Problemen met doorzitten en in galop aanspringen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rietje26

Problemen met doorzitten en in galop aanspringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 20:10

hey iedereen
ik heb een probleem ik zit nu 2 jaar op een manege maar daarvoor reed ik op 'boeren paarden' waar je alles mee kon doen.
maar nu zit ik dus sinds 2 jaar op een manege en ik kan zo moeilijk doorzitten en in galop aanspringen |(

hebben jullie misschien tips & trucs?
Laatst bijgewerkt door Scum op 13-10-10 09:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast.

Kris

Re: help!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 08:10

Ontspannen en tips vragen aan je instructeur.

MMares

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 08:12

inderdaad, gewoon proberen te onstpannen en tips vragen aan je instructeur...
na een tijdje komt dit dan wel in orde...

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 08:55

Hallo,
Vervelend hè, maar paardrijden is gewoon verschrikkelijk moeilijk.
Kan je zitlessen krijgen op je manege? Dan loopt je paard aan de longe, staat de instructeur in het midden, en de instructeur geeft jou allemaal oefeningen om je zit te verbeteren in staf-draf en galop. De instructeur zorgt dat je paard blijft lopen, en jij hoeft alleen maar te oefenen om je zit te verbeteren.
Echt een aanrader!
Succes ermee!

Scum

Re: Problemen met doorzitten en in galop aanspringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 09:14

RT --> MA

Ina_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 00:15

Je kunt voor dit soort dingen altijd terecht bij je instructeur, voor wat goede tips. Natuurlijk ook veel oefenen, dan komt het vanzelf goed!

Succes!

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 00:19

Lekker ontspannen zitten en de goede beenhulp geven.

Maaar ligt het probleem bij het doorzitten of bij de galop aanspringen?
Als het bij doorzitten ligt, kan je proberen om eerst een paar rondjes 3 passen door te zitten, 3 passen lichtrijden. Gaat dat een paar rondes goed, doe je 5 passen doorzitten, 5 passen lichtijden ed. Zo kan je het steeds verder uitbreiden. Zorg dat je een mooie rustige draf rijdt, overhaaste draf is ook niet uit te zitten als je wilt doorzitten

Silviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 08:43

Gooya schreef:
Hallo,
Vervelend hè, maar paardrijden is gewoon verschrikkelijk moeilijk.
Kan je zitlessen krijgen op je manege? Dan loopt je paard aan de longe, staat de instructeur in het midden, en de instructeur geeft jou allemaal oefeningen om je zit te verbeteren in staf-draf en galop. De instructeur zorgt dat je paard blijft lopen, en jij hoeft alleen maar te oefenen om je zit te verbeteren.
Echt een aanrader!
Succes ermee!

Dat is zeker een idee, ik ben een beginner, heb net m'n 6e beginnersles aan de longe gehad en dit komt ook ook allemaal aan bod

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 09:32

je moet je bekken kantelen, en je benen lang maken ;)
maar hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het gaat! :)

Cisga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:41

Draaft het paard erg hard? Kijk of tempowisselingen helpen met het draven, het ene tempo zit makkelijker door dan het andere.

Kippensoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 10:15

Had ik ook een hele tijd, tot ik eens bedacht: En nu ga ik het gewoon leren! Dat klinkt mallotig, maar het hielp wel. Ga anders een keer vrijrijden, en geef lange teugel in draf (moet je wel op een rustige pony zitten) en ga dan doorzitten, in een rustig tempo. Zo leer je ook dat je niet aan de teugels gaat trekken als steun, en zo gaat het vast goed (zo heb ik het mezelf aangeleerd). Goed naar achter zitten, en ontspannen. Doe dit niet op een pony die afentoe wat uithaald, want dan slinger je alle kanten op;)

Dan, als het doorzitten goedgaat, been naar achter, en proberen aan te springen. Als hij dan eerst heel hard gaat draven, doe je het overnieuw, net zolang totdat hij via een rustig drafje in galop gaat. Dan zit dat ook lekker! Lange teugel doet wonderen(A) daarna kan je langzamerhand de teugels korter maken.

Misschien werkt dit, misschien niet, maar het valt altijd te proberen!

Veel succes ermee!

rietje26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 15:30

heey iedereen
bedankt voor het reageren !!
het gaat al de goede kant op :)

rietje26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 15:33

Jipster10 schreef:
Had ik ook een hele tijd, tot ik eens bedacht: En nu ga ik het gewoon leren! Dat klinkt mallotig, maar het hielp wel. Ga anders een keer vrijrijden, en geef lange teugel in draf (moet je wel op een rustige pony zitten) en ga dan doorzitten, in een rustig tempo. Zo leer je ook dat je niet aan de teugels gaat trekken als steun, en zo gaat het vast goed (zo heb ik het mezelf aangeleerd). Goed naar achter zitten, en ontspannen. Doe dit niet op een pony die afentoe wat uithaald, want dan slinger je alle kanten op;)

Dan, als het doorzitten goedgaat, been naar achter, en proberen aan te springen. Als hij dan eerst heel hard gaat draven, doe je het overnieuw, net zolang totdat hij via een rustig drafje in galop gaat. Dan zit dat ook lekker! Lange teugel doet wonderen(A) daarna kan je langzamerhand de teugels korter maken.

Misschien werkt dit, misschien niet, maar het valt altijd te proberen!

Veel succes ermee!

ik heb het geprobeerd en het helpt echt Bedankt!!!!

Kippensoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 18:43

Graag gedaan :o