Pony/paard te goed voor de manege

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Pony/paard te goed voor de manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 17:47

Ik lees wel eens dat pony's of paarden te goed zijn voor manegelessen.
Mi zegt dit iets over de kwaliteit van de lessen, als een paard met talent niet tot zijn recht komt en afgestompt wordt, wordt er niet goed lesgegeven.
Juist de paarden die van zichzelf makkelijk dragen en bewegen zouden ingezet moeten worden voor beginners en de instructeurs zouden ruiters een degelijke basis moeten geven dat ze elk braaf paard (met of zonder talent) de basis moeten kunnen rijden/trainen zonder het beter pluk trek en schopwerk. Dan groeien de meeste ruiters ook makkelijker door omdat alles duidelijker is en vanuit balans kun je verder. Wat vinden jullie daarvan? Dit is namelijk puur mijn mening, maar misschien zijn er mensen met heel andere inzichten.

sillyhorse

Re: Pony/paard te goed voor de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 18:46

Klinkt ideaal, maar er zijn maar weinig (waarschijnlijk zelfs geen) mensen die de eerste maanden/jaren een paard niet in de weg zitten.

_Maart_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 18:48

Klinkt goed inderdaad, maar net zoals sillyhorse zegt, de eerste paar maanden zit je je pony écht in de weg.... al zou dit weer wat gecomposeerd kunnen worden met gevorderde lessen, hmm, ben benieuwd wat de rest ervan vindt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 18:50

Maar je rijdt toch langer op een manege dan alleen die eerste maanden :?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 18:54

Ja, maar de paarden krijgen elke keer opnieuw mensen op hun rug, voor wie het de eerste maanden is.
De gemiddelde manege koopt geen dure sportpaarden voor hun lessen.
Soms wel wat oudere, goede sportpaarden, die niet meer echt in de sport uitgebracht kunnen worden.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 20:37

Dus een paard dat zijn bouw toch al tegen heeft en geen talent die moet dat maar oplossen? Ik denk dat die paarden er meer last van hebben.
Uiteraard zit iedereen in het begin zijn paard in de weg, maar hoelang en hoe erg dat hangt af van de begeleiding. Ook iemand die niet in een keer kan lichtrijden kan dmv oefeningen in stap meer gevoel van ritme en balans krijgen en hoeft dan niet eindeloos te hobbelen tot het perongeluk een keertje lukt.
Hoorde trouwens laatst een uitspraak:
Een les zonder galop is geen les.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 20:42

Bij een handelsstal waar ik ooit eens was, zei die eigenaar, dat hij vaak paarden verkocht aan maneges.
Dat ging voornamelijk op karakter. Rustige en slome (flegmatieke) paarden verkocht hij dan het meest.
Maneges willen geen felle sportpaarden maar rustige, kalme paarden.
En vast niet de duurste paarden, want hoe je het ook wendt of keert, een paard wordt er echt niet beter op als manegepaard.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 20:47

Dus sportpaarden zijn fel?
Wat is er dan zo verschillend in de sportpony en paarden fokkerij dat sportpony's vaak een goed karakter (=nuchter, voorwaarts, werkwillig en vooral braaf) hebben en daar ook op gesellecteerd worden maar tevens ook over talent beschikken?
Zit zelf niet zo in de paarden dus daar ben ik wel benieuwd naar.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 20:53

Je hebt natuurlijk ook rustige en kalme sportpaarden.
Maneges hebben ook vaak KWPN'ers als manegepaard denk ik.
Maar niet de duurdere, talentvolle paarden.
Omdat ze ook goede paarden kunnen vinden die minder vermogen hebben, maar wel geschikt zijn voor het werk als manegepaard.
Waarom zou een manege een duur paard kopen voor manegewerk, als een braaf, eenvoudiger paard hetzelfde werk ook kan doen?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 20:55

het gaat hier meer over paarden die reeds op de manege lopen maar om die reden te koop komen te staan. Uiteraard zal het allemaal om geld draaien, daar twijfel ik niet aan, maar in mijn ogen klopt die uitspraak dus niet.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 20:59

Ik ben het wel eens met de stelling dat sommige paarden te goed zijn voor een manege.
En dan niet zozeer te goed ,maar meer dat het paard qua karakter niet goed is.
Of dat er veelmeer uit te halen is en dit zonde zou zijn als ie dan maar in een beginneersles rondhobbeld. (echte echte beginners)

Mijn pony is ook te ''goed'' voor een manege simpelweg omdat er veel uit te halen + het een wat drukker paardje is dat juist begleiding v/d ruiter nodig heeft ipv andersom.

Dus vind alleen het woord ''goed'' verkeerd ,maar ben het er wel mee eens dat sommige paarden er niet geschikt voor zijn.

OneFellSwoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:00

ik vind dat geen een paard echt slecht genoeg is voor manege lessen als het daar op neer komt. Naar mijn mening moet de manege goed genoeg zijn om alle beesten heel en gezond te houden.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:03

De maneges die ik ken, gebruiken voor de echte beginnerslessen, juist de sloomste/rustigste paarden en pony's.
Als je daarvoor een goed paard zou gebruiken, wat goed loopt en dus goed aan de hulpen staat, is het geen goed paard voor een beginner. De beginner zou er dan denk ik, binnen de kortste keren naast liggen.
Een paard wat makkelijk loopt, van zichzelf dragend, en rustig en kalm genoeg voor een beginnerslesje.
Volgens mij zijn die paarden niet snel te vinden.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:04

Te goed voor een manege, ja, het zit er in. Pony's die willen presteren, die willen werken voor je.
Aan de ene kant juist perfecte manege pony's, maar aan de andere kant sneu om er zulke ruiters op te zetten (en ik kraak nu geen manege ruiters af, totaal niet, iedereen moet het leren & op maneges rijden zat prima ruiters).

Maar ik vind het zieliger paarden die niet met de drukte om kunnen gaan op een manege te houden, die te gevoelig zijn in de omgang etc dan een paard met goede kwaliteiten.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:09

Om eerlijk te zijn, ik vind het dood en doodzonde om hele goeie paarden als manegepaarden te in te zetten/gebruiken. Die worden helemaal verpest met de jaren. Vaak genoeg gezien.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 21:19

Daar zit idd wel wat in dat je het anders zou kunnen lezen, en dat het bedoelt wordt als niet geschikt, echter kan ik bijna met elk soort pony lesgeven alleen je moet niet verwachten dat ik een beginner met een zenuwachtig springerig paard laat galoperen.
Juist met die loperige ga ik bezig met balans en probeer ik door veranderingen in de zit en houding van de ruiter het paard meer in evenwicht te krijgen. Deze paarden geven vaak een heel goede feedback en daar kun je makkelijk en meteen op in spelen. Mijn ervaring is dat ze op die manier ook zeer berreid zijn tot meewerken.
Als je als doel hebt dat de pony/paard aan het eind van de les beter loopt als aan het begin en de ruiter er beter op zit/rijdt als ervoor maar er verder geen grote verwachtingen en valse beelden bijhaalt is dat doel bijna altijd wel haalbaar.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:26

Is dan niet het gevaar met loperige pony's met beginners erop, dat ze juist uit een soort angst krampachtig gaan zitten, en aan de teugels gaan trekken?
Ik denk dat bij een gemiddelde manege het doel van een beginnersles niet is, dat het paard beter gaat lopen op het eind.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 21:36

en daarom sta ik dus les te geven en te zorgen dat ze niet gaan trekken en remmen maar de balans herstellen zodat naar voor vallen niet meer nodig is. Vaak is het een logisch gevolg, de balans is weg, de ene wordt sloom en de ander snel, de ruiter raakt erdoor nogmeer uit balans en bij het ene paard gaat het teveel met de handen werken (tegenhouden=spannen) en bij het andere met het been (vooruit duwen=spannen) het ene paard wordt er slomer van en het andere nog sneller.

Heb nog wel wat van die geweldige pony's gehad. Een die alleen maar bokte, iedereen aanviel en ervandoor ging. Er hebben kinderen op gereden, enkel door dier in zijn waarde te laten en gebruik van te maken binnen de grenzen die het aangaf.
Nu een dominante merrie staan. Hoe minder je met hand en been doet en hoe meer je op zit doet hoe meer ze gaan meewerken. Wil je met hand en been rijden gaat ze rennen met hoofd in de lucht of stilstaan en bokken.
Die paarden zijn best geschikt om mee les te geven, kinderen leren meteen dat aan de teugels hangen en schoppen niet het gewenste effect geeft.
Wat weer minder handig in de lessen is, is een heel blij paard, die constant van vreugde de lucht in springt of bij de minste spanning als een bom ontploft. Dat vinden beginnende ruiters niet zo leuk, ze komen immers niet voor vliegles.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:38

lailapri schreef:
Ik lees wel eens dat pony's of paarden te goed zijn voor manegelessen.
Mi zegt dit iets over de kwaliteit van de lessen, als een paard met talent niet tot zijn recht komt en afgestompt wordt, wordt er niet goed lesgegeven.

Niet alle paarden zijn geschikt om elke week 20 verschillende mensen op de rug te hebben. Die paarden kunnen misschien super schoolmeesters zijn voor 1 eigenaar, alleen niet geschikt zijn voor verschillende ruiters.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:44

Een goed leerpaard is een paard die een beginnende ruiter "pikt" en maar heen laat gaan, een semi-gevorderde ruiter laat weten dat ie er echt nog lang niet is, en een gevorderde ruiter het idee geeft dat ze samen nog meer kunnen bereiken.

Ik ben heel blij om op een rijschool te rijden waar deze paarden staan !

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:51

Je kunt het idd van twee kanten bekijken maar het niveau van lesgeven vind ik idd zeer belangrijk ,ook voor manege lessen.
Je ziet vaak afgestompte dieren die alleen maar treintje in de bak rijden, dat vind ik dus een gebrek van de instructie die het zich makkelijk maakt.

Maar niet ieder dier vind het wisselde niveau van de ruiter prettig en kan daarom ook niet geschikt zijn voor manege werk.
onze vorige vereniging had ook manegelessen waar ik van dacht ....jeetje zonde van de pony's en dit terwijl ik een pony verhuurd heb aan een andere manege waar ook de manegelessen van hoog niveau zijn en het niet uitmaakt hoe gevorderd de ruiter is , het niveau van de les is hoog !
Deze ruiters gaan zogauw als ze wat verder zijn ook op concours met deze manegepony's en mogen ook een startkaart aanvragen.
Zo kwam ik op de bixiedag waar ik les gaf een pony tegen die ik op de desbetreffende manege zelf les heb gegeven , deze pony is heel ervaren heeft met verschillende meisjes M/Z dressuur gereden.
Een heerlijke pony om in de les te hebben ,fijn aan de hulpen en dat is voor een beginnende ruiter ook fijn.
maar hij blijft fijn aan de hulpen omdat het niveau manegeles gewoon goed is.

dus wat is zonde van de pony.....ik denk dat een hoop bij de instructie weg komt , juist bij beginnende ruiters.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 22:19

Uiteraard komt het bij mij veel minder voor maar als ik iets nieuws leer in mijn houding bijvoorbeeld dan ben ik ook niet altijd super stabiel maar het paard is niet meteen afgestomp. Mijn fjord gaat wel op de rem van ow je gaat erafvallen, mooi! en mijn schoolpaard wilt dan harder tot ik het helemaal kwijt ben en alles losgooi, maar als ik het dan heb dan doen ze het weer als een ti et.
Maar dat kan alleen als je ding per ding doet in een logische volgoorde en dat kan betekenen dat je lessen niet galopeerd of nauwelijks draaft. En dan kan ik met het paard nog het gevoel hebben hard te hebben gewerkt.

Super joh dat er ruitertjes goed opgeleid worden en die mogelijkheden krijgen!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 22:23

Ik zeg niet elk paard maar bijna alle paarden kunnen iets wat goed kan worden

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 22:34

lailapri schreef:
Uiteraard komt het bij mij veel minder voor maar als ik iets nieuws leer in mijn houding bijvoorbeeld dan ben ik ook niet altijd super stabiel maar het paard is niet meteen afgestomp. Mijn fjord gaat wel op de rem van ow je gaat erafvallen, mooi! en mijn schoolpaard wilt dan harder tot ik het helemaal kwijt ben en alles losgooi, maar als ik het dan heb dan doen ze het weer als een ti et.
Maar dat kan alleen als je ding per ding doet in een logische volgoorde en dat kan betekenen dat je lessen niet galopeerd of nauwelijks draaft. En dan kan ik met het paard nog het gevoel hebben hard te hebben gewerkt.

Super joh dat er ruitertjes goed opgeleid worden en die mogelijkheden krijgen!

ik heb zelf alleen maar pony's die in de sport lopen , en deze die ik verhuurt heb is dus ook geklasseerd ik had dit niet gedaan als het lesniveau laag was.
mischien kun je er een voorstelling van maken ,aan het eind van het seizoen organiseerd deze manege een cross in het bos , het is echt een hoogtepunt voor alle ruiters (ook de wedstrijdruiters met eigen pony's/paarden die hier heel veel lessen) maar allemaal dus ook de manege kinderen( wat een stom woord) rijden allemaal de cross.
Op onze eigen manege komen ze niet eens buiten voor een buitenrit !!
ik hoorde eens een gesprek tussen een kind (ong 12 jaar) en de instructrice....de jongen was te laat en de les was al begonnen ,dus hij vroeg.....op welke moet ik..zegt de instructie zadel snuitje maar op , zegt de jongen uhhhh dat kan ik niet , hoe lang zit je op les vroeg de instructie , 3 jaar zegt die jongen ,nou mijn broek zakte af ......

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 22:35

Angela schreef:
Een goed leerpaard is een paard die een beginnende ruiter "pikt" en maar heen laat gaan, een semi-gevorderde ruiter laat weten dat ie er echt nog lang niet is, en een gevorderde ruiter het idee geeft dat ze samen nog meer kunnen bereiken.
Ik ben heel blij om op een rijschool te rijden waar deze paarden staan !

Ik kan me voorstellen dat je blij bent om bij een rijschool te lessen die zulke leerpaarden heeft staan.
Vind de omschrijving van een goed leerpaard ook goed gevonden :-)