Zweep tussen de oren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ThinkAgain

Zweep tussen de oren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 15:29

In de manegelessen heb ik de afgelopen lessen gereden op twee paarden die gigantisch beginnen te staken zodra ze in galop moeten. Als ze ook maar het vermoeden hebben dat de galop eraan zit te komen gaan ze beiden op de rem en beginnen ze achterwaarts te gaan, en te bokken, en ze zullen er alles aan doen om maar niet vooruit te hoeven. Nou is mijn oplossing daarvoor om de teugel wat losser te laten (niet los te gooien maar gewoon wat meer ruimte geven), m'n been aan te leggen en eventueel een (flinke) tik op z'n achterste als dat alles niet werk. Soms helpt het zelfs om gewoon helemaal niks te doen behalve het paard gewoon recht op de hoefslag houden, omdat de pony dan niets heeft om tegen te vechten en dan maar liever met de rest meegaat dan daar stil te blijven staan.
In de les waar ik tegenwoordig rijdt duurt dit de instructrice echter te lang denk ik, en wordt er door haar geroepen "geef hem een tik tussen z'n oren!". Nou vraag ik me af wat het nut hier precies van is, want in mijn ogen is een paard wat achteruit gaat niet sneller geneigd om vooruit te gaan als hij een mep tussen z'n oren krijgt. Ik heb op dat moment ook niet de zweep tussen z'n oren geplant maar 'm wel even naar voren gestoken naast het hoofd van de pony, want naast dat het me geen logische reactie leek om op z'n hoofd te gaan meppen om 'm vooruit te krijgen, heb ik ook een lange dressuurzweep die nogal doorbuigt, en als die toevallig net ook tegen z'n neus aan zwiept denk ik dat we het vooruit wel kunnen vergeten. Het enkel naar voren steken hielp wel, pony schudde een paar keer met z'n hoofd en ging daarna voorwaarts in galop, de rest van de les (of althans, de rest van het gedeelte van de les dat we moesten galopperen).

Nou is mijn vraag dus eigenlijk: is een tik met de zweep tussen de oren wel of niet goed, en wanneer is het wel en niet 'toegestaan' zoiets te doen? En doen jullie het zelf ook wel eens bij jullie pony's, en in welke gevallen?

kleinvosje

Re: Zweep tussen de oren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 15:33

NOOIT doen, zou ik zeggen. Als ze dat advies geven, zou ik zelfs geneigd zijn te zeggen dat ze jou voor het laatst in de les gehad hebben, op zo'n manege zou ik niet willen rijden. Als je paard staakt door omhoog te komen, krijgt hij de kans om stil te staan. Ze kunnen namelijk alleen vanuit stilstaan omhoog. Wat jij dus al doet, teugels vrij en een por van achteren, is goed, dat zijn de voorwaartse hulpen. Je kunt ook proberen daarbij een teugelhulp te geven alsof je af wilt wenden, dus binnenhand opzij. Dan zal ie een beetje uit evenwicht raken en zijn benen aan de grond willen hebben om te voorkomen dat ie valt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 15:33

Het is nooit goed, mits je een paard hebt wat jou er moedwillig af wilt hebben en zo met zn hoofd slaat dat het voor jou gevaarlijk wordt.
Maar het staken moet altijd een reden hebben dus zoals jij dat oplost vind ik dat toch wel het beste....

Love_4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 15:35

Ik zou het nooit doen, echt nooit!
Je bereikt er niks mee en anders nog meer verzet!!

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 15:35

een instructrice waarvan je een tik tussen de oren moet geven als een paard niet aangaloppeert, zou ik echt niet willen. ik zou zelfs twijfelen of ze wel gediplomeerd is!

een tik tussen de oren kan heel erg gevaarlijk zijn, omdat je het botje wat daar zit met een zweepslag kan breken. een tik tussen de oren wordt alleen, als redmiddel, bij hoog steigerende paarden gebruikt om ze te laten schrikken, het is dan alsof ze hun hoofd stoten tegen het plafond (ben hier ook geen fan van, maargoed). een tik tussen de oren omdat een paard niet aangaloppeert, vind ik absolute onzin.
ikzelf heb mijn pony nog nooit een tik tussen de oren gegeven, en zal het ook nooit doen.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 15:38

Tammy_ schreef:
een instructrice waarvan je een tik tussen de oren moet geven als een paard niet aangaloppeert, zou ik echt niet willen. ik zou zelfs twijfelen of ze wel gediplomeerd is!

gediplomeerd is ze wel, maar ik vind het ook geen fijne aanpak. Ze roept zelf ook steeds "ik laat het jullie eigenlijk liever niet doen", maar er is mij nu al drie lessen achter elkaar gezegd het te doen, terwijl m'n pony uiteindelijk alle lessen zonder die tik ook vooruit is gegaan.

De pony's steigeren overigens ook niet. Ze gaan op de rem en achterwaarts in plaats van voorwaarts en ze zitten daardoor iedereen in de weg, maar ze zijn nooit echt gevaarlijk voor de ruiters. Als ze eenmaal voorwaarts gaan willen er ook nog wel eens een aantal bokken uit komen, maar dat lijkt me altijd nog beter dan die tik tussen z'n oren.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 15:43

laat ze zelf die paarden op de rails rijden voordat ze jullie erop zet. tuurlijk moet je ook met dit soort situaties om kunnen gaan, maar dit vind ik wel erg lomp...

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 15:50

als een pony achteruit gaat, heeft een tik aan de achterkant meer zin lijkt mij... En jouw aanpak lijkt me veel beter, als de pony dus zonder mep op z'n kop bij jou uiteindelijk ook z'n rondje loopt!
ik heb liever dat mijn paard onder mij bokt, dan dat iemand hem een klap op z'n kop zou geven. dan heb ik echt veel liever die bok :')

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 15:54

Ik weet dat een tik tussen de oren goed helpt bij paarden die steigeren (uit ervaring)
maar ik zie ook niet echt het verband met vooruitgaan..

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 15:56

ilse86 schreef:
laat ze zelf die paarden op de rails rijden voordat ze jullie erop zet. tuurlijk moet je ook met dit soort situaties om kunnen gaan, maar dit vind ik wel erg lomp...

Een van de twee pony's loopt ook in de zomermaanden regelmatig onder haar met buitenritten, en dan reageert hij wel goed. Ik weet niet wat het verschil dan is (hij rijdt dan onder een westernzadel, en voorop, maar dat zou in principe natuurlijk niet veel uit moeten maken).
Verder denk ik dat het ook niet goed zou zijn voor de pony als zij juist degene is die zegt dat je 'm maar een mep tussen z'n oren moet geven. Dan zou ze beter rustig de tijd kunnen nemen om uit te leggen hoe je ze zo paardvriendelijk weer vooruit krijgt. Dan loopt de les maar een paar minuten uit.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 15:59

Tja wel leuk om te zien hoe erg dingen zijn veranderd de afgelopen jaren.

Tuurlijk slaan is nooit goed maar een paard wat zo staakt om niets mag van mij veel straf hebben. Soms werkt een tik tussen de oren soms niet wordt het erger enz..het is het geval en de toestand waardoor het ontstaat. De tik geeft een schrik reactie en gaan ze weer lopen.

Ik weet wel dat veel manege ponys een trucje hebben om niet te lopen en de schrikreactie wat een tik tussen de oren geeft kan goed werken. Ze denken dat aan pijn en gaan lopen. Helaas is dit iets wat een onervaren ruiter niet echt moet doen.

Vroeger had je ook vaak de truc van een ei op het hoofd kapot slaan als die ging staken. Heb het toch aardig wat keren erg effectief zien werken.

Ik ben niet zo voorstander van het lieve van tegenwoordig hou meer aanpakken en afstraffen. Consequent zijn hebben mensen tegenwoordig veel moeite mee omdat het allemaal lief en aardig moet zijn. Terwijl ik denk 1x nee is altijd nee en anders flink straf.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 16:02

Ik zou een paard nooit tussen de oren slaan in dit geval. Omdat het om manegepaarden gaat kunnen er allerlij problemen ten grondslag liggen; van niet passende zadels tot mechanische of spierproblemen tot opvoedingsproblemen en dat ga je zo echt niet oplossen.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik wel eens een paard met mijn hand een tik op zijn hoofd heb gegeven toen hij mij bijna achterover klapte (echt gemeen en meerdere malen). Dat hielp, maar in dit geval zou ik het niet doen, zeker niet met zweep (denk om de ogen etc.)

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 16:05

Prisca schreef:
Tja wel leuk om te zien hoe erg dingen zijn veranderd de afgelopen jaren.

Tuurlijk slaan is nooit goed maar een paard wat zo staakt om niets mag van mij veel straf hebben. Soms werkt een tik tussen de oren soms niet wordt het erger enz..het is het geval en de toestand waardoor het ontstaat. De tik geeft een schrik reactie en gaan ze weer lopen.

Ik weet wel dat veel manege ponys een trucje hebben om niet te lopen en de schrikreactie wat een tik tussen de oren geeft kan goed werken. Ze denken dat aan pijn en gaan lopen. Helaas is dit iets wat een onervaren ruiter niet echt moet doen.

Vroeger had je ook vaak de truc van een ei op het hoofd kapot slaan als die ging staken. Heb het toch aardig wat keren erg effectief zien werken.

Ik ben niet zo voorstander van het lieve van tegenwoordig hou meer aanpakken en afstraffen. Consequent zijn hebben mensen tegenwoordig veel moeite mee omdat het allemaal lief en aardig moet zijn. Terwijl ik denk 1x nee is altijd nee en anders flink straf.

Je hebt best gelijk dat je consequent en duidelijk moet zijn tegen je pony, maar ik vind dat dat wel moet verschillen van het 'mijn paard luistert niet dus ik mep net zolang tot hij wel luistert'.
Ik weet ook uit ervaring dat er genoeg manegepony's zijn die een manier hebben om onder hun werk uit te komen, maar is de kunst dan juist niet om dat te voorkomen, of om een slimme zet te hebben waardoor je je pony in de war brengt, in plaats van meteen een zweep tussen z'n oren te planten? Ik vind het ook niet zo'n goeie als je pony door pijn denkt dat hij moet gaan lopen. Ik denk dat een pony plezier moet hebben in het lopen, hoewel hij wel naar je moet luisteren.
Mijn manier van aanpakken zou echter geen tik tussen de oren zijn, eerder een flinke tik op z'n achterste, helemaal omdat het erom gaat dat het paard niet vooruit wil en niet om een paard wat steigert of iets in die trant. Wat ik me misschien nog kan voorstellen is om dan een kortere of langere zweep te gebruiken om te kijken of je paard daar beter op reageert, maar ik denk dat een tik tussen z'n oren niet echt de oplossing is, ook niet als hij 'gewoon maar onder z'n werk uit wil komen'.

En wat je zegt over dat ei op z'n hoofd, imo is een ei wel wat sneller kapot en zal het iets minder hard aankomen dan een zweep. Bovendien kan ik natuurlijk moeilijk elke les een ei meenemen, ze zien me al aankomen :o

Smoethie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 16:23

tussen de oren slaan omdat ze niet willen galoperen? Als het puur staken is zou ik jou aanpak gewoon gebruiken. En dan maar vol houden, desnoods 100keer de bak rond in zijn achteruit als ze maar galoperen al is het maar 2 passen (dat zou mijn manier zijn ;) )
Ik heb zeker wel eens een zweep tussen de oren van een paard geplant. Dit paard vond het leuk om even omhoog te komen als die er geen zin meer in had. Hij was helemaal onderzocht om pijn uit te sluiten. Maar het was puur staken. Na 1 keer wist hij het een heeft hij geleerd dat hij beter kan blijven lopen of op een andere manier kan laten zien dat hij het er niet mee eens is. Maar verder houd die zweep bij een paards hoofd weg. Ze worden er kop schuw van of worden zelf bang bij het rijden omdat ze bang zijn een klap met de zweep te krijgen. De zweep is in mijn ogen een hulpmiddel en niet iets waar je niet zonder kan

uiteraard maak ik er weer een groot verhaal van, maar even in het kort. Pas op met een zweep, een paard moeten weten wat die wel en niet kan maken en een zweep kan goed die grensen stellen. Maar ga een paard niet onnodig slaan tussen zijn oren als een andere manier beter is ;) Dus zeg wat jou manier is en laat niet op je kop zittten :D

SUCCES!

imkebirba

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 16:36

een paard moet voor je wille werken en niet moeten omdat hij anders bang is op op zijn hoof geslagen te worden.
ik zouw teugels 'langer' en vooruit drijven NIET schoppen
of een tik GEEN mep geven en alls ie niet luistert
gewoon teugels lang gooien dan verliest ie zijn evenwicht en zal hij niet meer stijgeren
en tegen je lesgever zouw ik zeggen dat ze maar eens normaal les moet geven en anders wil je gewoon van iemand anders les ik sla ook niemand tussen de oren

sorry voor het verhaal
mijn mening

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 16:41

Ik denk dat dit paard verkeerd gereden word of ergens pijn heeft anders zou hij niet zo reageren. En de oplossing met zweep op zn hoofd slaan vind ik dierenmishandeling. EN Stel dat zn oog geraakt word kan hij blind worden ! Die instructeur die dit zegt : kan hij of zij zelf niet even op het paard gaan zitten en voordoen wat te doen zonder met een zweep tussen de oren te slaan ?

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 16:45

@imkebirba: Ik vind wel dat je best duidelijk tegen je paard mag zijn dat hij vooruit moet, dus als je 'm een tikje geeft en hij doet het niet, kan hij van mij best een flinkere tik verwachten.
Steigeren doet hij sowieso niet, ze lopen alleen achteruit en ik weet ook niet zeker of ze hun evenwicht verliezen als je de teugels lang laat, dat zou misschien zo zijn in het geval dat je zelf erg op de teugels hangt maar dat doe ik sowieso niet, omdat het paard anders niet vooruit kan.

En het probleem is ook dat ik niet naar een andere les kan. Er zijn geen lessen waar ik qua niveau nog in pas en ik heb de afgelopen 8 jaar in een les onder mijn niveau gereden, tot de instructrice die ik toen had stopte en ik overgeplaatst werd. Dit is ook de enige dag die ik nog kan rijden, omdat ik in het examenjaar van het gymnasium zit en dus echt niet veel tijd over heb na school (al was het maar omdat ik pas om 5 uur thuis ben meestal).

@ Sassy4barrel: ik denk dat ze zeker verkeerd gereden worden, maar dat houd je toch met manegepaarden wel, niet iedereen rijdt perfect. Ik denk niet dat ze ergens pijn hebben, het is imo grotendeels een aangeleerde reactie van de paarden. Bij eentje ligt het eraan dat hij niet voorop wil lopen (hoewel dat in draf ook prima gaat, en galop in de hoefslag in z'n eentje gaat ook prima over het algemeen, als hij eenmaal loopt), en wat het probleem bij de andere is, daar kan ik niet helemaal bij, aangezien hij het in het bos wel gewoon kan, en in z'n eentje in de bak ook. Het is echt puur dat hij niet wil lopen als er nog andere paarden in de bak zijn.

En ik denk wel dat de instructrice er even op zou kunnen gaan zitten, maar ik denk niet dat ze het doet, want "wij moeten leren paardrijden" enzo.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 16:49

Dan kan ze het toch even voordoen ;) Ik denk dat zo iemand die zoiets zegt (om een paard met een zweep op zn hoofd te slaan) niet kan rijden en niet kan (en niet zou mogen) lesgeven. En als het aangeleerd gedrag is dan is het ook op een normale manier af te leren. En omdat hij een manegepony is hoef hij niet verkeerd gereden te worden. Daarvoor staat de instructeur in de bak om de ruiters het goed aan te leren en het paard geen pijn te doen en niet te hinderen. Dat lijkt deze instructeur niet te begrijpen plus zou het voor dit paard goed zijn om misschien door een goede ruiter een paar keer in de week bijgereden te worden. Sorry maar ik vind een paard met een zweep voor zn hoofd slaan Not Done!

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 16:49

Tja aan de hand van je verhaal wist ik al waar je les hebt, en na een kijkje in je profiel werd dat bevestigd.

Ik zou er niet aan meewerken, heb die pony heel wat keertjes gereden en ik hoefde nooit de zweep op die manier te gebruiken (had ook les van een andere instructrice hoor) Nou is het al heel wat jaren geleden dat ik daar heb gereden, maar dat gebeurde mij misschien 1 x maar nooit weer. Dan stapte ik wel af als ze me dat zou vragen...
Laatst bijgewerkt door Anoli op 10-11-10 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 16:50

peacehorses schreef:
En ik denk wel dat de instructrice er even op zou kunnen gaan zitten, maar ik denk niet dat ze het doet, want "wij moeten leren paardrijden" enzo.

Waarschijnlijk omdat ze zelf geen gezichtsverlies wil lijden, want stel je voor dat zij het paard ook niet aan het werk krijgt...

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 17:01

Sassy4barrel schreef:
Dan kan ze het toch even voordoen ;) Ik denk dat zo iemand die zoiets zegt (om een paard met een zweep op zn hoofd te slaan) niet kan rijden en niet kan (en niet zou mogen) lesgeven. En als het aangeleerd gedrag is dan is het ook op een normale manier af te leren. En omdat hij een manegepony is hoef hij niet verkeerd gereden te worden. Daarvoor staat de instructeur in de bak om de ruiters het goed aan te leren en het paard geen pijn te doen en niet te hinderen. Dat lijkt deze instructeur niet te begrijpen plus zou het voor dit paard goed zijn om misschien door een goede ruiter een paar keer in de week bijgereden te worden. Sorry maar ik vind een paard met een zweep voor zn hoofd slaan Not Done!

Ze rijdt zelf wel Z2 met haar paard, en ze heeft ook haar niveau 4 (? of 3) in deurne gehaald, dus opzich zou ze gewoon moeten kunnen lesgeven. Ik snap dat het misschien wat veel gevraagd is om in de les even af te stappen en instructrice te laten galopperen en vervolgens weer om te wisselen, maar ik denk wel dat ze zelf er eens op mag gaan zitten buiten de lessen, of misschien eens een lesje meerijden om te kijken wat het probleem precies is.
Ik snap dat een manegepony niet verkeerd gereden hoeft te worden, maar wanneer je als pony meeloopt in zowel gevorderdenlessen als beginnerslessen van elk 10 man, dan zitten er best wat tussen die wel aan de teugels trekken en die wel stuiteren in draf.

Anoli schreef:
Tja aan de hand van je verhaal wist ik al waar je les hebt, en na een kijkje in je profiel werd dat bevestigd.

Ik zou er niet aan meewerken, heb die pony heel wat keertjes gereden en ik hoefde nooit de zweep op die manier te gebruiken (had ook les van een andere instructrice hoor) Nou is het al heel wat jaren geleden dat ik daar heb gereden, maar dat gebeurde mij misschien 1 x maar nooit weer. Dan stapte ik wel af als ze me dat zou vragen...

Ik heb hem ook nooit hoeven slaan (en al helemaal niet tussen z'n oren) in de tijd dat ik nog in de andere les reed, maar daar staakte hij ook heel wat minder. Ik heb al eens eerder commentaar gehad via bokt en dat is direct daar terechtgekomen, en ik werd een paar weken niet meer aangekeken, vandaar dat ik er nu gewoon even netjes advies over vraag, voor het geval dat het eigenlijk wel heel normaal is in de paardenwereld.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 17:05

Nou als antwoord op je vraag, nee ik vind dat niet normaal!!! :)

dimfieaqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 17:07

Zou het persoonlijk ook niet doen. Een tik op zijn achterste of hals lijkt me minder pijnlijk dan tussen z'n oren.
De kans is ook aanwezig dat hij schuw word naar zijn hoofd toe met voorwerpen.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 17:09

Tik op z'n hals is voor voorwaarts drijven denk ik ook niet zo'n goed idee, dat doen bij ons alleen de beginners omdat ze nog niet met 1 hand durven om ze op de kont aan te tikken, of bij sommige paarden omdat die anders gaan bokken.

Ik heb overigens over 2 uur weer les, dus ik zal als ik terug kom zeker even mededelen als ik weer op een van de twee heb moeten rijden die dat gedrag vertonen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 17:22

Geweldige manege met een nog veel geweldiger instructrice die Deurne heeft gedaan en Z dressuur is!!
Van zo iemand kan je ten minste iets leren! Niveau van instructrice zegt mij al helemaal niets, en Deurne heb ik ook al geen hoge pet van op, dit verhaal bevestigt mijn gevoel alleen maar!
Ik zou het advies van Sassy-tbarrel opvolgen en volgende keer de geweldig lesgevende instructrice het voor laten doen!

Hemel Sassy..das toch geen naam zeg!Ik heb 3 keer moeten kijken voor ik hem juist had gespeld.