Paard kan geen volte van tien meter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sisi_96

Paard kan geen volte van tien meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 18:32

Hallo, bokkers :D
Ik heb een probleem met een paard waar ik tegenwoordig meestal op moet rijden in de les. Precies als ik daarop rijd, besluit mijn instructeur altijd om de voltes van 10 meter te oefenen. (Met andere paarden lukt het me wel altijd) Eerst is het al een hele strijd om het paard van de hoefslag te krijgen, maar als het echt niet lukt, neem ik mijn zweep in mijn buitenhand en geef hem daarmee een (klein) tikje op zijn hals en spoor ik tegelijkertijd aan met mijn buitenbeen. Uiteindelijk lukt dat dan wel, maar niet in één keer. Dan is hij eindelijk van de hoefslag, en dan maakt hij een gewone volte, want als ik hem naar binnen stuur, gaat hij wijken. Ik heb het al op heel veel manieren geprobeerd, maar ik kan hem geen volte van tien meter laten rijden. Het is ook een heel groot paard, dus misschien ligt het er ook aan dat hij dat niet helemaal kan, maar het lijkt mij dat hij wel een volte van tien meter kan rijden.

Maar daarbij loopt hij ook de hele tijd achter andere paarden aan. Dat kan ik dan ook echt niet tegenhouden.
Misschien hebben jullie wat tips voor mij?

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 18:35

die van mij (pony) kon dit ook niet..
wat bleek nou, ze had artrose.
dan is het heel lastig voor ze om voltes te rijden.
dat ontdekte ik ook pas later, toen we over de kop vlogen..

Sisi_96

Re: Paard kan geen volte van tien meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 18:39

Hoe ben je dan over de kop gevlogen?

Crealief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 18:41

Je moet denk ik wat strenger zijn al vanaf het begin van de les.
Goed voor jezelf blijven rijden en bepalen waar je heen wilt. Zodat die ook niet de kans krijgt om achter een ander paard aan te lopen!
Volte goed je buitenbeen en buitenteugel erbij houden!

Succes

Sisi_96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 18:48

Crealief schreef:
Goed voor jezelf blijven rijden en bepalen waar je heen wilt. Zodat die ook niet de kans krijgt om achter een ander paard aan te lopen!

Succes

Als ik de buitenteugel erbij houd, gaat hij wijken. Ook als ik aan het begin van de les bv. iemand moet inhalen, komt hij heel moeilijk van de hoefslag af. Maar ik zal wel proberen misschien nog meer mijn buitenbeen erbij te houden. Nu is er ook nog het probleem dat hij heel groot is, en ik kan niet helemaal bij zijn buik. (wel badankt voor de tip)
Laatst bijgewerkt door Sisi_96 op 22-08-10 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

LiefsteIwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 18:49

Wat zegt je lesgeefster ervan?

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 18:50

Je zegt les te hebben, helpt je instructeur je dan niet?!

seabiscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 18:50

Hoi!

Het paard is niet goed voor je been zo te horen, hij vind het moeilijk om zelfstandig te lopen en loopt gewoon door je heen. Probeer om niet achter andere paarden te rijden en op de binnenhoefslag te gaan. Zodra hij weer naar de hoefslag gaat zet je hem terug..

Op de volte moet je goed consequent zijn en ook een beetje streng. Goed met je buitenbeen en buitenhang begrenzen, binnenhand naar binnen brengen. Denk er om dat je niet stuurt met je binnenhand! Als hij naar buiten loopt moet je goed je buitenbeen er aan zetten..reageert hij niet geef hem dan maar een schopje met je buitenbeen. Evt. je zweepje aan de buitenkant om te helpen begrenzen..

Suc6!

Ps: het paard kan wel een volte van 10 meter hoor! Hij vindt het alleen moeilijk en daarom moet je hem meer helpen (door consequent te zijn) dan de andere paarden. Je kunt ook proberen om een volte van 20 m te sluiten en weer te openen..

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 18:52

we reden dus al 10 minuten op de volte.
ineens struikelde wendy (mijn pony)..
toen schoot ze rechtdoor ging ze door haar knieën en viel ze.
ze viel op mijn been, dus die had ik zwaar gekneusd.

Sisi_96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 18:53

vinurr schreef:

Nee, die schreeuwt alleen maar: laat hem niet naar buiten gaan!! Duw hem naar binnen!!
Dat doe ik dus, maar het is echt heel moeilijk. Mijn instructeur is niet echt van het tips geven.
Ik stuur, kijk waar ik heen wil, buitenbeen en buitenteugel, maar dat helpt gewoon niet. Met een tikje dus uiteindelijk wel, maar als ik dus zelf van de hoefslag af wil, moet ik mijn zweep aan de buitenkant hebben, maar als iemand anders van de hoefslag af gaat, moet ik mijn zweep weer aan de binnenkant hebben om hem tegen te houden. Hij is gewoon heel sterk.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 18:59

Is dat paard wel buigbaar? Kan hij goed stelling aannemen en hoe gaan de slangevoltes bij hem?

Het kan zijn dat hij gewoon heel erg stijf in zijn lijf is en zijn spieren niet goed getraind zijn zodat hij de buiging niet kan maken.

Een volte 10 meter vergt voor een paard vaak veel oefening en je moet beginnen met het buigzaam en wendbaar maken van het paard.

seabiscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 19:02

Als je alleen met je been blijft 'duwen' en hij reageert niet, heeft het geen zin om nog meer te 'duwen'. Je moet zorgen dat hij scherper wordt op je been..blijven duwen heeft geen zin..dan banjert hij zo door je heen. Je moet hem echt een 'schopje' geven en als hij daar niet op reageert een flinke schop of tikje met je zweep. Echt streng zijn hoor!

Ps:je benen komen toch wel onder het zweetblad uit?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 19:05

Kan het paard aan de hand wel in lengtebuiging op de volte lopen? Zowel linksom als rechtsom?

Sisi_96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 19:10

seabiscuitje schreef:
Hoi!

Het paard is niet goed voor je been zo te horen, hij vind het moeilijk om zelfstandig te lopen en loopt gewoon door je heen. Probeer om niet achter andere paarden te rijden en op de binnenhoefslag te gaan. Zodra hij weer naar de hoefslag gaat zet je hem terug..

Op de volte moet je goed consequent zijn en ook een beetje streng. Goed met je buitenbeen en buitenhang begrenzen, binnenhand naar binnen brengen. Denk er om dat je niet stuurt met je binnenhand! Als hij naar buiten loopt moet je goed je buitenbeen er aan zetten..reageert hij niet geef hem dan maar een schopje met je buitenbeen. Evt. je zweepje aan de buitenkant om te helpen begrenzen..

Suc6!

Ps: het paard kan wel een volte van 10 meter hoor! Hij vindt het alleen moeilijk en daarom moet je hem meer helpen (door consequent te zijn) dan de andere paarden. Je kunt ook proberen om een volte van 20 m te sluiten en weer te openen..

Dat met sluiten en openen heb ik nog niet geprobeerd. Dat lijkt me een heel goed idee.

Sisi_96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 19:16

laetitia schreef:
Is dat paard wel buigbaar? Kan hij goed stelling aannemen en hoe gaan de slangevoltes bij hem?

Het kan zijn dat hij gewoon heel erg stijf in zijn lijf is en zijn spieren niet goed getraind zijn zodat hij de buiging niet kan maken.

Een volte 10 meter vergt voor een paard vaak veel oefening en je moet beginnen met het buigzaam en wendbaar maken van het paard.

In een normale volte heeft hij wel stelling, maar een slangenvolte maakt hij wel te grote bochten, waardoor het niet helemaal uit komt.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 19:18

Klinkt een beetje als een ik val over mijn buitenschouder probleem. Buitenteugel en buitenbeen om em te begrenzen. Oefen ook eens schoudervoor zodat hij niet met zijn schouder aan het schot blijft plakken

Sisi_96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 19:24

seabiscuitje schreef:
Als je alleen met je been blijft 'duwen' en hij reageert niet, heeft het geen zin om nog meer te 'duwen'. Je moet zorgen dat hij scherper wordt op je been..blijven duwen heeft geen zin..dan banjert hij zo door je heen. Je moet hem echt een 'schopje' geven en als hij daar niet op reageert een flinke schop of tikje met je zweep. Echt streng zijn hoor!

Ps:je benen komen toch wel onder het zweetblad uit?!

Ik geef ook schopjes, maar ik zal nog strenger proberen te zijn. Ja ik kom onder het zweetblad uit, maar niet zo ver, dus ik kom nog niet echt bij de buik.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 19:25

Als je je paard nog niet eens fatsoenlijk van de hoefslag kunt sturen hoef je nog helemaal niet aan volte's van 10 meter te gaan denken. Als je je sturen voor elkaar hebt kun je weer een stapje verder gaan. :)

Dol2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 19:28

Ik vooral al beginnen met mss een privéles te nemen met dit paard en dat je zo eens kan doortrainen op die voltes...

Ook eens vanuit stap proberen te wenden.
En mss is het gewoon niet het juiste paard voor jou omdat hij té sterk is... een onjuiste combinatie. Niet alle paarden kunnen gereden worden door iedereen.

Alvast succces!

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 19:49

Sisi_96 schreef:
vinurr schreef:

Nee, die schreeuwt alleen maar: laat hem niet naar buiten gaan!! Duw hem naar binnen!!
Dat doe ik dus, maar het is echt heel moeilijk. Mijn instructeur is niet echt van het tips geven.
Ik stuur, kijk waar ik heen wil, buitenbeen en buitenteugel, maar dat helpt gewoon niet. Met een tikje dus uiteindelijk wel, maar als ik dus zelf van de hoefslag af wil, moet ik mijn zweep aan de buitenkant hebben, maar als iemand anders van de hoefslag af gaat, moet ik mijn zweep weer aan de binnenkant hebben om hem tegen te houden. Hij is gewoon heel sterk.

Je kan dat toch tegen je instructeur zeggen: Ik probeer hem naar binnen te duwen, maar het lukt niet zo goed, hoe moet ik dat doen?

Ik had bijv. een tijdje geleden een probleem met schouderbinnenwaarts, en mijn instructeur zei wel wát ik anders moest doen, maar niet hóé ik het anders moest doen, dus ik heb dat even gevraagd en toen heeft ze dat uitgelegd ;)

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 19:55

ik zou toch zorgen dat je instructeur wat meer en betere aanwijzingen geeft want als hij dat blijft zeggen dan heb je er ook niks aan

gaat het trouwens wel goed met longeren?

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 20:41

Ik neem aan dat dit om een manegepaard gaat?
Je kan hem wel scherper maken voor het been, maar dat kan je vervolgens blijven doen. Vermijd met rijden sowieso de hoefslag en rijd voor jezelf.

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 20:43

Ik heb eigenlijk ook nix meer toe te voegen aan de reacties hierboven! Ik denk dat je met bijna alle reactie wel aan de slag kunt!

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 20:51

Sisi_96 schreef:
Crealief schreef:

Succes

Als ik de buitenteugel erbij houd, gaat hij wijken. Ook als ik aan het begin van de les bv. iemand moet inhalen, komt hij heel moeilijk van de hoefslag af. Maar ik zal wel proberen misschien nog meer mijn buitenbeen erbij te houden. Nu is er ook nog het probleem dat hij heel groot is, en ik kan niet helemaal bij zijn buik. (wel badankt voor de tip)

De buitenteugel zou er samen met je buitenbeen juist voor moeten zorgen dat het paard niet over de schouder wegloopt (dat wat jij wijken noemt waarschijnlijk).

Eerst: wat heb je aan een instructeur die geen tips geeft? Een instructeur is er m.i. voor om uit te leggen hoe iets moet en je te begeleiden bij de uitvoering ervan. Ook in een groepsles, ook als de ruiter op een manegepaard zit.

Probeer eerst maar eens netjes grote voltes te rijden, dan moet je immers ook af kunnen wenden zonder achter andere paarden aan te gaan en ook bij een grote volte mag het paard niet over de schouder weglopen. Probeer de volte 10 m om te beginnen in stap, zodat je ook goed op je eigen hulpen en houding kunt letten (neem daar dus de tijd voor, in draf verslapt de aandacht voor m.n. de eigen houding al snel, zeker als de instructeur je er niet op wijst). Goed aan de buitenkant begrenzen met buitenbeen en buitenteugel.
Overigens, ook het correct (!) rijden van een oefening als een slangenvolte, kan uiteindelijk helpen bij het rijden van een kleine volte.

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 21:00

Ik had dit ook met mijn paard. De grootste basis is de ontspanning. Als je paard niet genoeg ontspannen loopt dan kan die moeilijker draaien en kan de achterhand gaan "uitzwenken" zo behaal je ook geen goede cirkel. De meeste manegepaarden kunen zit alles heel gemakkelijk en maken zo een mooie cirkel. Maar ook ik zat enkel te prutsen!

Bij mij lukt het vooral door ontspanning te geven en zeer cordaat te zijn. Als ze koppig is bijvoorbeeld gewoon vanuit galop alles stop! bijvoorbeeld en ze staat stil als ik dat wil! dan weer opnieuw ontspannen en mijn benen zeer duidelijk aanleggen en een constante druk uitoefenen daarop.

Nu ja het is allemaal makkelijk praten hoor! Want elk paard is anders he :). Veel uitproberen is mijn boodschap