EllaBellaah schreef:
Begin eens met een zweepje erbij te pakken, 1x met je kuit aandrukken, geen reactie? Doe het dan wat harder, weer geen reactie? Tikje met de zweep geven. Wees hier heel consequent in, dus niet de ene keer wel een tikje geven en de andere keer niet.

Zo wordt het ons ook geleerd op de manege, en daar krijg je toch best goed-reagerende paarden van hoor, ook al binnen een uurtje en ook al 'verpest' een andere ruiter het de volgende dag weer. 'Gewoon' consequent en duidelijk zijn.

Sandra33689

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 23:12

Het licht er ook aan in wat voor lessen dat paard rijdt dus als er vandie kleine kinderen op rijden die schoppen dan snap ik wel dat ie niet reageert, maar ik weet ook niet hoeveel lessen er die dag al op dat paard gereden waren d us misschien es ie wel moe

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 09:08

Op de maneges waar ik heb gereden, was het per niveau verschillend. Paarden die in beginnerslessen meeliepen, waren wat harder in de mond en minder gevoelig op beenhulpen, dan paarden die in gevorderdenlessen liepen.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 12:16

Ik ga het proberen met de zweep, vanavond zit ik weer op 'mijn' paardje (vorige week op een ander) en ik ga het gewoon lekker proberen, nee, ik ga het doen! :) Bedankt iedereen voor de tips/uitleg!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 12:17

-> MA

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 12:24

pien_2010 schreef:
Elk manege paard verdient daarom alleen al een standbeeld, want uiteindelijk hebben we het allemaal op hen geleerd.

Daar ben ik mee eens! Op manegepaarden wordt vaak neergekeken, maar die beesten kunnen heel wat meer incasseren dan al die dure zenuwachtige wedstrijdpaarden met een particuliere ruiter!
Gelukkig worden ze ook heel erg gewaardeerd door de manegeruiters. Elk manege paard heeft wel iemand bij wie hij favoriet is. (laatst in Bit een leuk artikel hierover).

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:26

Manegepaarden zijn gewoon paarden, het is geen speciaal gefokt ras oid. :D
Het zijn paarden met hun 'goede en slechte' eigenschappen.

Het goede en slechte staat tussen aanhalingstekens omdat, wat voor de ene persoon goed is, voor de andere persoon slecht kan zijn.
Een flegmatiek(sloom) paard kan voor een beginnend of onzekere angstige ruiter heel vertrouwd aanvoelen terwijl dit zelfde paard voor een gevorderde ruiter geen fijn uurtje paardrijden geeft.
Aan de andere kant is het wel zo dat dat flegmatieke paard er onder een gevorderde ruiter opeens vaak helemaal niet meer zo uitziet!
Hij loopt als een trein! en dat allemaal zonder gebruik van zweep en schopjes.....

Zoals iemand anders al aangaf: verzorgpaarden of je eigen paard beschikken in dezelfde mate over al deze eigenschappen als manegepaarden.
Met verzorg en privepaarden hebben de mensen ook vele problemen van allerlei aard. Kijk maar eens op Bokt bij rijtechnische problemen en omgang en paardengedrag.

sofiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 09:07

bij ins op de manege is dit niet het geval..
De meeste kinderen beginnen als ze jong zijn op de shetjes enzo maar we proberen ze meteen te leren niet te schoppen.
de gevorderden ponys en paarden reageren ook keurig op kuitdruk

Esry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 09:34

Bij de paarden op de manege hier in de buurt is dat ook zeker het geval. Maar daar wordt ook gewoon letterlijk tegen die kleine kinderen gezegd 'SCHOPPEN!! HARDER!' Dus ja, die ponys hier zijn helemaal afgestompt.Eigenlijk best wel heel zielig, maar zo zie je het wel vaker op grotere maneges..

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 15:14

het kan zijn dat ze eraan wennen, gewoon met je kuiten drukken reageerd hij niet?
iets harder dan wil het wel!
en indd heb drie meisjes bij mij in de les die hetzelfde doen
kan zo boos worden om mensen die zo zitten te schoppen -:(-
gr hackny

Cavaletto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 15:23

Je kunt alle maneges, manegepaarden en manegeruiters niet over 1 kam scheren.
Hoe de paarden gereden worden is sterk afhankelijk van de kwaliteit van de manege; instructie, paarden, verzorging. Als alles op orde is is er geen sprake van schop en trekwerk. Dat is dan nergens voor nodig.

Ik vind het triest als lesgevers kinderen het verkeerd leren. Daar wordt niemand blij van. Zo jammer voor pony, paard en kind.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 16:52

Dan nog kun je niet voorkomen dat mensen die nog moeten leren rijden, leren om in balans te geraken, nogal eens terugvallen op de rug van het paard op een harde manier. Paarden gaan dan hun rug beschermen en dus wegdrukken. Dat kun je ze niet aanrekenen, dat is logisch en ik denk ook heel verstandig.

Maar dan wordt het wel moeilijk om ze er toe te bewegen hun rug weer te gaan gebruiken zodat je op gewichtshulpen kunt rijden. Daarnaast zoeken mensen hun balans nog heel erg in hun handen. En daar hebben ze de teugels vast. Dus al hangend aan de mond van een paard. Niet gek dat een paard dan stug wordt en vast gaat zetten.
en zo wordt echt goed leren rijden op een manege dus moeilijk.

Esry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 18:52

Ik denk dat maneges in principe goed zijn om de basis te leren, maar het verstandiger is als je verder wil komen misschien privé les moet gaan nemen. Ergens niet op een manege, maar meestal is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Ik denk dat veel mensen privé les ook te duur vinden. Maarja idd je moet ergens beginnen met rijden, enja dan kom je meestal toch weer uit bij de manege.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 22:49

Ik heb het opgegeven, en ben er weggegaan :=

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 23:08

Bedankt voor de nog weer verdere opmerkingen e.d. Ik bedoelde niet dat manegepaarden andere paarden zouden zijn, ik vroeg me alleen af of ze gewend zouden zijn aan kinderen die enorm trappen. Ik kan niet zeggen dat ik nou op de meest geweldige manege rijd, maar voorlopig is het goed genoeg. Ik verwacht wel dat me verteld wordt of ik mijn benen goed houd, ik hoop het iig.
Bedankt =)

farahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 17:22

op elke manege is het verschillend,
heb al behoorlijk veel manege paarden gereden en iedere manege gaat anders met zijn paarden om in de lessen, tevens licht het ook aan de manier van les geven vind ik.
op sommige manege paarden kun je wel op die manier rijden zoals jij die bedoelt.
maar jammer genoeg kan/lukt dat niet op elk paard en licht dat zeker niet aan jou ;)
misschien heb je op een ander paard meer geluk