Sporen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lisa99

Sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 17:51

Hoi ik rijd binnekort een klein proefje gewoon op de manege maar mag je dan sporen aan ik rijd dan op een manegepaard maar dat zou ik graag willen weten zodat ik er ook mee kan gaan oefenen in de lessen, en maakt het iets uit dat je gewoon een t-shirt onder je wedstrijdjasje doet plaats van een blous?

Fellow

Re: Sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 18:02

Verschilt per manege, ik zou het niet doen, niet nodig
Met proefjes hoef je toch geen verplichte wedstrijdkleding?

Lisa99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 18:04

KirstenVosje schreef:
Verschilt per manege, ik zou het niet doen, niet nodig
Met proefjes hoef je toch geen verplichte wedstrijdkleding?

het is net iets meer als een proefje en weer net geen echte wedstrijd dus das lastig

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 18:05

waarom wil je sporen om?
als je netjes voor de dag wil komen zou ik gewoon een blouse met plastron dragen.

Lisa99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 18:06

bonte_bente schreef:
waarom wil je sporen om?
als je netjes voor de dag wil komen zou ik gewoon een blouse met plastron dragen.

de pony waar ik op rijd reageert beter op sporen waardoor het minder lastig rijden is en een plastron heb ik gewoon zo ie zo aan

Bontjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 18:09

Wordt de pony normaal ook altijd gereden met sporen?

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 18:10

Lisa99 schreef:
bonte_bente schreef:
waarom wil je sporen om?

de pony waar ik op rijd reageert beter op sporen waardoor het minder lastig rijden is en een plastron heb ik gewoon zo ie zo aan

Als dat de reden is dat je sporen om wil, zou ik die nog even wegleggen... Sporen zijn er niet om je pony beter te laten luisteren.

Lisa99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 18:14

het is niet zo dat ik dat wil om het paard beter te laten luisteren maar het is net wat gemakkelijker ook voor het paard alleen word er eigenlijk nooit met sporen gereden ik heb het een keer mogen doen een woensdag nog en dat ging goed maar ik vraag me af of ik ze ook bij een wedstrijd aan mag

Lisa99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 18:15

Bontjee schreef:

normaal niet nee maar ik heb een woensdag een keer (proef) mogen rijden met sporen en dat deet ze goed maar ik vraag me af of dat bij een wedstrijd ook mag

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 18:17

Een manege die sporen toestaat zou ik niet zo kapot van zijn.
Zo te horen gaat het om F proeven?
Ik zou geen sporen om doen, zo te lezen niet nodig.

En check de fnrs site voor de kledingvoorschriften

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 18:17

Zou je dan niet gewoon aan de instructrice vragen of je ermee mag rijden? Zelf zou ik zeggen dat het niet nodig is, maar ja...

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 18:18

Ik zou het echt even overleggen. Geen idee nl wat de manege voor regels hanteert.
Als er normaal niet met sporen gereden wordt, dan denk ik niet dat ze het goed vinden dat je nu wel met sporen gaat rijden.
Ook voor je kleding moet je even vragen bij je manege. Als er kledingvoorschriften zouden zijn, dan kunnen zij je vertellen wat je moet dragen.

Veel plezier met het rijden van je proefje.

Bontjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 18:18

Lisa99 schreef:
Bontjee schreef:

normaal niet nee maar ik heb een woensdag een keer (proef) mogen rijden met sporen en dat deet ze goed maar ik vraag me af of dat bij een wedstrijd ook mag

Als hij normaal ook niet met sporen loopt zou ik het bij de wedstrijd ook niet doen, hij moet gewoon reageren op je been, anders pak je er een zweepje bij om hem na het aansporen als hij niet reageert een klein tikje te geven.

Lisa99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 18:20

Gooya schreef:
Ik zou het echt even overleggen. Geen idee nl wat de manege voor regels hanteert.
Als er normaal niet met sporen gereden wordt, dan denk ik niet dat ze het goed vinden dat je nu wel met sporen gaat rijden.
Ook voor je kleding moet je even vragen bij je manege. Als er kledingvoorschriften zouden zijn, dan kunnen zij je vertellen wat je moet dragen.

Veel plezier met het rijden van je proefje.

dankjewel en van de kledingvoorschriften kan ik idd even navragen dankje

Lisa99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 18:23

we hebben al heel vaak geprobeerd om het paard met zweep te berijden maar gaat dan helemaal door het lint door vroegere gebeurtenissen en bij sporen niet en ik zal hem nooit hard gaat schoppen ofzo maar dat is een soort in plaats van zweep

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 18:24

Lisa99 schreef:
Bontjee schreef:

dus het paard deed het goed omdat jij die sporen om had?!
maar deed JIJ het goed?
weet je hoe je ermee moet rijden?
waarvoor dienen die sporen eigenlijk?

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 18:26

Ik heb met koude dagen ook gewoon een wit shirt onder mijn jasje. Daar zie je nik svan als je een plastron om hebt.
Zelf zou ik geen sporen om doen hoor, lijkt me niet nodig.
Welke F rijd je?

Lisa99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 18:27

bonte bente ik weet hoe ik ermee moet rijden ik heb al gezegd ik ben allang geen beginner meeer heb zelfs extra dagen met mijn instructice vrijgemaakt om te oefenen met sporen eerst zonder paard en daarna hebben we het paard een beetje laten wennen maar een woensdag is de eerste keer dat ik op het paard heb gezeten met sporen, en die sporen zijn niet egt als vervanging maar het maar het paard heeft er ook meer gemak van

Lisa99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 18:28

Vanky schreef:
Ik heb met koude dagen ook gewoon een wit shirt onder mijn jasje. Daar zie je nik svan als je een plastron om hebt.
Zelf zou ik geen sporen om doen hoor, lijkt me niet nodig.
Welke F rijd je?

ik weet egt niet het is gewoon ingedeeld als beginners gemiddeld gevorderden en hoog gevorderden en ik rijd hoog gevorderden

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 18:30

Moet je ook wijken / schouderbinnenwaarts rijden?
Wat wil je er zelf mee bereiken om met sporen te rijden?

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 18:32

uit je antwoord haal ik nog geen antwoord op mn vraag maar sporen zijn bedoeld om je beenhulp te verfijnen. niet om je paard vooruit te schoppen en ook niet als vervanging van de zweep. zo is de zweep een corrigerend hulpmiddel en niet een om je paard naar voren te jagen.. dat het paard dan zo panisch reageerd zal er wel een rede voor zijn.
en m.i heb je bij een F proef geen sporen nodig.

Lisa99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 18:34

Vanky schreef:
Moet je ook wijken / schouderbinnenwaarts rijden?
Wat wil je er zelf mee bereiken om met sporen te rijden?

nee ik moet niet wijken en ook niet schouderbinnenwaarts rijden en wat ik ermee wil berijken is dat ik over een paar maanden helemaal kan stoppen met sporen maar het is voor nu even dat hij het weer even oppakt was ik vergeten hij heeft een tijd stil gestaan en we zijn het nou even een paar weken aan het kijken hoe het gaat dat rijden we om de week of om de twee weken zonder sporen om te kijken of dat het dat wat beter gaat.

Lisa99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 18:38

bonte_bente schreef:
uit je antwoord haal ik nog geen antwoord op mn vraag maar sporen zijn bedoeld om je beenhulp te verfijnen. niet om je paard vooruit te schoppen en ook niet als vervanging van de zweep. zo is de zweep een corrigerend hulpmiddel en niet een om je paard naar voren te jagen.. dat het paard dan zo panisch reageerd zal er wel een rede voor zijn.
en m.i heb je bij een F proef geen sporen nodig.

even nog een keer het is niet om het paard naar voren te schoppen al helemaal niet dat even zodat je het weet ik doe niet aan dierenmishandeling, ik heb besloten samen met degene waar ik les van krijg dat we het even gaan kijken hoe hij reageert met sporen en dan willen we langzaam de zweep erbij halen zodat we het rijden met sporen weer kunnen stoppen

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 18:40

Je hoef geen wijken of schouderbinnenwaarts te rijden dus alleen maar wendingen en tempowisselingen, hierbij heb je als je je paard goed aan je been hebt en goed losrijd zeker géén sporen nodig.
Hoe bedoel je beginnen met sporen en dan de zweep erbij? Die link kan ik even niet leggen..

Lisa99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 18:44

Vanky schreef:
Je hoef geen wijken of schouderbinnenwaarts te rijden dus alleen maar wendingen en tempowisselingen, hierbij heb je als je je paard goed aan je been hebt en goed losrijd zeker géén sporen nodig.
Hoe bedoel je beginnen met sporen en dan de zweep erbij? Die link kan ik even niet leggen..

we gaan het nou de komende tijd even met sporen doen en door vroegere gebeurtenissen bij de oude eigenaar is hij bang voor de zweep we rijden hem voorlopig met sporen en willen langzaam aan de zweep erbij halen en steeds minder gaan werken met sporen en dan met zweep berijden en nee dat is niet om het paard vooruit te krijgen maar omdat we dat allemaal liever hebben als sporen maar dit is voorlopig en ik zal nooit maar ook nooit gaan schoppen en doen en ik heb daarom ook wat extra dagen vrijgemaakt zodat ik nu weet hoe ik met sporen moet rijden eerder ben ik niet met sporen gaan rijden