Mag een manege iets over overgewicht zeggen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mag een manege mensen op de weegschaal zetten?

-Ja!
423 (40%)
-Als zij dat nodig vinden wel.
497 (47%)
-Nee.
121 (11%)

Totaal aantal stemmen: 1041

_Cha

Mag een manege iets over overgewicht zeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 11:49

Nadat ik een andere topic over te dikke mensen te paard had gelezen.
Deed het me denken aan situatie's bij ons op de manege.

Wij hebben nogal een manege eigenaar die alles zegt , wat ze niet goed vind.
Zo heeft ze ook tegen iemand gezegt , dat ze te dik is.
Valt ze niet af , dan hoeft ze er niet meer komen om paard te rijden.

En zo was er nog iemand die hetzelfde te horen kreeg terwijl het haar eigen paard is(!!)

Ik heb een grote merrie , met veel spieren.
En ik zit er wel eens met een vriendin op , gaan we ook in draf en galop.
Samen zullen we ook wel 100 kg zijn.
Maar daar word nooit iets van gezegt.

Er zijn zelfs gevalletjes bij ons op de manege die moesten op de weegschaal!
En waar zouden jullie de grens trekken?

Kaitlyn

Re: Mag een manege iets over overgewicht zeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:51

Ik vind inderdaad dat een manege eigenaar mag zeggen: "Je bent te zwaar voor onze pony's en paarden." :j Hoe hard dat misschien ook is, er moet wel een grens getrokken worden.

Tegen iemand met een eigen paard kun je het wel zeggen, maar die kun je niets verbieden. :)

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:54

De manege eigenaar mag inderdaad zelf bepalen wanneer hij iemand niet op zijn paarden wil hebben, omdat deze te zwaar is. De paarden moeten nog langer mee, en als ze er te erg onder lijden houdt het gewoon een keer op... hoe hard dat ook aan kan komen voor die mensen, je moet eerst aan het dier denken.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:55

bij mijn (oude) manege werd bij nieuwe klanten verteld, (van boven de 90kg) dat het in het belang van de paarden niet mogelijk was om te komen lessen. Zeker nieuwelingen zitten een paard dan in de weg.
De gevorderden werd verteld dat ze aan de zware kant waren, en kregen de stevigere (meestal redelijk stugge) dieren. Dus die hielden vanzelf wel op, of gingen afvallen over eigen paarden werd niks gezegt. Pony's daarentegen wel. Kinderen die te groot of te zwaar werden, daar werden de ouders op aan gesproken. (op een nette manier) Maar meestal omdat de ouders er niet zoveel kaas van gegeten hadden.

Tigra_

Ja ik vindt van wel. Want het gaat om de welzijn van zijn paarden en zeker als mensen willen leren rijden is overgewicht echt een stuk lastiger en vooral belastender als iemand die al wel kan rijden.
Opzich vindt ik het ook z'n goed recht om er wat van te zeggen als is het een eigen paard van iemand. Het is zijn terrein en als hij dat niet wil hebben mag die best die persoon weg sturen dan moeten ze een andere plek zoeken.
Hard is het zeker maar het gaat wel om het welzijn van paarden en ik vindt dat persoonlijk een pluspunt voor een manege eigenaar die daar naar kijkt en niet alleen de eurotekens in z'n ogen achter na gaat.

Anoniem

Kaitlyn schreef:
Ik vind inderdaad dat een manege eigenaar mag zeggen: "Je bent te zwaar voor onze pony's en paarden." :j Hoe hard dat misschien ook is, er moet wel een grens getrokken worden.

Tegen iemand met een eigen paard kun je het wel zeggen, maar die kun je niets verbieden. :)

Mee eens :)
Met zijn tweeën op een paard zitten en zeker in draf en galop is voor je paard overigens heel oncomfortabel. Je zit dan te ver achter op de rug. Het is niet voor niks dat een zadel niet te lang mag zijn :)

Imre

Ik vind ook dat een manegehouder er iets van mag zeggen, zeker als het gaat om de manegepaarden kan er een gewichtslimiet worden ingesteld. Ik heb op een IJslandermanege gewerkt waar dat ook werd gedaan. Als het gaat om een pensionklant dan kan er best een opmerking over gemaakt worden, maar iemand verbieden om op zijn eigen paard te rijden is onmogelijk.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:56

Ja als manege eigenaar ben verantwoordelijk voor de paarden en pony's als iemand dan duidelijk te zwaar is voor een bepaald paard, zou het natuurlijk raar zijn om die persoon gewoon door te laten rijden op dat manege paard. Met eigen paarden vind ik het raar om het te verbieden, maar vind wel dat er (op een vriendelijke! toon en niet publikelijk) best iets over gezegd mag worden, maar dat geld oo kvoor t eerste geval. Publiekelijk iemand op de weegschaal zetten is zeker not done!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:59

Kaitlyn schreef:

Of om het iets tactischer te zeggen : "wij hebben geen passend paard voor u".
In Engeland is het veel gebruikelijker om lengte en gewicht op te moeten geven bv als je rijvakantie boekt. Heeft de stal waar je wil gaan rijden geen paard voor je dan accepteren ze je boeking niet.

Surprise_Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:59

Ja hoor, maar ze mogen niet gaan overdrijven natuurlijk. ;) Waar ik rijd hebben ze gewoon geen paarden voor dikke mensen, tuurlijk mag je wat steviger zijn, maar niet superlang of dik. Zijn namelijk allemaal kleine westernpaardjes :Y) Waar mn paardje staat was eerst ook een wat dikker meisje, die best vaak (lees: bijna elke dag) op een oudere pony daar ging rijden, ook over de straat galloperen, etc. Uiteindelijk hebben ze dan ook gezegd: 't kan gewoon niet meer, je mag poetsen, maar niet rijden.' Die mensen zijn best verlegen, dus ja, die durven niet veel te zeggen. Is nooit meer langsgeweest! :Y)

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:02

tamary schreef:
Kaitlyn schreef:

Of om het iets tactischer te zeggen : "wij hebben geen passend paard voor u".
In Engeland is het veel gebruikelijker om lengte en gewicht op te moeten geven bv als je rijvakantie boekt. Heeft de stal waar je wil gaan rijden geen paard voor je dan accepteren ze je boeking niet.

Het was ook maar om m'n punt te maken. ;)

_Cha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 12:04

Ik begrijp best dat een manege om te paarden moeten denken , en het is ook goed dat ze dat doen.

Maar 90 kg!!
Een beetje volwassen man , zit al over de 90 kg.

En je moet je voorstellen dat jij zo'n meisje bent .
Met 150 kg is het een ander verhaal.
Maar gewoon voor de stevige mensen , een verbod...

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:06

Voor ieder paard is een maximum wat er gezond gedragen kan worden. En dat een beetje volwassen man meer weegt heeft daar niks mee te maken. Dan gaat die beetje volwassen man maar niet op een paard zitten.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:06

Als ik ergens bij iemand een ritje wil maken, dan vraag ik uit mezelf al netjes of er paarden zijn die geschikt zijn voor mijn gewicht.

Maar ik vond voor het behoud van de manege paarden het juist goed dat ze rekening houden met het gewicht van de ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:08

Absoluut. Als manegehouder ben je verantwoordelijk voor het welzijn van je medewerkers: de paarden en ponies. Die dieren hebben het zwaarder dan het gemiddelde pensionpaard, juist omdat ze ook beginnende en nog minder handige ruiters op moeten leiden. Als eigenaar moet je dan zorgen dat hun welzijn niet in het geding komt. En dat betekent dat je ze dus ook moet beschermen tegen te hoge belasting in gewicht.
Dit dient echter wel TACTISCH gebracht te worden, en nimmer lomp en grof. Je werkt immers ook met mensen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:08

Ze mogen niet zeggen dat je te dik bent (dit is een aanval op iemands uiterlijk die feitelijk niet relevant is en iemand aan kan vechten via de rechter), hooguit dat je te zwaar gevonden wordt voor hun dieren.
HOE iets wordt gezegd is dus belangrijker dan of het gezegd kan/mag worden.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:09

Ik vind dat een manege eigenaar er in het belang en welzijn van zijn paarden er wat over mag zeggen. De manege waar mijn paarden staan heeft 'geluisterd' naar de toename van grotere/zwaardere lesklanten en een paar enorme en sterke paarden aangeschaft.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:11

Tuurlijk mag dat.
Ik heb nu als uitgangs punt genomen dat ik geen lesklanten aanneem van boven de 90kg. Dit in verband met het behoud van de gezondheid van mijn paarden en pony's. Ik heb in mijn huidige klanten bestand 2 die dit overschrijden, die mogen blijven rijden omdat ze dat al bij mij doen. Maar nieuwe klanten met overgewicht, dat is een no-go geworden. :)
Laatst bijgewerkt door Chaos op 13-07-11 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:11

Ik vind dat een hele goede zaak, het gaat hier wel om dierenwelzijn die al die kilos mee moeten zeulen he.

Logic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:13

Bij ons was ook 90 k de max om te mogen lessen. :j Terecht imo. :)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:14

Ja ik vind van wel.
Het is een manege zijn boterham en die wil je graag heel houden.

Als je er standaard te dikke mensen op zet is dat slecht voor zijn boterham dus zal hij dat niet zo snel doen.

Ik vind het wel goed.. alleen vind ik niet dat hij moet/mag oordelen over dikke mensen en hun eigen paard.
Het is wel goed dat hij dat zou zeggen maar dat is niet aan hem... dat is altijd nog de verantwoording van de eigenaar.

Iloveheidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:16

op de manege waar ik heb stage gelopen was 100 kg het maximum ze hebben daar ook een weegschaal om de mensen de wegen en het bij tehouden of ze niet te zwaar worden, er rijden ook veel gehadicapten die veder niet veel beweging krijgen daar letten ze extra op.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:16

_Cha schreef:
Ik begrijp best dat een manege om te paarden moeten denken , en het is ook goed dat ze dat doen.

Maar 90 kg!!

dan moeten die stevige mensen maar fijn een eigen paard aanschaffen, zouden ze bij ons zeggen. Waar trek je de grens?
Stel er rijden elke dag (5 dagen per week grote stevige kerels) Dit is niet gezond voor een paard. als ze kunnen rijden, ala dan zitten ze het paard niet in de weg, maar als ze net beginnen.

Zware stevige paarden aanschaffen is geprobeerd, maar dat was geen succes, want ook die houden dat niet heel lang vol.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:17

Kaitlyn schreef:

Sluit ik me helemaal bij aan.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:35

_Cha schreef:

Maar 90 kg!!

Ik vind dat er zeker mensen geweigerd mogen worden wanneer ze te zwaar zijn. _Cha heeft gelijk. een "beetje" man weegt al rond of meer dan 90 kilo, en dan hoeven ze echt geen bierbuik te hebben hoor... betekend dit dat deze mensen dan NIET mogen rijden op maneges? En wat dacht je van de gemiddelde Nederlandse vrouw? Die wegen allemaal echt geen 50 kilo hoor! Wanneer trek je de grens, vraag ik me af. Mensen die slank ogen maar wat langer zijn kunnen anders ook méér wegen, hoor! Wat is bijvoorbeeld het limiet van lengte? Mogen mensen van bijv. boven de 1.90 dan óók niet paardrijden??? Vind het heel scheef om dus een algemeen limiet van 90 kilo te stellen (wat zo te lezen op veel maneges voorkomt) voor paardrijden. Een limiet voor gewicht, ok... Maar 90 kilo??? Waar baseren ze dat op? Omvang telt ook, hoor! Ik zie maar al te vaak mensen op manegepaarden zitten die er veel te groot voor zijn.