kleine welsh nieuw op de manege...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sweetgirl96

kleine welsh nieuw op de manege...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 15:47

hallo..
ik zit nu eventjes niet lekker in mijn vel, en wou jullie vragen wat ik hieraan moet doen..
er is net een nieuwe pony op de manege hij is een heel klein welshje, maar hij moet zo vaak lopen in de les en ik ben bang dat hij het na een tijdje opgeeft.
hij loopt welleens 4 uur op een dag(dat is egt verschrikkelijk veel voor zo'n kleintje), maar mijn vraag is wat ik hieraan kan doen.
ik mag hem niet kopen van mijn ouders en huren mag ook niet, en toch zou ik hem dolgraag willen helpen.
weten jullie mischien ene oplossing voor deze lieve pony?
alvast bedankt voor jullie hulp.
xxx

Elles

Re: kleine welsh nieuw op de manege...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 15:50

RT-P >> MA

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 15:53

4 uur lopen op een dag is echt niet zo veel. Dat kan een pony prima aan als hij hiervoor getraind is. Van een half uur per week naar 4 uur op een dag zou niet zo goed zijn, maar dit zal de manege ook begrijpen(pony zou het niet trekken = manege heeft pony minder+ziektekosten = niet goed voor de manege). Dus het valt allemaal vast wel mee. Een manege is een bedrijf dat draaiende gehouden moet worden, dat gaat niet als de paarden zich kapot zouden moeten lopen. Dus ik denk dat het écht niet zo'n probleem is. Je ouders werken toch ook meer dan 4 uur per dag? En jij gaat toch ook wel meer dan 4 uur per dag naar school?

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 15:56

Als hij gewend is om veel te lopen, is dit op zich geen probleem, en of het nou om een groot paard gaat of een klein pony'tje, maakt ook geen verschil.
Wel is het belangrijk dat de pony tussendoor gewoon genoeg kan eten en drinken ;)

nijn223

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 19:24

Hai zolang hij maar de conditie er voor heeft is dit geen enkel probleem. Groot of klein met een Trec tocht rij je ook zo snel 4 a 5 uur. Ook dit is vol te houden. Zolang er maar genoeg pauze tussen door zit om te kunnen eten en drinken.

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 20:44

Bij ons lopen ze allemaal max 3 uur per dag, maar ik heb wel eens bij andere manege's meegemaakt dat het 6 uur per dag is, gaan ook inderdaad om de conditie van de pony, leeftijd en fysieke gesteldheid, en dat het niet 4uur aan 1 stuk is, dat er wel pauze tussenzit.

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 20:46

Denk ook niet dat het 4u per dag superintensief is, en het ligt ook aan leeftijd en conditie van de pony.

Toen ik nog op een manege reed mocht een pony/paard max. 3uur per dag lopen en max. 2 uur achter elkaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 20:47

Heel klein welshje -> rijden waarschijnlijk alleen kleine kinderen op -> zijn meestal beginners -> doet dus niet veel in de les-> valt dus wel mee :D

sweetgirl96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 10:50

Colorado schreef:
4 uur lopen op een dag is echt niet zo veel. Dat kan een pony prima aan als hij hiervoor getraind is. Van een half uur per week naar 4 uur op een dag zou niet zo goed zijn, maar dit zal de manege ook begrijpen(pony zou het niet trekken = manege heeft pony minder+ziektekosten = niet goed voor de manege). Dus het valt allemaal vast wel mee. Een manege is een bedrijf dat draaiende gehouden moet worden, dat gaat niet als de paarden zich kapot zouden moeten lopen. Dus ik denk dat het écht niet zo'n probleem is. Je ouders werken toch ook meer dan 4 uur per dag? En jij gaat toch ook wel meer dan 4 uur per dag naar school?

Is het ook niet zo eg als hij he achter elkaar moet lopen <3 want k vind het eg heel veel voor zo'n kleintje en hij heeft dan maar 1 uurtje rust

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 10:51

moet hij het allemaal achter elkaar lopen?
of staat hij ondertussen ook op stal op te kunnen eten en drinken?

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 10:53

Bij ons is het max. 2 uur per dag, bij hoge uitzondering 3 x.. Vind 4 uur ook erg veel maar ligt eraan of dat gespreid over de dag gaat of 2 x 2 uur achter elkaar of nog meer, dán vind ik het wel erg.

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 10:54

een paard staat 24 uur op stal/land.
ik denk dat hij er dan niet wakker van staat dat hij dan 4 uurtjes moet lopen.
en net zoals de anderen zeggen, als hij erop getraind is kan het wel.

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 10:57

Je kunt er niets aan doen.
Als het echt heel slecht met hem gaat kun je naar de eigenaar toe gaan ,maar zo'n paarden zijn het gewend.
Overigens ben jij waarschijnlijk niet 24/7 op de manege dus je kunt niet weten hoe vaak deze pony rust. ;)

rienne

onderschat welshjes niet hoor die hebben een goede uithoudingsvermogen en kunnen meer aan dan sommige denken

Breezke

sweetgirl96 schreef:
hallo..
ik zit nu eventjes niet lekker in mijn vel, en wou jullie vragen wat ik hieraan moet doen..
er is net een nieuwe pony op de manege hij is een heel klein welshje, maar hij moet zo vaak lopen in de les en ik ben bang dat hij het na een tijdje opgeeft.
hij loopt welleens 4 uur op een dag(dat is egt verschrikkelijk veel voor zo'n kleintje), maar mijn vraag is wat ik hieraan kan doen.
ik mag hem niet kopen van mijn ouders en huren mag ook niet, en toch zou ik hem dolgraag willen helpen.
weten jullie mischien ene oplossing voor deze lieve pony?
alvast bedankt voor jullie hulp.
xxx

hoe vaak is weleens?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 10:58

Bij ons loopt ook alles 2 uur, en bij uitzondering op drukke dagen heel soms dat er een 3 uur loopt.

4 uur vind ik , ongeacht hoe groot een dier ook is, toch echt teveel.

nikkiejj23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 11:25

@CM:
En wat nou als een paard 's ochtends om half 8.30 een uurtje loopt, daarna van 11.30-13.30 gehandicaptenlessen loopt (das dus voornamelijk stappen, paar rondjes draven, en heel af en toe een half rondje galop)
en vervolgens om 15.00 nog een uurtje moet lopen?

En dan gaat het om een paard dat een goeie conditie heeft en de dag daarna vrij is ;)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 11:29

Dat vind ik persoonlijk veel voor een paard. Ik zou dan liever die uren verspreid zien over 2 dagen ipv een dagje vrij.

Op veel maneges betekend zo'n dagje vrij dat ze de hele dag op stal staan.

sweetgirl96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 11:47

melizz13 schreef:
moet hij het allemaal achter elkaar lopen?
of staat hij ondertussen ook op stal op te kunnen eten en drinken?

Met 1 uurtje rust

AmberHeijmanJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 15:39

Met 1 uurtje rust is het geen ramp.
Wat al gezegd werd, op zo'n kleintje zitten vaak niet grote, veeleizende (hoe schrijf je dat) ruiters, dus het valt wel mee. :j

TheIndyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:09

een pony op onze manege (indy) reed soms ook vier uur op een dag maar ze heeft een hele goede conditie opzich en dat deden ze gwn is een keer voor een paar daagjes omdat ze iedereen eraf viel omdat ze een soort bok periode had ;)