Vergevorderde manegeruiters, waar halen jullie ...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Vergevorderde manegeruiters, waar halen jullie ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:59

Vraag aan vergevorderde* manegeruiters:

Waar halen jullie je plezier uit bij het wekelijkse uurtje rijden?

* Vind je het leuk als je instructeur in thema's werkt zoals bv zijgangen, verzameling/verruiming, rechtrichten, houding en zit? En welke thema's vind jij dan leuk?
* Of vind jij het prettiger om nu je vergevorderd bent juist veel meer (of alleen nog maar?) voor jezelf te rijden zodat je zelf kunt uitvlooien wat er bij je paard van die week te verbeteren is, en vind jij het prettiger als je instructeur daarbij steeds even individueel mensen begeleid bij waar ze op dat moment mee aan het werk zijn, of wanneer die instructeur iets opmerkt wat niet goed gaan / beter kan?
* Welke variatie zien jullie graag in je lessen? Moet ik dat zien in afwisseling in dressuur/springen/buitenrijden, of zou je het leuker vinden om meer variatie te hebben in de te rijden paarden, of heb je liever af en toe eens van een andere instructeur les zodat je eens een andere visie op je rijden hoort oid?

Brand los!

* en omdat het mijn topic is is de eer aan mij om voor dit topic de definitie van VERGEVORDERD uit te leggen:
Ik bedoel ruiters met zéér ruime ervaring, gespiegeld aan F-proeven toch wel op eg maar niveau vanaf F16, waarvoor oefeningen als schoudervoor, eenvoudige galopwissel, contragalopje, verzamelde en uitgestrekte gangen ed geen rocketscience meer zijn.

xJess

Re: Vergevorderde manegeruiters, waar halen jullie ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 18:17

Ik rij dan wel geen f16, maar die dingen die jij noemt (schoudervoor, travers, wijken, uitstrekken, enz.) doen wij wel in de les. Maar ik vind het zelf fijner om de afwisseling er in te houden. Maar wij rijden vaak wel voor ons zelf, en vooral als het rustig is gewoon door elkaar. En als de instructrice ziet dat iemand iets aan het proberen is (keertwendig, stukje travers oid) gaat ze je helpen en het uitleggen. Als we het met zn alle doen, dan helpt ze ook iedereen. En voor de afwisseling doen we dan wat sprongetjes.
En het is ook zeker fijn om af en toe van iemand anders les te hebben. Om te kijken hoe die tegen jou rijstijl aan kijkt. Maar ik vind mijn instructrice persoonlijk een hele fijne manier van les geven hebben.
Ook is het fijn om op de paardjes te zitten waar je een 'uitdaging' bij hebt. Om te zorgen dat die ook lekker door het lijf lopen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 18:20

Dank voor je antwoord!
Dus zelf experimenteren maar met het wakende oog van de instructeur erbij, afwisseling door meerdere paarden te rijden en af en toe springwerk erbij te doen, en af en toe een frisse kijk door iemand anders.
Fijn om te horen, thanks!

paardemaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 18:22

zo hoog was ik niet ,, maar ik leerde niets meer in de les,
en vond er niets meer aan.
nu ben ik op de zelfde manege western gaan rijden, weer heel iets anders
en nog veel te leren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 18:23

Fijn dat je 't weer naar je zin hebt :) , maar naar deze ervaringen ben ik eigenlijk niet helemaal op zoek. Zie OP.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 18:25

Ook al is het jou topic, je vergelijkt appels met peren. F16 is een simpele L1 proef terwijl je wel wilt dat ze oefeningen van het Z kunnen? Beetje vreemd.
Toen ik nog op een manege reed, wilde ik graag leren hoe je een paard fatsoenlijk aan de teugel kunt rijden. Dus van achter naar voor op de buitenteugel. Ik denk dat je daar als MR meer aan hebt dan aan de oefeningen.
Dat je een MR kunt laten voelen als een paard zich echt ontspant. Daarna zijn de oefeningen ook niet meer moeilijk.
Ik vond het fijn om prive les te krijgen. Puur omdat jij dan alle aandacht had en je ook echt verder kon komen. Ook ben ik een echte dressuurprikker. Ik rijd liever 5 uur in de baan dan 5 min in de bossen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 18:31

Ik zeg niet voor niets vanaf... ;) F-nummers geven een beperking, meer dan 20 hebben we ook niet. En hoezo zou iets als schoudervoor, contragalop etc "Z" zijn eigenlijk? Heerlijke oefeningen voor L-ruiters!
Ik bedoel met vergevorderde MR (fijne afkorting, thanks :) ) wel mensen die een paard netjes door het lijf kunnen rijden, die inmiddels wat weten over rechtrichten etc.

Mag ik concluderen dat jij je plezier haalt uit actief trainen met veel (in jouw geval 1-op-1) begeleiding van je instructeur?
En wat doe je dan het liefst, "aan de hand genomen" worden door een training heen (dus initiatief in opbouw en uitwerking les ligt bij instructeur), of vind je het fijner om "voor jezelf" te rijden zodat de instructeur meer begeleidt ipv leidt, ingrijpt of bijstuurt waar nodig, en het initiatief dus meer bij jou ligt?

Dank voor je bijdrage!

Edit: ben jij wel een MR, gezien je profiel? Niet dat ik eigenaren discrimineer of hun mening niet waardeer hoor :D maar ik weet uit ervaring dat je met eigen paard ook anders tegen lessen aan gaat kijken en toch eerder voor prive gaat.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 18:34

Hoi Sonja,

Met jouw toestemming ;) hierbij een reactie van een western-manege-ruiter.
Zelf vind ik een combinatie van de eerste twee bolletjes het prettigste. Bijvoorbeeld:

Onze manegelessen bestaan elk kwartaal uit een ander thema. Bij ons zijn dat dus verschillende westerndisciplines.
Dus het ene kwartaal staat Pleasure centraal, het andere kwartaal Horsemanship, of trail, of... et cetera.
Zelf vind ik dat erg prettig rijden. Natuurlijk komen verschillende rijtechnieken wel overeen, maar je werkt toch specifiek aan 1 discipline.

Mijn les sluit wel een beetje aan bij jouw tweede bolletje. Binnen het 'thema' stuurt onze instructrice de les in grote lijnen aan.
De ruiters rijden voor een groot deel zelfstandig, precies zoals jij omschrijft. Wij werken bijvoorbeeld naar een bepaald doel toe,
en onze instructrice geeft daarvoor verschillende trainingsoefeningen aan. Ze begeleid ons bij het toepassen daarvan.
En als een oefening niet lekker ligt, dan wordt daarop ingesprongen. Een hele flexbiele les dus, waarbij goed wordt ingespeeld o[
de individuele combinatie vind ik erg prettig. Daar hoort ook bij dat door te kijken naar anderen, als die bijvoorbeeld net even centraal staan, erg leerzaam is.

'Vroegah' vond ik het erg fijn om steeds op verschillende paarden te rijden. Puur om te leren omgaan hiermee.
Dat punt ben ik inmiddels wel een beetje voorbij, maar dat ligt misschien ook aan het feit dat ik me als combinatie wil verbeteren.
Dus niet meer alleen als ruiter. Overigens vind ik het wel leuk om af en toe te wisselen, we doen dat zelfs wel eens in onze les.

Qua intructrice ben ik supertevreden, dus ik zou geen ander willen. We hebben wel af en toe clinics van bijvoorbeeld een Karin van Bekkum.
Dat vind ik dan weer ontzettend leuk om te doen, al valt dat wel een beetje buiten de 'normale groepsles', omdat het een aparte clinic is.

Hoop dat je hier iets aan hebt :)

Nog een edit: als ik echt ergens tegenaan loop, waarvan ik het idee heb dat dit binnen de groeples niet makkelijk 'opgelost' kan worden,
kies ik altijd voor een priveles.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 18:36

bij mijn les rijden we toch meer voor onszelf en geeft de instructeur gewoon klein commentaar

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 18:40

Wat ik bij de manege altijd fijn vond was dat we veel voor onszelf mochten rijden met begeleiding van de instructrice. In onze les zaten ook net gevorderde mensen en een aantal vergevorderde. De vergevorderde kregen dan gewoon op hun eigen niveau les met inderdaad moeilijkere oefeningen die je noemt terwijl de minder ver gevorderden wat simpelere dingen deden.
Doordat we voor onszelf mochten rijden ging dat prima samen, het was bij een volle les alleen goed door elkaar heen sturen.
Afwisselen vond ik ook belangrijk. Zo hadden we eens in de zoveel tijd een springles, gingen we naar buiten of maakten we er een spelletjes uur van, ook voor volwassenen erg leuk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 19:06

Ladies hartstikke bedankt!

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 19:12

Hoewel er maar een paar actief bezig zijn met fproefjes is onze groep toch wel vergevorderd te noemen. Er is wel de nodige aandacht voor zijgangen, galopwissels, enz, maar er wordt ook wat technischer gesprongen als 'rijd maar aan, en zie dat je aan de andere kant van de balk komt'
Daarnaast hebben we persoonlijke doelen. Ik rijd nu een quarter die goed op zit en neckreining is. Ik rijd geen fproefjes, maar mijn doel is om hem in november netjes op f6niveau te kunnen rijden met neckrope :)

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 13:44

Bij mij in de les rijden zowel vergevorderde ruiters als gewoon gevorderde en ietwat mindere ruiters. Met de ietwat mindere ruiters is mijn instructrice al veel bezig om ze normaal de hoek in te laten rijden (nou dat is voornamelijk 1 jongen die niet helemaal geestelijk goed is), met de gevorderde ruiters is ze bezig om hen te leren het paard goed en ontspannen nageeflijk te laten rijden. En met de vergevorderde ruiters die hun paard al zelfstandig nageeflijk rijden is ze veel bezig met rechtrichten en de wat moeilijker oefeningen. Ik rijd zelf de laatste tijd voornamelijk op een pittige merrie die niet door veel mensen gereden kan worden omdat ze er flink vandoor kan gaan en streken uit kan halen. Bij mij gaat het onwijs goed met haar en ik word erin geholpen om haar goed door dr lijf te krijgen en uiteindelijk dus een heerlijk paard onder me kont te hebben.
Wij rijden dus eigenlijk niet voor onszelf maar wel gewoon vanuit de instructrice zegmaar. Ze geeft ons oefeningen en helpt ons bij deze oefeningen om alles eruit te halen en het op ze best te doen. Ik vind haar een hele fijne manier van lesgeven hebben.
In mijn les zijn ook een paar meiden die ook fnrs proeven doen, waaronder ik, wij hebben elke 3 weken proeven en de laatste les voor de proeven oefenen we ook goed voor de proefjes. Maar buiten dat heeft bij ons elke les eigenlijk wel een thema waar we de les echt mee oefenen. Dus de ene week is het buiging/stelling (schoudervoor, wijken, travers), de andere week is het meer het tempo (middendraf, middengalop en juist weer terug). Dus eigenlijk werken wij voornamelijk met het eerste punt. En af en toe een andere instructrice zou ook wel leuk zijn, maar dat doen wij eigenlijk niet, we hebben altijd een vaste instructrice die ik persoonlijk echt fijn vind! Ook springen we heel af en toe, maar niet zo heel vaak en ook niet heel hoog ofzo, vind ik persoonlijk wel jammer want ik hou ook heel erg van springen!

(Zo heel verhaal..... :) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 22:28

Bedankt! :)

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 22:46

wij doen altijd eerst een half uur dressuur en daarna springen, ik les omdat ik het geweldig vind om steeds meer dingen bij te leren!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 22:53

Ik weet niet of ik in je categorie val, maar ik rijd M1 en rijd daarnaast ook op een manege.

Voor mij is de les sowieso niet te vergelijken met wat ik met een eigen paard doe, maar toch is het leuk. Je kunt eens op andere paarden zitten en ik vind het een uitdaging om ook manegepaarden soepel door het lijf te krijgen. Naar mijn mening wordt er soms wat te weinig aandacht besteed aan het individuele niveau van de ruiter, maar dat vind ik ook weer niet gek. Voor mij zou het leuker worden als iedereen oefeningen kreeg die aangepast waren aan hun niveau... bv de ene helft laten appuyeren en de andere helft laten wijken. Ook eens aandacht besteden aan houding en zit. Gewoon op de hele kleine details letten, dat zou ik leuk vinden.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 22:59

F-proefjes doe ik niet meer aan. Ben ooit tot de F8 gekomen maar vind het a. te duur en b. ik heb geen tijd meer om te starten.

Ik rij nu 10 jaar waarvan 9 jaar op de manege. Ik ben 6 jaar geleden in een heel leuke groep begonnen die uitgegroeid is tot een vriendinnengroep.
We kregen van de instructrice alle vrijheid die we wilden hebben. Zo deden we de ene week heel melig spelletjes (meiden tussen 16 en 24. :')) en de andere week zaten we weer serieus aan de training.
Dat deden we meestal. Instructrice gaf aan wanneer er overgangen gemaakt werden, maar we waren vrij om daar een eigen draai aan te geven.
We namen oefeningen mee van schouderbinnenwaarts tot galopswissels tot wijken, noem maar op.
Heb deze lessen altijd als zeer prettig ervaren omdat ik vrij gelaten werd in hoe ik reed, maar ik kreeg wel aanwijzingen waar ik wat aan had.

Afwisseling lijkt me heel fijn in zo'n les. Lekker naar buiten met de paarden als het lekker weer is, af en toe een klein sprongetje..

Inmiddels ben ik gestopt met de manegelessen, omdat ik het te duur vind.
Ik ben een typische ponyruiter en de meeste pony's die ik reed waren braaf, maar de oefeningen waren echt teveel gevraagd.

Wishful

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 00:55

Wat een leuk topic, dit ga ik even bijhouden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 10:39

En ook weer bedankt voor de nieuwe bijdragen! Leuk om te lezen hoe mensen hier in staan :j

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 10:51

In de tijd dat ik geen eigen pony had reed ik ook veel op de manege. Ik kreeg ook geregeld priveles (reed veel pony's op de manege bij om dressuurmatig wat bij te houden). Als ik in een groepsles reed vond ik het vooral fijn dat je een beetje 1-op-1 begeleiding kreeg. Dit deed de instructrice dan door je op de volte te nemen en dan echt intensief even individuele begeleiding. Na een tijdje nam ze dan weer een ander individu op de volte en kon je zelf met al die instructies aan de slag gaan. Als instructrice moet je dan wel de kunde hebben om ook tijdens het individuele zicht te houden op de andere ruiters en ook zodoende af en toe kan ondersteunen met een woord.

Ik vond het ook fijn om echt met het paard aan de slag te gaan. Oefeneningen waren leuk, maar ik vond het leuker om per paard instructies te krijgen hoe je deze beter aan het lopen kreeg. Dit kon inhouden dat het ene paard vwnw gereden moest worden en dat een ander bezig was met schoudervoor of overgangen galop/draf en weer een ander bezig was met de draf bijvoorbeeld.

Ikzelf vond het leuk om een aantal weken achterelkaar op hetzelfde paard te rijden (mits het een beetje klikt met het paard) en om zo echt goed te kunnen werken aan die facetten van het op die manier rijden van een paard. Na een aantal weken een ander paard vind ik aan te raden. Elke week wisselen vond ik zelf niet zo leuk, want echt werken aan iets is er dan bijna niet bij. Maandenland op 1 paard rijden vond ik ook niet leuk, ik houd wel van wat afwisseling.

Springen vind ik altijd leuk om te doen. Voor mij hoeft het dan niet zozeer de hoogte in, maar juist de techniek (mits de paarden dit kunnen natuurlijk). Dus in-uitjes, afstanden rijden enzo. Op die manier is het echt zelf rijden in plaats van over een hindernis knallen.

Samenvattend vond ik het leukste dat je echt aan het rijden bent en niet domweg rondjes hobbeld :j. En dan gespecificeerd op het paard en het verbeteren van het paard. Het aanvoelen van het paard, wat heeft een paard nodig en waarom moet je je paard op die manier rijden en wat zijn de gevolgen als je dat niet doet?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 10:52

Ik rij niet in manege lessen, maar gaf er wel les.
Wat een ver gevorderde ruiter met de paarden kan is imo sterk afhankelijk van de beschikbare paarden.
Sommige manege's hebben paarden die verder afgericht zijn dan de andere.
Dus of je toekomt aan zijgangen/wissels etc. hangt af van de paarden. Als ik een ruiter heb die handig is dan probeer ik hun afwisseling te geven in de paarden, dus de ene keer een lastige de andere keer juist het beginners paard om die weer fijner aan de hulpen te krijgen en dan weer een fijn te rijden paard, om zo de ruiter handig te laten worden in de verschillende dingen.
Bij mij blijft op nummer 1 staan dat houding en zit kan lijden tot verfijnt paardrijden. Om daar vanuit een paard blij, recht en los in het lijf te krijgen.
Tref je het een keer dat je op een manege een oud Z paard krijgt dan kan je wel leuk een handige ruiter laten voelen hoe iets moet aanvoelen.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 10:59

Nu moet ik ook wel zeggen dat ik alles te rijden heb gekregen en ik zelf het leuk vond om alles uit te proberen. Dit resulteerde erin, zoals japeloup aangeeft, dat je een beginnerspaard weer vlot aan de hulpen 'moest' krijgen of een fijn gereden paard nog beter laten lopen en echt aan het werk zetten. Ik reed voornamelijk de ponys die ook in de beginnersles reden en had de uitdaging om ook die fijn van achter aan het werk te krijgen, vlot aan de hulpen, los van voren en netjes nageeflijk. Dat de een dan wel fantastisch kon lopen (we hebben allemaal onze favoriet :P) of de ander waarbij de uitdaging was om hem uberhaupt aan het lopen te krijgen dat maakte mij dan niet uit. Ik zag overal wel een uitdaging in en dat moet je ook proberen te aanmoedigen als instructrice. Elk paard heeft zo zijn mankementen en uitblinkers, maar als instructrice moet je elk paard kunnen waarderen en willen verbeteren. En ik vind, als ruiter, dat je juist daarvan leert.

Dit ligt natuurlijk ook wel aan de ruiter, sommige ruiters zijn nu eenmaal tevreden met een gezellig rondje hobbelen en halen daar hun voldoening uit. Ieder zijn meug toch?

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:32

Ik weet niet of ik in de categorie echt vergevorderd hoor (ben bij de F12 gestopt op de FNRS manege ;)) maar ik rij op studentenwedstrijden dus ook op manegepaarden in de M en heb met een onderlinge wedstrijd op mijn manegepony met redelijk succes M2 gestart :P (voor de lol) Maargoed dat is natuurlijk niet te vergelijken met officieel m2 niveau.

Ik rij met mijn studentenvereniging in een les dus allemaal studenten. niveau varieert van net niet meer beginnend tot vergevorderd. We hebben allemaal een vast paard waar we elke week op rijden maar soms ruilen we wel eens onderling.
Ik heb het er prima naar mijn zin maar loop soms wel tegen wat probleempje aan. Ik rij op een pony die voornamelijk bij de beginnersponylessen meeloopt. Daar hoeft hij dus amper aan t werk maar hij kan best leuk lopen! Dus ik vraag veel meer van hem. Maar ik kan ook weer niet het uiterste van hem vragen want dat is gewoon niet eerlijk. Dat vind ik wel jammer.
In de les doen we vanalles. Meestal om de week een klein sprongetje maken (de springlessen zijn apart) en in de zomer om de week een buitenrit. Ik vind de les zeker neit saai maar hou wel van wat afwisseling in paarden ookal is dat niet gebruikelijk op deze manege. Ik krijg nu wel de kans om op een fijn paard te rijden tijdelijk en daar kan ik wel wat meer van vragen dan van die pony.
In de les rijden we veel verschillende oefeningen maar ik rij toch ook wel snel een les voor mezelf omdat we ook de minder gevorderde mensen in de les hebben kunnen we niet heel uitgebreid het appuyement behandelen. Op dat fijne paard zou ik het nog wel kunnen uitvoeren maar voor de pony is het teveel gevraagd die heeft gewoon niet de soepele spieren om dat van hem te verwachten.
Maar die pony is zeker neit makkelijk. Hij heeft me er gister weer afgegooid dus daar kun je de uitdaging ook wel in zoeken :+

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 12:40

Omdat deze in de nieuwsbrief staat, toch even een reactie van mij.

Hoewel ik F13 rij, en dus nog niet onder jouw vergevorderd niveau val kan ik denk ik wel mee praten.
Op mijn oude manege viel mij de laatste tijd op dat ik nauwelijks les kreeg, in dat 1ne uurtje. Dat wilt zeggen, ik vloog alle kanten op met dat manege paard, maar ik kreeg 3 keer goed zo te horen en that it. Ik begon me er aan te ergeren en toen kreeg ik simpel weg te horen dat er geen hogere niveaus waren en dat ik het maar moest uitzitten. Dit terwijl ik in mijn wedstrijden mijn punten zag teruglopen. Ik heb toen besloten in de zomer geen les meer te nemen en alleen in de winter te rijden want dan waren ook alle wedstrijden (in de zomer had je daar alleen spring en buitenritten, geen dressuurlessen) Dit ging al beter, alleen niet snel genoeg, want ik kon merken dat de manege vond dat ik zeurde. ook privelessen waren daar erg moeilijk af te spreken, en ook erg duur. Gewoon rond de 50 euro per half uur en dan had je van je normale insctructeur les en niet eens van een hoger opgeleide, nee dat kosten nog meer. Toen de FNRS de proeven en punten voor de hogere F-en ging veranderen. Met 4 wedstrijden per jaar en 5 punten nodig voordat ik kon promoveren vond ik het niet gek dat ik baalde als ik netaan 210, 211 reed. Want in mij ogen betekende dat de jury mij niet helemaal klaar ervoor vond, maar toch mij maar die punten wilde geven. Omdat anders was ik zo lang bezig.

Samen met dat ik in een andere stad een baan kreeg als instructrice was dat de rede dat ik ben weggegaan (alleen 3 weken voordat ik wegging kwam er een nieuwe instructeur en die kon mij wel aan het werk zetten, maarja toen was het al niet meer mogelijk in verband met mijn baan.)

Op deze nieuwe manege werd ik bij de eerste wedstrijd gewoon eruit gereden door iemand die F9 reed! En de commentaar van de jury was niet bepaald lief. Uitleg gevraagd en die zeide dat het te zien was dat ik te lang ben door gereden bij mij oude manege, want ik had mezelf dingen goed fout aangeleerd doordat ik zelf maar geen les kreeg. Ik hobbelde gewoon een uurtje mee in een F6/7 groepje.

Manege heeft toen mij aangeboden dat ik gratis 2 keer in de week een half uur les kon krijgen van een Lichte Tour instructrice om alles goed opnieuw aan te leren. Ik kon bij mijn oude manege gerust een dik uur zwaar les krijgen zonder dat ik moe was, maar wat waren die eerste weken die half uurtje zwaar. Ik vraag me nog steeds af wie is er nu natter, het paard of ik.
Maar 1,5 jaar later ben ik nu eindelijk op het niveau waarvan ik denk, ja dat is F13. In trainingen beginnen we nu ook galopwissels te rijden, verzamelingen (zelf al een pasje passage gedaan) aan de juiste verbindingen te werken, verruimen (en dat ik het kan uitzitten) ook werken we veel aan mijn zit en houding op het paard. Ik rij nog steeds 2 keer per week een half uurtje les, waarbij ik voor mezelf rij en tips krijg van mijn instructrice die ik dan gelijk kan gebruiken. Daarnaast rij ik voor die manege nog 2 a 3 keer per week voor mezelf wat paarden door, die met de lessen praatje begonnen te krijgen.

Qua springen en buitenritten doe ik weinig met die paarden, want ik ben op die eerste manege een paar flink aan de kletter gegaan omdat de instructeurs niet ingrepen of gewoon niet aan het opletten waren (okee met een groep van 14 man naar buiten op 1 begeleider dat is vragen om problemen) Samen met een collega zijn we hier mee aan het werk, door veel 1 op 1 naar buiten te gaan en die geeft mij ook springles. Aangezien ik voor het Ruiterbewijs wil gaan wel belangrijk 8-)

Yvonne_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 18:21

* Vind je het leuk als je instructeur in thema's werkt zoals bv zijgangen, verzameling/verruiming, rechtrichten, houding en zit? En welke thema's vind jij dan leuk?
- Wij hebben niet echt thema's enzo meestal is het gewoon kleine oefening van alles door elkaar enzo - en heel af en toe keertje 8tal maaropzich blijf ik het wel leuk vinden,
* Of vind jij het prettiger om nu je vergevorderd bent juist veel meer (of alleen nog maar?) voor jezelf te rijden zodat je zelf kunt uitvlooien wat er bij je paard van die week te verbeteren is, en vind jij het prettiger als je instructeur daarbij steeds even individueel mensen begeleid bij waar ze op dat moment mee aan het werk zijn, of wanneer die instructeur iets opmerkt wat niet goed gaan / beter kan?
- heb altijd liever dat de instructeur/instructrice er bij is , dan let ik beter op dan dat ik voor mezelf rijdt en doe ik trouwens ook beter me best.
* Welke variatie zien jullie graag in je lessen? Moet ik dat zien in afwisseling in dressuur/springen/buitenrijden, of zou je het leuker vinden om meer variatie te hebben in de te rijden paarden, of heb je liever af en toe eens van een andere instructeur les zodat je eens een andere visie op je rijden hoort oid?
- We hebben altijd 30 min dressuur 15 min galop 15 min springen en als je vraagt kun je op buitenrit enzo maar meestal wel zonder begeleider

@Chamion succes met je ruiterbewijs, was opzich redelijk makkelijk :P alleen veel theorie qua leren ( maar denk dat je het meeste zelf ook wel kunt bedenken :P )