Mijn dochtertje gaat binnenkort haar eerste proef rijden (F1 van de FNRS via de manege). Natuurlijk wil ze graag in officiële wedstrijdkleding.
Nu heb ik daar dus een vraag over. Ik heb begrepen dat je via de FNRS met lange mouwen onder je jasje moet rijden. Moet dit persé een blouse zijn met daarover een plastron of mag het ook een t-shirtje / longsleeve zijn met plastron?
En haar haren moeten vast. Hoe doen jullie dat?? Hebben jullie zo'n netje met strik erboven? Of zijn er ook nog andere oplossingen??
Ze is al druk aan het lezen in haar boek, want ze hoopt natuurlijk snel haar eerste diploma te kunnen halen. Hartelijke groeten, Chantal
de precieze regelmenten van FNRS proefjes tegenover KNHS proeven weet ik niet, maar met het haar kan ik je wel helpen
de meeste mensen doen een knotje in en daaroverheen een strik met een netje, of zo'n kralennetje. je mag ook een vlecht maken maar dan moet je zorgen dat het uiteinde omgeslagen is. je mag dat kwastje niet meer zien, dat staat niet netjes. eventueel mag een gewoon haarnetje ook, maar dat vind ik zelf altijd een beetje kantinejuffrouw
lang mouwen of korte zie je toch niet onder het jasje. is alleen van belang bij zomertenue. als er zonder jasje gereden mag worden. of de regels verschillen bij de knhs en de fnrs weet ik ook niet.
Priya
Geplaatst: 19-05-10 12:23
Onder een jasje is inderdaad niet te zien of er lange of korte mouwen gedragen worden. Ik draag het liefst een wit topje met daarover een plastron. Zo comfortabel mogelijk. Zorg ervoor dat de hals van het shirt niet te diep is, want als er een stukje huid tevoorschijn komt tussen de plastron en het jasje dan val je door de mand Als ze lang haar heeft maak je een knot in haar nek, en daar doe je een netje overheen om ervoor te zorgen dat er geen haren uitpieken. Vervolgens een kralennetje er overheen. Dat vind ik in ieder geval het mooist... Netje met strik kan natuurlijk ook. Als er maar nergens losse haren rondfladderen. Strak is een toverwoord als het om haren gaat. Lukt dat niet omdat bijvoorbeeld haar haren te kort zijn, dan kan je alles wegstoppen onder een haarnetje onder de cap. Maar ook dan mogen er geen piekharen te zien zijn.
En dan natuurlijk foto's maken op het moment dat ze nog schoon zijn!
Laatst bijgewerkt door Priya op 19-05-10 12:27, in het totaal 2 keer bewerkt
Nies_
Geplaatst: 19-05-10 12:24
Volgensmij is dat afhankelijk van de manege. Ik had er altijd een simpel wit shirt onder. Haren inderdaad in zo'n netje met strik erboven, die zijn zo gek duur ook niet volgensmij.
horsepower14
Geplaatst: 19-05-10 12:30
De kleding-regels van het FNRS staan achter in het proevenboekje, wat ze als het goed is bij haar boek "paardrijden met plezier" heeft gekregen. zo even uit mijn hoofd mag ze in manege-kleding (broek in 1 kleur, zwart shirt met lange mouwen, of clubtrui) of in officiele wedstrijdkleding (witte broek, witte handschoenen, jasje, plastron) wat voor shirt/blousje ze dan onder haar jasje doet maakt niet uit, dat zie je toch niet, vaak is een blous/wedstrijdshirt met kraagje wel fijn, zodat je je plastron goed vast kunt maken.
haar haren zou ik gewoon in een knotje doen, eventueel met netje erover.
Let er even op dat als ze echt in wedstrijdtenue start, ze ook witte handschoentjes aan moet. Maar verder is het niet verplicht hoor, dus je hoeft er echt nog geen kostuum voor aan te schaffen. Wbt haar is gewoon netjes samengebonden altijd goed. Of je dat nou met een netje, in een knotje of gewoon in een nette vlecht doet. En of dan het kwastje van de vlecht zichtbaar is, daar gaat geen jury zich druk over maken hoor. (en wie dat wel doet moet zich doodschamen, wát een snobistisch gesnater)
Priya
Geplaatst: 21-05-10 13:10
Sonja schreef:
(en wie dat wel doet moet zich doodschamen, wát een snobistisch gesnater)
Ik weet niet of je mij/ons bedoeld, maar ik vind het gewoon zelf hartstikke leuk om er op en top uit te zien op een wedstrijd. Dat hoort er voor mij bij, stukje voorbereiding. Leuk! Laat ieder z'n ding doen joh...
Anoniem
Geplaatst: 21-05-10 14:12
Nee daar bedoel ik jou niet mee maar als je je aangesproken wilt voelen mag dat gerust Ik doel op wat boven je hier als feit wordt presenteert. De jury die zich met zoiets zou bezighouden ipv met positief opbouwend jureren zou zich dood moeten schamen.
Ze ZIJN er helaas hoor... die het hele protocol niets op laten schrijven en vervolgens een opmerking maken over knotjes die scheefzitten ofzo... Echt zoooooo jammer.... (Maar wel een klein beetje inherent misschien aan manegeruiters elkaar laten beoordelen zoals de FNRS doet. Ik kom regelmatig juryleden tegen die bij wijze van spreken een suikerklontje nodig hebben om de voor- en achterkant van het paard uit elkaar te houden. En die gaan dus op dergelijke dingetjes letten, omdat ze er rijtechnisch blijkbaar gewoon doorheen gemazzeld zijn op het examen. Die komen dus ook maar 1x jureren...)