Wat voor bit op FNRS wedstrijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daffie_horse

Wat voor bit op FNRS wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 12:01

Ik vroeg mij af of je op een FNRS wedstrijd met een stang trens optoming mag rijden? Mijn verzorgpaard heeft namelijk zo een bit en ik zou met hem graag een wedstrijd willen rijden.
Ik moet de proef f11 rijden.
Hopelijk kunnen jullie hier antwoord op geven..

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 12:08

Deze vraag hoort hier niet maar je mag starten met trens optoming. Ik weet niet 100% zeker of je met S&T mag starten. Het is je verzorgpaard en geen manegepaard. Ik zal mijn mede juryleden even hierheen trekken.

Je kan je FNRS vragen hier stellen: _Natasja_ @ [MA] Vraag het de FNRS jury....

Ilja000

Re: Wat voor bit op FNRS wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:42

Het reglement geeft dikke voorkeur aan een gewone trengs optoming. Eventuele andere optomingen in overleg met de manegehouder.
Zelf zie ik totaal het nut niet in van S&T zonder dat je dik in de Z rijdt en dan heb je weer weinig meer te zoeken in de FNRS. Zeker bij een F11 proef lijkt het me niet nodig.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:44

phoe, ik als manege-eigenaar/jury zou dat niet goedkeuren, maar er is geen lijst van bitten die niet mogen, dus zou het wel mogen. Maar kan je niet op zoek naar een ander bit wat dezelfde werking heeft?
Maar rij jij met een stang of stang en trens, wat dat is niet echt duidelijk in je post.
Laatst bijgewerkt door liberty op 05-01-11 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:44

aangezien TS het over stang en trens heeft EN zo'n bit, denk ik dat ze met en pelham of kimblewick rijdt

zelf heb ik geen ervaring met FNRS wedstrijden...

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:45

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het al jurylid dikke onzin zou vinden om een F11 met S&T te komen rijden. Ik zou hier niet zomaar mee instemmen. Als je echt een heel goed en bijzonder verhaal hebt, en je manege-eigenaar zegt ook dat het echt niet anders kan, dan misschien. Maar eigenlijk zou ik gewoon zeggen, hang er een normaal trensbit in.

daffie_horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 16:42

volgens mij is het indd een pelham bit Afbeelding Zo ziet het bit eruit.
Wij rijden hiermee omdat mijn verzorgpaard een tinker is.
In de bak rijden we hem met de teugels aan de grote ringen en de ketting op het 1ste gaatje. Maar buiten is hij erg sterk en dan doen we de ketting strakker en op de teugels op de onderste kleine ringen.
Sorry ik wist niet of ik het hier goed had gepost

Als het niet mag zal ik toch voor een ander bit gaan kijken voor de wedstrijden

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:46

Nou vind ik een pelham wel iets heel anders dan een S&T. Ik ben op zich geen fan van allehande ingewikkelde bitten in iets simpels als een FNRS proefje, dus ik zou de voorkeur hebben voor een gewoon bitje. Als het echt niet anders kan, zou ik een pelham wil toe willen staan. Maar ik kijk dan wel extra (extra!) streng naar de teugelhulpen / handhouding van de ruiter. Zo'n bit is gewoon veel scherper dan een simpel trensje, dus daar hoort dan ook weel hele stille/fijne hand bij.

Vergelijk het met het rijden met (grote) sporen. Ik wil dat best toestaan in een FNRS proef, maar als je zit te hakken met je sporen wordt je extra hard afgestraft. Je mag van mij best met wel extra's rijden, maar dan moet je in de proef ook laten zien dat je er als ruiter mee om kan gaan.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 19:35

In het FNRS boek staat dat er met TRENS bit gereden moet worden. Dus lijkt me niet dat dat mag.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 22:00

WD-V -> MA , betreft vraag over FNRS wedstrijd.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 19:10

lotteElb schreef:
In het FNRS boek staat dat er met TRENS bit gereden moet worden. Dus lijkt me niet dat dat mag.

EN... (heel belangrijk) in elk ander geval in overleg met de manegehouder! Pessoabitje etc. moeten ook kunnen... Zeker als de manegehouder akkoord gaat. Kijk, de proeven zijn vooral geschreven voor manegepaarden en manegeruiters, dus laat die paarden asjeblieft zo lopen zoals ze in de lessen lopen...

daffie_horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 01:12

Dit is geen manege paard en hij staat ook niet op een manege..
De manegehouder kent dit paard niet.. Wij rijden met dit bit omdat deze tinker buiten erg sterk is wat ik al heb uitgelegd. Mag het dan ook niet dat de teugels alleen aan de grote ringen zitten? dit is toch dezelfde functie als een trensbit of niet?
Anders moeten we toch een ander bit gaan aanschaffen voor de wedstrijden..
Maar bedankt dat jullie even mee wilde denken en antwoord konden geven

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 18:53

In dat geval heeft toch de manegehouder waar jij je F proef gaat starten de doorslaggevende stem.

daffie_horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 19:14

Okee, We hebben vandaag maar een trensbit gekocht, vandaag mee gereden en dat ging wel goed. die pelham gebruiken we dan alleen voor buiten..
Toch bedankt dat jullie wilde reageren.. ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 17:45

Heel goed dat je dat gedaan hebt, je zult merken dat dit fijner is, met een pelham maak je een paard uiteindelijk vaak alleen maar sterker.