Je paard mee laten lopen in manegeles.. wie ervaring?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

x_Katja_x

Je paard mee laten lopen in manegeles.. wie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 18:28

Zijn er bokkers die hun paard 1 of 2 keer per week laten meelopen in de manegelessen?
Dit zodat je paard toch beweging krijgt omdat je zelf wat minder tijd hebt, én omdat je hierdoor wat minder stalgeld hoeft te betalen?

Wat zijn de voor en nadelen??

Graag hoor ik van jullie!

Groetjes Katja.

(weet niet of het hier goed staat..)

kehdra

Re: Je paard mee laten lopen in manegeles.. wie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 18:31

Ik zou het nooit doet omdat manegeruiters (99% ervan) niet de finesse hebben, waardoor je paard hardstikke stug word.

Daarnaast ook nog alle ondeugden die ze aanleren.. Nee mij niet gezien.

Kan er niet echt een voordeel van noemen...

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 18:32

Wat is er mis met 1 of 2 dagen vrij? Ik zou het zelf nooit overwegen :n maar dat heeft wellicht te maken met mijn eigen ambities

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 18:32

Ik gooi ze wel eens in de les als ik geen tijd heb om er zelf wat mee te doen, maar dat zijn 'losse keren' zeg maar. En ik doe het alleen bij groepen waar ik zelf lesgeef én ik er een geschikte ruiter voor heb.
Scheelt me geen stalgeld.

Ik heb wel twee stalgenoten die hun paard standaard in de lessen laten lopen. Beide mannen zijn ondernemer en hebben niet heel vaak tijd om te rijden. Voordelen vinden ze dat hun paard beweging en aandacht krijgt, nadeel is dat je niet altijd zelf in de hand hebt wat er mee gebeurt. Bv als een paard bij het springen in een hindernis landt en daar kreupel van staat, terwijl je dat zelf als eigenaar misschien niet gehad zou hebben.

Beccz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 18:35

Denk dat het er ook heel erg aan ligt op welke manier er op de manege gereden en lesgegeven word..

speedy_cindy

Dat ligt eraan wat voor een manege het is.
Hoe is de manier van lesgeven, kun je zelf aangeven in welke lessen ze mogen lopen enz.
Beetje afhankelijk van.

Zelf zou ik mijn eigen rijpony nooit mee laten rijden met anderen. Omdat ze dan toch minder fijn worden enz.

ZusJacobs

Meisje die ik ken doet het met haar paard, alhoewel. Het is niet haar paard, ze leased maar kan er alles mee doen als bij een eigen paard. Die loopt di en do mee dacht ik, vind zij erg handig omdat hij dan gewoon lekker beweging krijgt en zij wat anders kan doen. Hij loopt bij de gevorderde en daar word volgens haar echt goed gereden.Ik zelf zou het nooit willen, maar dat is gekomen door eigen ervaring op een manege..

zadel2001

Zou dat wel doe, maar niet met elke ruiter. Helemaal als het ook scheelt in de kosten.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 18:36

Wij hebben een pony uitgeleend aan de manege, loopt prima mee in de lessen.
De pony is al iets op leeftijd maar bij huis werd er anders niets met haar gedaan en dat is zonde want ze loopt zo graag nog.
Bij deze manege staan er nog enkele op bruikleenbasis.
Laatst bijgewerkt door silverbrumby op 16-11-10 18:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 18:39

Ook wij hebben een paard uitgeleend aan de rijschool van Anne Muller (aan een andere manege had ik hem dus echt niet uitgeleend) Paard heeft het prima naar zijn zin, krijgt volop aandacht en wordt ook nog eens op de juiste manier gereden. Hij heeft het beter als thuis, want hier stond hij maar een beetje te verpieteren in de wei :D

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 18:41

Noppert schreef:
Ook wij hebben een paard uitgeleend aan de rijschool van Anne Muller (aan een andere manege had ik hem dus echt niet uitgeleend) Paard heeft het prima naar zijn zin, krijgt volop aandacht en wordt ook nog eens op de juiste manier gereden. Hij heeft het beter als thuis, want hier stond hij maar een beetje te verpieteren in de wei :D

Hey, hoe gaat het trouwens met Farras :P?
Ik heb m toen samen met Sabine bij jullie gebracht...

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 18:41

Ook ik laat regelmatig mijn paard in de les mee lopen, in lessen die ik zelf geef. Wel laat ik niet elke ruiter op hem rijden, zeker niet met harde hand e.d.
Zo krijgt hij wel zijn beweging.

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 18:44

silverbrumby schreef:
Noppert schreef:

Hey, hoe gaat het trouwens met Farras :P?
Ik heb m toen samen met Sabine bij jullie gebracht...

Met Farras gaat het super, gezond rond zal ik maar zeggen, het is en blijft een fjord :D
Hij is nog steeds erg braaf, vindt alles best en is het lievelingetje van veel van onze vakantiegasten!

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 18:46

Hai,

Persoonlijk zou ik het niet doen, tenzij je weet dat je paard voor gevorderden wordt gebruikt. Wij hebben een keuze gemaakt om een beetje op die manier te werken met onze trektochten en paardrij vakanties. Het grootste gros dat hier komt rijden is niet of minder ervaren en daar heb je gedurende de laag seizoenen veel werk mee om je paarden weer goed in balans te krijgen! Als er regelmatig iemand op je paard rijdt die meer tegenwerkt dan mee, dan krijg je problemen met bv vastzitten etc.
Of zoals mijn Chris die veel gebruikt wordt met kinder lesjes, die is helemaal ingekakt. (is ook zo weer wakker als het moet, maar kost even tijd)

Maar als je weet dat er goed op wordt gereden, en dat het je scheelt in de kosten dan is het 't overwegen waard natuurlijk!

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 18:48

Mijn omaatje liep vroeger ook in de lessen. De stalling werd dan zo een stuk goedkoper en van 1uurtje les en 1uurtje mijzelf werd ze ook niet minder. Echter kon ik het niet aanzien als er kinderen op haar reden die ik niet mocht of als ze haar een tik geven. Toen ik een keer stond te kijken bij een les en mijn lieve paardje een klap kreeg, kwamen de frustraties vrij, pakte ik dat kind haar zweep af en gaf haar een flinke mep. 'Mijn Joy sla je niet'! Sindsdien mocht ze van de eigenaar van de manege niet meer in de les. Kostte m,n ouders veel meer, maar scheelde mij veel irritatie. Ik zou het dus niet doen. Tenzij je zelf bepaald wie op je paard rijdt. Nu geef ik zelf les en Novel ook weleens meelopen. Maar alleen bij mensen waar ik een goed gevoel bij heb

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 19:54

RT-P >> MA

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 19:58

Uppojono schreef:
Mijn omaatje liep vroeger ook in de lessen. De stalling werd dan zo een stuk goedkoper en van 1uurtje les en 1uurtje mijzelf werd ze ook niet minder. Echter kon ik het niet aanzien als er kinderen op haar reden die ik niet mocht of als ze haar een tik geven. Toen ik een keer stond te kijken bij een les en mijn lieve paardje een klap kreeg, kwamen de frustraties vrij, pakte ik dat kind haar zweep af en gaf haar een flinke mep. 'Mijn Joy sla je niet'! Sindsdien mocht ze van de eigenaar van de manege niet meer in de les. Kostte m,n ouders veel meer, maar scheelde mij veel irritatie. Ik zou het dus niet doen. Tenzij je zelf bepaald wie op je paard rijdt. Nu geef ik zelf les en Novel ook weleens meelopen. Maar alleen bij mensen waar ik een goed gevoel bij heb

Mochtje niet bepalen wie erop ging ?

@TS
Bij mij komt er niemand anders op;)
Zeker niet op manege les ;)
Heel simpel

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 20:01

Ik vind dat het wel zou kunnen. Maar zelf zou ik een gevorderde les kiezen, en als ik dan iemand zie die goed kan rijden, dat die er dan ik keer op gaat "vrij"rijden, zodat ik kan zie hoe ze rijd. Als het goed gaat, zou ik haar kiezen om de lessen mee te rijden ;)

xTamay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 20:02

Kan hier niet maar als het kon nee.
Hij moet aan mij wennen, hij moet geen truucjes opnieuw lleren die ik er met moeite heb uitgekregen want dan kan ik weer overnieuw beginnen.
Ik wil ook weten wat er gebeurt met mijn pony, want hier ergens een manege zijn soms wel lessen waar je gewoon de hele tijd galopeerd (10 minuten instappen 5 minuten drapen de rest galoperen :/)
en dat vind ik zelf niet goed.
Maar dat is mijn mening want voor sommige is het juist handig: Meestal minder stalkosten + iemand die je paard beweging geeft.
Maar wij hebben geen probleem met het stalgeld, en ik heb tijd zat dus voor mij is het niet nodig

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 20:04

Amira_ schreef:
Ik vind dat het wel zou kunnen. Maar zelf zou ik een gevorderde les kiezen, en als ik dan iemand zie die goed kan rijden, dat die er dan ik keer op gaat "vrij"rijden, zodat ik kan zie hoe ze rijd. Als het goed gaat, zou ik haar kiezen om de lessen mee te rijden ;)

Gevorderde zegt echt niets!
Op sommige maneges is gevorderd als ze zelfstandig kunnen rijden en op eenbokkend paard blijven zitten
en als je dan goed kijkt zie je zaaghandjes , schoppen etc!

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:06

sinds ik mijn paard mee laat lopen in de lessen is hij veel beter geworden.
nou heeft hij wel een ruiter nodig met de nodige rijervaring want niet iedereen blijft zitten maar ik vind het zeker een voordeel hij loopt 4 dagen per week mee in de les en het scheeld ook nog stal geld en als ik zeg vandaag kan het niet ik rij zelf is dat ook geen probleem.
Hoe het bij ons gaat ben ik super te vreden en gaat mijn paard ook nog vooruit.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:08

Wat zijn jullie weer lekker bezig over "manege ruiters"... Mensen met een eigen paard rijden altijd zo veel beter he? NOT!

Met goede afspraken (dus wel weten wie erop gaat etc.) zal het wel kunnen. Maar zou er wel voorzichtig mee zijn.. Hangt natuurlijk ook van je paardje zelf af en wat jij er mee wilt doen... Als je er zelf niet bij kunt zijn en je weet dat diegene die lesgeeft goed op let, waarom niet? Je zou het kunnen vergelijken met een soort bijrijders... Snap niet waarom mensen zo moeilijk over doen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:14

Serendip90 schreef:
Wat zijn jullie weer lekker bezig over "manege ruiters"... Mensen met een eigen paard rijden altijd zo veel beter he? NOT!

Zit jij in een ander topic te lezen dan ik ofzo :?
Ik vind dat er netjes gereageerd wordt en dat de sfeer zeker over het algemeen helemaal niet negatief is over manegeruiters...

stuifpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 17:03

bij ons rijden er ook heel vaak eigen pony's bij de manege paarden mee maar dan merk je zo of het wel of niet onderdanig is want als hij dat wel is wordt hij best wel vaak getrapt of die andere paarden die gaan extra dicht langs het eigen paard langs

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 18:05

Da's dus waarom ik ze alleen in gevorderdenlessen laat lopen; paarden hebben daar niets in te regelen, dat moet de ruiter doen ;)