Wat vinden jullie van deze manier van lesgeven?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eierhoofd

Berichten: 117
Geregistreerd: 28-04-09
Woonplaats: Noord Holland

Re: Wat vinden jullie van deze manier van lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 11:29

Mogen ze daar wel lessen dan? Bij mijn weten kun je hier pas met 6 en soms zelfs 8 jaar terecht bij de manege voor les.
Ik vind het ook bijzonder positief klinken, ik krijg plaatsvervangende pijn in mijn mond als ik zie hoe sommige manegemensen rijden en zichzelf als een stuk was aan de lijn in de storm vastklampen :=

jientje
Berichten: 91
Geregistreerd: 12-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 11:59

Mijn dochter wil zelf nog een extra les. Maar ze was heel overdonderd over deze manier van lesgeven. Ze deed bij deze lesgeefster niet veel goed en wil er uiteraard ook niet meer bij rijden. Even voor de duidelijkheid mijn dochter ging met haar eigen pony naar de les en reed dus niet op een pony van de lesgeefster. Ik vind het ook straf dat er mensen zijn die menen dat ik mijn dochter perse op wedsrijd wil pushen en wil laten presteren. Het zou voor mij makkelijker zijn als ze geen wedstrijden wilde rijden en gewoon wat mee aan wilde rijden. Neen, zij wil ook leren wijken als ze mij ziet rijden en een schouderbinnenwaarts rijden en leren hoe je op het juiste been rijdt, ... Ze wil ook zoals mama op wedstrijd gaan (en natuurlijk het goed doen want zo zijn kinderen ). Ze was nog maar zes jaar en ging als ik op priveles ging altijd met mee. Ze hobbelde wat achter me aan en probeert dan ook te wijken, een middendraf te rijden, ...

Pauline
Berichten: 12189
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Wat vinden jullie van deze manier van lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 12:03

Echt funest voor haar bekken.

Qimm

Berichten: 15175
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 12:05

als je een paard of pony met een losse teugel niet (nagenoeg) even goed kan laten lopen als met normaal contact zit er iets in de basis niet goed. Met een los teugeltje tijden is de ideale manier om te zien of de pony goed aan de hulpen staat en dan val je door de mand als je een verkeerde stijl (met te veel getrek) hebt aangeleerd gekregen.
Maar goed, als het jou en je dochter niet aanstaat dan zou ik op zoek naar een andere manege, al betwijfel ik of ze daar wel wedstrijdgericht bezig zijn.

F_Orumster

Berichten: 15323
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 12:09

Ik denk dat je te maken hebt met een instructrice die het grove ruw-duw-trek rondhobbelen op veel maneges een doorn in het oog is.
Hulde aan haar. Ik denk naarmate je dochters vorderen, er wel meer contact wordt gezocht .

Tijgertje86

Berichten: 1454
Geregistreerd: 28-09-05
Woonplaats: Drenthe/ Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 12:10

Ik geef zelf zowel privé- als manegelessen (engels en klassiek) en laat mijn manegekinderen (ook met eigen pony) regelmatig met losse teugel stappen, draven en indien het niveau het toelaat galloperen. Op deze manier kunnen de kinderen hun evenwichtsgevoel verbeteren. Jezelf in evenwicht houden middels de teugel is dan niet meer mogelijk. Ze zullen dan hun benen langer moeten maken, meer moeten 'zitten' en hun bekken moeten kantelen. Ook het (onbewuste) gepluk aan de teugel is dan niet aan de orde. Daarnaast kunnen de pony's (deels, voor ontspanning zijn natuurlijk meerdere factoren nodig) ontspannen (mits ze goed aan de hulpen staan).Vaker ontspannen de pony's dan beter, dan dat de ruiter zijn pony 'bewust' wil laten ontspannen. Ik vind het altijd een goede oefening. :j

nowornever

Berichten: 3205
Geregistreerd: 06-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 12:22

Sorry maar jou dochter moet nog op het goede been leren lichtrijden? Maar is al wel bezig om een pony aan de teugel te rijden. Ik vind dat persoonlijk erg kwalijk want ze kent geen basis maar gaat al wel verder. Ik vind het dan ook fantastisch om die kinderen aan een waslijn te laten rijden en eerst te leren hoe ze op het goede been leren licht rijden. Aan de teugel en wedstrijden zou nog helemaal niet aan de orde moeten zijn, lekker lol maken en spelenderwijs leren ponyrijden. Maar het klinkt als een topmanege voor kinderen.

jientje
Berichten: 91
Geregistreerd: 12-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 12:24

Tijgertje89 ik ben het volledig eens met hoe jij het vertelt. Maar bij deze instructrice moeten ze de hele les aan de losse teugels rijden. Dus ze hebben nog niet eens hun teugels op spanning. De pony loopt even goed als die met losse teugel wordt gereden of strak wordt gehouden.
Mijn dochter hangt ook zeker niet aan de mond van haar pony. De pony loopt pas sinds een half jaar aan de teugel en daarvoor hebben we haar geleerd om de teugels op spanning te houden (niet trekken) en te rijden met zit en benen.

jientje
Berichten: 91
Geregistreerd: 12-12-09

Re: Wat vinden jullie van deze manier van lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 12:26

Mijn dochter vergeet nog graag om te kijken of ze op het juiste been rijdt. Als ze van hand verandert in arbeidsdraf weet ze dat ze op x moet blijven zitten en in de middendraf verandert ze op het einde van been. Het gaat steeds beter maar voor een kind is het ook heel veel hé zo paardrijden. En wees eens eerlijk nowornever hoeveel volwassene gaan daar nog in de fout met op het verkeerde been te rijden??? IK zie er heeeel veel!

Tijgertje86

Berichten: 1454
Geregistreerd: 28-09-05
Woonplaats: Drenthe/ Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 12:27

jientje schreef:
Tijgertje89 ik ben het volledig eens met hoe jij het vertelt. Maar bij deze instructrice moeten ze de hele les aan de losse teugels rijden. Dus ze hebben nog niet eens hun teugels op spanning. De pony loopt even goed als die met losse teugel wordt gereden of strak wordt gehouden.
Mijn dochter hangt ook zeker niet aan de mond van haar pony. De pony loopt pas sinds een half jaar aan de teugel en daarvoor hebben we haar geleerd om de teugels op spanning te houden (niet trekken) en te rijden met zit en benen.


Jientje: Je dochter mag anders best bij mij komen lessen hoor. ;) :D

nowornever

Berichten: 3205
Geregistreerd: 06-07-06

Re: Wat vinden jullie van deze manier van lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 12:38

Maar jij schrijft ze wil leren licht rijden op het goede been, dus lees ik datze dat nog niet kan. En ik daaruit maak ik dusniet op dat ze het af en toe vergeet. Maar dat maakt niet uit, je vroeg wat we vonden van de manier van lesgeven en ik vind het erg goed. We verschillen daarin van mening en dat kan natuurlijk.

Qimm

Berichten: 15175
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 12:50

jientje schreef:
Mijn dochter vergeet nog graag om te kijken of ze op het juiste been rijdt. Als ze van hand verandert in arbeidsdraf weet ze dat ze op x moet blijven zitten en in de middendraf verandert ze op het einde van been. Het gaat steeds beter maar voor een kind is het ook heel veel hé zo paardrijden. En wees eens eerlijk nowornever hoeveel volwassene gaan daar nog in de fout met op het verkeerde been te rijden??? IK zie er heeeel veel!



op x van been wisselen?

jientje
Berichten: 91
Geregistreerd: 12-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 13:09

Ja, als je gewoon een arbeidsdraf doet en van hand verandert wissel je op X van been en doe je een middendraf doe je dat net voor je op de hoefslag komt anders breng je je paard of pony uit balans.

Tijgertje86 jammer dat het te ver weg is.

Ja, nowornever ze vergeet het af en toe. Ze vindt het ook moeilijk als ze bijvoorbeeld moet afwenden van de B naar E weet ze niet of ze van been moet wisselen of niet. Heb me misschien een beetje fout uitgedrukt maar iedereen pakt altijd alles nog al letterlijk op.
Bij mij komt rijden nog altijd op de eerste plaats voor de fun. Mijn dochters doen niets liever dan zonder zadel en met gewoon de koord rond de nek in de paddock crossen in stap, draf en galop en een klein sprongetje maken. Dus dan kunnen ze ook niet aan de teugels trekken.
Bij is het vooral het probleem dat de lesgeefster haar niet verder wilt begeleiden met aan de teugel rijden. Haar manier van lesgeven is gewoon aan de lange teugel maar ja, zo kunnen mijn dochters geen wedstrijd gaan rijden. En dan is mijn vraag is het voor hun een goede lesgeefster?

Moll

Berichten: 3270
Geregistreerd: 20-06-05
Woonplaats: capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 13:42

jientje schreef:
Tijgertje89 ik ben het volledig eens met hoe jij het vertelt. Maar bij deze instructrice moeten ze de hele les aan de losse teugels rijden. Dus ze hebben nog niet eens hun teugels op spanning. De pony loopt even goed als die met losse teugel wordt gereden of strak wordt gehouden.
Mijn dochter hangt ook zeker niet aan de mond van haar pony. De pony loopt pas sinds een half jaar aan de teugel en daarvoor hebben we haar geleerd om de teugels op spanning te houden (niet trekken) en te rijden met zit en benen.


nou jong fout geleerd is de rest fout gedaan spanning op de teugel, kom zeg.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 13:56

jientje schreef:
Ja, nowornever ze vergeet het af en toe. Ze vindt het ook moeilijk als ze bijvoorbeeld moet afwenden van de B naar E weet ze niet of ze van been moet wisselen of niet. Bij is het vooral het probleem dat de lesgeefster haar niet verder wilt begeleiden met aan de teugel rijden. Haar manier van lesgeven is gewoon aan de lange teugel maar ja, zo kunnen mijn dochters geen wedstrijd gaan rijden. En dan is mijn vraag is het voor hun een goede lesgeefster?


Als je dochter zulke dingen nog niet kan en vergeet moet ze misschien eerst eens aan de basis gaan werken voordat ze aan de teugel gaat rijden en schouderbinnenwaarts leert enz. Volgens mij denkt de instructie er ook zo over, daarom wil ze niet gelijk verder met het volgende onderdeel. Ik snap het wel. Wedstrijden komen daarna pas, als ze niet meer zulke fouten maakt als verkeerde been lichtrijden. Ik zie ook wel dat volwassenen het doen, vind ik ook erg slordig. Beetje gemakzucht van de ruiter vind ik. Ik let er wel op ;)

Qimm

Berichten: 15175
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Wat vinden jullie van deze manier van lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 14:15

maar ze rijden toch alleen op de manege voor de gezelligheid en er is toch prive instructie voor 'wedstrijdgericht trainen'

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 14:25

Ik vraag mij eerlijk gezegd af hoe je denkt dat je dochter al wel kan rechtrichten en correct kan rijden zodat een paard kan nageven maar nog niet het gevoel heeft op welk been ze moet rijden.....
Je hebt zoveel gevoel nodig bij paardrijden, denk niet dat een 7 jarige een paard al correct kan laten nageven. Ja pony in een krulletje laten lopen met getrek... maar dat is heel wat anders en iets wat absoluut niet aangeleerd moet worden.

Hulde aan de manegeinstructise!
Zou mij eerder achter de oren krabben bij de prive's instructise die je hebt.

En no offence, maar ze wil dit en dat? Ze is 7...... ze heeft niet alles te willen..

saskiaojan

Berichten: 7250
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: friesland

Re: Wat vinden jullie van deze manier van lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 14:31

Ben ik de enige die zich afvraagt hoe een kind van 5 en een kind van 7 al enkele jaren rij ervaring kunnen hebben....
Ik geef zelf al jaren les op een manege, bij ons mogen ze pas beginnen als ze 6 zijn liever nog iets ouder, omdat ze dan pas alles kunnen gaan begrijpen en pas als ze 10, 11 zijn hebben ze pas de goede moteriek ontwikkeld om een pony nageeflijk te kunnen gaan rijden, dan lukt het meestal ook nog niet, dus ook in mijn lessen zie je dat de kleine kinderen met boogjes in de teugels rijden. Dit voor de balans en zodat de pony geen gesjor en geruk ook al gaat dat vaak per ongeluk n zijn mond heeft.

tokedri
Berichten: 1555
Geregistreerd: 17-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 14:32

x_Marr schreef:
Ik vraag mij eerlijk gezegd af hoe je denkt dat je dochter al wel kan rechtrichten en correct kan rijden zodat een paard kan nageven maar nog niet het gevoel heeft op welk been ze moet rijden.....
Je hebt zoveel gevoel nodig bij paardrijden, denk niet dat een 7 jarige een paard al correct kan laten nageven. Ja pony in een krulletje laten lopen met getrek... maar dat is heel wat anders en iets wat absoluut niet aangeleerd moet worden.

Hulde aan de manegeinstructise!
Zou mij eerder achter de oren krabben bij de prive's instructise die je hebt.

En no offence, maar ze wil dit en dat? Ze is 7...... ze heeft niet alles te willen..



Helemaal mee eens, moet niet gekker worden zeg

Benita
Berichten: 907
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Kleve (duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 14:51

Ik vind het heel goed voor de zit van een klein kind om met een doorhangende teugel te rijden. Ze krijgen zo een onafhankelijke zit. Pas als je dochter een onafhankelijke zit heeft kan ze haar pony aan de teugel rijden. Als ze niet op het juiste been kan licht rijden kan ze dus ook niet met binnenbeen/ buitenteugel en binnenstelling rijden en rijdt ze nu dus niet correct aan de teugel.

Ik vind het dus een hele goed oefening voor de kleinere ruiters. Maar als jij en je dochter meer wedstrijd gericht willen trainen en meer contact met andere ruiters, kun je je dochter beter lid maken bij een ponyclub. Daar rijden veel kinderen die wedstrijden rijden.

jientje
Berichten: 91
Geregistreerd: 12-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 14:58

Even verduidelijking. In België mag je op de maneges meestal beginnen wanneer je wil.
Ik zal even wat resultaten van wedstrijden geven van mijn dochter dat jullie een beetje een idee hebben. Ze is vierde provinciaal geworden BB1 met dubbele jurry. Bij één jury tweede andere vijfde.
vier overwinningen met twee verschillende pony's en 6 plaatsen binnen tot 5 op 7 tornooien. In de Limburgse ranking staat ze op 3 met haar selectiepunten en 7 op 65 deelnemers. Dan denk ik toch dat je haar nog moeilijk kan plaatsen onder niet goed rijden. Zonder te bluffen.
Diezelfde instructrice gaat ook tijdens een les prive van mijn nichtje (een half uurtje duurde de les) gewoon even de bak uit en laat een kind dat niet kan rijden over aan een meisje van 13 jaar.
We spreken af met haar dat we les willen van 7 tot 9 (twee verschillende niveaus). Om vijf voor 7 moet ze nog een pony gaan vangen en om 25 over 7 begint de eerste les. In les twee wordt er afgesproken dat er voor iemand 1 mangepony moet zijn. Is ze vergeten te noteren en moet ze dus om half 9 nog van de wei gaan vangen. Om kwart voor 9 begint de les dan eindelijk (voor een kind van 7) en om kwart voor 10 is de les gedaan? Werkt dat bij jullie op de manege ook zo?

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Re: Wat vinden jullie van deze manier van lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 15:08

Zit er geen leuke rijvereniging in de buurt met kinderen die allemaal op hun eigen pony rijden?

_aussi

Berichten: 1342
Geregistreerd: 02-05-06

Re: Wat vinden jullie van deze manier van lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 15:21

Naar mijn idee komt het nog al prestatie gericht over. Elke keer als iemand een positieve reactie geeft dan verdeding je die. Hiermee lijkt het alsof je eigenlijk zelf al wel weet welke keuze je moet maken? Niet naar die manege dus.

Maar als het inderdaad voor de fun is, waarom moet er dan zo kritisch worden gekeken? De pony hoeft toch ook niet elke les aan de teugel te lopen. Ik vind een dagje rustig werken ook wel eens fijn. Ik zie er geen nadelen aan in ieder geval. Zeker niet als ze toch al zo goed presteert dan heeft ze een extra les niet nodig. Ja, voor het kind zijn en de gezelligheid.

makailash
Berichten: 11
Geregistreerd: 19-10-08

Re: Wat vinden jullie van deze manier van lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 15:46

een BB proefje???? dat is de Bixi hier dat heeft toch totaal nog niets met dressuurrijden te maken dat is nog spelen met je pony en dat hoort een 7-jarige nog te doen een 7-jarige heeft totaal nog niet de lichamelijke ontwikkelijng om een pony goed aan de teugel te rijden benen en handen bewegen meestal tegelijkertijd en echt een pony aandrijven is al moeilijk laat staan van acheren naar voren te rijden. als ik zo'n ouder aan de kant had met een groepsles verzocht ik haar maar snel andere instructie te zoeken wees blij dat je dochter iin instructrice heeft die haar afleert te "trekken" en eerst maar eens te leren zitten. op de manege waar ik les geef doen we (als er uberhaupt zulke jonge kinderen in de les zitten) nog heel veel spelletjes om ze goed te leren zitten. op deze manier komt de volgende generatie van "snel mijn paard naar de Z rijden en gauw verkopen eraan"laat ze ook een stuk tijd om de liefde voor hun dier te ontwikkelen en dat krijg je echt niet met op zo'n jonge leeftijd al zoveel competitiedrang (of is het de moeder???)

daantjuhhh

Berichten: 26875
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Wat vinden jullie van deze manier van lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 15:56

Nou wij moedigen dit ook aan hoor.
Toen ik nog les gaf op de manege was het ook: handjes naar voren!!!

En ook al komt er een nieuwtje mijn les in met een eigen pony.
Van die leeftijd was het bij mij iig de 1ste les: Handjes naar voren.
Je moet een instructrise ook de tijd geven om het kindje te leren kennen.
En ik zou zeggen: Mamma's mondje dicht, nog even niks zeggen van de manier van les geven.
Je geeft namelijk je kind ook de indruk alsof de instructie er niks van bakt.
Een kind moet geloven in de instructie.

Als je over 4 lessen nog niet tevreden bent dan zou ik een gesprekje aangaan met de instructie (zonder dat je kind er van weet)
Dan weer een paar lesjes afwachten en trek dan je oordeel.

Dus wacht gewoon even 3 a 5 lessen af...

Kijk het ook even vanuit het oogpunt van de instructrise.
Zij moet wel 5 of misschien meer kindjes in het gareel houden.
En als er dan een nieuwe bijkomt is dat altijd even aankijken wat ze kan en wat niet.