Paard gaat vaak van links naar rechts en door de bosjes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mar_leen

Paard gaat vaak van links naar rechts en door de bosjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 20:23

Hoi,
Wat denken jullie dat ik er aan kan doen?
Ik rijd op de manege vaak op een paardje dat hard in de mond, binnen erg tegen de bakranden loopt (tot dat je knie er van open ligt) en buiten gaat ze door de bosjes en springt regelmatig plotseling van links naar rechts en andersom... of gaat er gewoon een stukje van door...
Ik rijd al met sporen en zweepje... anders luisterd ze helemaal niet naar de hulpen... ook als ik de sporen en nog redelijk hard inprik reageerd ze zowel binnen als buiten niet...

Wat zouden jullie doen?
Ben benieuwd naar de reacties!
Laatst bijgewerkt door mar_leen op 04-07-10 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Re: Paard gaat vaak van links naar rechts en door de bosjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 20:29

Op een andere manege gaan rijden. Met zulke paarden en zulk advies leer je niet goed rijden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 20:30

Van trappen en rukken worden ze doof en gevoelloos voor de hulpen. Dat kan je wel rijtechnisch oplossen, maar niet in dat ene uurtje per week. Daarnaast als je instructeur op deze manier lesgeeft komt dit nooit goed. Kijk eens rond voor een plek waar beter les gegeven wordt.

mar_leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 20:34

Op de manege word erg goed les gegeven en geven heel veel om de paarden... dit zeggen ze ook dan niet vaak... maar alleen dit paard is zoooo ja denk eigenwijs... want alle andere paarden zijn heel ligt te rijden...
dus denk niet dat het echt aan de instructeur en les geven ligt...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 20:49

Sporen mogen nooit gebruikt worden om vooruit te stampen, die zijn alleen voor verfijning, als je hoog dressuur rijdt. Ik twijfel dus ook een beetje aan de kundigheid van de lesgever/manege..
Een paard dat de hulpen negeert zou eigenlijk een aantal maanden door één persoon moeten worden gereden, en het liefst nog bitloos, dat is de enige manier om een paard te herscholen. Wat je zelf eventueel zou kunnen doen is blocken met een dressuurzweep, dus de zweep op de buitenhand langs het hoofd van het paard leggen, niet er tegenop, maar een soort muur maken zodat hij niet meer tegen de wand op kan, want dan loopt ie eerst tegen de zweep aan. Dat is een oud trucje wat vaak werkt om het paard wat steun te geven. Maar daarmee los je het probleem niet op als ie het uur daarna met de volgende ruiter weer gewoon mag doen wat ie wil..

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 20:58

lijkt mij meer een manier van : hoe krijg ik de ruiter van mn rug af!?!
Paard probeert dus eerst je eraf te schuren langs de bakrand en buiten door opzij te springen of je in de bosjes te duwen.
Ik denk zelf dat het hier om een zeer afgestompt paard gaat die nog een "softe" poging doet om de ruiter eraf te krijgen.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 21:12

OPG-->MA.

mar_leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 09:47

bedankt voor de reacties...
die tip met de zweep is idd een goed idee ik zal het eens proberen...
sommige mensen rijden er idd erg lomp mee... en die krijgen dan idd ook gelijk wel op der kop maar ja... ik rij dan 2xpw dus probeer dan iedergeval dat ze dan wel rustig loopt bij mij... maar ja dat is wel erg moeilijk... ;(