Rijfiguren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Horse5

Rijfiguren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 20:21

Hoi,

Ik weet niet welke figuren er allemaal zijn! Ik weet alleen van hand veranderen en een gebroken lijn! Dit vind ik zelf een beetje saai worden!

Weten jullie er nog meer?

kleinvosje

Re: Rijfiguren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 20:22

Door een Svan hand veranderen, voltes 10,15,20 meter, slangevoltes, links- en rechtsomkeert...

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 20:23

Figuren combineren maakt ook hele leuke figuren!

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 20:24

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 20:26

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 22:49

Volte, slangevolte, recht/linksomkeert, S-figuur, 8-figuur, gebroken lijn, afwenden en recht oversteken, van hand veranderen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 22:53

je kunt de figuren ook anders maken door ze anders in de rijbak de plaatsen (gebroken lijn vanaf de middellijn) of tempo te wisselen tijdens bijvoorbeeld van hand veranderen (overgang naar andere gang of een of naar een sneller tempo binnen de gang). Zo kun je eindeloos combineren en het mt weinig toch leuk houden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 00:29

:D Combineer die K-X-F gebroken lijn eens met een volte 10 meter X-E-X ; dan wordt zelfs een gebroken lijn een uitdaging.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 00:35

o die is wel leuk ga ik ook eens doen, heb een keer een gbroken lijn gereden van de f naar de m volgens mij dus niet ddor de lengte maar door de breedte dus de instructrice wat doe jij nou? En ik nou dat is toch een gebroken lijn ze had niet gezegd waar :D wou ze mn been over het zadel wippen zo van wacht maar haha.

Anne_GTI schreef:
:D Combineer die K-X-F gebroken lijn eens met een volte 10 meter X-E-X ; dan wordt zelfs een gebroken lijn een uitdaging.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 00:38

:D Heb ik nog een leuke uitdaging voor je Franka: Slangevolte met 4 bogen maar dan op de korte zijde ipv de lange zijde. En Kaarsrecht oversteken!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 01:39

Da's een oefening die je niet met elk paard kan uitvoeren, hoewel het op zich, met een gezond en goed getrainde paard best moet lukken als je bak niet al te klein is.

Wat ik altijd een leuke oefening vind is slangenvoltes, en dan per boog (op de A-C-lijn) van tempo wisselen. Dus de eerste boog in stap, de tweede in draf en de derde in galop. Of de eerste in draf, de tweede in stap en de derde weer in draf. Of de eerste boog in een meer verzamelde gang, de tweede in een middengang of gestrekte gang, en de derde weer in verzamelde gang, of arbeidsgang. Of tijdens de middelste boog even de hals laten strekken.

Gebroken lijnen kan je ook leuk maken door op X niet alleen om te buigen maar ook van tempo te wisselen. Of, zoals eerder gezegd, vanaf X een kleine volte te maken, eventueel in een andere gang. Je kan ook een dubbele gebroken lijn rijden waarbij je de eerste in stap rijd en de tweede (dus vanaf B of E) in draf of andersom.

Met gewone voltes kan je ook veel doen. Probeer eens bij A de volte in stap in te zetten, zodra je de lange zijde raakt aan te draven, op X aan te galopperen en zodra je de hoefslag weer passeert terug naar de draf. Dot zijn hele goede oefeiningen om je paard aan het been te krijgen en te trainen in het snel uitvoeren van oefeningen. Bovendien is dit een uitdaging voor de ruiter, die moet zowel omstellen als voorbereiden op een tempowisseling. en die zo precies mogelijk uitvoeren. Ik geef de garantie dat het niet zo makkelijk is als het klinkt.

Wat ook leuk is is een links/ rechtsomkeert in meer verzameling, of juist middengangen, en dan meteen weer terugschakelen naar de arbeidsgang zodra je weer op de hoefslag zit. Dit kan in zowel stap, draf als galop. In de galop kan het leuk zijn dan een wissel te vragen, of juist een stukje contragalop te doen.

Wat ook altijd leuk is, maar wel van een iets hoger nivo, is schoudervoor op een volte (of juist lichte contrastelling, zonder daarbij de aanleuning en de impuls te verliezen.

Hou het rijden afwisselend, rij nooit meer dan 1 zijde hetzelfde tempo. Schakel binnen de gangen (verzamelde gangen, arbeidsgangen, middengangen en later ook gestrekte gangen) en de verschillende tempo's en hou je paard bezig zodat ie op jou gefocussed moet blijven. Mijn paard blijft daar heerlijk ontspannen door.

Laat het tempo waarin je de oefeningen uitvoert ook afhangen van het nivo van opleiding van je paard. De bovenstaande oefeningen zijn in feite basisnivo en het grootste deel heb je nodig om zelfs al een fatsoenlijke B-proef te laten zien. En hoe sneller je de oefeningen op elkaar laat volgen hoe meer je je paard bezig houd, hoe meer je hem traint en hoe sterker hij zal worden. Maar geef een jong ding wel de mogelijkheid rustig kracht op te bouwen. Neem bij een jong paard meer tijd tussen de oefeningen en forceer niets.

Wat ook een fijne oefening is voor zowel je eigen balans als je paard is bij A of C afwenden, in arbeidstempo (stap of draf, naar gelang de opleiding van je paard). En dan op X aanspringen in de gewenste galop, links of rechts, net wat je wilt. Hier gaan veel mensen in fout omdat ze onbewust toch teveel de nadruk leggen op de galop die ze hebben willen en daardoor zwaar gaan zitten, waardoor het paard als het al aanspringt, de verkeerde galop kiest. Dit is zeker als je wil gaan springen een essentiele oefening. Je paard moet dan immers precies weten in welke galop hij moet aanspringen om de volgende hindernis probleemloos te kunnen nemen.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 01:44

al sje eens googeld op de oude meesters die hebben hele mooie figuren bedacht met zijgangen erin verwerkt die hebben dus ook nog als groot voordeel dat ze je paard verbeteren

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 10:02

-> MA

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 10:13

Zelf rij ik vaak een slangen-volte met 3, 4 of 5 bogen en dan van iedere boog een volte 10/15 m maken. Dus een extra rondje rijden en dan weer de slangen-volte vervolgen, aan de andere lange zijde ook weer een volte 10/15 m en dan weer oversteken.

Gebroken lijn 5 meter ipv 10 meter. Of 2 gebroken lijnen op 1 lange zijde. Bv van M met een gebroken lijn naar B en dan weer een gebroken lijn naar F.

Roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 16:01

een spekje, had de instructrice bedacht, van a naar e dan c dan b, of andersom. Ik vond het wel grappig.