Hoe ga je om met een teleurstellend protocol?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

RanRan

Hoe ga je om met een teleurstellend protocol?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 00:11

Hallo!

Ik wilde graag weten hoe jullie omgaan met een protocol wat erg anders is dan je verwacht had.
Zondag wedstrijd gereden en ikzelf vond dat het best goed ging. Beter dan mijn vorige proefjes zeg maar.
Het resultaat viel wel even erg tegen :o

Nu zeg ik steeds tegen mijzelf dat het veel belangrijker is wat ik er zelf van vind maar ik snap het gewoon niet.
Sommige puntjes ben ik het mee eens hoor maar er staan ook dingen in dat ik denk dat het over een andere proef zou moeten gaan.
Ik lees m'n protocollen altijd meerdere keren door en kijk de filmpjes ook steeds terug.
Gewoon omdat je steeds meer "ziet" zeg maar.
Vind het altijd heel leuk om dingen die niet zo goed zijn te verbeteren en dan is het natuurlijk wel belangrijk dat je weet wat niet goed is.

Maar nu ben ik echt even de weg kwijt....heb een hoop andere ook zien rijden dus het moet echt wel heel erg beroerd zijn geweest ;(

Wij rijden om de maand een F proef en om de maand een B proef (onderling)
Zit daar nu echt zo'n verschil in? B proeven zijn wat pittiger dan de F proefjes die ik doe, zit nu net in de F5. Maar let een jury dan op andere dingen? De proef van zondag was de B3.
En ik weet echt wel dat het niet perfect is en ik nog heel veel moet leren maar het ging echt beter dan mijn vorige proefjes.

Kan het gewoon maar niet van me afzetten.
Wil graag tips hoe ik om kan gaan met dit soort dingen. ;)

_Pasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 00:16

Altijd vervelend als je protocol tegenvalt :(:) Als je wat meer wedstrijdervaring opdoet (en dus ook vaker tegenvallers krijgt) leer je hier vanzelf beter mee omgaan :) Iedere jury let toch weer net op andere dingen en zo kunnen je scores soms best uiteen lopen. Je moet maar zo denken, de volgende keer kunnen je punten alleen maar meevallen!

Zelf probeer ik de punten die de jury op mijn protocol aangeeft, en waar ik me zelf ook in kan vinden, mee te nemen in de training. En als je de volgende keer weer goede punten rijdt, geeft dat alleen maar extra voldoening! :)

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 00:22

ik maak wel wat opmerkingen, maar blijf er niet in hangen. Had laatst 2x 167 in de L1 (eerste keer). Eerste proef had ik veel onvoldoendes, was ie ook wat gespannen. Maar er gingen ook een paar dingen wel goed en die werden niet beloond. Dat vind ik dan jammer. Winspuntwaardig was die proef niet, maar 167 was wel te laag vond ik. Tweede proef ging beter, maar maakte ik zelf een fout door de verkeerde kant op te gaan. Kreeg een keer -2 en een keer -4, die niet terecht was. Daar baal ik dan van, maar baal er zelf meer van dat ik niet oplette. Was wel blij dat ie de tweede proef heel fijn liep. Ik rij toch maar met een C-pony bij de paarden. Ik maak me er niet zo druk meer om die punten. Ik rij voor mezelf en voor de ervaring van de pony. Maar dat neemt niet weg, dat ik ook graag hoog wil scoren en bovenin de groep mee wil rijden.

Toch proberen van je af te zetten, anders frustreert je dat alleen maar. Ken mensen die bij slechte punten altijd een ander de schuld geven, zoals: strenge jury, hij mag me niet, het was druk langs de ring, anderen die slechter reden (lees: die zijn slechter vonden rijden) hebben meer punten. Maar nooit ligt het aan hunzelf. Relativeren, dan kun je veel relaxter blijven rijden.

RanRan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 00:48

Bedankt! Ik ga het proberen!

Nou ik ben zelf ook best kritisch naar mezelf toe. Ben niet snel tevreden maar ik vond dit keer echt dat het beter ging. Daar komt denk ik ook dat rotgevoel vandaan.
Ik ben geen jury dus kan ook niet zeggen wie "beter"is maar de meerderheid reed steeds op het verkeerde been, bleven lichtrijden terwijl doorzitten gevraagd werd, galoppeerde gelijk aan terwijl dat pas op de helft van het 2e stukje op de volte moest. Niet dat ik het geweldig doe hoor maar dat soort fouten heb ik niet gemaakt. Het is gewoon onderling, denk dat het nieteens goed genoeg is voor de "echte" wedstrijden hahaha maar ik vraag me gewoon nu echt af wat ik zo fout doe om onderaan uit te komen zonder dit soort fouten.

Op m'n protocol staat bijvoorbeeld dat ik moet bliven draven. Dat staat bij het stukje x tot x grote volte, hals laten strekken. Ik draaf daar ook gewoon??? }>
Er staat ook dat het de bedoeling is dat ik op de letter rijd. Dat gaat volgens mij best redelijk. Zeker als je kijkt dat veel dat helemaal niet doen.
En bij iedere volte staat dat ze vééééél te groot zijn. Bij de A is hij eerder te klein. En daar waar hij echt niet goed gaat aan het begin staat niks en krijg ik wel een 6.

Wel heel leuk is dat ik een 7 had voor de eerste middendraf, dat vind ik heel moeilijk en meestal zie je dus geen verschil. Nu wel! :P De 2e gaat minder maar wel een 6!
Middenstap is ook zo'n punt wat me niet lukt. Er zit maar een heel klein beetje verschil in. Dus in die 5 kan ik me wel vinden. Niet getoond staat er. Maar er waren er zat die ook geen verschil hadden en daar dus een 6 of 7 voor kregen. En m'n benen wiebelen terwijl ik ze meestal wel stil houd dus dat ging echt weer minder. En hij valt uit galop op het laatst. Tsja terecht dat dat niet beloond werd zeg maar.

Ik voel me nu echt een vreselijke zeur, maar het zit me echt zo erg niet lekker.
:o
Ga gewoon lekker door met oefenen!
Ik heb het filmpje op Youtube staan, mag ik dat plaatsen? Misschien dat iemand iets kan zeggen over wat dus echt niet goed is.

Maar bedankt voor jullie reactie!

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 01:05

Dat is balen als je zelf het idee had dat het wel goed ging en je punten op het protocol zijn lager dan je had verwacht. Ik probeer er, net als bij een protocol dat wel meer past bij mijn idee van de gereden proef, wat punten uit te halen waar ik aan kan gaan werken. Ik zou er niet te lang over piekeren, maar kijken naar de punten die wel goed gingen (zoals in jouw geval de middendraf :) ), werken aan punten die verbeterd kunnen/moeten worden en gewoon weer lekker door gaan met trainen. Ik ben wel benieuwd naar een filmpje.

kollee3

Re: Hoe ga je om met een teleurstellend protocol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 01:11

Achja meestal ben ik er om me pony's ervaring op te doen. Een prijsje en punten zijn mooi meegenomen. Soms heb je van die mensen die denken heb je hun ook weer met die pony's. In de B jureren ze me ook op Z niveau dus dan ga ik er vanuit dat ik met jonge pony's vaak ook mindere punten heb dan ik verwacht soms ook hoger. Ik negeer het gewoon ik ga gewoon weer vrolijk verder!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 08:38

RanRan schreef:
Ik ben geen jury dus kan ook niet zeggen wie "beter"is maar de meerderheid reed steeds op het verkeerde been, bleven lichtrijden terwijl doorzitten gevraagd werd, galoppeerde gelijk aan terwijl dat pas op de helft van het 2e stukje op de volte moest. Niet dat ik het geweldig doe hoor maar dat soort fouten heb ik niet gemaakt. Het is gewoon onderling, denk dat het nieteens goed genoeg is voor de "echte" wedstrijden hahaha maar ik vraag me gewoon nu echt af wat ik zo fout doe om onderaan uit te komen zonder dit soort fouten.

De punten die jij noemt gaan allemaal over de ruiters, maar B-dressuur gaat niet over de ruiters maar over de combinatie. Dus als er een fout wordt gemaakt met lichtrijden vs doorzitten haalt de jury er wel een puntje af, maar dan nog kan een combinatie een 7 of een 8 scoren als het gewoon lekker gaat met rijden.
B-dressuur wordt beoordeeld op basis van het Skala der Ausbildung, misschien kun je je daar wat op inlezen om je nog verder te verbeteren.
En misschien kun je je filmpje uploaden bij HAW en vragen aan mensen om commentaar te geven zodat je verbeterpunten kunt horen van anderen. Misschien zijn er zelfs wel jury's op Bokt die hem voor je willen becommentariëren?

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 10:13

WD-V -> MA, betreft bespreken FNRS-proeven.

_Pasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 11:06

Ziolette schreef:
WD-V -> MA, betreft bespreken FNRS-proeven.

Volgens mij had TS een B proefje gereden? Of vergis ik me nu?

TS, ik ben wel benieuwd naar je filmpje! :)

RanRan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 11:11

Citaat:
De punten die jij noemt gaan allemaal over de ruiters, maar B-dressuur gaat niet over de ruiters maar over de combinatie. Dus als er een fout wordt gemaakt met lichtrijden vs doorzitten haalt de jury er wel een puntje af, maar dan nog kan een combinatie een 7 of een 8 scoren als het gewoon lekker gaat met rijden.
B-dressuur wordt beoordeeld op basis van het Skala der Ausbildung, misschien kun je je daar wat op inlezen om je nog verder te verbeteren.
En misschien kun je je filmpje uploaden bij HAW en vragen aan mensen om commentaar te geven zodat je verbeterpunten kunt horen van anderen. Misschien zijn er zelfs wel jury's op Bokt die hem voor je willen becommentariëren?

Ok, dus daar zit dus echt het verschil in?
Wij rijden wel allemaal op manege pony's de proefjes.

Maar ik ga wel even op google zoeken naar Skala der Ausbildung. Hopen dat ik daar wat mee kan voor mezelf!!! :P

Ga even kijken hoe ik dat kan doen, het filmpje uploaden.
Is misschien wel een heel goed idee om te kijken wat andere zien!
En heb ik weer een hoop dingen om te oefenen! :D

Bedankt!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 11:16

Het is altijd jammer dat mensen denken dat de FNRS en de KNHS met elkaar te vergelijken zijn. Imo is dit een grote fout van zowel de FNRS en de KNHS, door mensen vanuit de FNRS door te laten starten bij de KNHS.
Zoals Urielle al zegt kijkt de FNRS alleen naar de ruiter en de KNHS naar de combinatie!
*Gaat nu filmpje kijken :D *
Gekeken:
Vanuit een KNHS oogpunt:
- Paard loopt niet nagevelijk
- Paard loopt hier en daar gehaast
- Paard kijkt naar buiten op de volte
- Paard mist impuls: Je duwt heel erg met je zit en benen, terwijl het paard op dezelfde manier door blijft lopen.
- Ruiter zet 'middendraf' al in in de hoek ipv op de diagonaal. Zorg dat je twee mooi gezette overgangen laat zien op de diagonaal! Het hoeven maar een paar passen te zijn.
- Sommige momenten heb je zgn waslijnen, waardoor er geen contact meer is met de paardenmond.

Wel vind ik je een mooie stille hand hebben :j
Als ik jou was zou ik gewoon lekker FNRS blijven rijden ;) Voor manegeruiters vind ik dit persoonlijk een goed initiatief, omdat er gelet wordt op de ruiter. Je kan natuurlijk niet verwachten dat ruiter en paard z op elkaar zijn ingespeeld als bij een eigen paard!
Probeer iets meer op de letters te rijden en je hoeken in te rijden. Dit zal je FNRS punten ten goede komen!

RanRan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 11:29

Ik heb geen idee wat het verschil precies is. Het is ook niet officieel maar bedoeld om wat ervaring op te doen. Ik rijd ook nog niet zo lang maar vind het wel heel leuk om wedstrijden te rijden!
Maar we rijden ook gewoon op de manege pony's de B proefjes. Maar bij die B proeven heb ik zelf wel eens het gevoel dat hoe slechter ik rijd des te hoger je punten zijn.
2 Maanden terug ging het echt niet zo lekker, was vlak ervoor keihard van m'n pony gestuiterd en het deed wat meer pijn dan dat ik dacht. Dus proef was een beetje onzeker zeg maar. Daar komt ook de teleurstelling nu vandaan. Met FNRS ben ik pas bij de F5 hoor, dus nogmaals ik heb nog lang niet het niveau om HNHS te kunnen starten.

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 11:39

Ik heb het filmpje ook even bekeken en het ziet er allemaal heel vriendelijk uit.
Je zit er netjes op, de figuren kloppen wel, er gaat niks mis. Hiermee scoor je wel punten bij de F proefjes. Maar in de B kijkt de jury gewoon met heel andere ogen. Daar willen ze een paard nageeflijk zien lopen, en in de goede buiging op de voltes en in de hoeken.
Daar zou ik aan gaan werken voordat je verder serieus B wilt gaan rijden, anders ben ik bang dat je punten meestal niet veel hoger zullen zijn.

RanRan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 11:43

Mootje schreef:
Vanuit een KNHS oogpunt:
- Paard loopt niet nagevelijk
- Paard loopt hier en daar gehaast
- Paard kijkt naar buiten op de volte
- Paard mist impuls: Je duwt heel erg met je zit en benen, terwijl het paard op dezelfde manier door blijft lopen.
- Ruiter zet 'middendraf' al in in de hoek ipv op de diagonaal. Zorg dat je twee mooi gezette overgangen laat zien op de diagonaal! Het hoeven maar een paar passen te zijn.
- Sommige momenten heb je zgn waslijnen, waardoor er geen contact meer is met de paardenmond.

Paard loopt niet nageeflijk, klopt maar dat hoeft ook nog niet. Je kan hem wel in de krul trekken maar het komt vanzelf wel als ik beter ga rijden! (niemand rijdt 'm trouwens nageeflijk, denk dat we eigenlijk allemaal niet toe zijn aan het niveau wat bij officieel wel verwacht wordt)

Ja, hij heeft wel haast! Het was koud en meneer was fris! haha

Impuls snap ik niet zo goed wat je bedoelt. Ik vind wel dat ik zinloos bij drijf idd. Probeerde dit keer wat meer mijn been eraan te houden. Het geeft een onrustig beeld :o Dus iets wat minder ging dan eerst.

Middendraf heb ik nooit verschil...haha lukt nooit in m'n proefje. Maar ik stel wel eerst recht. Dan een beetje gas erop en dan op tijd terug in een rustig tempo. Dus voor mij wel al een hele verbetering!!!

Die waslijnen heb je gelijk in! Ga proberen beter m'n teugels op maat te houden. Soms glippen ze een beetje door m'n handen en let ik totaal niet meer op om ze weer wat korter te pakken. Eigenlijk heb ik dat helemaal niet door tijdens het rijden.

En binnenstelling ben ik sinds 3 weekjes mee bezig. Maar ik vind dat erg moeilijk. Als je iets te veel vraagt loopt 'ie de verkeerde kant op en als ik te veel mijn been druk om 'm tegen te houden gaat hij ineens een stuk harder. En dan mijn buitenteugel iets strakker... hihi mag duidelijk zijn dat ik het gevoel hiervoor nog totaal niet heb :+

Maar op mijn protocol staat dat ik moet blijven draven bij de voltes bij de C met hals laten strekken.
Wat gaat daar mis?

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 11:43

Ik trek me nooit zo veel aan van wat er op mn protocol staat eigenlijk als hij tegen valt. Ik ga natuurlijk wel aan de genoemde punten werken, maar ik vind het veel belangrijker als ik een fijne proef heb gereden!
Ik denk dan maar zo; ach, de volgende keer rijd ik misschien wel een proef die voor mij tegen valt en dan zou het zomaar eens zo kunnen zijn dat ik toch winst heb. ;)

RanRan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 12:14

Die instelling zou ik ook wel willen hebben!
En meestal gaat het ook wel zo maar nu heb ik er zo'n moeite mee.

En de punten zijn zo slecht helemaal niet maar er staan dingen op protocol waarvan ik me afvraag of dat wel over mijn proef gaat. Een wedstrijd gaat op de eerste plaats om mijn eigen vorderingen.
En nogmaals het voldoet echt nog niet aan de eisen van een echte B proef maar daar voldoet niemand aan die in deze groep startten.
Dus was mijn gevoel ineens heel negatief.
( eerlijk gezegd had ik ook wel het idee dat ze een hekel aan me hebben)

Maar ik ga gewoon lekker de F proefjes rijden. Dat gaat tot nu toe hardstikke goed!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 12:21

RanRan schreef:
Een wedstrijd gaat op de eerste plaats om mijn eigen vorderingen.

En daar ga je mis.... Dit is niet de instelling van de KNHS :n
Als je zelf weet dat je niet B-waardig bent, waarom doe je dan mee aan een onderlinge B wedstrijd?

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 12:24

RanRan schreef:
Dus voor mij wel al een hele verbetering!!!

Máár, dat weet de jury niet. Die ziet jullie en kijkt vanuit hoe het zou moeten zijn, die heeft geen boodschap aan of het deze keer beter ging dan vorige keer..

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 12:40

Ben geen jury... maar ik zie eigenlijk ook niet waar het mis gaat bij die volte x-x met hals strekken. Het hals strekken lukt totaal niet (sorry) maar je blijft wel draven. Of de schrijver had het mis, of de jury zat niet op te letten? Voltes vind ik moeilijk te beoordelen of ze te groot zijn of niet, de bak lijkt een beetje uit verhouding op het filmpje namelijk.

RanRan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 13:25

heleenxx schreef:
Ik heb het filmpje ook even bekeken en het ziet er allemaal heel vriendelijk uit.
Je zit er netjes op, de figuren kloppen wel, er gaat niks mis. Hiermee scoor je wel punten bij de F proefjes. Maar in de B kijkt de jury gewoon met heel andere ogen. Daar willen ze een paard nageeflijk zien lopen, en in de goede buiging op de voltes en in de hoeken.
Daar zou ik aan gaan werken voordat je verder serieus B wilt gaan rijden, anders ben ik bang dat je punten meestal niet veel hoger zullen zijn.

Dank je! Met de F gaat het ook best goed! Daar heb ik wel commentaar staan op protocollen maar niet van die dingen die er nu op staan.
Maar ik heb misschien net iets te weinig zelfvertrouwen. Kwam hard aan.
Dus ik denk datik voortaan gewoon F proefjes blijf doen en dan later als ik echt helemaal snap hoe het werkt B ga starten.
Als ik op een prive paardje rijd dan loopt hij ook nageeflijk maar met de meeste manege pony's lukt het me niet zo. Ja als je ze erin trekt maar ik denk dat dat niet de bedoeling is. Die buiging in voltes ben ik hard op aan het oefenen. Maar dat schrijf ik ergens al! Vind ik dus heel moeilijk!

Mootje schreef:
RanRan schreef:
Een wedstrijd gaat op de eerste plaats om mijn eigen vorderingen.

En daar ga je mis.... Dit is niet de instelling van de KNHS :n
Citaat:
En ik denk dat het wel een goed uitgangspunt is om te rijden om jezelf te verbeteren.
Het is niet officieel van de KNHS namelijk. Gewoon een jury van de manege.
En nogmaals ik weet dat het niet goed genoeg is maar ik rijd net 2 jaar en moet gewoon nog heel veel leren. Maar dat vind ik wel heel leuk!!!

Als je zelf weet dat je niet B-waardig bent, waarom doe je dan mee aan een onderlinge B wedstrijd?

Omdat het bij onze manege zo is. Ze doen niet iedere maand F proeven omdat het dan te snel zou gaan voor veel. Dus vullen ze de boel op met deze B proefjes. In de B3 rijden allemaal meiden die tussen de F3 en F6 rijden. Er is ook een B1a, zonder galop. Bixie wordt gereden door de allerkleinste. Die zijn meestal nog niet echt toe aan de F1.
Maar niemand is B waardig. Gaat om de ervaring zeg maar. En bij een wedstrijd neem ik aan dat het wel met andere ruiters vergeleken wordt. En ik begrijp niet dat er soms grote fouten gemaakt worden maar daar wel veel meer punten voor gegeven zijn. Dus doe ik blijkbaar iets erg fout!

EsmeeBlom schreef:
RanRan schreef:
Dus voor mij wel al een hele verbetering!!!

Máár, dat weet de jury niet. Die ziet jullie en kijkt vanuit hoe het zou moeten zijn, die heeft geen boodschap aan of het deze keer beter ging dan vorige keer..

Nee dat bedoel ik ook niet. Ik bedoelde dat ik veel hoger eindig als ik het zeer beroerd doe.
Dus vandaar de teleurstelling dit keer.
Maar ik ga het wel laten rusten en lekker oefenen verder!

Bzoem schreef:
Ben geen jury... maar ik zie eigenlijk ook niet waar het mis gaat bij die volte x-x met hals strekken. Het hals strekken lukt totaal niet (sorry) maar je blijft wel draven. Of de schrijver had het mis, of de jury zat niet op te letten? Voltes vind ik moeilijk te beoordelen of ze te groot zijn of niet, de bak lijkt een beetje uit verhouding op het filmpje namelijk.

Ja zijn neus moet veel lager toch? Kniehoogte van de pony als ik het goed heb?
Maar ik geef hem wel de ruimte zonder de teugels ineens los te gooien. Hoe krijg je dan zijn hals lager? ;)
Mijn intructrice zei dat het niet zo heel veel uitmaakte hoe diep hij komt maar dat er aan mijn houding en tempo niks mag veranderen.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 13:55

FNRS en KNHS zijn totaal niet te vergelijken. Wij hebben iedere maand F proeven, maar onze ruiters moeten meer PP's halen dan 2 (namelijk 5, 235 of meer is 2 PP in ons systeem dus als je echt goed bent ben je er snel uit) om over te mogen. Dit zouden ze op jouw manege ook kunnen doen. De F5 en de B is wel een heel groot verschil, aangezien je als je een manegestartkaart zou nemen je F8 moet zijn.

Ik zou lekker F proeven rijden, daar komt nageeflijkheid vanaf de F12, dus heb je lekker alle tijd om dat te leren!

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 14:11

http://www.bokt.nl/wiki/Halsstrekken Hier staat wat over halsstrekken en ook een plaatje erbij :) Je geeft wel ruimte zonder opeens de teugels los te gooien, maar daarna zijn je teugels een beetje waslijntjes en verlies je contact met de mond. Misschien toch nog wat meer geleidelijk ruimte geven, zorg dat je contact blijf houden.

Het ziet er niet slecht uit hoor, je rijdt zo te zien wel vriendelijk :j Er zijn nog wel punten die verbeterd moeten worden als je hoger wilt scoren in een B-proef, maar je was zelf van plan om het eerst nog bij F-proeven te houden toch? Gewoon lekker doorgaan, oefenen met stelling en buiging en over een tijdje nog eens proberen bij de B als je daar zin in hebt. Het is belangrijk dat je het leuk vindt, als je dus weer eens een B-proefje rijdt en de punten zijn niet zo hoog, wees dan niet teleurgesteld want je geeft zelf aan dat je nog niet op dat niveau zit. Wees blij met de punten in de proef die goed zijn gegaan, neem de rest mee om verder aan te werken.

Off topic: Ik wist trouwens niet dat FNRS- en KNHS-proeven zoveel van elkaar verschillen, maar ik heb eigenlijk ook geen ervaring met proeven van de FNRS. Zijn de FNRS-proeven rustiger opgebouwd in niveau als je ze vergelijkt met KNHS-proeven?

RanRan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 17:02

Girassol schreef:
Off topic: Ik wist trouwens niet dat FNRS- en KNHS-proeven zoveel van elkaar verschillen, maar ik heb eigenlijk ook geen ervaring met proeven van de FNRS. Zijn de FNRS-proeven rustiger opgebouwd in niveau als je ze vergelijkt met KNHS-proeven?

De FNRS heeft 20 F proefjes.

De F1 en 2 zijn zonder galop, eenvoudige figuren in stap en draf. Die rijd je alletwee 1 keer en dan mag je naar de volgende.

De F3 en F4 zijn iets pittiger. De galop zit erin. De figuren komen sneller achter elkaar.
Ook mag je nu aftrek krijgen als je op het verkeerde been rijdt. Voor verkeerde galop hoor je nog geen aftrek te krijgen. Vanaf de F3 moet je de proef 2 maal gehaald hebben om naar de volgende te mogen.

F5 en F6 zijn weer iets moeilijker. Verkeerde galop mag gestraft worden. Je moet een klein stukje doorzitten. Slangenvolte 3 bogen en dmv. S van hand veranderen komen hierbij.
Bij eerdere proeven spring je aan in een hoek en nu dus op de E B E volte.
De jury wordt wat kritischer.

F7 en F8 zijn weer wat moeilijke en is het de bedoeling dat je dacht ik een goede verbinding met de paardenmond kan houden.
Iets meer doorzitten.

En zo komt er steeds iets bij en komen de figuren sneller achter elkaar. :D En vanaf F9 moet je 3 proeven gehaald hebben om naar de volgende te mogen.
En dan is het nog zo dat je bij de ene jury je punten cadeau krijgt en de ander erg kritisch is. En van alles daar tussenin.
Met 210 punten heb je een promotie punt. Dus een 6 gemiddeld.
Bij de even proeven krijg je ook een theorie examen. Daar mag je maximaal 3 fouten in halen maar het stelt dan ook echt niks voor. Dus bij de F2, F4, F6 en F8 krijg je een diploma.
Van iedere p[roef is een a en een b versie. Zijn hetzelfde maar dan in spiegelbeeld. Bij ons moet je dus een maal de a en eenmaal de b gereden hebben.
Als je het nog moeilijk vindt kan je iedere proef een paar keer rijden. Maar met 5 promotiepunten MOET je door naar de volgende.

Zo zit het ongeveer in elkaar :D
Ik ben nu bij de F5b en tot nu toe gaat dat heel goed! Ben iets minder nerveus als eerst en vind het echt leuk! Kijk altijd terug op film en probeer dan echt de dingen die niet lukken te verbeteren.
En dan gaat dat beter en is er weer iets anders wat beter kan en zo kan je denk ik nog wel jaren doorgaan!

liberty schreef:
FNRS en KNHS zijn totaal niet te vergelijken. Wij hebben iedere maand F proeven, maar onze ruiters moeten meer PP's halen dan 2 (namelijk 5, 235 of meer is 2 PP in ons systeem dus als je echt goed bent ben je er snel uit) om over te mogen. Dit zouden ze op jouw manege ook kunnen doen. De F5 en de B is wel een heel groot verschil, aangezien je als je een manegestartkaart zou nemen je F8 moet zijn.

Ik zou lekker F proeven rijden, daar komt nageeflijkheid vanaf de F12, dus heb je lekker alle tijd om dat te leren!

Daar heb je gelijk in! Vaak geven ze ook het advies als je het krap aan gehaald heb om het nog een keer te doen hoor.
Maar de ene jury geeft snel hoge punten en de ander niet.

En het zijn gewoon wedstrijdjes net zoals de F proefjes. de proeven zijn wel wat moeilijker maar het is niet de bedoeling dat het beoordeeld wordt zoals bij een echte KNHS wedstrijd.