Onzekere pony..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Veerle_88

Onzekere pony..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 19:38

Ik rij vaak op een manege pony waar ik al wel een beetje een band mee heb,
Ik rijd ook wel eens wedstrijden op haar maar dan is ze erg gespannen en durft
ze soms niet eens van de ene naar de andere bak te lopen. Ze heeft niet zulke
goede herrinderingen aan deze manege waar ze nu op staat. Zij heeft namelijk
slechte manege zadels op haar rug gehad en had helemaal een kapotte schoft.
Gelukkig is dat nu helemaal weer heel ;) Zou die onzekerheid hier door komen?
Ik weet verder niks van haar achtergrond. Ik zou haar graag laten veranderen
maar weet niet hoe, iemand tips??

Alvast bedankt! *D

kersxtje

Re: Onzekere pony..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 20:58

misschien zou je haar kunnen huren met pony kamp (als jullie dat doen)
zodat jullie meer in elkaar vertrouwen zij ook meer aan durft enzo.
je moet in ieder geval veel geduld hebben en vertrouwen opbouwen, dit kan ook beter zijn voor de andere mensen die erop rijden. Je kan natuurlijk ook even informeren bij de eigenaar wat haar achtergrond is ,dit kan helpen bij t zelfverzekerder maken.

veel succes.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 21:44

Mijn pony was ook zo onzeker. Dat verhelp je alleen door een goede vertrouwensband op te bouwen. Als je meer tijd met haar doorbrengt en ze vertrouwen in je krijgt zul je merken dat het vanzelf beter gaat.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 21:47

Buiten een goede vertrouwensband moet je wel ervoor zorgen dat je een leider voor hem bent. Hij moet ook op jou kunnen vertrouwen en je zien als een leider. Zo help je hem langs dingen die hij eng vind.

Veerle_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 09:20

Bedankt! Ik heb vandaag mijn laatste examen en daarna ben ik vrij :)
Dus ik heb tijd genoeg, meestal ging ik op zondag haar ook wel eens een uurtje
poetsen nadat ik op mijn verzorgpaard had gereden, helpt dit ook hierbij?
Want ik heb het idee dat ze mij net als iedereen zo ziet.
Ik heb haar ook wel eens een keer lekker vrij in de bak laten rennen en als ik dan naar
haar toe kwam gelopen kwam zij er ook al aan. En als ik achteruit of ging rennen deed zij
mee, heeft dat ook wat met vertrouwen te maken?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 09:51

Mag ik jullie ook even bijpraten dat het hier om een manegepaard gaat?! Een manege paard rijd minstens 2 lessen per dag, en heeft per week (vaak op zondag) 1 dag vrij... Zo'n paard heeft dus minstens 12 man per week op de rug! Als er dan elke keer een andere ruiter op zit, die het elke keer weer anders aanpakt... En als de ene ruiter dit paard 'laat vallen' en de ander dit probeerd op te lossen door vertrouwen te winnen, zit er niet echt veel nut achter. Want TS probeerd het vertrouwen van dit paard te winnen, en haar te helpen, en probeerd de leider te worden, terwijl een ander, een uur later of eerder, juist het tegenovergestelde doet! Dit is een typisch probleem van een manege paard. En om van een manege paard de volle 100% vertrouwen te winnen, zou je er elke dag moeten zijn. Elke dag dit paard doen. Pas dan, heb je een kleine kans dat ze je blindelings gaat vertrouwen. Er kan heus een klik zijn met een paard. Je kunt een manege paard helemaal het einde vinden, maar omdat er zo veel verschillende mensen op rijden, is het vertrouwen winnen heel moeilijk. En TS, dit is het gevoel van een leider! Als jij dit paard los zet, en ze komt op je af als je haar roept, en ze loopt achter je aan, ben je haar leider. Loopt ze voor je uit, is het paard de leider, loopt ze naast je, zijn jullie 'vriendjes', en loopt ze achter je, ben jij de leider. Dit is het instinct van het paard, en zo gaat het vaak in een kudde ook. De leider loopt voorop, en de rest erachter aan.
Verder heb ik nog wel een tip, voor als je bijv. op wedstrijd gaat met haar, en ze vind iets eng, ga haar dan maar aaien, en praat maar rustig tegen haar. Hier worden de meeste paarden rustig van. Stel haar maar gerust en op haar gemak. Maar een echte band krijgen is heel moeilijk met een manege paard...

Succes!

inge98

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 10:23

hey,
een goede band kan heelveel helpen.
neem bijv elke keer wat lekkers mee als je haar roept dan herkent ze ook je stem.
probeer ze ook zoveel mogelijkt ebegrijpen en niet te straffen.
veel plezier!!

Veerle_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 16:02

@ LoveUggs,
Bedankt voor je reactie! Het is idd moeilijk om met een manegepony een band te krijgen.
Alleen heb ik mijn oude verzorgpony (ook op dezelfde manege) wel een hele goede band
gekregen, ze reed ook wel bijna elke les en deed tegen alle kinderen boos en ging trappen, maar ik heb ongeveer een jaar op haar gereden, 2 á 3 keer in de week, en ze herkend mij nog steeds. Ze is nu al wel heel oud en ik rij nooit meer op haar maar laat haar soms nog wel eens even rollen, ik kan gewoon zonder halstertouw door de gangen met haar lopen, ze volgt me overal.

Het wekt dus niet bij elke pony hetzelfde? Ik kan helaas niks over haar achtergrond vragen want de manege zelf is eigenaar en die heeft er verder natuurlijk niet naar gevraagd. :(

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 16:03

-> MA

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 20:37

Met een manege paard kun je zeker een band krijgen, vind iets wat jou voor haar onderscheid van anderen. Ik zelf heb altijd een andere toon in me stem gehad als ik riep, als ik aan het begin van de stal stond en ik riep me manegemaatje dan hoorde ik hem 6stallen verderop al hinneken.. Als hij reed en de kinderen waren even aan het uitstappen ik ik riep hem terwijl hij achterin de bak liep dan kwam hij met zijn oren naar voren vlug aanlopen.. Nu issie van mij :P Maar ik heb met meer paarden zo'n band gehad, en dan iedere keer door knuffelen, lekkers en een eigen herkenbare stem..
Ik gebruik ook bij mijn eigenpaarden het woord koekie met de harde nadruk op de IE, die kennen dat precies. Het manege paard die ik nu rijd kent het ook en als ik erop zit en ik stap en ik zeg koekie dan staat ze gelijk stil en kijkt ze achterom..

Het is veel en nutteloze informatie die ik zeg, maar jezelf onderscheiden van anderen en echt moeite doen om niet 1 uit 100 te zijn scheelt echt ;)

Veerle_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 14:16

Nutteloos? Totaal niet haha ik herken dit ook wel met mijn oude verzorgpony.
Die gaat altijd heel laag 'grinniken' als ik haar roep :)
Blijft elke keer weer leuk (a)

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 15:27

maar dat kan bij manegepaarden net zo goed, als jij je onderscheid van de rest van de groep zullen ze je blijven herkennen. Zelfs als je maar 1x in de week gaat. Dat ze je blindelings gaan vertrouwen zal ik niet zeggen, daar moet je wel meer tijd en energie in steken. Maar als je stem al effect heeft en herkenbaar is dan is dat al een goed begin ;) :)

Veerle_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 18:55

Jaa, ik ga dit jaar ook ponykamp begleiden, ik misschien rijd ik wel op
haar die hele week omdat ze niet echt bestemd is voor kleinere kinderen :)
En mijn verzorgpaard die ik nu heb gaat helaas weg, dus ik hoop dat zij mijn
volgende verzorgpony word *D