vraagje manege blijven rijden of stoppen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Linnie050

vraagje manege blijven rijden of stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 08:31

Hoiii

Ik weet niet of het nu onder het juiste forum staat.
Wist niet goed waar ik het moest plaatsen.

Ik zit ergens mee. Wel of niet blijven rijden op deze manege.
Ik heb geen eigen paard.
Ik rij wel recreatie bij iemand thuis ik help haar met verzorgen en rijden van haar paarden en ga mee naar de wedstrijden om te helpen.
Ik vond dat ik zelf best wel achter liep was wat jaren gestopt met rijden. Dus wilde weer wat lessen nemen
Nu zit ik eindelijk weer op les erg leuk en leer ook weer veel ook veel dingen was ik gewoon vergeten!

Heb een manege gevonden waar ik terrecht kan zonder dat je een eigen paard nodig heb. Ik helemaal blij :)

Maar ik weet niet of ik daar moet blijven rijden.

Paarden krijgen genoeg te eten zien er redelijk uit.

De paarden waar ik op rij op de manege zijn vaak tussen de 17 en 20 jaar.

Je zit regelmatig op hetzelfde paard verschilt per week.
Nu zat ik afgelopen weer op een paard maar die zakt nog weleens door zijn achterbeen heen.
zwakke achterhand denk ik?
Ik heb het gezegd
Eigenaar zei paard heeft waarschijnlijk wat last van zijn rug door dat er ook kinderen op zitten die er meer op hobbelen want ze kunnen nog niet goed rijden.

de paarden waar ik op rij proberen we ook aan de teugel enz te rijden.

Kan dit allemaal nog op deze leeftijd?

Ik vind het zo erg als ik op een paard rij ik weet dat hij gewoon pijn heeft omdat hij meerdere keren denk 5 of 6x in een uur door zijn achterbeen zakt.
En laag en rond gereden moet worden is dan wel goed voor zijn rug. Maar is wel goed op die leeftijd?

Is het beter dat ik stop met lessen?

gr

Batlow

Re: vraagje manege blijven rijden of stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 08:38

Ik heb even getemd, staat niet goed!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 08:39

xxMaxx schreef:
Ik heb even getemd, staat niet goed!

Wat bedoel je?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 08:43

Topic staat verkeerd ;)

edit: maar over je manege, kan je niet een andere zoeken? Helaas is dat wel op elke manege dat er op paarden gehobbeld wordt. Je moet het leren en niet iedereen rijdt meteen de eerste keer goed vooruit en actief met de achterhand, dat moet nog geleerd worden!
Laatst bijgewerkt door Batlow op 24-09-11 08:45, in het totaal 1 keer bewerkt

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 08:43

Paard dat door zijn achterbeen zakt hoeft niet perse een zwakke achterhand te hebben of last van zijn rug.

Onvoldoende activiteit (of te wel sloffen) is meestal eerder de oorzaak.
Ik ken de paarden verder niet, maar een gezond ouder paard zou gewoon nageeflijk gereden kunnen worden.

Tem= tip een mod, iemand zal je bericht tzt verplaatsen

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 08:53

ik heb met 1 van de paarden die ik verzorg hij is 21 en vind het niks aan als ik in de bak rij dan en laat hem wat sloffen omdat ik zelf wat zit te dromen zakt hij daardoor ook door zijn achterhand heen.
Buiten niks geen last is hij net een 10 jarige.
af en toe vooral nu het weer sneller donker word rij ik savonds in de bak maar hij vind dat niks aan.

Maar heb het gevoel dat ik toch goed voorwaarts rij op de manege tijdens de les. Heb nog steeds beetje spierpijn na het lessen en stijf bij me liezen.

Fijn om te horen dat je een ouder paard als hij gezond is wel nageeflijk mag rijden.
Ik zat er toch best mee wel of niet daar door lessen.
je gaat er dan niet heen met een lekker gevoel zit er wle een beetje mee. Dacht wil toch wat meningen horen. Wil niet omdat ik zooo blij ben dat ik weer kan lessen dat een paard daar onder moet lijden.

Ik weet wel er zijn zoveel paarden die met pijn rijden zie ik op wedstrijden ook wel soms krijgen ze zo op hun donder dat ze bang zijn om de pijn aan te geven. Heel moeilijk allemaal.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 08:57

Het is juist goed oudere nageeflijk te rijden, die krijgen erg snel last van hun rug en bij nageeflijk rijden voorkom je dat grotendeels! Toch actief blijven rijden, niet snel rijden maar goed de achterhand onderbrengen! Veel succes!

oxer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 09:05

Hoi Linnie, het is natuurlijk lastig om je advies te geven via internet omdat de meeste mensen hier de manege niet kennen en dan is het erg lastig om er wat zinnigs over te zeggen.

Paarden tussen de 16 en 20 kunnen absoluut nog gewoon gereden worden en ook aan de teugel rijden mag voor een gezond paard van die leeftijd geen probleem zijn.

Als er veel paarden van deze leeftijd al langer op de manege staan, er gezond uitzien en zo fit blijven dat ze grotendeels probleemloos mee kunnen lopen in de les is dat over het algemeen een teken dat een manege goed met de paarden omspringt. Manege's die paarden te zwaar werk laten doen of niet goed voor ze zorgen hebben meestal niet veel oude paarden of een heel wisselend paardenbestand.

Als je paarden hebt ontkom je er niet aan dat ze af en toe kwaaltjes hebben en als paarden op leeftijd zijn word die kans natuurlijk steeds een beetje groter (wat dat betreft zijn het net mensen, hoe ouder je wordt hoe meer kans op kwaaltjes). Soms is het voor zo'n paard beter om op rust te staan zodat iets de tijd krijgt om te genezen, soms is het beter om een paard gewoon door te laten bewegen omdat dat het paard soepeler houdt (oude paarden worden soms ook stijf als ze te lang stil staan). Dit kan alleen de eigenaar bepalen, eventueel in overleg met de dierenarts of de hoefsmid.

Ik zie in jouw verhaal zo niets om je direct zorgen over te maken, maar Als jij je zorgen maakt zou ik een wat ouder iemand met verstand van paarden vragen om een keer met je mee te gaan naar de les want pas als zo iemand zelf op de manege is en de situatie met eigen ogen bekijkt weet je hoe de situatie is.
Ik hoop dat ik je iets geholpen heb met mijn antwoord. Heel veel rijplezier!

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 10:56

RT-P -> MA

lena6975

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 10:15

Ik denk niet dat het handig is als je daar blijft rijden, als die beesten al pijn hebben is het toch vrij sneu om door te rijden met hun? zijn er nog andere maneges waar je kunt lessen zonder dat je eigen paard nodig hebt?

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 18:16

vind het niet echt slim dat je daar blijft rijden!!
zou het gewoon bij die paarden houden die je rijdt voor iemand!!

LGruitershop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 17:01

Ik denk dat je beter een leuke manege kunt zoeken of vragen of je priveles mag op een van je verzorg paarden

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 16:38

dankjewel voor de reacties
nee mag helaas geen priveles op de verzorgdpaarden het paard wat ik altijd rij is 21
Hij is gewoon voor de recreatie en zorgen dat hij in beweging blijft lekker buiten rijden enz. geen lessen meer
de rest zijn haar wedstrijd paarden ik verzorg en longeer ze alleen ik mag daar niet op rijden

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 16:39

misschien dat ik binnenkort op een andere manege ga kijken in een plaats in de buurt daar kan je ook rijden zonder eigen paard hoorde ik. maar ken het verder nog niet dus eerst even kijkje nemen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 18:46

Ik vind het niet heel slecht klinken :)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 19:21

Ik heb donderdag les op een andere manege kijken hoe het daar gaat.
Voor me gevoel ben ik de hele les druk het paard voorwaarts te duwen en kom niet aan me zit toe
als het paard niet reageerd op me been geef ik altijd wel tikje soms reageren ze daar niet eens op.
Ik wil ook nieuwe dingen leren en niet alleen druk zijn om het paard in beweging te houden.

Donderdag even kijken bij een andere manege krijg ik een priveles en kijken ze hoe ik rij.

zannaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:26

Manege paarden worden niet consequent gereden. Dat komt omdat er soms een beginner op zit en soms een gevorderde die gewoon totaal geen gevoel heeft voor dat specifieke paard.
Met veel manege paarden moet je gewoon iedere week weer helemaal overnieuw beginnen met attent maken op het been, etc. Ik heb een goede instructeur wat dat betreft, want hij wil dat je consequent bent. niet luisteren naar het been = nog eens been geven EN een tikje met zweep, zodat het paard leert dat hij naar het been moet luisteren.

Maar als jij je niet pretig voelt op de manege, dan zou ik opzoek gaan naar een manege waar je je wel prettig voelt.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:51

Een groot deel is toch prettig voelen op een manege, de dingen die ik lees vind ik niet zo vreemd, op veel maneges staan oudere paarden, en veel ervan hebben het toch wel met de rug omdat niet iedere ruiter even goed meekomt. Mijn paard zakt ook vaak door de achterbenen als ik hem niet actief doorrijd.
Maar goed, je moet gewoon een manege opzoeken waar je je wel prettig bij voelt...

thyra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 16:04

Je kan wel bij een manege blijven rijden, maar dan moet je er wel 1 zoeken waar je je zelf prettig bij voelt.
Dan zal je merken dat de lessen ook beter gaan en je meer vooruitgang boekt ;)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 09:02

dankjewel voor jullie reacties :)
Ik heb nu een pakket van 5 privelessen bij een andere manege.
(ik les nog 1x in de week op de andere manege oude manege zeg maar)

Ik heb nu 2 lessen gehad op de nieuwe manege die bevallen goed.
Probleem met groepslessen is dat je maand op zeg termijn hebt dus daar nog niet voor gekozen.
Ik maak het pakket van 5 prive lessen af maar denk dat ik stop bij de oude manege.
Ik maak het dit jaar nog af want je betaald per kwartaal.
En begin dan in het nieuwe jaar op de andere manege.

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 12:42

linnie050 schreef:
dankjewel voor jullie reacties :)
Ik heb nu een pakket van 5 privelessen bij een andere manege.
(ik les nog 1x in de week op de andere manege oude manege zeg maar)

Ik heb nu 2 lessen gehad op de nieuwe manege die bevallen goed.
Probleem met groepslessen is dat je maand op zeg termijn hebt dus daar nog niet voor gekozen.
Ik maak het pakket van 5 prive lessen af maar denk dat ik stop bij de oude manege.
Ik maak het dit jaar nog af want je betaald per kwartaal.
En begin dan in het nieuwe jaar op de andere manege.

super meid!!
indd wel even afmaken
en top dat het op de andere manege wel leuk is

Rocky1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 18:31

ik vind het ook fijn dat er nog wel een paar maneges over blijven waar je geen eigen paard moet hebben.
maar ik vind het wel zielig dat ze met zoon paar nog gewoon in de les word gereden,
en dan ook zo vaak en lang.
ik denk dat je beter toch wel een andere manege kan gaan opzoeken. ;d

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 11:09

Ja ik ben ook super blij dat er maneges zijn waar je terrecht kan zonder eigen paard.
Ik heb geen geld om een paard goed te onderhouden dus begin er niet aan.
Maar vind het erg fijn toch te kunnen lessen en alles bij te houden.