manege bartels (mans)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tukje

manege bartels (mans)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 21:32

Hallo ik vroeg me af wie er op manege mans Bartels reed, op zich ligt het redelijk in de buurt waar ik woon. Heb op het internet gekeken en het leek me op zich wel wat. Binnen kort daar maar eens langs gaan

Anoniem

Re: manege bartels (mans)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 10:52

Ik denk dat als je ziet hoe de paarden er daar bij staan, je gillend weer naar buiten rent :\

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 17:07

Ik ben daar 2 keer geweest met de trektochten van stal t' Reelaer. Vreselijk is het daar de paarden staan met open wonden waar niks aan gedaan word, paarden staan in een klein donker hokje.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 17:12

Ik denk dat je beter wat verder kan reizen en bij 't Reelear gaan lessen... Daar is het allemaal wat beter verzorgd als het om de dieren gaat ;)

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:58

Ik zou inderdaad ook beter naar 't reelaer gaan en niet naar mans bartels.
Alhoewel, er staat wel een fjordenhengst die al ruim 30 is toch? ;) Gezondheid van de paarden zal dus wel okee zijn. Moet zeggen dat het de laatste jaren wel verbeterd is, manegeponys stonden wel lekker op het land vorig jaar..
en hij heeft geweldig mooie dieren.
De voorzieningen zijn echter om te huilen. Tevens het voer wat de dieren krijgen.

emrl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 19:05

Ook ik ben er vorig jaar geweest met 't reelaer, ik vind het niet veel soeps, de manege pony's hebben geen drinkwater in de stal zelf en dit moest dus gedaan worden met emmers de stallen rond. Het voer, tja ze doen het er goed op zou ik zeggen. Een gang is verschrikkelijk benauwd en enorm donker. Toch aardig wat paarden waren zeer zwaarademig. Een paard stond daar met een flinke wond op zijn been en een flinke infectie, wat niet/nauwelijks verzorgd werd. Nee sorry, het is een onwijs lieve man, met een goed hart maar de manege is werkelijk een ramp.
edit, op het achterterrein is wel een prachtige locatie die ik terug zie op de site, maar die word alleen gebruikt voor wedstrijden dacht ik.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 22:21

emrl schreef:
edit, op het achterterrein is wel een prachtige locatie die ik terug zie op de site, maar die word alleen gebruikt voor wedstrijden dacht ik.

Als ik me niet vergis is daar een paar keer het NK western verreden.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 22:32

Volgens mij staat de binnenmanege waar wedstrijden gereden worden eigenlijk los van Mans manege. Eerste is geloof ik van stichting Bartels (?)
Heb iig als kind een paar jaar bij mans gereden en toen vond ik het al vreselijk hoe alles eruit zag en hoe de paarden erbij stonden. De kleine pony's stonden allemaal opgepropt op de deel en daar moest je dan als 10-jarig kind maar zelf je pony tussenuit plukken. Of de pony's liepen los in de bak waar je dan ook moest opzadelen, zaten niet altijd even vriendelijke pony's bij waardoor ik een keer door een pony in mijn oor gebeten ben en naar de huisarts kon om dit te laten hechten. Deze pony had al vaker kinderen getrapt of gebeten, dus waarom deze nog los mocht lopen....

Al met al zou ik daar noooooit weer gaan rijden, dan kun je idd beter naar het Reelaer gaan. Daar heb ik een erg leuke tijd gehad!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 08:50

MLoeser schreef:
emrl schreef:

Als ik me niet vergis is daar een paar keer het NK western verreden.

Dat klopt, maar dat gedeelte heeft niets met Mans te maken.
Het onderscheid daar is makkelijk te maken: waar het een smerige pestbende is, is het van Mans. De rest (netjes en goed onderhouden, staan geen paarden) is van de Stichting.

_Knofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:58

Alles is van de stichting ,alleen mans bartels heeft de beschikking over het eerste gedeelte..
ik heb er jaren gereden ,en heb er veel plezier gehad! We waren hele zaterdagen op de manege, hielpen waar we konden, en hadden t altijd gezellig..
De paarden staan niet allemaal in grote stallen, of zijn voorzien van drinkwater, maar krijgen naar mijn idee altijd genoeg. De stallen worden uitgemest door de mensen die daar rijden ,en het is flink verbeterd met een aantal jaren terug. Ik heb er de basis van het rijden goed geleerd, en heb er nog steeds profijt van dat Mans altijd erg direct was, als je er af viel moest en zou je er weer op stappen, had je bij wijze van je arm gebroken, je moest er eerst weer op!
Ben erg blij dat ik bij mans heb leren rijden.. Het Reelaer staat bij mij ook bekend als een goede manege,
wel vind ik dat alles daar wat commerciëler is.. Je leert er rijden ,maar met alles er om heen heb je vrij weinig te maken..
Als ik opnieuw de keuze zou moeten maken, zou ik ondanks de wat slechtere voorzieningen bij Manege bartels gaan lessen!

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 16:05

Grappig dat jij er weer heel anders op terug kijkt ;) Als ik alleen al weer terugdenk aan die zadelkamer... Volgens mij werd gewoon elk willekeurig zadel op een pony gegooid. En ken jij Beauty? Die was op een gegeven moment haar oog kwijt dankzij een verdwaalde spijker aan de muur...

xmaddyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 16:19

Ook ik ben er met het reelaer geweest, en ja het is wel wat anders dan ik gewend was. De stallen zijn idd erg donker en niet heel groot, maar bij aankomst stonden er 3 paarden los in de bak, dus volgens mij zet hij ze wel in groepjes buiten en op de vele weitjes daarachter.
De meiden daar op stal helpen ook wel een heleboel dus het is dan wel niet luxe maar het is ook niet vreselijk.
Onze indruk was dat de paarden en pony's helemaal niet gemeen waren en juist wel een knuffel wilden.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 17:55

Ik heb daar ook wel een hele leuke tijd gehad hoor, was idd erg gezellig. Met name de buitenrit met hemelvaart :) En die bijtgrage pony was ook een uitzondering. Maar wel jammer dat er pas na 4 accidenten wat aan gedaan werd. Overal kom je positieve en negatieve punten tegen, maar naar mijn idee zijn er bij Mans toch teveel negatieve helaas. Hoe oud zou hij nu trouwens zijn? Ergens in de 80?

Ashti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:43

Het is er misschien inderdaad niet zoals iedereen gewend is, maar op zich worden de paarden goed verzorgd. Ze komen iedere dag buiten (bij welke manege gebeurd dat nog???). En de eigenaar (Mans) is een oud mannetje, dus hij kan het gewoon niet meer allemaal 'handelen'.

En als 'Reelaer-gangers' kunnen we blij zijn dat we daar ieder jaar weer terecht kunnen! Vind maar 'ns een plek waar je met zo'n 15 paarden een nacht kunt de paarden kunt stallen!
(Al moet ik zeggen dat ik ieder jaar weer even in shock ben hoe het er daar uitziet, maar even later ben ik er alweer aan gewend.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 21:27

Nee sorry, paarden die in vieze donkere hokken staan en onverzorgde wonden hebben, worden niet goed verzorgd. De leeftijd van de eigenaar staat daar los van.
Zou wat moois worden, als het aantal onvolkomenheden evenrdig mag stijgen met de leeftijd van een eigenaar. Dan hoeven we het niet meer over paardenwelzijn te hebben maar moeten we een leeftijdslimiet voor het houden van paarden in gaan stellen.

Er zijn ( godzijdank) meer maneges waar de paarden dagelijks buiten komen. Sterker nog, in onderhouden ruimtes... ;)

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 21:56

u_times: Mans is ook een super aardig mannetje en heeft denk ik ook echt het beste voor met zijn paarden, maar ookal ben je al op een wat oudere leeftijd de paarden mogen daar niet onder lijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 22:01

Dat die man het allemaal goed bedoelt staat buiten kijf :j

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 22:34

Toen ik daar 17 jaar geleden reed, was het er al een zooi... Zo oud was hij toen dus ook nog weer niet, leeftijd lijkt mij dus ook niet van toepassing.

Ashti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 09:19

Uiteraard, leeftijd mag geen rol spelen in de verzorging van paarden. Dat ben ik volledig met jullie eens.

Echter, ik wilde hier een post plaatsen om e.e.a. een beetje te nuanceren. Veel mensen noemen namelijk dat ze bij Bartels geweest zijn tijdens de trektocht van het Reelaer. Het zou toch erg vervelend zijn als men er op de een of andere manier achter komt dat er door mensen van 't Reelaer zo gesproken wordt over manege Bartels, terwijl wij er altijd hartelijk ontvangen worden. Stel je voor dat 't Reelaer daar niet meer terecht kan, dat zou toch erg vervelend zijn....

xMaritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 09:37

Ook ik ben er geweest met Reelaer, en al voordat we er waren zaten een aantal meiden allemaal verhalen te vertellen over hoe zielig de paarden daar wel niet waren en hoe slecht ze verzorgd werden. Toen ik daar aankwam zag ik dus ook alleen maar zielige paarden. Het jaar daarop ben ik weer op trektocht geweest, maar toen ben ik enigzins neutraal ernaar toe gegaan, en volgens mij valt het allemaal wel mee. Er is inderdaad een donkere gang met kleine stallen, maar volgens mij lopen de paarden wel regelmatig in de paddock of op het land. Ze hebben geen drinkbak maar ze krijgen allemaal voldoende water. De 30 jaar oude fjord was wel even schrikken om te zien, maar dat komt wss ook wel door zijn leeftijd. Verder weet ik niet zo veel van hoe het er dagelijks gaat (bijv over die zadels), maar ik denk dat het allemaal wel meevalt.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 14:53

Hoe oud de man is en zijn bedoelingen zijn allemaal leuk en aardig hoor, maar dat vind ik nog geen afdoende excuus voor de toestand waarin de paarden verkeren. Het is vast een hele aardige man, maar op een gegeven moment moet hij inzien dat hij niet meer in staat is zijn dieren goed te verzorgen. Dan heeft hij nog 2 keuzes: Een goede stalhulp inhuren die de verzorging van de paarden op een diervriendelijke manier kan managen, of de hele boel verkopen...

tukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 21:38

Nou ik ben van de week wezen kijken, en wat velen hier zeggen: is de huisvesting van de paarden en pony's verre van goed. Mans is een lieve man (ik schok er van hoe oud dat hij was) en ook zijn vrouw is een lief mens. Hij is op zijn manier best goed voor zijn dieren. en ook het sfeertje onder de klanten beviel me heel goed.

Maar donkere pony stallen en hele kleine stallen en laten we niet over de loods spreken waar pony's met stotouwtjes in een bij elkaar gekneutselde stand vast stonden |( Ik hou mijn hart vast als daar brand uit breekt, al goed de dieren zagen er niet mager uit en idd die oude fjorden hengst stond er ook nog.

Dus ik mag die beste man niet verder afkraken, maar mijn voorkeur gaat toch naar een andere manege.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 21:41

Goed dat je zelf bent gaan kijken om je zo zelf een menng te vormen :)

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 21:48

Neem aan dat je met die vrouw Aaltje bedoelt? Dat is nl zijn zus... Voor zover ik weet is Mans nooit getrouwd geweest ;)

_Knofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 12:22

MLoeser schreef:
Hoe oud de man is en zijn bedoelingen zijn allemaal leuk en aardig hoor, maar dat vind ik nog geen afdoende excuus voor de toestand waarin de paarden verkeren. Het is vast een hele aardige man, maar op een gegeven moment moet hij inzien dat hij niet meer in staat is zijn dieren goed te verzorgen. Dan heeft hij nog 2 keuzes: Een goede stalhulp inhuren die de verzorging van de paarden op een diervriendelijke manier kan managen, of de hele boel verkopen...

verkopen gebeurt nooit, het terrein is niet van mans zelf, hij mag het gebruiken. :)