Vandaag was het dan eindelijk zo ver. Naar een jaar niet gereden te hebben, ging ik nu weer echt beginnen. Ik werd ingedeeld op Replay. Kende geen één paard van de manege dus ik ging aan de slag. Poetsen, hoeven uitkrabben en uiteindelijk opzadelen. Dat ging allemaal super goed. Het begon al bij het opstijgen, mijn paard bleef netjes stil staan. Maar om erop te komen was nog een hele klus. Ik was erg stijf naar een jaar niet rijden. Schuift het zadel ook nog eens weg, maar de singel kon niet strakker. Ik mijn vader geroepen die kwam helpen. Was ik mijn beugel aan het verstellen, valt mijn zweep. Dus ik mijn vader weer even gevraagd en hij geeft mijn zweep opnieuw aan. Ik begin te rijden en ik vind het al snel een fijn paard. Alles gaat volgens plan. Ik kan goed met Replay bezig zijn al krijg ik hem niet helemaal naar mijn hand. Merk na een half uur rijden dat hij toch wel erg naar de andere paarden toetrekt. Vervolgens gaan we in galop en iedere seconde als er een ruiter achter mij zat met zijn of haar paard legt Replay zijn oren naar achteren. Replay wilde ook nog de hele tijd de andere paarden achterna en ik ga hulp vragen aan de instructrice: Annie! Ze legt uit dat hij echt naar mij moet luisteren. Hou je teugels en benen erbij en desnoods gaat hij te snel doordat ik mijn benen er echt bij houdt, dat maakt niet uit volgens Annie. Als ik de hele tijd met hem bezig ben kan Replay ook niet nog op de andere paarden letten. Helaas lukte deze galop niet meer zo goed. Dus ik was even niet zo tevreden. Het ging daarna wel beter, ik reed wat meer door waardoor Replay steeds beter naar me luisterde. Om voor een tweede keer in de galop aan te springen, ging de groep een volte rijden. van B-E-B! Dat ging allemaal super goed. Ik reed zelfs voorop toen we weer gingen galopperen. En Replay reageerde niet op de andere paarden. Toch nog een hele leuke les vond ik! Replay en ik gingen daarna steeds beter vooruit. Replay ging steeds meer voorwaarts lopen en ik hoefde er steeds minder voor te doen. Uiteindelijk met een losse teugel gaan draven en tot mijn verbazing kon ik alleen met mijn benen bepalen wat Replay deed. Na een uur intensief rijden, heb ik nu de volgende dag wel spierpijn. Maar toch een ontzettend geslaagde les.