Twijfels over instructrice

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marieke_Juul
Berichten: 118
Geregistreerd: 21-05-09
Woonplaats: Vredepeel

Twijfels over instructrice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 19:11

Vorige week was 't echt de druppel die de emmer deed overlopen.
Ik ben sinds 4 maanden verhuist naar brabant en heb me hier ook opgegeven op een nieuwe manege, manege de Stap in de Mortel. Hele leuke manege, paarden zien er allemaal erg goed uit en de sfeer is ook goed naar mijn idee. Er is alleen één ding. Ik heb zware twijfels bij de instructrice waar ik nu les van heb. Laat ik haar voor het gemak even A. noemen. De eerste paar lessen was ze ontzettend vriendelijk en vond ik haar lessen ook wel oké. Maar de laatste 2 maanden begin ik me erg te irriteren. Ik heb het idee dat ze geen idee heeft waar ze mee bezig bent. Het is niet zo dat ik er ontzettend veel verstand van heb, maar wanneer ik of anderen het paard niet nageeflijk krijgen, dwingt ze de paarden door een suikerklontje tegen hun borst aan te houden tijdens het halthouden, zodat het lijkt alsof ze nageven. Of ze zet de thiedeman een paar gaatjes strakker. Nu ben ik zoiezo niet van de hulpteugels, maar ik vind haar manier met de omgang met hulpteugels verschrikkelijk. Als het paard ook maar één rondje niet nageeflijk genoeg loopt zet ze de thiedeman al strak. Nu heb ik hier 2 maanden geleden iets van gezegt, en nu heb ik echt het idee dat ze mij continue probeert af te kraken. Ik heb wel vaker een weerwoord tegen haar, wanneer ik het niet met haar manier eens ben, maar ik zeg dit iedere keer op een zeer rustige en vriendelijke manier. A. probeert mij de afgelopen 2 maanden dus erg te stangen door constant op mij te letten en enkel mij te wijzen op dingen die de andere mensen ook doen. Nu is het niet zo dat ik niet tegen kritiek kan, maar als ze ieder rondje dat ik langskom zegt wat ik fout doe en dit bij anderen niet tot nauwelijks doet, begint het bij mij otch een beetje te dagen. Daarnaast komt ook nog dat ze nooit eens de bevestiging geeft dat ik het wél goed doe, en daar wordt ik toch een beetje onzeker van. Nu is het niet zo dat ik absoluut niet tegen kritiek kan. Ik heb daar al de 7 jaren dat ik paardrijdt goed mee om kunenn gaan en ik vat de kritiek op als leerpunten en probeer het te verbeteren. Alleen heb ik bij A. een beetje het gevoel dat ze mij kritiek geeft om me af te kunnen kraken, omdat ik soms haar misschien een beetje het gevoel geef dat ik het beter weet. Ik vind persoonlijk dat ze ieders rijstijl moet accepteren en daar als instructrice de juiste aanwijzingen moet geven. Vorige week heeft ze de hele les continue commentaar op mijn houding gehad, terwijl ik de rest van de lessen er niks over gehoord heb. Vooral over mijn beenhouding waar ze nog nóóit eerder wat over had gezegt. Iedere keer als ik haar voorbij reed zij ze hetzelfde en ik probeerde het echt te verhelpen maar ik kon mijn benen nu eenmaal niet doodstil houden. Aan het einde van de les gaf ze me een ontzettend gemene opmerking en toen is er vanbinnen iets geknapt. Ik ben nu echt ontzettend kwaad op haar, volgens mij heeft ze het neit in de gaten. Ik weet nu echt niet wat ik moet doen want ik wil absoluut geen les van iemand die geen respect heeft voor haar leerlingen. Ik hoop dat iemand een goede oplossing heeft.
Ik heb dus ook twijfels over haar werkelijke professionaliteit.

oscar1996

Berichten: 253
Geregistreerd: 05-08-08
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Twijfels over instructrice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 19:20

praat eens met de instructrice buiten de les om gewoon 1 op 1. Vertel haar wat jou dwars zit. Vraag haar waarom zij denkt/vind dat ze op deze manier les geeft. Misschien heeft ze inderdaad niet door dat ze voor jou gemeen is. Ik weet dat het soms heel verhelderend kan zijn voor zowel ruiter als instructie als er even op een rustig moment over alles wordt gepraat.
Mocht je er samen echt niet uitkomen dan zou ik toch gaan kijken naar een andere manege waar ze wel lesgeven zoals jij het graag zou willen zien.

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Twijfels over instructrice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 19:23

Is deze instructrice ook de eigenares van de manege, of gewoon een werknemer? Dan zou je eens met haar leidinggevende kunnen praten over je probleem?

Anoniem

Re: Twijfels over instructrice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 19:38

Het is wel raar dat ze alle paarden aan de teugel wilt hebben.
Misschien omdat ze wilt dat iedereen denkt dat ze goed is?

Girassol

Berichten: 1873
Geregistreerd: 13-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 23:29

Van wat ik van je lees, zou ik er ook niet blij mee zijn als ik les zou hebben van iemand die er zulke ideeën over nageeflijkheid op na houdt :n Ik denk dat het het beste is als je er eens rustig met haar over praat, gewoon alleen jullie twee en zonder verwijten ofzo. Geeft ze je naast de kritiek ook wel aanwijzingen hoe je dingen kan verbeteren of zegt ze simpelweg alleen maar wat er fout is en helpt ze je verder niet? Ik zou het wel onprofessioneel vinden als ze dit echt doet omdat jij het niet altijd eens bent met haar, als het niet opgelost kan worden door er met elkaar over te praten dan zou ik een andere les (als er daar nog andere instructeurs/instructrices werken) of andere stal zoeken.

Marieke97
Berichten: 95
Geregistreerd: 25-09-11
Woonplaats: achterhoek

Re: Twijfels over instructrice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 19:19

mischien kan je worden overgeplaatst naar een andere les op het zelfde niveau die zij niet lesgeeft ?

Fu_Qi

Berichten: 3483
Geregistreerd: 29-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 19:22

Suiker klontje op de borst van het paard...
klink Rollkur achtig...

sorry moest het even kwijt XD

RusselNuwell

Berichten: 3352
Geregistreerd: 23-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 22:22

Dat klinkt behoorlijk onprofessioneel. Tuurlijk heeft iedereen zijn eigen methodes en opvattingen, maar suikerklontjes om een paard aan de teugel te krijgen, dat zullen lekker dikke paardjes zijn dan. :Y)

Ik zou eens in gaan peilen of meer mensen iets door hebben of dwars zitten met de instructrice. Daarbij een gesprek aangaan met de leidinggevende... Bij ons op de vereniging houden ze er een goed systeem op na, de leden mogen aan het eind van de contractperiode van een instructeur stemmen of zijn contract verlengt moet worden.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:25

ik ben zelf instructrice van beroep en ik vind dat jouw instructrice afbraak doet aan dit mooie beroep, thiedemann-teugels horen ten eerste niet in een manegelessen gebruikt te worden. in een onkundige hand geeft dit meer problemen dan dat het oplost. en dan ook nog steeds strakker zetten als ze niet mooi met het hoofdje naar beneden lopen is dan helemaal uit den boze.
A: de ruiter moet zelf een paard nageeflijk rijden en niet door een hulpteugel.
B: zolang een ruiter een paard niet nageeflijk kan rijden, moet zij / hij hier instructie / hulp bij krijgen.
ten tweede een instructrice moet weten dat negatieve opmerkingen altijd averechts werken. positieve en opbouwende kritiek werkt veel beter, tuurlijk moet je zeggen als een ruiter iets verkeert doet. maar het is de manier waarop je het zegt.
als ik jou was zou ik met de eigenaar gaan praten en eventueel over laten plaatsen naar een andere les. en als eigenaar zou ik nog maar eens goed achter zijn oren gaan krabben of hij deze instructrice zou willen houden. want als ik dit soort praktijken bij mijn paarden zou zien gebeuren dan is het echt wel exit.

Marlou91

Berichten: 460
Geregistreerd: 21-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 10:41

Ik heb in het manege de stap topic al een kleine reactie hierop gegeven, maar zal het nu even uitgebreider doen. Ik rijd namelijk ook op deze manege en heb al zo'n 12 jaar les van deze instructrice (althans, ik denk te weten over wie het gaat). Ik vind haar persoonlijk fijn lesgeven (oke er zijn ook wel dingen waar ik tegenaan loop) en erg vooruitgegaan qua lesgeven vergeleken met 5 jaar geleden. Paarden dwingen met een suikerklontje op de borst? In het geval hoe jij het beschrijft nog nooit gezien. Idd de suikerklontjes zijn even een trend geweest bij haar maar dan vooral bij paarden die het bit erg vasthouden, om ze zo het bit meer aan te laten nemen (of dit de goede manier is laat ik even in het midden). Thiedemann teugels heeft A. in princiepe niks over te zeggen, dat wordt beslist door de eigenaresse van de manege welke paarden deze eraan krijgen en welke niet (of dit weer goed is laat ik bij deze ook in het midden, ik ben niet zo van de hulpteugels) Wel weet ik dat je hier bij A. goed over kunt praten. Als jij bijvoorbeeld zegt: ik heb hem liever op dit gaatje of ik heb hem er liever helemaal niet om dan mag dat, mits dit in haar ogen verantwoord is, gewoon. Zo moest ik vorige week zondag ook met een slofteugel rijden (op Bleuberry, dus niet op het gewone doorsnee manegepaard) en heb ik ook gewoon netjes aangegeven dat ik dit liever niet wilde en dat was prima. Daarnaast weet ik niet in welke les jij rijdt, maar bij ons is het dus echt wel de regel dat je ernaar streeft om je paard voorwaarts neerwaarts te rijden. En ik kan me niet voorstellen dat een instrutrice er per les zo'n verschillende opvattingen op nahoud.

En al het commentaar wat je krijgt: ik zie het altijd maar zo.. daar kun je alleen maar van leren en beter van worden. Ik weet niet of je ooit bij E. (de eigenaresse van de manege) in de les hebt gereden, maar geloof me.. dan is A. echt heel erg soft hoor! Maar E. heeft een keer tegen mij gezegd: Als je de hele les commentaar krijgt, dan betekend dit dat ik moeite wil doen om je verder te helpen, dat ik weet dat er in jou nog veel meer zit dan wat je er nu uit rijd. Pas als ik stil ben dan moet je bang zijn.. want dan heb ik de hoop in jou opgegeven. En ik denk dat dat voor alle instructrices geldt (tenzij je echt zo goed rijdt dat er geen verbeterpunten meer zijn, maar dat is maar bij weinig ruiters het geval). Probeer kritiek als iets positiefs te zien.. iets waar je verder op kunt bouwen, waar je beter door kunt worden. Waarom betaal je anders voor je les, als je alleen maar te horen krijgt: goed zo goed zo!

Geen respect voor haar leerlingen.. die opmerking ben ik het zeker niet mee eens.. Ze heeft zeker wel respect voor haar leerlingen, als je bijvoorbeeld iets echt niet wil/druft en aangeeft waarom dan heeft ze hier altijd begrip voor. Twijfels over haar professionaliteit.. tsja in jouw situatie ben ik het er ook niet bepaald mee eens.. zoals ik het hoor krijg je nog genoeg tips en aanwijzingen die je verder zouden kunnen helpen. Ik zit nou een beetje op het punt dat ik af en toe wel net de tips en het commentaar mis dat mij op dat moment verder kan helpen (en ik denk dat kiwipitje weet wat ik hiermee bedoel en zelf dat gevoel ook wel eens heeft), maar dat is in mijn ogen professionaliteit door een hele andere hoek gezien en niet door het oogpunt zoals dat van jou.

Daarnaast kun je best een keer met A. gaan praten hoor. gewoon even na de les. Zij is dan gewoon heel redelijk en als je netjes en rustig aangeeft wat je dwarszit kan ze er ook wat aan doen. Ik heb ook wel eens ooit gezegd dat ik een opmerking van haar niet zo netjes vond. Zij staat daar ook alleen maar om jou verder te helpen in het paardrijden. En ik kan me goed voorstellen dat als jij steeds tegen haar ingaat, dat zij het dan ook een keer beu is. Zij staat daar les te geven en als je het zelf allemaal beter weet kun je beter gewoon gaan vrijrijden, heb je meer aan denk ik dan.

Bij deze sorry voor het lange verhaal, ik hoop dat het nog een beetje te lezen is. Maar ik wilde graag ook de andere kant van het verhaal laten zien, dan alleen maar de negatieve kant.

ps. Mag ik weten in welke les je rijd en op welke pony. Misschien ken ik je wel. (gewoon uit nieuwschierigheid, mag via pb)

_Femkee

Berichten: 1112
Geregistreerd: 09-01-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:22

Ik heb ruim 5 jaar op manege De Stap gereden, waar ik 3 jaar en 2 maanden een pony heb gehuurd en uiteindelijk gekocht (Mission, was denk ik al weg toen jij kwam?). Ik denk ook te weten om wie het gaat.

Toen ik naar een hogere lesgroep mocht (inmiddels was dit alweer in 2007 geloof ik), heb ik gemeld dat ik niet bij haar in de les wilde, gewoon omdat ik vond dat ze (voor mij altans) veel te soft is. In de tijd dat ik Mission nog huurde, was ik niet bepaald fan van haar.. Geloof me, we waren niet echt 'goede vriendinnen' We hadden regelmatig meningsverschillen over hem, het rijden, mijn lengte, mijn manier enz. Ik moet ook zeggen dat ik niet bepaalde de makkelijkste was en met name tegenover haar. Helaas was Mission een super beginners en koppony, dus vandaar dat hij erg veel mee liep in de les, tot ergenis van mij toe en weer een groot meningsverschil tussen ons.

Paar maanden voordat ik hem kocht, heb ik het vaker met haar over bepaalde dingen gehad en ging het beter tussen ons. Vanaf het moment dat Mission van mij was, ging het veel beter. Wat er door meerdere al als tip is geweest, ga met haar praten, soms is het heel anders dan je in werkelijkheid denkt dat zij denkt (geloof me, wij hadden allebei een verkeerd beeld van elkaar en door te praten, in eerste instantie over iets heel simpels, werd dit anders ;) )Ze doet ook echt haar best en haar manier van lesgeven is zeker verbeterd de afgelopen jaren!

Verder ga ik helemaal mee met wat Marlou verteld

kelly_Utah

Berichten: 321
Geregistreerd: 15-08-09

Re: Twijfels over instructrice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 20:55

Ik herken het wel, ik reed ook altijd bij haar in de les, en ging ook vaak zo, maar ik negeer het gewoon al dat negatieve, en vraag aan haar of ik het dan wél goed doe, dan loopt hij maar niet nageeflijk. Dat is niet het allerbelangrijkste, en A. weet ook goed dat niet elk paard even makkelijk is.
Het is ook nog eens dat het is om te helpen, en ze natuurlijk wijs genoeg is om te weten dat het niet is om te stangen..
Ik zou het er gewoon met haar over hebben, dat jij toch je eigen rijstijl hebt, en uitleggen waarom je die hebt, en emt wat voor redenen, dan begrijpt ze het vast wel ;)

Dennis_D

Berichten: 34
Geregistreerd: 19-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 09:36

Marieke_Juul schreef:
"Het is niet zo dat ik er ontzettend veel verstand van heb, maar wanneer ik of anderen het paard niet nageeflijk krijgen, dwingt ze de paarden door een suikerklontje tegen hun borst aan te houden tijdens het halthouden, zodat het lijkt alsof ze nageven"

"Als het paard ook maar één rondje niet nageeflijk genoeg loopt zet ze de thiedeman al strak"

"want ik wil absoluut geen les van iemand die geen respect heeft voor haar leerlingen"


Allereerst wil ik kwijt dat het erg onprofessioneel is om op deze manier je frustraties te uiten.
Inplaats van eerst eens met je instructice een gesprek aan te gaan.
En mocht je er samen dan nog niet uitkomen, dan zou je bij de manege eigenaresse terecht kunnen.

Ik rijd zelf ook bij deze manege.
En ook in de lessen van de instructrice waar jij op doelt.
Maar ik kan me absoluut niet vinden in de opmerkingen welke ik hierboven van jou bericht gequote heb.
Ik rij al lang genoeg mee in haar lessen om te kunnen zeggen dat dit simpelweg gewoon niet waar is.

Verder sluit ik me geheel aan bij het verhaal van Marlou91. ;)

eclair98

Berichten: 11604
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 19:32

hey,
zijn er ook andere mensen die het net zo vinden als jij??
of zijn er meerdere instuctrice's op je manege??????????
misschien zou je dan naar hun les kunnen???
in ider geval: suc6!!

groetjes bente

Iris_Zazou
Berichten: 23
Geregistreerd: 16-10-11

Re: Twijfels over instructrice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 16:16

Vind het wel een beetje een vaag verhaal. Als je verder zeer tevreden bent over de manege lijkt het me heel erg sterk als ze een instructrice aannemen met zulke ideeën over nageeflijkheid. Een klontje bij de borst houden om hem zo 'nageeflijk' te krijgen, dat kan geen gediplomeerde instructrice zijn.
Verder wil ik wel tegen de mensen die ook op deze manege rijden en zeggen dat dit niet waar is zeggen dat iedereen een instructrice op een andere manier ervaart. Het zou wel erg vreemd zijn als iemand hier een verhaal post over een instructrice, terwijl dit totale onzin zou zijn. Anders kom je ook echt niet bij het idee van dat suikerklontje, maar dat kan ook aan mij liggen.
Zoals iedereen hier zegt; ik zou met de eigenaresse rond de tafel gaan zitten en dan ook een gesprek aangaan met die instructrice erbij. Meer kun je denk ik niet doen.

Dennis_D

Berichten: 34
Geregistreerd: 19-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 09:31

Iris_Zazou schreef:
Verder wil ik wel tegen de mensen die ook op deze manege rijden en zeggen dat dit niet waar is zeggen dat iedereen een instructrice op een andere manier ervaart. Het zou wel erg vreemd zijn als iemand hier een verhaal post over een instructrice, terwijl dit totale onzin zou zijn. Anders kom je ook echt niet bij het idee van dat suikerklontje, maar dat kan ook aan mij liggen.


Dat suikerklontjes verhaal is helemaal niet zo zoals hier omschreven is.
De instructrice waar het hier overgaat geeft soms een suikerklontje aan de pony's/paarden als beloning en om ze het bit beter te laten accepteren maar op de borst houden is totale onzin...
En suikerklontjes geeft ze zelden.

Bovendien de instructrice waar het hier over gaat geeft al 20 jaar les. ;)

Iris_Zazou
Berichten: 23
Geregistreerd: 16-10-11

Re: Twijfels over instructrice

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:46

@ Dennis_D; tja iedereen heeft zijn eigen opvattingen over rijstijl, en TS is het blijkbaar niet eens met die van de instructrice, jij misschien wel. Als zij zich niet op haar gemak voelt bij deze instructrice, en deze dingen zo ervaart of oppakt, dan kan ze daar gerust een topic over openen. Het lijkt me wel erg zielig van TS als zij hier totale onzin post, maar goed.

Marlou91

Berichten: 460
Geregistreerd: 21-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Twijfels over instructrice

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:09

Ik denk ook zeker niet dat TS hier totale onzin post en dat zij de manier van lesgeven anders ervaart als wij doen. Heb dingen van haar teruggelezen die ik wel vaker gehoord heb van mensen die altijd bij een andere lesgeefster gelest hebben en toen een keer les van A. kregen. Ik wil alleen laten zien dat het verhaal ook een andere kant is en dat er veel mensen haar als een erg fijne lesgeefster beschouwen. Ik vond namelijk dat er meteen een erg negatieve sfeer werd gezet hier in het topic en er op deze manier een eenzijdig beeld werd verkregen en dat verdient A. en manege de stap niet. Het is nooit mijn bedoeling geweest om Marieke_Juul de mond te snoeren of aan te vallen of wat dan ook.

@ Marieke_Juul.. Nogmaals probeer eens een keer met A. te gaan praten, gewoon op een redelijke manier, dat werkt waarschijnlijk erg verhelderend. Anders zou je ook kunnen kijken naar een andere les met een andere instructrice. Jammer dat je niet meer reageert in beide topics.